ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Mihai Filip, Taparo: Avem ca strategie să ne extindem pe piaţa din SUA, în special pe coasta de est. Piaţa americană a devenit mai accesibilă pentru producătorii din Europa

14.11.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Un alt obiectiv al companiei este să îşi diversifice gamele de articole, având în plan ca de anul viitor să producă obiecte de decor ♦ TechTex, una dintre cele patru divizii ale grupului Taparo, care se ocupă cu producţia de echipamente de protecţie, urmăreşte să dezvolte businessul către spitale şi către distribuţie specializată.

Grupul Taparo, specializat în producţia de mobilă şi textile, controlat de familia de antreprenori locali Filip, are în plan extinderea activităţii pe piaţa din SUA. Această mutare face parte din strategia mai amplă de dezvoltare a businessului autohton, spune Mihai Filip, CEO al Taparo. Grupul trimite deja la export produse în multe pieţe din Europa, Asia şi Orientul Mijlociu, următoarea ţintă fiind SUA.

„Avem ca strategie să penetrăm piaţa din SUA, în special coasta de est. SUA a impus taxe pentru importurile din China, aşa că piaţa Americii pare acum mult mai accesibilă pentru producătorii din Europa“, spune Mihai Filip, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Produsele Taparo sunt prezente deja în majoritatea ţărilor europene, în peste 2.000 de magazine, compania românească lucrând cu cei mai importanţi retaileri de mobilier de pe continent. Deşi grupul îşi doreşte extinderea pe piaţa din SUA, Europa rămâne cea mai importantă piaţă.

Planurile Taparo nu vizează doar dezvoltarea peste graniţe, ci şi creşterea prezenţei pe plan local. Mihai Filip spune că se află în discuţii cu companii din retailul românesc pentru a lista produsele în magazinele lor. Executivul de la Taparo afirmă că speră să se concretizeze un parteneriat cu un lanţ de magazine de mobilier din România, fără însă să menţioneze despre ce lanţ este vorba.

Mai mult, compania are ca obiectiv şi diversificarea gamei de articole, prin începerea producţiei de obiecte de decor.

„Totodată, vrem să ne creăm o identitate şi să putem să ne comercializăm singuri produsele, fie pe anumite platforme online, fie prin magazine partenere. Este un obiectiv pentru anul viitor. Vom intra pe o categorie nouă de produse, vom realiza decoraţiuni pe care vrem să le vindem şi pe piaţa românească. Noi deja producem o cantitate considerabilă de textile tehnice industriale cărora vrem să le dăm mai multă valoare şi să le transformăm în obiecte de decor. Colecţia este aproape gata. De anul viitor, cu siguranţă, va fi pe raft“, spune Mihai Filip.

Taparo are patru divizii, anume divizia de mobilier tapiţat, divizia de textile tehnice, cea de confort şi saltele şi divizia de echi­pa­mente de protecţie personală, medicală şi igienică, aceasta din urmă dezvoltată în pan­demie ca urmare a nevoii stringente de astfel de produse pe piaţa locală. Taparo are cinci fabrici, toate situate în judeţul Maramureş, unde lucrează circa 1.500 de persoane.

TechTex, dizivia de echipamente de protecţie, a avut vânzări semnificative în pandemie, fiind un brand comercializat în marile lanţuri de retail şi nu numai. Pandemia a trecut însă, iar cererea pentru astfel de articole în retail aproape că nu mai există, aşa că Mihai Filip spune că divizia începe să se repoziţioneze în piaţă, dorind să îşi concentreze atenţia pe vânzările către spitale şi distribuţie specializată. Astfel, Taparo a început deja să livreze echipamente de protecţie în spitalele din România, Austria şi Spania.

„Acest sector a fost canibalizat de producătorii din pieţele asiatice, însă am reuşit să intrăm în spitale şi chiar s-a dat o lege foarte importantă în acest sens. Mai exact, a fost inclus criteriul de proximitate pentru aceste produse în punctajul licitaţiilor publice. Cu acest criteriu, producătorii români au un avantaj“, explică Mihai Filip.

Taparo are o capacitate de producţie de peste un miliard de echipamente de producţie pe an, motiv pentru care businessul se uită către extinderea pe pieţele externe.

Deşi Taparo şi-a continuat planurile de dezvoltare, Mihai Filip admite că 2023 a fost un an cu foarte multe provocări, iar efectele evenimentelor din ultimii trei ani - pandemie, conflictul din Ucraina şi conflictul din Israel - au afectat costurile companiei.

În perioada pandemiei au existat multe probleme pe lanţurile de aprovizionare, mai ales pentru produsele ce veneau din zona Asiei. La acea vreme, se discuta despre o politică de încurajare a relocării unităţilor de producţie din Asia în Europa, pentru scurtarea lanţurilor de aprovizionare, însă paşi concreţi în această direcţie nu au fost făcuţi.

Mai mult, spune Mihai Filip, a devenit tot mai greu ca unităţile de producţie din România să se menţină pe plan local din cauza competiţiei venite din Asia cu preţuri foarte mici.

„Companiile din Asia, care sunt evident subvenţionate de guvernele locale, vin cu preţuri care sunt extrem de reduse, ceea ce face ca competitivitatea noastră în relaţie cu ei să nu fie una corectă. Cred că este important să existe o solidaritate în Europa care să susţină economia europeană, iar asta se poate întâmpla prin impunerea unor taxe de import. De exemplu, în sectorul nostru, toate importurile de mobilier din Asia sunt duty free, producătorii nu plătesc nicio taxă în Europa“, explică Mihai Filip.

În 2021, importurile de mobilă din România au depăşit pentru prima dată borna de 1 miliard euro, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România. Principalele ţări din care România a importat mobilier au fost Polonia, China, Germania, Bulgaria, Turcia şi Italia. Aşadar, China este al doilea cel mai mare importator de mobilier pentru România.

Mihai Filip este de părere că Europa, implicit şi România, ar trebui să introducă taxe pentru produsele din China pentru a sprijini producătorii locali.

În pofida acestor provocări, directorul companiei spune că se aşteaptă la un profit mai mare în acest an faţă de 2022, chiar dacă cifra de afaceri a grupului va fi în uşoară scădere. Creşterea profitului se bazează pe strategia grupului de reducere a costurilor, dar şi pe faptul că au existat reduceri de preţuri în zona materiilor prime.

Taparo, principala companie din grup, a avut în 2022 o cifră de afaceri de 228,6 milioane lei şi pierderi nete de 23,1 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Grupul cuprinde însă mult mai multe firme.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor