ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Zsolt Varga-Pal-Petry: Nu am mai văzut scumpiri în ultima lună. Observăm chiar o scădere a preţurilor la carnea de porc. Primacom este compania care administrează procesatorul de carne şi produse din carne Petry, brand sub care este deschis şi un lanţ de magazine.

19.09.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Zsolt Varga-Pal-Petry, fon­­da­­torul Primacom din Mureş, com­panie care administrează procesatorul de carne Petry, şi care are un lanţ de magazine sub acelasi nume în judeţele din jur,  spune că la carnea de porc nu au mai existat scumpiri de câteva luni, ba din contră este remarcată o ten­dinţă descendentă a preţurilor.

„Preţurile nu mai cresc, ba chiar au început să scadă dacă vorbim de porcul viu. În cazul lui, deja vedem o ieftinire şi pe plan internaţional. Iar piaţa din România este influenţată de preţul de pe plan internaţional (pentru că sun­tem net importatori de carne de porc – n.red.). Ieftinirea vine şi pe fon­dul con­sumului scăzut, aşa că mergem într-o direcţie bună. Sperăm să reve­nim la un preţ mai normal“, spune Zsolt Varga-Pal-Petry, în cadrul emi­siunii ZF 15 mi­nute cu un antrepre­nor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Piaţa cărnii se confruntă cu o scă­dere a consumului în acest an, cauzată de majorările de preţuri din 2022 şi 2023. Dacă în criza anterioară, cea din 2009-2010, consumatorii se orientau mai mult către produsele mai ieftine, însă cantitatea cumpărată era relativ la acelaşi nivel, acum, oamenii au redus cantitatea.

„Preţurile au crescut la toate ti­purile de carne, nu prea există varian­tă ieftină, aşa că oamenii sunt mai atenţi la ce cumpără şi cât cheltuiesc pentru mâncare, reduc volumele“, precizează el.

Faţă de 2020, când preţurile s-au situat la cel mai redus nivel din ultimii ani, costul cărnii aproape că s-a dublat până în prezent. Majorările au fost in­flu­enţate şi de preţurile mai mari la uti­lităţi, dar şi de o producţie mai mică.

În opinia sa, preţurile nu vor mai ajunge la nivelurile din 2020, însă el se aşteaptă să se stabilizeze piaţa şi să existe un echilibru astfel încât pentru consumatori carnea să fie mai acce­sibilă.

Procesatorul de carne are, pe lân­gă componenta de producţie, şi pro­priul său lanţ de magazine sub brandul Petry, care numără circa 30 de unităţi. Magazinele sunt orientate către zona de carne şi mezeluri, iar mare parte din produsele vândute sunt cele sub propriul nume, însă există şi articole ale altor producători locali, din zona de brânzeturi, spre exemplu, sau alte articole complementare. Proprietarul companiei are în plan, pe termen me­diu, să ajungă la circa 50 de magazine, însă extinderea va începe abia din 2025, având în vedere că anul acesta nu va fi unul cu un profit semnificativ.

Astfel, şi anul următor, dezvoltarea va fi puse pe pauză.

Pe lângă propriile magazine, Petry are prezenţă şi în marile reţele de retail, dar este o prezenţă relativ redusă. Cea mai mare parte din venituri este asigurată de magazinele proprii, care reprezintă circa 70% din business. Mai mult, producătorul de carne distribuie preparatele şi în unităţile HoReCa din proximitatea fabricii, mai exact în judeţele Cluj şi Mureş.

Primacom îşi trimite produsele şi pe pieţele externe, segment către care antreprenorul vrea să îşi concentreze atenţia în perioada următoare.

„În Italia şi Spania am vrea să mergem la export, pentru comunităţile de români, ei sunt consumatorii de produse româneşti“, adaugă el.

Exportul nu este însă un proces uşor din cauza pestei porcine din România.

„Pesta porcină ne pune beţe în roate, putem exporta doar dacă producem cu carne adusă din străinătate, iar asta îngreunează foarte mult procesul. Noi preferăm să producem din carne autohtonă, aşa că acesta este un proces destul de complicat“, mai spune Zsolt Varga-Pal-Petry.

Compania Primacom a avut afaceri de 43,5 mil. lei anul trecut, cu 20% mai mari decât în anul anterior.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor