ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Dan Paştiu, Dabo Doner: Comportamentul consumatorului s-a schimbat mult, oamenii preferă acum să vină în restaurant doar să cumpere, aleg să mănânce acasă. Bonul a scăzut

03.10.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

De la peste 50 de restaurante în cel mai bun moment, în urmă cu circa doi ani, Dabo Doner mai numără astăzi doar 27 de localuri Închiderea de unităţi a venit ca urmare a efectelor pandemiei, dar şi a inflaţiei record.

Efectele pandemiei se resimt chiar şi astăzi în piaţa de ospitalitate, spune antreprenorul Dan Paştiu, fondatorul lanţului de restaurante Dabo Doner. Cea mai importantă schimbare are legătură cu compor­tamentul consumatorilor, care preferă să nu mai petreacă atât de mult timp în restaraunte, apelând la livrarea la domiciliu sau la take away. Astfel de modificări au un impact direct asupra activităţii restaurantelor.

„Până acum, lumea stătea la coadă şi aştepta pentru a obţine o masă în locaţie. Acum, post pan­demie, cumpărătorul preferă să vină, să îşi ia punga de mâncare din restaurant şi să meargă să mănânce acasă. Lucrul acesta este o mare pierdere pentru noi, operatorii, fiindcă lumea a renunţat la partea de socializare, nu total, dar se simte. Tinzând către serviciul de take away mai mult, se pierde actul de socializare“, spune Dan Paştiu, în  cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Preferinţa tot mai mare pentru take away are un efect direct şi asupra vânzărilor din restaurante, precizează el.

„Dacă un client intră în Dabo şi ia la pachet, îşi comandă un sandviş şi apoi merge acasă. Însă, dacă el rămâne în restaurant, comandă şi suc, şi cartofi prăjiţi. Dacă vorbim de un grup de 3-4 persoane, clienţii se îndeamnă unii pe alţii să consume“, mai spune el.

Astfel de schimbări în comportamentul consumatorilor se resfrâng asupra pieţei de restaurante, cafenele şi baruri, care s-a confruntat cu un val de închideri de unităţi în ultimii ani. Unul dintre motivele pentru care mulţi operatori au fost nevoiţi să închidă, susţine Dan Paştiu, este lipsa sprijinului din partea autorităţilor ca urmare a pandemiei. Industria HoReCa a avut o măsură de sprijin financiar pentru efectele negative ale pandemiei asupra pieţei, primind un ajutor de stat pentru pierderile suferite în 2020. Antreprenorul susţine însă că ajutorul nu a fost suficient şi măsura HoReCa 2, care ar fi trebuit implementată în 2022 pentru pierderile din 2021, ar fi fost necesară pentru a ţine în viaţă multe businessuri din piaţă.

„Sunt convins că sunt mulţi care ar fi rezistat, iar măsura HoReCa 2 ar fi fost vitală, i-ar fi ajutat“, spune el.

Printre operatorii care au fost nevoiţi să închidă o parte dintre restaraunte se numără şi lanţul Dabo Doner, care de la peste 50 de localuri, câte erau în cea mai bună perioadă a businessului, acum circa doi ani, a ajuns astăzi la 27 de unităţi.

Antreprenorul spune că, pentru a limita pierderile financiare, a fost nevoit să închidă toate restaurantele care erau pe minus, iar planul pe mai departe este de a creşte localurile actuale şi de a reloca o parte dintre cele care au fost închise. Unităţile rămase sunt operate atât direct de către lanţul de restaurante, cât şi prin parteneri francizaţi.

Decizia de a închide o parte dintre restaurantele ce funcţionau sub brandul Dabo Doner a venit şi pe un fond al decapitalizării la nivelul grupului, care a avut efecte pe mai multe planuri de businessului. Lipsa banilor s-a răsfrânt inclusiv asupra promovării şi introducerii unor noi produse în meniu.

În ceea ce priveşte alte provocări, antreprenorul susţine că nu au mai existat creşteri semnificative de preţuri venite de la furnizori în ultimul an, însă măsurile fiscale anunţate recent de către guvern vor avea un impact puternic asupra pieţei, ele urmând a duce în final la scumpiri şi mai mari.

„Preţurile au crescut justificat. Probabil că faţă de ale ţări şi costurile au crescut exagerat în această perioadă. Nu cred că este vreun operator care a crescut nejustificat preţurile pentru a-şi mări profitul pentru că această metodă este sinucidere curată. Dacă nu se apela la creşterea preţurilor, se pierdea businessul“, spune Dan Paştiu.

Dabo Doner a crescut în ultimii 2-3 ani preţurile cu circa 25-30%.

Businessul a fost înfiinţat în 2013, iar anul trecut a avut afaceri de 10,3 milioane lei şi pierderi de 3 milioane lei. Spre comparaţie, cu un an în urmă, cifra de afaceri a Dabo Doner a fost de 18,9 milioane lei, fiind cel mai bun an din istoria companiei, şi un profit net de 1 milion lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Rezultatele raportate sunt cele ale unităţilor operate de compania-mamă, la care se adaugă taxele de franciză. Restaurantele operate de francizaţi sunt administrate separat, pe firme deţinute de fiecare partener în parte.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor