ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. GLO Marine: Într-o industrie foarte nişată, nu apar multe firme peste noapte. Suntem una dintre puţinele companii din Europa atât de tinere care participă în proiecte de mare anvergură

07.11.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

GLO Marine este un business deschis în România în 2016, care oferă servicii integrate pentru industria navală, de la design, ahitectură navală, project management şi până la a fi furnizor de mână de lucru în şantiere.

Radu Procop, marketing director şi cofondator al GLO Marine, un furnizor de servicii pentru industria navală, spune că România nu este văzută ca o ţară care oferă servicii de calitate pentru industria de profil, ceea ce face ca businessul autohton să nu plece de pe aceeaşi treaptă ca alte firme de acelaşi nivel şi cu acelaşi tip de activitate din vestul Europei.

„Este o industrie care funcţionează pe principii bazate pe networking, care se face de-a lungul mai multor ani. Ai nevoie de timp ca să penetrezi industria asta într-un fel în care să însemne şi respect, şi încredere din partea potenţialilor parteneri. Este destul de greu. (...) Companiile (din Europa Centrală şi de Est - n.red.) care oferă servicii de tipul acesta nu sunt la fel de bine văzute precum unele din Norvegia, spre exemplu. E mult mai greu să câştigăm încrederea şi respectul unor parteneri din vestul Europei“, spune Radu Procop, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

În schimb, muncitorii şi specialiştii români lucrează în marile companii din acest sector la nivel global, astfel că mâna de lucru autohtonă este bine văzută peste graniţe.

GLO Marine este un business ce a fost fondat de Liviu Gălăţanu, Radu Procop, Liviu Moise şi Alin Pohîlcă în 2015. Primul birou deschis de către cei patru antreprenori a fost în Marea Britanie, iar un an mai târziu ei au înfiinţat compania şi în România, cu sediul în Galaţi. Au ales oraşul din sud-estul ţării datorită Facultăţii de Arhitectură Navală şi a companiilor constructoare de nave din oraş. Deşi a început ca un birou de arhitectură navală, GLO Marine oferă astăzi servicii integrate pentru industria de profil, de la design, ahitectură navală, project management şi până la a fi furnizor de mână de lucru în şantiere.

Înainte de a înfiinţa propria afacere, cei patru fondatori au lucrat în mari companii din industria navală europeană, experienţă care i-a ajutat ulterior în a administra mai bine businessul actual.

„Trei dintre cei patru fondatori sunt arhitecţi navali. Am luat experienţa pe care am acumulat-o în companiile în care am muncit şi am adus-o în spaţiul românesc. GLO Marine este o firmă românească care funcţionează pe principii şi moduri de lucru vestice“, spune Liviu Gălăţanu, managing director al GLO Marine.

Deşi construirea încrederii clienţilor în companie a fost un proces dificil şi de lungă durată, antreprenorii reuşesc astăzi să lucreze proiecte complexe la nivel internaţional.

„Într-o industrie foarte nişată, este foarte greu să reuşeşti să câştigi încrederea unor potenţiali parteneri. Ei trebuie să creadă în tine că poţi să le furnizezi servicii de arhitectură sau inginerie pentru proiecte atât de mari sau atât de complexe. De aceea nu apar foarte multe firme de tipul acesta peste noapte, ba chiar suntem una dintre puţinele companii din Europa atât de tinere care participă în proiecte de mare anvergură“, explică Radu Procop.

Un alt aspect care a contribuit la dezvoltarea businessului a fost trendul de creştere pe care s-a aflat în ultima perioadă industria navală din România. Iar asta în condiţiile în care cererea era foarte mare şi oferta foarte mică, ceea ce a făcut mai lină intrarea companiei pe piaţa locală.

Liviu Gălăţanu, managing director, GLO Marine: Tipul de proiecte pe care le derulăm şi tipul de muncă pe care o facem sunt diferite de cele cerute în industria navală din România, astfel că mergem în restul lumii să căutăm clienţi.


Înainte de pandemie, GLO Marine a avut un birou şi în Bucureşti, însă criza sanitară i-a determinat pe cei patru antreprenori să renunţe la acesta şi la o parte din angajaţi. Pandemia, spune Liviu Gălăţanu, a fost unul dintre cele mai dificile momente pentru business, însă au reuşit să treacă peste perioada plină de provocări ajungând astăzi să aibă mari clienţi din afară şi să îşi crească cifra de afaceri considerabil. GLO marine a încheiat anul trecut cu afaceri de 6,3 milioane lei, faţă de doar 2,7 mil. lei în 2021, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Clienţii actuali ai GLO Marine sunt exlusiv din afara ţării, în special din Orientul Mijlociu, Singapore şi Anglia.

„Tipul de proiecte pe care îl derulăm şi tipul de muncă pe care o facem sunt diferite de cele cerute în industria navală din România, astfel că mergem în restul lumii să căutăm clienţi“, precizează Liviu Gălăţanu.

Compania avea şi proiecte pentru nave noi, însă odată cu pandemia toate aceste proiecte de dezvoltare au fost stopate de marile companii, ceea ce a făcut ca antreprenorii să se orienteze către piaţa navelor în operare.

Unul dintre planurile de viitor, spun cei doi antreprenori, este de a adăuga în portofoliu de clienţi companii din zona de energie off-shore, o industrie care se dezvoltă şi merge pe un trend ascendent.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor