ZF 24

Un an de Afaceri de la zero. De ce economia nu-şi permite să piardă microîntreprinderi? Afacerile de la zero înseamnă 10% din businessul total din România, dar asigură 20% din locurile de muncă din economie şi 30% din profit

Un an de Afaceri de la zero. De ce economia nu-şi permite să piardă microîntreprinderi? Afacerile de la zero înseamnă 10% din businessul total din România, dar asigură 20% din locurile de muncă din economie şi 30% din profit

Autor: Alina-Elena Vasiliu, Dana Ciriperu

11.05.2020, 18:50 1273

♦ Proiectul editorial Afaceri de la zero, pornit în mai 2019 de Ziarul Financiar cu sprijinul Băncii Transilvania, a adunat 300 de poveşti de businessuri mici, 300 de idei de afaceri, poveştile a 300 de tineri care au ales să facă business în România sau să revină în ţară pentru a porni de la zero în ciuda oricărui obstacol ♦ Multe afaceri de la zero aflate la început de drum au intrat în lupta cu mărcile giganţilor internaţionali şi au creat branduri de produse cosmetice, de produse alimentare, de băuturi ♦ Micii antreprenori români au trecut graniţele cu afacerile lor, ca să vândă la export căsuţe ecologice, rulote sau plăpumi ♦ Antreprenorii care au pariat pe businessuri cu excursii, hamace sau corturi aşteaptă cu nerăbdare ridicarea restricţiilor privind izolarea ♦ Există şi acei întreprinzători care vor să readucă în prim-plan tradiţiile şi să le reinventeze, punând elemente de folclor pe piese vestimentare, obiecte decorative sau suveniruri ♦ O nouă nişă se conturează în industria alimentară, după ce trendul produselor eco, bio, vegane îşi găseşte tot mai mulţi „adepţi“ printre consumatori, iar cei care pornesc acum o afacere caută modalităţi de a-i câştiga printre clienţi ♦ Numeroase proiecte educative au luat naştere în ultimii câţiva ani în România, având în spate dorinţa de a contribui la dezvoltarea copiilor prin cursuri de specialitate, jocuri şi jucării inovative, activităţi care să-i scoată din rutină.

În România sunt 676.000 de microîn­tre­prinderi (în jur de 500.000 au afaceri mai mari ca zero) cu afaceri de 187 mld. lei, un profit net de 37 mld. lei şi 885.000 de angajaţi în 2018, un adevărat nucleu de forţă de muncă. Ca pondere în economie, microîntreprinderile au aproape 12% din cifra de afaceri totală, 21% din numărul de salariaţi şi 29% din profitul net, arată o analiză făcută de ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Cifra de afaceri a microîntreprinderilor s-a majorat cu 10% în 2018 faţă de 2017, iar în ulti­mul deceniu acelaşi indicator a crescut cu 50%. Profitul net al acestor firme a avansat cu 18% în ultimul an şi cu peste 200% în ultimul deceniu, avans care a determinat ca micile afaceri să contribuie cu aproape o treime la profitul net total raportat de firmele din România.

În statistici ele sunt microîntreprinderi, cea mai numeroasă „clasă“ din businessul românesc – 90% din total. Noi le spunem Afaceri de la zero.

În mai 2019, Ziarul Financiar şi Banca Transilvania au pornit un proiect dedicat micilor antreprenori, celor care au pornit de la zero, celor care şi-au riscat economiile pentru a investi în afaceri mici, celor care au renunţat la joburi în multinaţionale pentru a deveni antreprenori, celor care nu au fost niciodată angajaţi, dar au ştiut de la început că au o idee, un produs sau un serviciu cu care vor să ajungă la consumatori.

Un an mai târziu, în mai 2020, proiectul edi­to­rial Afaceri de la zero a strâns 300 de poveşti de busi­ness mic (în Ziarul Financiar şi Business Magazin), 300 de idei de afaceri de la zero care aco­peră toată harta României şi care vorbesc des­pre o nouă comunitate. O comunitate care se spri­jină, care se promovează reciproc, o comu­ni­ta­te care are în spate o nouă generaţie de antreprenori.

Prin numărul de locuri de muncă create, prin modelele de business pe care le aduc în economie, prin nişele pe care reuşesc să le acopere, cele mai mici firme din România sunt un nucleu vital pentru business. Din acest nucleu vin poveştile la Afaceri de la zero.

Există afaceri de la zero care încă de la primii paşi au fost „croite“ să ia calea exportului, fie pentru că fondatorii lor au găsit o nişă puţin exploatată, iar producţia lor este valoroasă pentru regiuni geografice mai extinse, fie pentru că duc mai departe tradiţii locale, care ajung să fie şi pe placul străinilor.

Eco Tiny House, Marsupi, Confort Merino, Fim Caravans, Primitiv Food sunt numai câteva dintre afacerile de la zero care au ajuns sub lupa Ziarului Financiar în ultimul an şi care au trecut graniţele cu brandurile lor.

Citiţi poveştile lor, dar şi alte 300 de poveşti despre afaceri de la zero pe www.zf.ro/afaceri-de-la-zero

AFACERI DE LA ZERO