ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Adrian Mihanţa, cofondator al Tikki Shoes, producător de încălţăminte barefoot: Numărul comenzilor nu a scăzut foarte mult în ultimul an, dar a scăzut valoarea coşului

16.05.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Tikki Shoes este un business început în 2007 care produce încălţăminte barefoot pentru copii, însă fondatorii îşi doresc să diversifice portofoliul şi să meargă şi către gama de produse destinate adulţilor.

Adrian Mihanţa, cofondator al businessului Tikki Shoes care produce încălţăminte barefoot, spune că nu există un puternic impact al inflaţiei şi creşterii costurilor asupra businessului, însă s-a observat o tedinţă în piaţă de reducere a coşului de cumpărături.

„Media comenzilor este undeva la 100 de comenzi pe zi, dar am văzut un trend, în ultimul an în special. Numărul comenzilor nu a scăzut foarte mult, dar a scăzut valoarea coşului. Înainte, clienţii erau confortabili să comande chiar şi 3-4 perechi de încălţăminte pentru un copil, însă în ultima vreme cred că situaţia economică i-a făcut reticenţi să plaseze comenzi mari“, spune Adrian Mihanţa în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Tikki Shoes activează în piaţa de încălţăminte încă din 2007, când a fost deschis businessul, însă pe un segment nişat şi anume cel de încălţăminte barefoot, care a crescut în ultimii ani pe plan local. Businessul a început prin producţia de încălţăminte de interior pentru copii, ulterior dezvoltând şi categoria pentru exterior.

„E potrivită pentru toată lumea, cea pentru adulţi este mai greu de făcut, poate că piata nu a ajuns la maturitate, e un produs de nişă. Mulţi clienţi consideră că nu mai e necesar să poarte încălţăminte cu talpa moale odată ce au devenit adulţi. Există şi încălţăminte pentru adulţi, cred că piaţa este mai mică, dar, în ultima vreme, am văzut o creştere“, explică Adrian Mihanţa.

Tikki Shoes îşi diversifică portofoliul constant, iar anul acesta, spune antreprenorul, vrea să înceapă producţia şi de încălţăminte pentru adulţi. În trecut, businessul a avât câteva produse pentru adulţi, iar cele mai cerute produse au fost sandalele pentru femei.

Businessul are propriul atelier de producţie în Timişoara, însă colaborează şi cu alte fabrici locale.

„A trebuit să externalizăm măcar o parte din etape, e din ce în ce mai greu să găsim forţă de muncă specializată în domeniul acesta. Cererea a crescut mai repede decât am putut noi creşte capacitatea de producţie internă. Am fost nevoiţi să externalizăm producţia, mai exact o parte din etape“, explică antreprenorul.

Încălţămintea este realizată din materiale naturale, în principal piele naturală, iar specificul acestor pantofi este faptul că se mulează pe piciorul celui care îi poartă, ceea ce înseamnă muncă constantă de personalizare a încălţămintei pentru clienţi.

„Este nevoie de maşini specializate şi ajută să ai tehnologii de ultim generaţie, din păcate, produsele nu se pretează acelui lucru în serie, pe bandă. Colaboratorii noştri, mulţi dintre ei, nu mai lucrează pe bandă. Dacă vrei să ai serii scurte şi personalizare, e aproape imposibil să lucrezi pe bandă. Astfel, fiecare lucrător are o etapă sau mai multe ale producţiei, e greu să faci la scară largă“, mai spune Adrian Mihanţa.

Portofoliul Tikki Shoes numără câteva sute de modele, având în vedere că multe dintre produse au fost personalizate în funcţie de cerinţele clienţilor.

Circa 40% din vânzările businessului vin din piaţa locală, în timp ce restul merg la export.

Adrian Mihanţa spune că în plan este deschiderea unui magazin fizic în Timişoara, acolo unde clienţii cer de multă vreme prezenţa unui magazin pentru a putea încerca produsele. Pe viitor însă, antreprenorul spune că nu plănuieşte o astfel de reţea de magazine.

Brandul Tikkie Shoes este administrat de compania Mini Mondo, care a avut în 2021, ultimul an pentru care există date publice, afaceri de 13 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

 

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor