ZF 20 de ani

Prima zi a anului 2007 a adus României statutul de membru al Uniunii Europene, moment care nu a perturbat vizibil cu creşteri sau scăderi puternice de la o zi la alta piaţa românească. Galerie foto

ZF la 20 de ani. Evenimentul anului 2007: Aderarea la Uniunea Europeană, „momentul zero“ al României din ultimele două decenii

02.11.2018, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

După integrarea în Uniunea Europeană 670 de români au emigrat în fiecare zi în alte state membre ale UE, astfel că în prezent cele mai mari comunităţi de angajaţi români lucrează în Italia şi în Spania.

Prima zi a anului 2007 a adus României statutul de membru al Uniunii Europene, moment care nu a perturbat vizibil cu creşteri sau scăderi puternice de la o zi la alta piaţa românească. România venea după mai mulţi ani de schimbări, astfel că aderarea la UE a fost o continuare firească a paşilor făcuţi spre o ţară „ca în Vest“.

România era deja membră NATO, economia creştea cu peste 5% anual, vizele pentru state din spaţiul Schengen erau deja eliminate, iar perspectivele aderării la UE nu mai puteau fi puse la îndoială. Investiţiile străine au continuat să crească, cu un vârf de 9 mld. euro în anul 2008, ultimul an de boom economic pentru România înainte de criză. Însă, acest moment a fost primit de mulţi ca „moment zero“ pentru România, un moment în care practic primea încă o şansă pentru dezvoltare.

Presa europeană saluta aderarea României şi Bulgariei la spaţiul economic european, deşi titrau că mai există probleme de rezolvat în aceste două ţări şi că dezvoltarea acestora este sub cea a altor ţări care au aderat anterior.

 „Aeroporturile româneşti se pregătesc pentru boom-ul zborurilor low-cost“, scria la începutul lunii ianuarie Financial Times. Iar intrarea companiilor low-cost pe piaţa românească era de aşteptat în contextul în care tot mai mulţi români alegeau să pleace în străinătate.

Peste 2,7 milioane de români au emigrat de la aderarea României la Uniunea Europeană, astfel că în prezent cele mai mari comunităţi de angajaţi români lucrează în Italia şi în Spania. Astfel, migraţia externă, dar şi sporul natural negativ au condus la o scădere a numărului de locuitori, populaţia rezidentă a României ajungând în 2018 la 19,5 milioane de persoane, cu 1,6 milioane de persoane mai redusă decât în 2007.

România este susţinută şi astăzi de românii care au plecat la muncă în străinătate având în vedere că în prima parte a acestui an românii au trimis peste 2 mld. euro în ţară. Iar în ultimii 13 ani, românii au trimis în ţară peste 58 de miliarde de euro, conform datelor BNR.

Compania aeriană low-cost Wizz Air din Ungaria intrase deja pe piaţă în 2006, iar anul 2007 a adus pe piaţă un alt operator low-cost EasyJet. Acesta din urmă a ieşit ulterior de pe piaţă, iar în prezent liderii sunt Wizz Air, Blue Air şi Ryanair, care au ajuns la o cotă de piaţă de peste 50%. Exodul românilor în străinătate, dar şi creşterea veniturilor populaţiei s-au văzut şi în evoluţia traficului de pe principalele aeroporturi din ţară. Astfel, dacă în 2006 aeroporturile din ţară înregistrau un trafic de 5,5 milioane de pasageri, în anul anterior cifra a ajuns la 7,8 milioane de pasageri, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică (INS). Astăzi, peste 20 de milioane de pasageri călătoresc anual cu avionul din şi spre România, printre aceştia fiind turişti, oameni de afaceri şi mulţi din cei peste 3 milioane de români care lucrează în străinătate. Iar numărul de turişti străini s-a dublat după intrarea în UE.

Integrarea în Uniunea Europeană a adus aspecte vizibile şi din punctul de vedere al comerţului, dar şi al infrastructurii rutiere, deşi România a atras în proporţie mică fondurile pe care uniunea i le-a alocat.

De exemplu, din cele 22,5 miliarde de euro, fonduri structurale şi de coeziune, acordate României în acest exerciţiu financiar (2014-2020), absorbţia efectivă este de 1,4 miliarde de euro, adică 6,5% din totalul sumei. Cu toate acestea, efectele intrării în Uniunea Europeană sunt vizibile. PIB-ul per capita din România s-a dublat după integrare, deşi economia a fost zdruncinată de o criză. Per total, PIB-ul României a crescut de la 123 mld. euro în 2007 la aproape 188 mld. euro anul trecut. Însă, la capitolul autostrăzi, România a făcut paşi mici. În 2007, România avea 222 de kilometri de autostrăzi, iar astăzi are mai puţin de 800 de kilometri, fiind ajunsă din urmă chiar şi de Serbia.

Pe de altă parte, interesul pentru România creşte, iar asta se vede şi în evoluţia de spaţii logistice şi industriale. Astfel, stocul modern de spaţii logistice şi industriale a ajuns la 3,4 milioane de metri pătraţi la finalul primului semestru din 2018, iar în S2/2018 se aşteaptă tranzacţionarea a 500.000 de metri pătraţi, cererea continuând să fie susţinută de companiile din domeniul producţiei, dar şi de activitatea companiilor care oferă servicii logistice integrate, conform datelor din piaţă.

29 decembrie 2006: „Companiile multinaţionale sunt atrase din ce în ce mai mult de o piaţă care include peste 20 de milioane de locuitori, de o creştere economică puternică (7,8%), o inflaţie de 5% unde există posibilitatea investiţiilor în industriile textilă, de prelucrare a lemnului, de fabricare a încălţămintei“, scria publicaţia franceză Les Echos, în pragul intrării României în UE

29 decembrie 2006: „Companiile multinaţionale sunt atrase din ce în ce mai mult de o piaţă care include peste 20 de milioane de locuitori, de o creştere economică puternică (7,8%), o inflaţie de 5% unde există posibilitatea investiţiilor în industriile textilă, de prelucrare a lemnului, de fabricare a încălţămintei“, scria publicaţia franceză Les Echos, în pragul intrării României în UE

5 IANUARIE 2007 Comerţul alimentar cu UE. Importatorii vedeau deja cum li se rotunjesc profiturile

8 IANUARIE 2007 Aeroporturile româneşti se pregătesc pentru boom-ul zborurilor low-cost“, scria la începutul lunii ianuarie Financial Times.

8 IANUARIE 2007 Aeroporturile româneşti se pregătesc pentru boom-ul zborurilor low-cost“, scria la începutul lunii ianuarie Financial Times.

 

Alte titluri din ZF în 2007

8 FEBRUARIE 2007 - Comerţul modern cucereşte ultima redută

♦ 8 FEBRUARIE 2007 - Comerţul modern cucereşte ultima redută

28 AUGUST 2007 - Tranzacţia cu KazMunaiGaz îl face pe Patriciu cel mai bogat român

♦ 28 AUGUST 2007 - Tranzacţia cu KazMunaiGaz îl face pe Patriciu cel mai bogat român

7 septembrie 2007 - Porsche, primul importator cu 1 miliard de euro

♦ 7 septembrie 2007 - Porsche, primul importator cu 1 miliard de euro

 

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard