ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Marius Căluian, Market Vector: Retailul este pe minus în volum, consumul scade. Presiunea va fi din ce în ce mai mare pe consumator, banii vor fi din ce în ce mai puţini

12.10.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Market Vector este o companie de cercetare a pieţei de retail, fiind înfiinţată în 2012 de către Marius Căluian. Primul produs realizat a fost recensământul magazinelor.

Consumul de bunuri FMCG, cele pe care le găsim cel mai des în coşul de cumpărături, scade, însă piaţa de retail creşte în valoare, mai exact vânzările sunt pe plus, iar asta ca urmare a scumpirilor, spune Marius Căluian, fondator al companiei de cercetare de piaţă Market Vector. Deşi tendinţa generală este una în scădere, anumite categorii de articole înregistrează totuşi creşteri de volume faţă de anul trecut. Este cazul produselor din carne proaspătă şi al celor de înfrumuseţare. Creşterile în volum sunt cel mai bun indicator pentru un apetit sănătos de consum.

„Piaţa este pe creştere în valoare, estimăm că a ajuns la circa 26 mld. euro, dar în ceea ce priveşte volumul vânzărilor, acesta este pe un trend negativ. Nu toate categoriile scad, deşi majoritatea da, sunt însă şi unele care cresc în volum faţă de anul trecut, este vorba de carnea proaspătă, articolele de make up (machiaj – n.red.) şi bake off (snacksuri – n.red.). Acestea sunt trei categorii care cresc în volum“, spune Marius Căluian, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul se aşteaptă ca trendul descendent al consumului să continue pe termen mediu, adică în următorii doi ani, însă evoluţia va depinde şi de măsurile pe care guvernul le va mai lua şi va depinde şi de cât va mai interveni mediul politic în economia de piaţă.

„Eu cred că presiunea va fi din ce în ce mai mare pe consumator, banii vor fi din ce în ce mai puţini din cauza creşterii preţurilor. În continuare avem inflaţie, cred că va exista o explozie dacă se va aproba codul fiscal“, este el de părere.

Pe de altă parte, situaţia din HoReCa, o altă piaţă analizată de Market Vector, e diferită de cea din retail. Ospitalitatea înregistrează creştere atât în volum cât şi în valoare, iar asta în condiţiile în care preţurile sunt mai mari, în unele cazuri, chiar şi cu 50% faţă de anul trecut.

Market Vector este o companie de cercetare a pieţelor de retail şi HoReCa din România şi din Europa Centrală şi de Est. Businessul a fost înfiinţat în 2012 de către Marius Căluian, iar primul produs lansat a fost recensământul magazinelor şi al restaurantelor, cafenelelor şi barurilor din România.

În 2013, la primul recensământ realizat de companie, erau circa 121.000 de unităţi, pe când astăzi numărul acestora s-a redus la 80.000 de magazine şi localuri HoReCa.

„În România sunt zece lanţuri internaţionale de retail, iar numărul magazinelor moderne a crescut progresiv an de an, ajungând undeva la 4.000 de unităţi. Această expansiune s-a întâmplat în detrimentul comerţului tradiţional, care s-a redus ca univers. Am observat şi o creştere a suprafeţei medii de vânzare, tocmai să sunt mai multe magazine moderne. Tendinţa clară este de creştere a comerţului modern ca şi importanţă în total consum în detrimentul consumului tradiţional“, explică Marius Căluian.

Totuşi, comerţul tradiţional nu va dispărea complet în următorii zece ani dat fiind că o bună parte din populaţie locuieşte în rural, unde dintre marile reţele abia fac primii paşi, este de părere antreprenorul. Totuşi, acest segment de piaţă se va diminua semnificativ.

Un alt trend îl reprezintă digitalizarea comerţului şi introducerea inteligenţei artificiale în activitatea magazinelor. Market Vector a introdus un serviciu prin care este digitalizat spaţiul de raft în comerţul modern, astfel încât se creează o bază de date cu toate produsele dintr-o simplă fotografiere a raftului. Un astfel de serviciu îi ajută pe retaileri să aibă o situaţie a produselor în timp real.

„Nu mai poţi să faci retail fără investiţii masive în tehnologie, trebuie să ştii în orice moment ce se întâmplă în magazin“, precizează el.

De asemenea, un alt trend al pieţei de retail, spune Căluian, îl reprezintă creşterea canalului online, care a înregistrat o dezvoltare smenificativă în pandemie, acum revenind la valori mai normale. Comerţul online din România este însă departe de ceea ce se întâmplă în ţările occidentale.

„Situaţia depinde de categorie. În cazul parfumurilor de lux, spre exemplu, în România, vânzările online sunt egale cu cele offline“, spune el.

Antreprenorul are în plan extinderea analizelor de piaţă, pe categoriile de lux, şi în ţările Europei Centrale şi de Est.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor