• Leu / EUR4.9005
  • Leu / GBP5.4945
  • Leu / USD4.4823
ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Ovidiu Spînu, cofondator La Colline: „Nu putem să subvenţionăm noi, micii producători, marile lanţuri, bumerangul acesta se întoarce la fermieri“

08.09.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

♦ La Colline, brand deţinut de Super Lactis, producător din localitatea Feleacu, judeţul Cluj, care realizează lactate din lapte de capră sub brandul La Colline, colaborează constant cu 25-30 de ferme locale şi realizează 15-20% din cifra de afaceri pe pieţele externe.

Ovidiu Spînu, cofondator al Super Lactis, producător de lactate ce deţine brandul La Colline, spune că aten­ţia companiei este în conti­nuare pe piaţa locală, iar exporturile au rămas constant în ultimii ani la 15-20% din producţia companiei.

„Ne concentrăm în continuare pe piaţa locală, pentru că suntem la noi acasă, sun­tem cunoscuţi, sunt costuri mai mici şi logistica mai simplă. Am încercat să menţi­nem exporturile la 15-20% pentru că con­tractele sunt în euro şi e bine când ai con­tracte în euro să ai şi vânzări în euro“, spune Ovidiu Spînu, cofondatorul Super Lactis, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un an­treprenor: Cum facem economia să func­ţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul spune că în ultima pe­rioadă a sesizat şi o temperare a costurilor după valul din prima jumătate a anului când pro­du­cătorii au simţit cum vin peste ei scumpirile pe lanţ, de la furnizorii de materie primă şi până la cei de ambalaje, zona de etichetare fiind una dintre cele cu impact major în acti­vitatea firmei.

„Am reuşit să creştem şi noi preţurile, a fost o perioadă în care am mers pe zero sau chiar pe minus cu unele articole, dar acum ne-am echilibrat şi sesizăm o anumită constanţa privind aprovizionarea, costurile materiilor prime“.

Producătorii din in­dus­tria alimentară care reali­zează volume mai mici au arătat în ultimul an că dacă vor să rămână în piaţă au nevoie de creşteri de preţ la produsul pe care îl vând, iar spe­ranţa lor este că au un public ţin­tă fidel care se adaptează şi la noile preţuri.

„Nu putem să subvenţionăm noi, micii producători, marile lanţuri, bumerangul acesta se întoarce la fermieri şi fermierul, dacă l-ai scos de pe piaţă, nu îl mai poţi reinventa. O fermă necesită eforturi de ani şi ani şi odată oprită activitatea este a­proape imposibil de repornit“, explică Ovidiu Spînu.

El arată că decizia companiei a fost să nu mai livreze către acei parteneri care nu au acceptat o creştere a preţului care să acopere costul de producţie.

Compania este prezentă în majoritatea lanţurilor din retailul alimentar, dar are şi un magazin online, un magazin la poarta fabricii, dar şi livrări către restaurante. „HoReCa s-a revigorat după ce s-a încheiat criza covid, sunt tot mai multe eveni­mente şi în timpul săptămânii, avem cerere şi creştere pe segmentul acesta, dar co­merţul tradiţional a scăzut“.

Spînu menţionează că luna decembrie este în mod tradţional cea mai bună pentru companie, iar dacă decembrie va fi o lună bună atunci avansul din acest an al vân­ză­rilor ar putea fi de 20% faţă de anul trecut. O mutare care a echilibrat portofoliul companiei a fost introducerea în producţie a laptelui de bivoliţă, iar acest lucru a făcut să nu se simtă declinul cauzat de produsele din lapte de capră din retailul tradiţional.

„Am observat atât în rândul românilor, cât şi în rândul partenerilor noştri de export, pieţele din Cehia, Ungaria acolo unde exportăm de zece ani, că s-au redus vânzările cu 10-15%, oamenii sunt mai prudenţi în ceea ce priveşte cumpărăturile şi investiţiile în general“.

Oamenii merg cu acelaşi buget la cumpărături, dar cumpără mai puţin sau se reorientează către branduri cu un preţ mai mic, chiar spre mărci private.

„Aş extinde comportamtentul acesta şi la clienţii persoane juridice. Dacă cineva făcea un eveniment şi avea un anumit buget, astăzi din acel buget trebuie să se orienteze către produse mai ieftine. Vedem şi la jucătorii mai mari că au acelaşi comportament ca şi clienţii individuali“.

Super Lactis, compania care deţine brandul La Colline, a avut în 2021 o cifră de afaceri de 3,1 mil. lei, similară cu cea din 2020, o marjă de profit de peste 10% şi un număr mediu de 14 salariaţi, potrivit datelor de la mfinante.ro.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor