• Leu / EUR4.9429
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.6098
ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Dragoş Sîrbu, CEO, Flanco: Am făcut un prim pas în afara ţării anul trecut, în Ungaria şi Bulgaria. Urmează Polonia, Germania, Cehia şi, poate, Grecia. Pe pieţele externe, retailerul electro-IT vizează extinderea prin intermediul platformelor de tip marketplace

12.05.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Pe piaţa din România, compania vrea să dezvolte propriul sistem marketplace, pentru a putea vinde şi alte articole, nu doar electro-IT.

Dragoş Sîrbu, CEO al retailerului de electro-IT Flanco, spune că în prezent este în desfăşurare o investiţie majoră în magazinul online al companiei, astfel încât acesta să permită ca pe platformă să fie incluse mai multe categorii de articole, pe lângă cele de tip electro-IT. Investiţia face parte dintr-un plan mai amplu de dezvoltare a retailerului, al cărui focus va cădea în anii următori pe extinderea în mediul virtual. În paralel, va continua şi expansiunea în offline, prin deschiderea de unităţi noi, dar într-un ritm mai lent.

„Odată cu pandemia, am fost nevoiţi să schimbăm o serie de sisteme, am modificat platforma tehnică pe care operează magazinul nostru online. Facem, totodată, o dezvoltare semnificativă, tot tehnică, pentru a putea vinde alte categorii de produse decât cele electro-IT. Am început în 2021 această investiţie şi o vom finaliza în luna august a acestui an, iar apoi vom vinde şi alte tipuri de bunuri“, spune Dragoş Sîrbu, CEO Flanco, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Astfel, retailerul îşi creează propriul marketplace, după modelul altor jucători din domeniu.

Flanco are un plan amplu de investiţii, început încă din 2020, în valoare de 100 mil. lei, bani ce vor fi cheltuiţi pe o perioadă de circa şapte ani. Când vine vorba de investiţii, compania îşi îndreaptă atenţia către două direcţii principale şi anume canalele digitale şi digitalizarea activităţilor din magazine. La acestea se adaugă şi nevoia de îmbunătăţire a serviciilor, în special logistice, pentru ca retailerul să poată oferi aceleaşi servicii atât online, cât şi offline.

„Îmi e mai clar ce mi se întâmplă pe ter­men lung, decât pe termen scurt. Noi am intrat în 2020, odată cu pandemia, ca un retailer cu 160 de magazine offline. Apoi, ne-am trezit brusc cu ele închise şi am devenit - tem­porar - un retailer online. A trebuit să schimbăm masiv businessul.“ Când vine vorba de magazinele offline, Dragoş Sîrbu afirmă că există o oarecare îngheţare a planurilor. Ca motive, el spune că, pe de-o parte, lumea e în expectativă, ţinând cont de situaţia economică şi de cea geo­politică, iar pe de alta, sunt mai puţine centre comerciale care apar, pentru că s-au scumpit preţurile la materialele de construcţii.

„Lucrurile îşi vor reveni treptat. Totuşi, noi nu mai deschidem 25 de magazine an de an, ca în 2018 şi 2019. Spre exemplu, anul acesta vom inaugura doar cinci“, spune el.

Planurile retailerului vizează totodată o eficientizare a unităţilor deja existente în România. Piaţa locală nu este singura pe care compania e activă însă.

Flanco a făcut primul pas în afara ţării anul trecut. Retailerul a început în luna octombrie să vândă în Ungaria, prin intermediul platformelor de tip marketplace, iar în decembrie 2021 a ajuns în Bulgaria.

„Anul acesta vom intra în Polonia, apoi vom merge în Germania, Cehia şi, poate şi Grecia. Sper să prindem şi această dezvoltare în 2022.“

Dragoş Sîrbu este de părere că extinderea în afara graniţelor prin intermediul platformelor de tip marketplace este cea mai bună modalitate de a testa pieţe noi şi de a afla care e situaţia în ţările respective. Pe măsură ce lucrurile vor avansa, iar compania va putea asigura un sistem logistic eficient, Flanco are în plan să se extindă pe aceste pieţe cu magazine proprii, fizice sau online.

Executivul român priveşte 2022 cu sentimente mixte. Primele trei luni din an au fost dificile, urmând trendul ultimului trimestru din 2021. Apoi însă, a venit aprilie, care a fost cea mai bună lună din ultimele opt.

„Primele trei luni din 2022 au fost dificile, în contextul în care în a doua parte a anului precedent a fost introdus certificatul verde drept condiţie de acces în centrele comerciale. Această regulă a rămas în picioare şi în prima parte din acest an. Introducerea certificatului verde pe lista condiţiilor de acces în mall a determinat o scădere semnificativă a traficului, de mai bine de 30%.“

Acest lucru s-a întâmplat din septembrie până în februarie, apoi a început războiul şi traficul a mai căzut cu încă 10%. Ulterior, a venit o lună aprilie bună pentru vânzările electro-IT.

„Plusul de vânzare a venit din magazinele fizice. Dacă până acum acestea au fost cele care au suferit cel mai mult, în aprilie ele au mers cel mai bine“, explică el.

Cu toate că anul 2022 se prefigurează a fi unul dificil, iar din cauza problemelor macroeconomice consumul ar putea fi puternic afectat, Dragoş Sîrbu estimează o creştere a vânzărilor pentru retailerul de electro-IT.

„Contextul nu pare să fie unul favorabil, dar trebuie să mergem înainte şi să construim. Deşi nu am început anul grozav, estimarea este că vom creşte. Dacă ultimul trimestru va fi unul normal, ar trebui, teoretic, să terminăm anul pe plus faţă de 2021. Ultima parte a anului este cea care contează cel mai mult în cifrele noastre“, mai spune el.

În 2020, ultimul an pentru care există date publice, retailerul a obţinut afaceri de aproape 1,1 mld. lei.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor