♦ Toată producţia companiei din judeţul Vaslui merge către reţeaua proprie de retail şi către circa 100 de magazine partenere.
Spectral Mobila, o companie din Tutova, judeţul Vaslui, înfiinţată în urmă cu 30 de ani, va ajunge în vara lui 2024 la o reţea de 40 de puncte de vânzare, cele mai multe operate de parteneri, în regim de franciză. Compania, ce are şi operaţiuni de producţie, deci un model de business integrat, a deschis anul trecut 11 magazine noi, iar reţeaua numără în prezent 34 de unităţi.
Pentru a susţine creşterea reţelei de retail, Spectral Mobila investeşte într-un spaţiu nou de depozitare şi în creşterea capacităţii de producţie.
„Am început construcţia unui centru logistic în apropierea fabricii, nu mai aveam capacitate de creştere în aceeaşi platformă, aşa că am construit un depozit foarte aproape, cu o suprafaţă utilă de depozitare totală de peste 3.500 de metri pătraţi. Vom muta partea de depozitare în centrul logistic, eliberăm nişte hale în cadrul platformei unde funcţionează fabrica şi extindem acolo fluxurile de fabricaţie“, spune Dan Dodiţă, director executiv al Spectral Mobila, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Spectral Mobila este un business înfiinţat în urmă cu 30 de ani, însă activitatea de producţie a fost demarată în 2010, când criza financiară a lovit puternic piaţa locală de mobilă, iar antreprenorii au luat decizia să regândească businessul pentru a rezista. Planul iniţial era să producă mobilă la comandă, însă un astfel de business era limitat, fără posibilităţi de scalare.
„A fost o decizie luată din cauza scăderii vânzărilor, ca urmare a crizei din 2009-2010. Noi eram doar comercianţi iniţial, vindeam mobilă din import, cu un preţ mai ridicat faţă de ceea ce era pe piaţă, aşa că am fost unul dintre cele mai afectate segmente. S-au prăbuşit vânzările, a trebuit să facem ceva“, adaugă el.
Pasul către producţie a fost mai uşor de făcut pentru un retailer de mobilă, care avea contact cu industria şi cu modul de lucru al altor producători din piaţă.
În 2010, Spectral Mobila avea un singur magazin în Bârlad, iar odată cu producţia a crescut şi reţeaua de retail. Ulterior, businessul a lansat şi sistemul de franciză, care a permis companiei să se extindă mai uşor.
„Al optulea magazin a fost în sistem de franciză. Tot ce am deschis de atunci a fost prin parteneri“, precizează Dan Dodiţă.
Mulţi dintre partenerii companiei, care au deschis magazine în sistem de franciză, sunt foşti clienţi, care au colaborat cu Spectral Mobila pe partea de distribuţie iniţial. Sistemul de fanciză a fost lansat în urmă cu cinci ani, iar unii dintre francizaţi au investit deja în deschiderea celui de-al doilea spaţiu de vânzare.
Magazinele au o suprafaţă minimă de 200 de metri pătraţi, iar cea mai mare unitate este deschisă într-un spaţiu de 800 de metri pătraţi.
Anul trecut, compania şi-a extins gama de produse şi a introdus în portofoliu mobilier pentru baie, canapele şi fotolii.
„Noi avem un magazin complet acum, cu ce realizăm în fabrică, poţi să îţi mobilezi toată casa. Erau două categorii de produse care lipseau din ofertă până anul trecut, anume mobilierul de baie şi partea de tapiţerie. În 2023, am lansat şi o colecţie de mobilier de baie, dar am şi deschis o secţie de piese tapiţate în cadrul fabricii“, adaugă el.
Compania şi-a majorat anul trecut veniturile cu circa 16%, în contextul în care piaţa a înregistrat scăderi semnificative ale cererii, ca urmare a creşterii inflaţiei care a redus puterea de cumpărare. Deşi nu există perspective bune pentru piaţa de mobilier în acest an, Dan Dodiţa estimează o creştere a veniturilor pentru compania Spectral Mobila. Firma care operează businessul (producţia şi retailul propriu) a avut afaceri de 28 milioane lei în 2022, ultimul an pentru care există date publice, potrivit informaţiilor de la Ministerul de Finanţe. Magazinele în franciză sunt operate de parteneri prin alte firme.
Toată producţia Spectral Mobila merge către reţeaua proprie de retail şi către 100 de magazine partenere. Businessul a avut o tentativă de a trimite la export produse, însă fără succes.
„România nu prea exportă tipul acesta de mobilă pe care-l producem noi. Se exportă mobilă scumpă, care implică multă mână de lucru. La mobilierul pe care îl realizăm noi, există o concurenţă foarte puternică din partea Poloniei. Este foarte greu să pătrunzi la export să te lupţi cu ei“, mai spune antreprenorul.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE