ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Florin Cucu, Sofiaman: Dorim să investim într-o reţea multibrand care să vândă produse româneşti. Comerţul de modă din anii ‘90 e uşor îmbătrânit, proprietarii se pensionează

29.02.2024, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Reţeaua Sofiaman numără 19 unităţi monobrand, însă compania lucrează şi cu alte magazine partenere în care pot fi găsite produsele brandului.

Florin Cucu, fondatorul companiei Sofiaman, specializată în producţia şi vânzarea de pijamale, ia în calcul să investească într-un nou segment, anume într-o reţea de magazine multibrand de modă, un business separat de cel actual.

„Reţeaua de magazine partenere este uşor îmbătrânită. Proprietarii provin din comerţul anilor ’90, unii îşi doresc să iasă la pensie şi, din păcate, acest gen de retail nu prea prezintă interes pentru generaţia următoare. Cred că este o oportunitate care ne forţează cumva (să acţionăm – n. red.), dar suntem privilegiaţi că avem know-how-ul necesar ca să putem înlocui aceste magazine şi să deschidem unităţi proprii“, spune Florin Cucu, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

El vorbeşte de magazine multibrand de modă, care să vândă produse „made in Romania“.

„Cred că ar fi oportună o astfel de uniune sub forma unor magazine. Sunt câţiva producători care ar putea să-şi unească forţele şi să pună în piaţă un mix de produse româneşti.“

Reţeaua de magazine Sofiaman numără 19 unităţi monobrand, dintre care patru funcţionează în sistem de franciză. Compania are şi activităţi de distribuţie, astfel că produsele mărcii locale ajung în total în circa 270 de magazine din România. Antreprenorul îşi doreşte să dezvolte ambele segmente - retailul propriu şi cel prin parteneri - însă, în această perioadă, îşi concentrează atenţia cel mai mult pe dezvoltarea platformei online. Magazinul virtual al companiei va fi astfel disponibil şi pentru clienţii din afara ţării.

„Ne dorim foarte tare să creştem în online şi să internaţionalizăm vânzările mai mult decât este cazul în momentul actual. Aici văd un potenţial destul de mare pentru că avem semnale bune şi din vestul Europei, şi chiar şi de peste ocean“, adaugă el.

Anul acesta, compania are în plan să deschidă şi trei noi magazine offline şi să renoveze câteva unităţi existente pentru a le aduce la standardul actual. De asemenea, antreprenorul vrea să mărească portofoliul cu noi game de produse sub brandul Sofiaman. Compania realizează pijamalele în fabrica proprie, unde lucrează circa 120 de persoane, dar şi în fabrici partenere din România.

Multe unităţi de producţie din România lucrează în sistem lohn pentru brandurile din afară, astfel că nu există valoare adăugată pentru businessurile locale.

„Industria textilă din Romania este destul de importantă şi are o tradiţie extraordinar de lungă şi de frumoasă. Din păcate, din ce date am eu, cam 95% dintre companiile care activează în domeniul producţiei de textile din România lucrează pentru branduri din afară (în sistem de lohn – n.red.)“, mai spune el.

Florin Cucu şi-a dorit mereu să fie antreprenor şi să dezvolte propriul brand, nu să lucreze în lohn, chiar dacă au existat multe momente în care s-a gândit să renunţe.

Sofiaman a avut o creştere de 10% a veniturilor anul trecut faţă de 2022, când cifra de afaceri a fost de circa 25 de milioane de lei. În pofida unui avans double digit, antreprenorul spune că 2023 a fost precum un roller coaster.

„Primul trimestru a fost bun, am fost chiar surprinşi de realizări. Apoi a urmat al doilea trimestru care a fost foarte ciudat. Vara a adus iar o creştere, deşi este o perioadă în care, în mod tradiţional, nu sunt vânzări semnificative, iar toamna nu a fost prea bogată în realizări“, mai spune el.

Creşterea costurilor a afectat businessul, care are atât reţeaua de magazine, cât şi producţia proprie. Florin Cucu susţine că preţurile către clienţii finali nu au suferit modificări importante, însă oamenii sunt mai atenţi cu cheltuielile şi au redus numărul achiziţiilor.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor