ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Victor Mocanu, IDA Spa: Piaţa a început să se maturizeze, sunt investiţii tot mai mari în zona de spa, dar România are în continuare un potenţial uriaş

08.11.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

♦ Mărimea pieţei de wellness şi spa este greu de contorizat în contextul în care sectorul economic este foarte divizat, iar activitatea de spa nu are un cod CAEN propriu.

Victor Mocanu, cofondator al IDA Spa, business care operează două centre în Corbeanca şi în Bucureşti, spune că, în ultimii zece ani, mai exact de când activează în domeniu, piaţa de wellness şi spa s-a dezvoltat foarte mult şi se poate observa o maturizare a sectorului, odată cu numărul tot mai mare de oameni care aleg astfel de servicii.

„Când am deschis noi primul centru, în 2013, erau mult mai puţini jucători în piaţă. Într-un deceniu, cred că atât numărul jucătorilor s-a dublat, cât şi cifra de afaceri totală. A început să se maturizeze foarte mult piaţa, se investeşte tot mai mult în industria de wellness. În continuare însă, România are un potenţial semnificativ de dezvoltare“, spune Victor Mocanu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Primul centru spa sub numele de IDA Spa a fost deschis în 2013, în Corbeanca, businessul fiind fondat de către Victor şi Elena Mocanu. Cinci ani mai târziu, cei doi antreprenori au mers cu un al doilea centru spa în zona Dorobanţi din Bucureşti.

Victor Mocanu spune că primii ani de la deschiderea businessului au fost foarte dificili, mai ales că piaţa locală nu era foarte educată pe ceea ce însemna segmentul de wellness şi spa.

„Pentru noi a fost destul de greu pentru că am deschis în Corbeanca (şi nu în Bucureşti „ n.red.). Plus că era imediat după criza imobiliară şi exista şi o oarecare reticenţă pe partea de (cheltuieli pentru „ n.red.) servicii. Nivelul de educaţie în ceea ce priveşte zona de wellness nu era ca acum“, explică el.

Ţinând cont de evoluţia pozitivă a industriei în ultimii ani, planurile celor doi antreprenori includ acum deschiderea unui al treilea centru care să cuprindă o gamă mai largă de servicii şi pachete pe care le pot oferi clienţilor. Pentru următorul centru, Victor Mocanu spune că se uită către zona de nord a Capitalei, acolo unde locuitorii au o putere de cumpărare mai mare, dar şi un nivel crescut al educaţiei în privinţa a ceea ce înseamnă wellness şi spa.

Odată cu pandemia, cererea pentru serviciile de wellnessa crescut, potrivit lui Victor Mocanu, oamenii conştientizând beneficiile aduse de terapiile şi tratamentele din centrele spa asupra sănătăţii. Circa 800-1.000 de clienţi ajung lunar în cele două centre spa IDA, ce au afaceri de 800.000 de lei în 2021, plus 30%.

„Majoritatea oamenilor au doar o idee generală despre ceea ce îşi doresc. Trebuie să investim foarte mult în educarea clientului în ceea ce priveşte beneficiile serviciilor oferite.“

Turismul balnear local - unde sunt incluse atât centrele spa independente, cât şi hotelurile care deţin un astfel de centru - se află pe un trend ascendent din perspectiva investiţiilor din acest segment pe măsură ce oamenii au început să aleagă din ce în ce mai mult serviciile de spa.

Cu toate acestea, mărimea pieţei este greu de măsurat în contextul în care sectorul economic este foarte divizat. Activitatea de spa nu are un cod CAEN propriu, centrele spa şi de wellness funcţionează pe mai multe coduri care fac referite la sănătate, întreţinere corporală, activităţi recreative şi distractive şi activităţi de asistenţă medicală specializată. Operatorii economici îşi pot alege independent propriul domeniu de activitate, principal sau secundar. Dacă activitatea de bază a unui operator economic este serviciul de cazare, atunci centrul spa va fi o activitate secundară.

Singurele cifre centralizate la nivelul acestei pieţe sunt ale Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), asociaţia reprezentativă a acestei pieţe, în care sunt înscrişi circa 40 de hotelieri şi complexuri din zona balneară, cu afaceri totale de 200 mil. euro în 2019. În total însă, piaţa are o valoare mai mare.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor