♦ Octavian Radu a preluat Vinexpert în urmă cu doi ani, moment în care businessul a început un proces amplu de transformare ♦ La acea vreme, antreprenorul îşi dorea să iasă în afara ţării prin deschiderea unui restaurant în Marbella, Spania, însă planul a fost amânat.
Octavian Radu, proprietarul Vinexpert, se aşteaptă la venituri cu 15-20% mai mari în acest an, creşterea venind din orientarea businessului către o nişa importurilor de vin. Omul de afaceri a preluat Vinexpert în urmă cu doi ani, moment în care businessul a început un amplu proces de transformare prin renunţarea la comercializarea vinurilor româneşti, rămând astfel doar cu importul de vinuri.
„Am ieşit din comerţul cu vinuri româneşti pentru că nu vedeam niciun avantaj competitiv faţă de nenumăraţi alţi distributori mai mari şi mai buni decât noi, ne-am focusat pe importuri şi am început să completez gama să acoperim orice dorinţă“, spune Octavian Radu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Consumatorii de vin din România preferă într-o mare proporţie vinurile româneşti, motiv pentru care şi există mulţi distribuitori pe această piaţă. Octavian Radu a dorit să renunţe la comercializarea vinurilor româneşti pentru a se concentra pe importul de vin, o nişă puţin exploatată pe piaţa locală.
„Această nişă este într-o continuă creştere, oamenii descoperă brusc că există şi alte vinuri decât cele pe care le ştiau ei, că pot găsi un vin bun din import şi sub 40 de lei, iar la 80 lei este deja un vin excepţional. Nişa noastră relativ mică este în creştere, are o altă dinamică, un alt ritm decât întreaga piaţă a vinului“, explică el.
Când a preluat Vinexpert, Octavian Radu îşi propusese la acea vreme să facă primul pas în afara ţării prin deschiderea unui bar de vinuri în Marbella, Spania, însă planul a fost amânat.
„Aveam şi locaţia şi partenerul, voiam să mă adresez românilor de acolo, sunt mulţi români, însă am tot amânat, este mai mult un moft, nu e un business.“
Un alt plan al antreprenorului pentru acest business, la momentul preluării, a fost crearea unei platforme online numite Wines of Romania, unde să fie listate vinurile româneşti şi care să se adreseze pieţelor externe, în special comunităţilor de români din afară. Octavian Radu spune că acest plan a eşuat pentru că costurile de transport duceau la o creştere a preţului final.
„Am avut discuţii cu colegi din liceu sau din facultate care stau în afară şi mi-au zis că pot lua un vin cu 10 euro din Spania mai bun. Costurile de expediţie, care nu sunt foarte mari, la un vin ieftin se simt. Aşteptarea oamenilor de la un vin românesc este să fie ieftin şi nu este, cine ştie piaţa vinului, ştie că vinul românesc nu este ieftin“, mai spune el.
Antreprenorul menţionează că vinurile româneşti au o calitate comparabilă cu vinurile din afară, însă raportul calitate – preţ nu este unul bun, iar dacă se adaugă şi costurile cu transportul, devine necompetitiv.
Vinexpert are şi un restaurant pe Calea Victoriei din Bucureşti, iar antreprenorul îşi doreşte să mai deschidă restaurante, însă nu are încă un plan în această direcţie. După părerea sa, nişa pe care a intrat Vinexpert, anume cea de importuri de vin, ar putea fi uan câştigătoare în viitor. Pe lângă restaurant, magazin fizic şi online, Vinexpert distribuie şi în marile lanţuri de retail.
Anul trecut, businessul a încheit cu afaceri de 10,5 milioane lei şi o pierdere de 2,8 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.
Majoritatea consumatorilor de vin din România, spune el, se încadrează în categoria de preţuri de 15-20 lei, apoi vin consumatorii cu venituri de mai mari care aleg vinuri în jur de 40 lei, segment pe care se poziţionează şi Vinexpert.
„Putem cumpăra un vin bun cu 40 lei, dar un vin complex, cu adâncime, catifelat, trebuie să începi să te uişi la 100 lei, iar ceid are dau 200-300 lei pe un vin sunt într-un număr foarte mic“, precizează el.
Octavian Radu este un antreprenor în serie, având în potofoliu companii din varii sectoare de activitate. El a fondat lanţul de librării Diverta, din care a făcut exit anul trecut. El mai este acţionar în compania de logistică TCE, producătorul de componente auto Flaro şi firma de poştă Pink Post.
„Businessul cu vinuri este primul meu pas spre pensie. Ce m-a surprins în acest business este frumuseţea oamenilor cu care mă întâlnesc în domeniu. Sunt producători ajunşi la a 3-a generaţie care tratează businessul total diferit faţă de alte afaceri. La şampanie nu poţi să produci mai multă şampanie, atunci ei nu sunt mânaţi să vândă cât mai mult, din contră“, mai spune el.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE