ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Alin Burcea şi Ioana Burcea Sota, Paralela45: Românii nu renunţă la vacanţe, ba chiar alocă un buget mai mare

05.07.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Cu toate că Turcia şi Grecia, destinaţiile tradiţionale de vară ale turiştilor români, sunt în capul listei preferinţelor, oamenii călătoresc şi în alte ţări, precum Spania sau Italia.

După doi ani marcaţi de restricţiile împotriva răspândirii virusului, oamenii îşi doresc să călătorească, iar cererea pentru vacanţe este foarte mare. Mai mult, în pofida inflaţiei tot mai mari, care reduce puterea de cumpărare, oamenii nu îşi reduc şi bugetul alocat vacanţelor, ba chiar sunt dispuşi să plătească mai mult pentru o călătorie.

„Românii vor să plece, iar cap de listă rămân destinaţiile tradiţionale ale verii, Turcia şi Grecia. Iar bugetele nu mai au nicio logică, românii fac vacanţe foarte scumpe şi vor să plece nonstop“, spune Ioana Burcea Sota, marketing manager în cadrul Paralela45, la emisiunea ZF 15 minute cu un antre­prenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Alin Burcea, CEO şi fondator al Paralela45, una dintre cele mai mari agenţii de turism din România, adaugă că oamenii sunt dispuşi să plătească mai mult pentru anumite servicii precum un transfer privat de la aeroport la hotel, în loc de clasicul transfer cu autocarul. Această schimbare a comportamentului de consum este una de factură mai recentă.

Cererea mare pentru vacanţe nu se simte doar în rândul turoperatorii locali, ci este o tendinţă observată la nivel internaţional. Odată cu redeschiderea ţărilor, oamenii au reînceput să călătorească, iar cererea a fost mult mai mare decât estimările iniţiale ale companiilor aeriene şi ale aeroporturilor, ceea ce a dus la probleme privind traficul aerian. Din lipsă de personal pe aeroporturi sau la bordul avioanelor, majoritatea companiilor aeriene din lume sunt nevoite să anuleze zboruri.

„În aeroporturi, 50% din oameni au fost daţi afară în pandemie. Companiile au început să angajeze recent, pentru că şi-au dat seama că după ce se ridică restricţiile, lumea va călători, dar ritmul de angajări a fost lent, nu s-au găsit oameni. Plus că, după ce angajezi, mai ai nevoie de o perioadă ca să le faci training oamenilor. Nimeni nu ştia exact când se va termina pandemia, aşa că s-a ajuns ca în aeroporturi să se limiteze zborurile pentru că nu au personal“, spune Alin Burcea.

El adaugă faptul că agenţiile de turism, spre deosebire de companiile aeriene, au mereu cel puţin un angajat în aeroporturi pentru a-i ajuta pe turişti la îmbarcare sau în caz că au probleme.

Ultimii doi ani au schimbat o parte din obiceiurile turiştilor, pe lângă renunţarea la rezervările de tip early-booking - deşi în acest caz se simte o uşoară revenire în ultima perioadă. Spre exemplu, călătorii aleg să îşi cumpere vacanţele online, prezenţa în birourile fizice fiind foarte mică.

„În aceşti doi ani, a dispărut contactul fizic. Astăzi, avem o echipă online, care lucrează pe rezervările care vin virtual, şi o echipă offline, care în proporţie de 80% lucrează tot pentru online. Ne pregătim să schimbăm vânzarea online, să îmbunătăţim site-ul. Vom mai deschide sedii, dar mai puţine“, precizează Alin Burcea.

Turoperatorul are în prezent 34 de agenţii în ţară, cu patru mai puţine faţă de 2019. În ultimii doi ani, mai multe unităţi au fost închise şi doar o parte dintre ele au fost redeschise. În 2021, Paralela45 a deschis agenţii în Alba Iulia, Craiova, Braşov, Bucureşti şi Ploieşti.

Odată cu orientarea mai mare a clienţilor către rezervările online, multe dintre companiile din domeniu şi-au micşorat bugetele pe ceea ce înseamnă promovare în offline. Totuşi, un segment important al pieţei offline rămân târgurile de turism, oficialii Paralela45 afirmând că vor merge în toamnă la primul târg local după o pauză de trei ani, pauză cauzată de pandemie.

Anul acesta, agenţia de turism lansat un produs nou, şi anume vacanţa de tip lună de miere, după ce a fost observată o creştere a cererilor venite din partea cuplurilor pentru astfel de sejururi.

„S-a redeschis şi zona de evenimente şi asta coincide cu plecarea în luna de miere. Nu doar creăm un spaţiu şi o ofertă îndrăgostiţilor care vor să plece în vacanţă, dar oferim şi nişte mici avantaje“, explică Ioana Burcea.

Cu un volum al vânzărilor de 173 milioane lei anul trecut, Paralela45 a fost înfiinţată în urmă cu mai bine de trei decenii. Agenţia de turism se află astăzi la a doua generaţie de antreprenori, Ioana Burcea Sota, fiica lui Alin Burcea, fondatorul companiei, este implicată de circa şase ani în firmă şi este în prezent marketing manager al Paralela45.

Pe lângă funcţia pe care o ocupă în cadrul agenţiei de turism, ea şi-a deschis propria companie de organizare de evenimente, corporate şi private.

„Am avut şansa de a lucra cu partenera mea de astăzi pentru organizarea unui eveniment la Paris, anul trecut, şi am identificat o zonă pe care nu a acaparat-o nimeni la noi. Având alături Paralela45, am lansat o firmă de destination weddings şi destination events.  Mă refer la tot ce înseamnă evenimente, private şi corporate, care necesită o deplasare în afara ţării“, spune ea despre RDVP Bucharest.

Anul trecut, circa 80.000 de turişti au mers în vacanţe cu Paralela45, dintre care 15.000 de persoane au ales destinaţia Egipt, către care au existat zboruri directe săptămânale din Bucureşti şi alte oraşe ale ţării. Pentru anul acesta, Paralela45 are în portofoliu mai multe curse charter care vor avea o frecvenţă săptămânală către Grecia, Turcia, Cipru, Spania, Italia şi Egipt, de pe mai multe aeroporturi din ţară.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor