ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Aurelia Vişinescu, proprietara cramei cu acelaşi nume: Avem o creştere de 20% a costurilor. Încercăm să preluăm atât cât putem din ele, dar vom face şi o ajustare de preţuri

02.06.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Crama Aurelia Vişinescu este situată în zona viticolă Dealu Mare şi administrează peste 80 de hectare de viţă de vie.

Aurelia Vişinescu, proprietara producătorului de vin cu acelaşi nume, spune că majorarea preţurilor la produsele din portofoliul cramei este inevitabilă având în vedere creşterea costurilor la materiile prime. Ea adaugă însă că nu va fi posibil un transfer total al acestor creşteri, ele fiind prea mari pentru a fi suportate de clienţi.

„Avem o creştere medie a costurilor de peste 20% doar în această perioadă şi probabil că nu se va opri aici avansul. Recent, noi nu am făcut o majorare de preţ, dar e cert că vom opera una în viitorul apropiat. Încercăm să preluăm atât cât putem din creşteri, având în vedere că o parte din vinuri au fost produse cu costurile de dinainte, dar în viitorul apropiat va trebui să facem o ajustare“, a spus Aurelia Vişinescu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Ea adaugă că cele mai mari creşteri de preţuri sunt la sticlă - peste 50%, carton - 150% şi etichete - 100%. Avansul e calculat faţă de acum circa un an. „Acestea nu pot fi transferate în aceeaşi măsură în preţ pentru că o să scadă vânzările“, explică antreprenoarea.

Mai mult, începând cu luna mai, clienţii au fost mai reticenţi în a face achiziţii şi s-a înregistrat o uşoară scădere a consumului. Această schimbare vine în condiţiile în care inflaţia e pe val şi încep să se vadă tot mai mult creşteri de preţuri la raft, fapt ce îi determină pe oameni să fie mai prudenţi. Salariile nu cresc în acelaşi ritm cu preţurile, astfel că puterea de cumpărare scade.

În acest context, pentru anul acesta, aşteptările antreprenoarei nu sunt în aceeaşi linie cu rezultatele din 2021, când businessul producătorului de vin a înregistrat un plus de peste 30% faţă de 2020. Businessul e operat pe două entităţi „ Domeniile Săhăteni şi Domeniile Săhăteni Distribution „ cu afaceri cumulate de circa 16 mil. lei în 2021. Prima firmă apare deţinută în mod egal de Aurelian Cacenco şi Aurelia Vişinescu, conform platformei de analiză a companiilor confidas.ro. Antreprenoarea deţine integral compania Domeniile Săhăteni Distribution.

Pe lângă creşterea costurilor, businessul din domeniul vinului este direct dependent de starea vremii, iar în lipsa precipitaţiilor în acest an, culturile pot fi afectate atât din punct de vedere al cantităţii, cât şi din perspectiva calităţii. Pentru a putea diminua efectele cauzate de lipsa precipitaţiilor, Aurelia Vişinescu are în plan irigarea culturilor.

„Nu am avut deloc ninsori în iarnă şi nici precipitaţii importante în primăvară. Suntem momentan într-un punct ok, dar dacă nu o să plouă, ne vom lovi de aceeaşi problemă ca acum 2-3 ani. Ne gândim serios să introducem irigaţii într-o parte din viile noastre, proiect ce se poate face prin fonduri europene“, precizează ea.

Crama Aurelia Vişinescu, situată în zona viticolă Dealu Mare, a fost înfiinţată în 2003, iar în prezent are 82 de hectare de viţă-de-vie, la care se mai adaugă câteva hectare în arendă. Circa 55 de hectare sunt cultivate ecologic. Antreprenoarea spune că se gândeşte la o extindere a suprafeţei în viitorul apropiat.

Fondatoarea producătorului de vin spune că în anii de activitate ai cramei piaţa s-a schimbat semnificativ, calitatea vinului românesc este mult mai bună faţă de acum 20 de ani. În acelaşi timp, şi consumatorul român s-a maturizat, iar o bună parte din rafturile supermarketurilor este ocupată de vinurile româneşti.

„Vinul alb se bea în continuare, rose-ul a explodat. Dar, a crescut puternic şi consumul de vin roşu sec, ceea ce indică o maturizare a pieţei.“

Crama are un portofoliu format din 50% vinuri albe şi rose şi 50% vinuri roşii.

Înainte de pandemie, o bună parte din vânzările cramei veneau din zona HoReCa, însă în ultimii doi ani, raportul de putere între canalele de vânzare s-a schimbat, online-ul şi retailul câştigând teren.

„S-au schimbat obiceiurile de consum în pandemie, mai exact în ultimii doi ani. Am constatat un consum mult mai mare de vinuri albe şi rose, fapt susţinut de canalul online. Însă, ne aşteptăm ca vinul roşu să îşi revină în prim-plan odată cu redeschiderea restaurantelor.“

România este unul dintre cei mai mari 15 producători de vin din lume, şi are circa 250 de crame, numărul lor crescând continuu.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor