ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Marius Dan, Tudor Personal Tailor: În 2022 am avut venituri mai mari decât în 2019, am simţit o revenire puternică şi ca urmare a numărului considerabil de evenimente

04.07.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Tudor Personal Tailor este un business înfiinţat în 2013 de Marius Dan şi Alin Copîndeanu, iar astăzi numără patru magazine în România - în Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca şi Iaşi - şi unul în Belgia, acesta din urmă operat în franciză.

Marius Dan, cofondator al Tudor Personal Tailor, spune că anii pandemiei au afectat considerabil businessul specializat în realizarea de costume made to measure pentru bărbaţi, însă 2022 a adus nu doar o revenire, ci chiar venituri mai mari faţă de 2019, pe fondul unei cereri considerabile pentru evenimente.

„După doi ani (2020 şi 2021 – n.red.) în care veniturile noastre au scăzut la jumă­ta­te, anul trecut am văzut o revenire puter­ni­că şi o cerere foarte mare pentru evenimen­te, cerere care a susţinut creşterea. Anul 2022 a fost mai bun ca 2019, oamenii au avut nevoie să consume, şi pe noi ne-a surprins efervescenţa. Am avut o creştere de 20% faţă de 2019, care a fost un an bun“, spune Marius Dan, în ca­drul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Finan­ciar şi Alpha Bank.

Mai mult, cererea pentru costume se află în continuare pe un trend ascendent, pe fon­dul unui număr tot mai ma­re de evenimente care se organizează, cu toa­te că esti­mă­rile specialiştilor arată o contracţie a consumului ca urmare a scăderii puterii de cum­părare într-o perioadă cu inflaţie re­cord. Efectul real al problemelor econo­mi­ce nu se resimte încă în cazul businessu­lui de fashion, explică Marius Dan. „Esti­mă­rile pe care noi le-am făcut la început de an sunt bătute de piaţă. Dacă te uiţi la orice analiză, toată lumea priveşte cu îngrijorare viitorul şi se gândeşte la ce e mai rău, dar apetitul real al consumatorilor nu se resimte doar la noi, ci şi în turism. Lumea are apetit pentru cumpără­turi şi s-a simţit acest lucru în primele şase luni, mai mult decât ne aşteptam.“

Tudor Personal Tailor a avut anul tre­cut afaceri de 3 milioane euro, iar pentru a­nul acesta, antreprenorul estimează veni­turi cu 20% mai mari. Compania a fost în­fiinţată în 2013 de Marius Dan şi Alin Copîndeanu, iar astăzi are patru magazine în România - în Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca şi Iaşi -, dar şi o unitate în franciză deschisă în Belgia. Businessul Tudor Per­sonal Tailor se bazează în proporţie de 30% pe costumele pentru evenimente, în timp ce restul veniturilor vin de la clienţii fideli.

Marius Dan este de părere că busi­nessul a acoperit deja piaţa locală prin des­chi­derea de magazine în cele mai impor­tante oraşe ale ţării, iar ţinta este acum extinderea în afara ţării.

„Fiind un brand poziţionat sus, e dificil să deschidem magazine în oraşe mici şi medii, unde potenţialul de cumpărare e pe măsură. Din fericire, văd competitori de-ai noştri care merg aici şi văd o piaţă care se reaşează în oraşele mici, în special acolo unde sunt foarte multe evenimente, cum e cazul în regiunea Moldovei. Aici au loc evenimente de 700-800 de oameni, aşa că sunt businessuri dispuse să deschidă unităţi în oraşe precum Bacău sau Piatra Neamţ. Noi am acoperit România din acest punct de vedere“, explică Marius Dan.

Antreprenorul adaugă faptul că planul de dezvoltare vizează expansiunea în afara ţării, existând deja discuţii pentru câteva magazine. Extinderea dincolo de graniţă se va face prin francize.

„În următorii doi ani, aici trebuie să ne concentrăm atenţia. Un oraş la care ne uităm este Florenţa, al doilea oraş din Italia unde se întâmplă modă, după Milano. Sunt mulţi români în Florenţa. Un alt oraş cu potenţial pentru noi este Viena, unde sunt cel mai mulţi expaţi (români -n.red.) înregistraţi. Acestea sunt primele două destinaţii unde suntem deja în tratative să deschidem magazine“, explică Marius Dan.

Preţul de pornire pentru un costum este de circa 2.600 lei, însă coşul mediu în maga­zinele Tudor Personal Tailor este în jur de 4.000 lei, fiind incluse în sumă şi una-două cămăşi. Serviciul de personalizare, spune antrepre­norul, este un factor pentru care oamenii se întorc în magazinele brandului.

„La fiecare 6-9 luni vedem cam aceleaşi chipuri prin magazine. Bărbatul care cumpără fashion este diferit de doamne din punct de vedere al comportamentului la shopping, este comod şi odată ce găseşte un loc potrivit, rămâne acolo. Noi mai avem un serviciu discret, dar funcţional, Tudor vine la birou. Sunt mulţi antreprenori şi execu­tivi care nu de vor să se deplaseze, mai ales cu traficul din marile oraşe, care devine o mare problemă pentru retail. Sunt din ce în ce mai mulţi bărbaţi comozi care ne cheamă la ei la sediu“ precizează Marius Dan.

Pe lângă costumele bărbăteşti, principalul business al companiei, Tudor Personal Tailor realizează şi costume formale la comandă pentru femei, fiind tot mai multe doamne care cer astfel de produse. Mai mult, există şi un val de cereri pentru costume venit dinspre tinerii cu vârste între 22 şi 25 de ani.

„Vine un val de tineri din spate, determinat şi de serialele de pe Netflix şi de pe toate platformele, seriale care susţin această vestimentaţie formală corectă. Sunt câteva seriale cu mare vizibilitate la noi şi văd tineri de 22-25 ani care vin înspre noi şi sunt dispuşi - pentru o diferenţă de buget nu foarte mare faţă de retail - să arată ca în filme“, mai spune Marius Dan.

Cu toate acestea, cei mai mulţi clienţi ai Tudor Personal Tailor sunt antreprenori.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor