• Leu / EUR4.6528
  • Leu / GBP5.1549
  • Leu / USD4.0873
ZF 20 de ani

Daimler a avut un impact puternic asupra economiei locale, aspura economiei judeţului Alba, cunoscut până atunci în principal pentru industria lemnului

ZF la 20 de ani. Evenimentul anului 2017: Daimler devine noul star al economiei locale şi creşte într-un an cât alţii în zece: fabrica de transmisii de la Sebeş sparge pragul de 1 mld. euro şi ajunge direct la 1,6 mld. euro

16 nov 2018 Autor: Bogdan Alecu

Daimler, prin divizia locală Star Assembly, care deţine fabrica de cutii de viteze de la Sebeş, a înregistrat anul trecut o creştere de cinci ori a cifrei de afaceri, intrând pe locul doi după Dacia în topul celor mai mari companii după cifra de afaceri pe o singură entitate juridică.

Star Assembly, compania care de­ţine fabrica de cutii de vi­te­ze la Sebeş a Daimler, a punc­tat în 2017 cea mai pu­ter­nică creş­te­re din industria au­to lo­cală şi a ajuns „dintr-un foc“ pe lo­cul doi pe domeniul său şi al doilea cel mai mare exportator din economie după Dacia.

Este cel mai mare avans înregistrat de o companie de top din economia lo­ca­lă, iar „explozia“ businessului Star Assem­bly aminteşte de ascensiunea pe care a avut-o Nokia la Cluj înainte de 2010.

Compania responsabilă de produc­ţia transmisiilor 9G-Tronic – cutiile de viteze automate cu nouă trepte care echi­pează autoturisme Mercedes-Benz, a înregistrat anul trecut o cifră de afa­ceri de 7,3 mld. lei (1,6 mld. euro), de aproape cinci ori mai mult decât în anul anterior.

Anul 2017 a fost unul record pentru in­dustria auto locală. Ford a revenit la pes­te 1 mld. euro afaceri la Craiova, Dacia a trecut de 5 mld. euro, iar Grupul Continental, pe toate cele şapte divizii, a urcat anul trecut cu 15%, la peste 3 mld. euro afaceri. De aseme­nea, grupul german a devenit şi unul dintre cei mai mari angajatori din România, cu peste 20.000 de angajaţi.

Profitul net al Star Assembly a urcat tot de aproape cinci ori, la 54 mil. euro, în timp ce numărul angajaţilor a crescut de la aproape 1.200 în 2016 la peste 1.800 anul trecut.

Investiţia de 300 mil. euro realizată de Daimler la Sebeş, uzină inaugurată în 2016, a fost cea mai mare realizată în industria auto românească în ultimii ani. Cutiile de viteze produse acum în fa­brica din judeţul Alba sunt printre ce­le mai avansate din lume. Daimler este prin­tre puţinii constructori care încă le produce „in house“. Mercedes-Benz şi-a consolidat anul trecut poziţia de nu­mărul 1 în segmentul autoturis­me­lor pre­mium, înregistrând la nivel mondial atât cea mai mare creştere a vânzărilor, cât şi cel mai mare volum, urcând cu 10%, la aproape 2,3 milioane de maşini, de­păşind atât Audi (aprox. 1,9 mil. ma­şini), cât şi BMW (aproape 2,1 mil. ma­şini). Dar trendul va conti­nua pe mă­su­ră ce vânzările Mercedes-Benz vor con­ti­nua să se aprecieze, mai ales în con­textul în care brandul ger­man tocmai a de­păşit Audi pentru pri­ma dată în China.

Mai mult, transmisia 9G-Tronic se regăseşte atât pe limuzinele mărcii, C, E şi S, cât şi pe SUV-urile Mercedes-Benz, acestea înregistrând cele mai mari creş­teri ale vânzărilor, alături de celelalte mo­dele de nişă. În plus, aproape toate mo­delele Mercedes-Benz, mai puţin clasa A, vin echipate cu transmisia auto­ma­tă cu nouă trepte, cu mici excepţii, unde este oferită în paralel cu transmisia ma­nuală cu şase rapoarte.

Mai mult, cutia cu nouă trepte func­ţio­nează inclusiv pe sistemele hibride de propulsie, astfel încât producţia de la Sebeş nu va fi influnţată cel puţin în următorii zece ani de „electrificarea“ industriei auto.

Rezultatele Star Assembly demon­strea­ză valoarea adăugată pe care o poate aduce un producător auto pentru economia locală.

Daimler a avut un impact puternic asupra economiei judeţului Alba, cunos­cut până atunci în principal pen­tru indus­tria lemnului. Dintr-un jucător de talie medie, Alba a intrat în 2017 în top zece cei mai mari exportatori din Ro­mâ­nia, devansând Constanţa, Pra­hova sau Ilfov, „veterani“ ai rulajelor mari la export. Exporturile realizate de companiile din Alba s-au ridicat anul tre­cut la 2,45 mld. euro, cu 85% mai mult faţă de 2016 şi mai mult decât du­ble raportat la 2015. Cu un rulaj de 2,45 mld. euro la export, Alba se află pe locul şapte în topul judeţelor din România, după Bucureşti, Timiş, Argeş, Arad, Braşov şi Sibiu.

Boom-ul exporturilor din Alba a fost anticipat încă din 2016, când in­ves­ti­ţia Daimler începea să se vadă, iar ju­deţul din Transilvania se afla pe pri­mul loc raportat la creşterea expor­tu­rilor (29% în 2016 faţă de 2015). Anul trecut însă, creşterea ex­plo­zivă a businessului Star Assembly a permis judeţului Alba să urce pentru prima dată între cei mai mari zece exportatori din economie. În 2015, Alba era pe locul 15, iar în 2016 pe poziţia a unsprezecea, arată datele de la INS.

Star Assembly este liderul exporturilor din judeţul Alba, un clasament în care producătorul deţinut de Daimler este urmat de fabrica Bosch de la Blaj, de Kronospan din industria lemnului şi de Star Transmission, o altă companie din grupul Daimler.

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard