ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Consumul s-a temperat şi a intrat într-o zonă de platou. Oamenii au devenit mai chibzuiţi şi mai atenţi la coşul de cumpărături

26.09.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Retailerul Paco a încheiat 2022 cu afaceri de 204 milioane lei, în creştere cu 20% faţă de anul anterior Pentru anul acesta, antreprenorul speră la un avans al businessului peste rata inflaţiei.

Preţurile mari ca urmare a războiului ruso-ucrainean şi ca urmare a problemelor economice ce au urmat acestuia şi pandemiei au dus la o temperare a consumului, oamenii fiind mult mai atenţi pe ce şi cât cheltuie, spune Feliciu Paraschiv, proprietarul lanţului de magazine Paco Supermarkets, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

„Consumul s-a temperat şi a intrat într-o zonă de platou, probabil şi din cauza faptului că preţurile au crescut mult în ultima perioadă ca urmare a războiului şi ca urmare a problemelor cu cerealele. Oamenii au devenit mai chibzuiţi şi mai atenţi în ceea ce priveşte formarea coşului de cumpărături“, spune Feliciu Paraschiv.

În astfel de perioade, ca un fel de ba­ro­metru, antreprenorul se uită foarte atent la vânzarea articolelor de im­puls, mai exact se uită la cum evo­lu­ează acest consum. Antrepre­norul adau­gă că vânzarea produselor de im­puls, adică acele articole de care con­su­ma­torul nu are neapărată nevoie, a scă­zut în ultima perioadă. Oamenii cum­pără mai degrabă doar ce au nevoie.

„Când a început să galopeze inflaţia, spre sfârşitul anului trecut şi începutul anului acesta, oamenii au început să îşi tempereze apetitul de a face cumpărături. Este o zonă de platou, nu putem spune că suntem

într-o zonă în care trebuie să tragem un semnal de alarmă. În continuare se fac cumpărături, în continuare oamenii sunt deschişi să experimenteze produse noi“, mai spune el.

Antreprenorul este de părere că plafonarea preţurilor la produsele de bază a mai temperat puţin scumpirile, însă oricât va interveni statul în piaţă, cererea şi oferta vor dicta mersul lucrurilor.

Mai mult, el consideră că dacă plafonarea va dura mai mult de trei luni, vor exista adaosuri comerciale mai mari la celelalte articole pentru a echilibra situaţia. În opinia sa, o măsură bună care va avea efecte benefice asupra economiei este stimularea producţiei interne.

„Noi trebuie să încurajăm producţia locală şi dezvoltarea ei în continuare. Pe OUG 67/2023, am propus ca produsele din ordonanţă care nu sunt realizate în România să nu intre în această lege. Nouă ni s-a părut ciudat să subvenţionăm carnea de pasăre care vine din Ungaria, ea este deja subvenţionată acolo. În felul acesta, noi facem un bine Ungariei. Ar trebui să se menţioneze în ordonanţă ca toate produsele incluse în lege să fie fabricate în România, atunci am fi dat o gură de oxigen industriei“, explică Feliciu Paraschiv.

În opinia sa, legea privind plafonarea preţurilor la alimentele de bază nu a stimulat consumul pentru că oamenii nu au cumpărat mai mult, ci doar mai ieftin.

Povestea Paco a început, acum mai bine de 25 de ani, cu un singur magazin în judeţul Vrancea. Astăzi, reţeaua a ajuns la 15 unităţi în acelaşi judeţ şi la afaceri de 204 milioane lei în 2022, în creştere cu 20% faţă de anul anterior. Businessul îşi continuă expansiunea, dar antreprenorul îşi concentrează atenţia pe zona Vrancea, acolo unde a şi luat naştere businessul. Feliciu Paraschiv menţionează că are în plan deschiderea a încă trei magazine de proximitate, acesta fiind segmentul pe care mizează retailerul Paco.

„Erau planificate toate anul acesta, însă sistemul birocratic este groaznic şi ne-a încetinit“, mai spune antreprenorul.

Pentru anul acesta, omul de afaceri nu estimează o creştere semnificativă a cifrei de afaceri faţă de anul trecut, însă speră ca avansul să fie peste inflaţie.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor