♦ Altex România, liderul pieţei locale de electro-IT, a înregistrat o creştere de circa 10% a veniturilor în 2023, însă profitul companiei a fost influenţat de creşterea costurilor
Proiectele de dezvoltare a infrastructurii din România creează oportunităţi pentru mediul de afaceri autohton, este de părere Dan Ostahie, fondatorul Altex, cel mai mare retailer local de bunuri electro-IT. Astăzi, există mai multe proiecte care vizează construcţia de autostrăzi şi drumuri importante, investiţii care vor duce la crearea unei infrastructuri ce va permite dezvoltarea economică în anumite zone din ţară.
„România este în plină dezvoltare, noua infrastructură care se creează acum modifică multe din fluxurile existente. Cred că este un moment foarte bun pentru orice companie care vrea să se dezvolte în România, să se reaşeze în noua configurare care se produce în prezent datorită investiţiilor majore în infrastructură“, afirmă Dan Ostahie, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Alte oportunităţi sunt generate de fondurile europene care creează un mediu favorabil investiţiilor. Însă, antreprenorul este de părere că, pe lângă acestea, pentru a atrage investitorii străini, sunt importante stabilitatea economică şi cea politică. Per ansamblu, România are potenţial de creştere şi are un avantaj faţă de pieţele vestice.
„Avem aici o piaţă dinamică. Dacă ne uităm la pieţele mature din vestul Europei, acolo măsurăm mai degrabă scăderi decât creşteri. Această criză globală actuală nu face altceva decât să reaşeze lucrurile, iar România rămâne o ţară cu mare potenţial de creştere în multe domenii“, adaugă Dan Ostahie. Tocmai de aceea, antreprenorul pariază în continuare pe dezvoltare.
Altex România a continuat investiţiile şi anul trecut, în pofida dificultăţilor din economie. Dan Ostahie spune că se observă o scădere a consumului şi o creştere a preţului mediu al produselor şi al investiţiilor. În perioadele în care există o presiune inflaţionistă mai mare, costul investiţiilor creşte semnificativ. Cu toate acestea, omul de afaceri adaugă că ar fi fost mai scump să renunţe la investiţii.
„Inflaţia şi-a pus amprenta pe orice, mai ales pe investiţii, care sunt mai greu de susţinut în contextul în care costul banilor pune o presiune mare pe nevoia de capital cu care companiile trebuie să vină în cadrul proiectelor. Noi am continuat dezvoltarea pentru că e mult prea scump să opreşti un plan care funcţionează. Dar aceste proiecte le-am făcut cu o participare mai mare în zona de capitaluri proprii, am pus eu mai mulţi bani în proiecte“, spune Ostahie.
Deşi unele dezvoltări au avut nevoie de o analiză mai atentă în această perioadă, antreprenorul afirmă că nu a renunţat la niciun proiect de expansiune.
Altex România operează 130 de magazine aflate în centre comerciale, parcuri de retail şi unităţi stand alone. Cele mai mari investiţii desfăşurate de grup au fost în real estate. Cometex, divizia imobiliară a grupului Altex, a început în urmă cu câţiva ani dezvoltarea de parcuri de retail proprii.
În prezent, portofoliul Cometex cuprinde opt parcuri de retail în Giurgiu, Slatina, Satu Mare, Deva, Huşi, Braşov, Turnu Măgurele şi Dej şi 20 de unităţi de tip „stand alone“ Altex şi Media Galaxy în Orhideea Bucureşti, Iris Titan Bucureşti, Arad, Bistriţa, Brăila, Craiova, Galaţi, Piatra-Neamţ, Ploieşti, Suceava, Timişoara, Lugoj, Chiajna, Reşiţa, Baia Mare, Mediaş, Turda, Câmpina şi Caransebeş.
Anul acesta, Altex va inaugura în jur de zece proiecte, însă Dan Ostahie nu a menţionat care sunt acestea.
Antreprenorul spune că cel mai important criteriu într-un proiect de investiţii este locul în care va fi amplasat parcul de retail, astfel încât să fie în proximitatea clientului.
„În retail, rămâne aceeaşi logică, odată ce ai ales un loc potrivit, imediat vin şi partenerii şi se dezvoltă astfel un pol comercial. România are nevoie de asemenea centre comerciale. Noua dezvoltare a infrastructurii creează locuri noi, locuri atractive“, precizează el.
Altex a încheiat anul trecut cu o creştere de 10% a veniturilor, depăşind pragul de 7 miliarde lei cifră de afaceri. În pofida avansului vânzărilor, profitul a avut de suferit.
„Din punct de vedere al profitabilităţii, nu am înregistrat acelaţi progres. Nu avem o scădere, ci o stagnare. Inflaţia a mâncat mult din profitul companiei“, spune el.
În 2022, ultimul an pentru care există date publice, Altex România a înregistrat un profit net de 114 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.
Antreprenorul susţine că retailerul a încercat să absoarbă creşterile de preţuri venite de la furnizori, astfel încât să nu transfere majorările către clienţi. În medie, preţurile produselor au crescut cu circa 5%.
„Consumatorii au cumpărat mai puţin, dar nu mai ieftin. Clienţii noştri nu sunt la prima achiziţie, au avut deja experienţa unui produs şi ştiu ce vor de la următorul, aşa că îşi doresc să facă o investiţie mai mare, dar care să răspundă nevoilor actuale“, spune Dan Ostahie.
Pentru anul acesta, antreprenorul se aşteaptă la o creştere economică, dar mai mică faţă de anul anterior. În ceea ce priveşte businessul, el estimează un avans, însă într-un ritm mai lent decât în 2023.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE