ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Horaţiu Didea, Workspace Studio: Ne aşteptăm la o scădere a pieţei în 2024, dar nu se vor bloca toate investiţiile în soluţiile de birouri. Va fi o reaşezare, companiile vor investi mai inteligent

26.03.2024, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Grupul Workspace Studio a avut venituri totale de 22 milioane euro anul trecut. Pe lângă soluţiile de amenajare şi proiectele la cheie, compania are şi un segment de business prin care vinde diverse obiecte de mobilier.

Horaţiu Didea, managing partner al Workspace Studio, business care oferă servicii de amenajare a spaţiilor de birouri, se aşteaptă ca piaţa de profil să înregistreze o scădere în 2024. În acest context, businessul ar putea posta, la rândul său, un declin de peste 10% în acest an versus 2023.

„Anul acesta există o presiune generală la nivelul economiei şi astfel ne aşteptăm la o scădere a pieţei în care activăm. Presupun că şi noi vom avea un declin al businessului, de 10-15%, dar totuşi eu văd 2024 ca pe un an bun, pentru că nu se vor bloca toate investiţiile în soluţii de birouri. Va fi o reaşezare a pieţei şi vom vedea investiţii mai inteligente ale companiilor în soluţii mai bune“, spune Horaţiu Didea, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Piaţa de birouri şi segmentul serviciilor de amenajări pentru aceste spaţii înregistrează o scădere nu doar la nivel local, ci şi la nivel european. Adoptarea unui mod de lucru remote sau hibrid a afectat piaţa office, care trece astfel printr-o reaşezare.

„Postpandemie, eveniment care a accelerat o tendinţă deja existentă, momentul când vii la birou este acum foarte flexibil, la fel şi locul.“

„Spaţiul de birou rămâne o zonă de coeziune a firmei, un loc de colaborare. Companiile poate îşi restrâng spaţiile, dar investesc mai mult în suprafaţa păstrată pentru office. Cam totşi proprietarii de clădiri de birouri se plâng că ocuparea nu este atât de bună, dar investiţia în spaţiul efectiv şi nivelul calităţii cerut de firme este din ce în ce mai mare“, explică Horaţiu Didea.

Dacă până acum doi ani companiile din sectorul de IT investeau cel mai mult în birouri şi în diverse soluţii de amenajare a spaţiilor, această tendintă s-a extins la nivelul mai multor industrii. Multe dintre proiectele companiei Workspace Studio au venit de la firme care activează în sectoare precum retail, servicii şi energie/ industria petrolieră.

Companiile vor ca spaţiile de birouri să fie foarte flexibile, astfel că investiţiile în reamenajare merg, în primul rând, către soluţii care au componenta de flexibilitate. Spre exemplu, firmele aleg cabinele acustice, care sunt uşor de demontat şi, respectiv, de montat într-un alt spaţiu.

De asemenea, clienţii caută, la fel ca şi în trecut, multe soluţii de ergonomie, pentru a le oferi salariaţilor condiţii cât mai bune de lucru.

„Acum, angajaţii se împart în trei categorii. Cam 20% vin la birou pentru că muncesc mai bine din acest spaţiu. Acestora trebuie să le oferi condiţii foarte bune de lucru. Apoi, sunt cei care vin să colaboreze, să socializeze cu colegii. Aceştia reprezintă cam 60% din totalul salariaţilor. Restul vin ca să îi vadă managerii, să fie prezenţi în sensul dezvoltării carieriei. Toţi au nevoie de soluţii de ergonomie mai bune decât aveau acum trei sau cinci ani. Aceasta este o tendinţă care a rămas solidă şi constat că bugetele pe care le alocă companiile în scaune egonomice au crescut“, spune Horaţiu Didea.

Pentru o reamenjare completă a spaţiului de birouri costurile variază între 600 şi 1.000 de euro per metrul pătrat. O companie cu circa 100 de angajaţi, care are un birou de 1.000 de metri pătraţi, ajunge să aloce între 500.000 şi 1 mil. euro pentru o reamenajare a spaţiului. Costurile scad la jumătate dacă firma investeşte doar în mobilarea biroului.

Grupul Workspace Studio a avut venituri totale de 22 milioane euro anul trecut. Pe lângă soluţiile de amenajare şi proiectele la cheie, compania are şi un segment de business prin care vinde diverse obiecte de mobilier. Workspace Studio nu are în portofoliu clienţi rezidenţiali pentru soluţiile de amenajare, însă aceştia achiziţionează mobilă din portofoliul de branduri al companiei. Horaţiu Didea îşi doreşte să dezvolte două segmente de clienţi, anume cei veniţi din sectorul medical şi instituţiile statului.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor