ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Răzvan Crişan, Kane: Estimăm o creştere de 30-40%, avans ce vine din consolidarea businessului, dar şi din inflaţie. Valoarea bonului e mai mare, dar numărul de bonuri a scăzut

21.12.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Grupul Kane, ce activează în domeniul ospitalităţii, estimează că va încheia anul cu o creştere a veniturilor situată între 30% şi 40%. Avansul vine din consolidarea businessului - asta după câţiva ani în care piaţa HoReCa a fost afectată de diverşi factori, dar şi din inflaţie.

Într-un 2023 în care inflaţia a rămas mult peste nivelul optim, deşi s-a situat pe un trend descendent, valoarea medie a bonului în cazul localurilor din grupul Kane a crescut, însă numărul de clienţi a scăzut.

„Veniturile cresc în acest an, estimăm o cifră de afaceri de circa 18-20 de milioane de lei la nivel de grup. Ne lipseşte însă în 2023 profitul, iar asta pentru că ne-am concentrat atenţia pe deschiderea şi demararea unor proiecte. Acum optimizăm activitatea, astfel ca, din 2024, să putem avea un profit mult mai predictibil.“

Spre comparaţie, anul trecut grupul din domeniul ospitalităţii a obţinut venituri de 14 mil. lei.

„Era normal să creştem în 2023, dar o parte din avans vine şi din infla­ţie. Bonul mediu la restaurant (la Kane - n.red.), spre exemplu, e mai mare cu peste 20% faţă de anul anterior. A crescut valoarea bonului, dar a scăzut numărul de bonuri“, spune Răzvan Crişan, cofondator al grupului Kane, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul adaugă că 2023 nu a fost lipsit de provocări, dar asta a adus cu sine şi o serie de lecţii. Una dintre cele mai mari provocări ale acestui an, spune el, a fost găsirea unei soluţii pentru sezonul cald, când locuitorii marilor oraşe au plecat în concedii, iar turiştii străini au lipsit cu desăvârşire în contextul războiului de la graniţe, dar şi a celui israeliano-palestinian. Israelul era cea mai importantă ţară pentru România din punct de vedere turistic, fiind statul din care veneau cei mai mult vizitatori străini.

„Sunt foarte multe unităţi din HoReCa care aveau contracte cu grupuri ce veneau din Israel, iar după debutul războiului, totul s-a anulat. Mixul dintre războiul din Ucraina - care a dus la scăderea numărului de turişti străini pentru că suntem la graniţă şi e mare temerea - şi cel israeliano-palestinian - în condiţiile în care Israelul era ţara de unde veneau cei mai mulţi vizitatori în Romania, reprezintă combinaţie nefericită pentru turismul autohton“, spune Răzvan Crişan.

Grupul Kane este format din şapte unităţi, printre care restaurantul de fine dining cu acelaşi nume, cafeneaua M60, pizzeria Mamizza, Mercato Comunale şi Gyst, acesta din urmă fiind un bistro inaugurat recent în centrul vechi al Capitalei. Lor li se adaugă două unităţi operate de grup pentru companii din România.

Cel mai recent concept deschis este Gyst, un local aflat la periferia centrului istoric al Bucureştiului, despre care Răzvan Crişan afirmă că e o zonă cu o mare volatilitate.

„Pentru noi, zona centrului istoric este o enigmă şi continuă să fie o enigmă. Audienţa pe care ştim noi să o targetăm are o o impresie foarte proastă despre această parte a oraşului. Oamenii sunt greu de convins să vină acolo“, explică el.

În aceste condiţii, antreprenorul afirmă că anul 2023 a fost unul al consolidarii. La fel va fi şi 2024, însă Răzvan Crişan spune că are totuşi în plan deschiderea unui nou concept. Focusul va fi însă pe consolidare.

„Trebuie să reuşeşti să consolidezi un business înainte să mai creşti. Mulţi antreprenori nu reuşesc să se dea jos de pe această bandă a inovării şi a extinderii. Aceasta este o lecţie importantă pentru mulţi antreprenori, anume să ştii când să apeşi pedala de acceleraţie şi când să iei piciorul de pe ea“, precizează el.

Zona la care se uită tot mai atent antreprenorul pentru a deschide un nou local este cea de Nord a Capitalei. El este de părere că viitorul pieţei de restaurante va fi să se dezvolte tot mai mult în cartiere.

„Restaurantele nu sunt doar despre petreceri, sunt şi despre ceva care trebuie să existe în cartierul tău. Cred ca asta o să fie din ce în ce mai mult direcţia de mers, şi nu mega concepte de cluburi. Cred în restaurantele de cartier şi asta în nişte zone care devin cartiere şi nu erau până acum“, explică el.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor