ZF 24

Cea mai scumpă autostradă din bani europeni: Sebeş-Turda va costa 8 mil. euro pe kilometru

Cea mai scumpă autostradă din bani europeni: Sebeş-Turda va costa 8 mil. euro pe kilometru

Foto Silviu Matei

Autor: Andreea Neferu

22.07.2013, 21:02 3358

Şoseaua, care va face legătura între Coridorul IV paneuropean, aflat în prezent în construcţie, şi Auto­strada Transilvania, a cărei construcţie este momentan incertă, este prima autostradă finanţată din bani europeni ce a fost scoasă la licitaţie în ultimul an, în contextul în care fondurile de la Bruxelles au fost blocate.

Autostrada Sebeş - Turda, care va costa aproape 8 milioane de euro pe kilometru, va fi finanţată în proporţie de 85% din fonduri europene, iar restul vor fi bani de la bugetul de stat.
 

Ce spun „standardele de cost“ ale Transporturilor

Autostrada va fi una dintre cele mai scumpe construite în România pe bani europeni, urmând să coste circa 8 milioane de euro pe kilometru.

O şosea mai scumpă a fost doar varianta de ocolire a municipiului Arad la standard de autostradă, al cărei cost s-a ridicat la 8,3 milioane de euro pe kilometru, în contextul în care în rest costul construcţiei de autostrăzi pe bani europeni a variat între 3,6 milioane de euro, în cazul autostrăzii Arad - Timişoara, şi 7,2 mil. euro, în cazul lotului al patrulea al autostrăzii Orăştie-Sibiu. Potrivit standardelor de cost adoptate în urmă cu câţiva ani de Ministerul Transpor­turilor, costul de construcţie a unei autostrăzi trebuie să se încadreze între 3,8 şi 6,1 milioane de euro, în funcţie de forma de relief unde urmează să fie construită (câmpie, deal, munte).

Iniţial, CNADNR voia sa construiască şoseaua Sebeş - Turda sub formă de drum expres, însă planurile companiei de drumuri s-au schimbat recent, după ce autostrada Sebeş - Turda a fost declarată de Bruxelles la începutul lunii mai ca fiind eligibilă pentru construcţia din bani europeni în exerciţiul financiar 2007-2013.

Chiar şi aşa, experţii în drumuri spun că momentan o autostradă între Sebeş şi Turda nu ar fi necesară.

„O autostradă între Sebeş şi Turda nu este momentan justificată din perspectiva traficului. O soluţie mai simplă şi mai ieftină ar fi fost un drum rapid, prin care traficul să fie scos din localităţi prin centuri. Pe acest drum se pot face trei benzi în rampă, două la urcare, una la coborâre, iar în rest circulaţia se realizează pe câte o singură bandă. În apropierea oraşelor, se poate ajunge şi la câte două benzi pe sens“, spune Alexandru Dobre, preşedinte de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).

Contractul autostrăzii Sebeş-Turda va fi atribuit constructorilor care vor prezenta oferta cu cel mai scăzut preţ, iar durata de construcţie este de 22 de luni – 4 luni pentru proiectare, respectiv 18 luni pentru execuţia lucrărilor. Cu alte cuvinte, dacă până la finalul anului va fi desemnat un câştigător, autostrada ar trebui să fie finalizată până la sfârşitul anului 2015, cel târziu începutul anului 2016, potrivit calculelor ZF.
 

1,3 mld. euro pentru 234 km de autostradă

Ultimele licitaţii pentru autostrăzi din fonduri europene pentru construcţia a trei loturi din autostrada Timişoara - Lugoj au fost demarate în luna august a anului trecut, însă lucrările nu au început nici acum, având în vedere că perioada de selecţie a constructorilor a durat aproape nouă luni, iar apoi au urmat contestaţiile.

Între timp însă statul a scos la licitaţie în concesiune alte trei autostrăzi, Craiova - Piteşti, Comarnic - Braşov şi inelul de cen­tură al Capitalei la standard de autostradă, urmând ca până la finalul anului să anunţe numele investitorilor privaţi care vor construi pe banii lor cele trei şosele.

România a construit sau are în cons­trucţie circa 234 de kilometri de autostrăzi fi­nanţate din fonduri europene prin pro­gramul POS-Transporturi. Valoarea cumu­lată a contractelor pentru construcţia aces­tor 234 de kilometri de autostrăzi se ridică la circa 1,3 mld. euro, potrivit calculelor ZF.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.07.2013

AFACERI DE LA ZERO