ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Augustin Drăgan, Diverta: Estimăm o creştere de 25% a businessului în acest an. Oamenii se uită la preţuri, dar pe termen lung un produs mai scump ajunge să coste mai puţin

20.07.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Lanţul de librării Diverta a fost cumpărat anul trecut de Augustin Drăgan de la omul de afaceri Octavian Radu Nu este prima tranzacţie în care sunt implicaţi cei doi anterprenori.

Augustin Drăgan, proprie­tarul Diverta, estimează o creştere de 25% a businessului în acest an, însă re­zultatele finale vor depinde şi de sezo­nul şcolar, perioadă care reprezintă a­proape o treime din încasări. Cu toate că scumpirile record au redus puterea de cumpărare a românilor, retailerul a înregistrat până acum, în 2023, o creştere a cifrei de afaceri peste nivelul inflaţiei, semn că există apetit de cumpărături în reţeaua de librării.

„În general, percepem 2023 ca fiind un an de stabilizare. În celelalte do­menii nu există o creştere extraor­di­nară, iar oamenii se aşteaptă în con­tinuare să apară reţineri la cumpără­turi. Totuşi, noi ne-am bugetat pentru anul acesta o creştere de 25% faţă de 2022. Sperăm la şi mai mult. Având în vedere rezultatele de până acum şi prognoza pentru sezonul produselor şcolare, cred că vom atinge acest rezultat“, spune Augustin Drăgan în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Reţeaua offline a Diverta este o­pe­rată pe firma Blor Retail, cu afaceri de aproape 40 mil. lei în 2021. Datele pe anul trecut nu sunt publice. Online-ul este operat separat, conform celor mai recente date ale ZF.

Antreprenorul spune că au existat puţine scumpiri în piaţa de carte în 2022, pentru că editurile au încercat să absoarbă cât mai mult din majorările venite de la furnizori, în special cei de hârtie, Însă, creşterile au fost atât de mari, încât editurile au fost nevoite să transmită parţial, mai departe, ma­jorările.

„Creşterile în preţul final al cărţii au fost mult mai mici decât scumpirile care au venit de la furnizori. Mai sunt şi acum modificări de preţuri, mai vin. Există o creştere pe lanţ, producătorii dintr-o anumită ţară au majorat pre­ţu­rile, costurile cu transportul au crescut, au venit măriri în cascadă“, explică el.

Clienţii sunt foarte atenţi la pre­ţuri, însă şi înainte de aceste majorări acesta era un criteriu esenţial în deci­zia de cumpărare. În acelaşi timp, oa­me­nii îşi doresc şi produse de calitate.

„Dacă au experienţa de utilizator al unui anumit produs, oamenii ştiu că poate fi înşelător să cumpere un articol mai ieftin. Pe termen lung, s-ar putea să coste mai puţin un produs mai scump“, precizează el.

Lanţul Diverta numără 17 librării, la fel ca anul trecut. Businessul se bazează în proporţie de mai bine de 80% pe vânzările din magazinele offline, restul fiind contribuţia online-ului. Antreprenorul spune că nu are în plan închideri, însă nici deschideri de noi unităţi în viitorul apropiat. Inaugurarea unui magazin ar reprezenta o investiţie iniţială, dar şi una pe termen mai lung dat fiind că o perioadă, librăria nu ar putea să se susţină singură, ceea ce ar avea un impact semnificativ în bugetul companiei.

„Ne-am hotărât să fim consevatori anul acesta pentru că există în piaţă, în continuare, o temere că va veni o criză“, adaugă el.

Diverta are un portofoliu format din 15.000 de articole, iar de la preluarea businessului, în primăvara anului trecut, Augustin Drăgan a făcut câteva optimizări de game. Cartea reprezintă 50% din încasări la nivelul reţelei, însă vânzările de carte din ţară au o pondere mai mare în total faţă de Bucureşti, unde papetăria reprezintă un motor important.

Dacă în segmentul de papetărie nu există schimbări semnificative, în zona de carte, lucrurile sunt mai dinamice, având în vedere că apar constant lucrări noi. La fel de dinamică este şi zona produselor şcolare - ghiozdane şi penare - unde există şi o componentă de fashion. Astfel, aceste articole se adaptează constant noilor tendinţe, spune Augustin Drăgan. Gama care „a avut cel mai mult de suferit“ a fost cea a jucăriilor, care a fost redusă treptat în ultimii zece ani, ca urmare a apariţiei şi condolidării tot mai multor competitori în piaţă.

Compania Diverta a intrat în insolvenţă în 2021, pentru a doua oară, după circa un deceniu, iar în ianuarie 2022 i-a fost aprobat planul de reorganizare. Tot anul trecut, Diverta a trecut de sub administrarea omului de afaceri Octavian Radu în proprietatea lui Augustin Drăgan.

Tranzacţia a presupus atât reţeaua offline - operată pe o companie separată şi care se află în insolvenţă -, cât şi magazinul online - administrat diferit şi care nu se află în insolvenţă.

Augustin Drăgan mai deţine şi alte businessuri, respectiv Aleron Training Center (firmă de training), Avant Consulting (consultanţă de business şi dezvoltare de soluţii IT), Q Power Heat Systems (schimbătoare de căldură pentru aplicaţii industriale), IT Click Service (vânzare şi service de echipamente IT).

Diverta nu este prima preluare pe care o face Augustin Drăgan de la Octavian Radu. Omul de afaceri mai are Q-Power, o companie cumpărată în 2015 tot de la Octavian Radu, aceasta fiind specializată în schimbătoare de căldură pentru aplicaţii industriale. Totodată, în 2017, Augustin Drăgan a preluat şi un spinoff din Sistec, compania IT Click Service, tot de la Octavian Radu.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor