ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Laura Ţeposu, proprietara Libris: Oamenii au fost mai atenţi la cum îşi cheltuie banii şi au urmărit mai atent reducerile

21.03.2024, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Libris a înregistrat în 2023 o creştere de 20% a cifrei de afaceri comparativ cu anul anterior. În 2022, librăria online a avut venituri de 68 milioane lei.

Prudenţa când vine vorba de cheltuieli a fost observată şi în piaţa locală de carte, astfel că oamenii au fost mai atenţi la ce cumpără şi au urmărit reducerile, spune Laura Ţeposu, proprietara librăriei online Libris. Cu toate acestea, apetitul pentru carte nu a scăzut, doar că românii au fost mai atenţi la gestionarea cheltuielilor.

„Oamenii caută online şi se aşteaptă ca în acest mediu virtual să primească o ofertă de preţ mai bună. Acesta este unul dintre diferenţiatori. În 2023, românii au fost mai atenţi la cum îşi cheltuie banii şi au urmărit mai atent reducerile“, spune Laura Ţeposu, prezentă în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Totodată, librăriile virtuale apelează tot mai mult la reduceri ale produselor pentru a atrage clienţi, care au migrat din online, de unde îşi făceau cumpărăturile în pandemie, în offline.

„Clienţii au început să revină la vechile obiceiuri tânjind după viaţa socială şi ceea ce le-a lipsit în pandemie. Au început să achiziţioneze mai mult offline. Anul 2022 a fost foarte provocator pentru toţi retailerii, iar 2023 a fost un an de reaşezare“, adaugă Laura Ţeposu.

Presiunea inflaţiei s-a resimţit în toată economia, preţurile la cărţi începând să crească încă din 2022. Majorările au început să se mai stabilizeze abia anul trecut. Laura Ţeposu spune că avansul preţurilor la cărţi a fost sub rata inflaţiei în 2023.

Pe de altă parte, Libris a înregistrat o creştere de 20% a cifrei de afaceri comparativ cu anul anterior. În 2022, librăria online a avut venituri de 68 milioane lei.

Un factor care a contribuit la această creştere este şi faptul că media comenzii a fost mai mare în pofida prudenţei cititorilor privind cheltuielile.

„Oamenii au fost foarte atenţi la acea taxă de transport pe care noi o subvenţionăm pentru a stimula achiziţia“, spune ea.

Practic, cititorii au preferat să cumpere cărţi pentru o sumă minimă 135 lei pentru a  beneficia de transportul gratuit, sub acest prag, oamenii fiind nevoiţi să achite şi taxele de livrare.

Pentru anul acesta, Laura Ţeposu estimează venituri mai mari ca în 2023, în contextul în care primele luni au adus o creştere de 30% librăriei online.

Libris este o librărie online, însă businessul a început cu o unitate fizică în Braşov, existentă şi astăzi. Antreprenoarea spune că a investit anul trecut în renovarea spaţiului, însă nu are în plan să dezvolte businessul în această direcţie, mai exact nu-şi doreşte o reţea.

„Tot ce am investit noi, tot know-how-ul nostru din ultimii ani s-a dus în zona de online, aici am dezvoltat logistică, aici am dezvoltat tehnologie. În acest moment, rămânem online“, adaugă ea.

Deşi online-ul a prins mult avânt în pandemie, piaţa de carte locală s-a reaşezat, iar librăriile fizice reprezintă în continuare principalul motor de creştere al industriei. Online-ul reprezintă un sfert, estimează antreprenoarea, din piaţa locală de carte.

Libris are o ofertă formată din 55.000 de titluri în limba română, aflate în permanenţă în stoc, la care se adaugă încă 700.000 de titluri în limba engleză, care pot fi cumpărate la comandă.

Laura Ţeposu spune că cererea pentru cărţile în engleză a crescut cu 30%, ceea ce arată tendinţa tot mai clară a oamenilor de a citi şi în limbi străine, unde varietatea e mult mai mare.

„Sunt foarte multe titluri care nu sunt disponibile în lima română. (...) Cărţile în limba engleză le livrăm în 10-15 zile, adică oferta de carte în engleză nu este în stoc. Observăm însă că oamenii tind să achiziţioneze cărţi care sunt în stoc. Aceasta este una din particularităţile comerţului online, dacă am nevoie de carte, vreau să vină azi, nu peste două săptămâni“, explică Laura Ţeposu.

Pe lângă tendinţa consumatorilor de a merge către cărţile în limba engleză, cititorii se orientează tot mai mult şi către e-book-uri, însă aici oferta în limba română este mică, şi către audiobook-uri. Există mai multe platforme online care oferă e-book-uri şi audiobook-uri în limba engleză atât din România, cât şi din afară, motiv pentru care e greu de contorizat câţi cititori apelează la acest tip de lectură, însă există o tendinţă clară de creştere pentru astfel de produse.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor