ZF 24

Opinie Haţegan Attorneys: Recomandăm comercianţilor să se înregistreze în sistemul de garanţie-returnare pentru a evita o blocare a activităţii şi consecinţe legale

Opinie Haţegan Attorneys: Recomandăm comercianţilor...
27.11.2023, 10:36 107

Haţegan Attorneys atrage atenţia comercianţilor că data de 30 Noiembrie este foarte aproape şi mai sunt câteva zile până când sistemul de garanţie-returnare (SGR) pentru ambalajele primare nereutilizabile devine funcţional, recomandând acestora să se înregistreze în SGR pentru a evita o blocare a activităţii şi consecinţe legale.

În octombrie 2021 a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern 1074/2021, care priveşte implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile. Scopul acestei reglementări unice în România îl reprezintă ridicarea gradului de colectare a deşeurilor reciclabile, fiind deja introdusă şi funcţionând cu succes în mai multe state europene. Această reglementare a suferit până astăzi mai multe modificări, ultima fiind în noiembrie 2023, efectuată prin Hotărârea de Guvern 1075/2023.

Avocaţii Adoriana Azoiţei-Frumosu şi Ioana Chiper-Zah, de la firma de avocatură Hategan Attorneys, au analizat prevederile legale şi au identificat 5 puncte cheie în implementarea SGR, cu impact pentru comercianţi:

1. Definiţia comercianţilor în SGR:

Comercianţii cu obligaţii în SGR sunt operatorii economici autorizaţi (se observă că definiţia s-a schimbat de la persoane juridice la operatori economici) să desfăşoare activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatori sau utilizatori finali, inclusiv activităţi din industria hotelieră, a serviciilor alimentare şi a unităţilor care organizează evenimente. Este important de reţinut faptul că nu contează dacă nu se desfăşoară activitatea de comercializare în concret, firma nu are activitate sau este suspendată, atâta timp cât există cod CAEN de comercializare (în special băuturi) autorizat la Registrul Comerţului, există obligaţia de înregistrare în platforma SGR.

 2. Obligaţia înregistrării în SGR:  

Conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021, SGR trebuie să devină funcţional începând cu data de 30 noiembrie 2023. Comercianţii aveau obligaţia să se înregistreze în baza de date gestionată de administratorul SGR (RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A.) până la data de 28 februarie 2023. Procedura de înregistrare şi contractarea cu administratorul SGR se stabilesc de către acesta şi sunt disponibile pe www.returosgr.ro. Autoritatea încurajează înregistrarea în sistemul SGR şi după 28 februarie, până pe 30 noiembrie a.c., cel târziu. Astfel, observăm o perioadă de 9 luni de tranziţie în care comercianţii trebuie să îndeplinească condiţiile de mai sus. Din analiza dispoziţiilor legislative, observăm că neînregistrarea în SGR, după ce va deveni funcţional, adică 30 noiembrie, ar putea duce la un blocaj al activităţii. Legiuitorul interzice comercializarea produselor care fac obiectul reglementării atunci când comercianţii nu respectă obligaţia de înregistrare în termenul indicat, precum şi atunci când aceştia nu au un contract valabil încheiat cu administratorul SGR. De asemenea, comercianţii nu vor putea comercializa produse ambalate în ambalaje SGR achiziţionate de la producători neînregistraţi în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători.

Excepţie de la această regulă fac stocurile de produse deja existente la data lansării SGR şi doar până la data de 20 iunie 2024, dată după care introducerea acestora pe piaţa naţională, respectiv comercializarea lor este interzisă. Sancţiunea prevăzută pentru comercializarea produselor de către comercianţi neînregistraţi este amenda contravenţională de la 20.000 lei la 40.000 lei, iar competenţa de constatare a faptelor este atribuită atât Gărzii Naţionale de Mediu, cât şi Administraţiei Fondului pentru Mediu.

 3. Ambalajele supuse SGR:

Ambalajele supuse sistemului de garanţie-returnare includ cele din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, utilizate pentru diverse băuturi. Nu fac obiectul SGR: paharele pentru băuturi, ambalajele de tip pouches, bag-in-box şi orice ambalaj care nu-şi poate păstra forma după golire.

4. Garanţia şi fluxul în SGR:  

Garanţia este un element cheie în SGR, reprezentând suma plătită de consumatori la achiziţionarea produselor în ambalaje SGR (în prezent 0,50 bani). Comercianţii trebuie să evidenţieze distinct garanţia în documentele fiscale. Producătorii şi comercianţii sunt obligaţi să perceapă şi să restituie garanţia conform astfel: În cazul în care la punctul de returnare ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanţiei este returnată consumatorilor, în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, cu acordul comerciantului şi la solicitarea expresă a consumatorului sau atunci când ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, prin voucher pe care aceştia, în cadrul aceluiaşi comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, fie prin transfer bancar. Garanţia nu va fi restituită dacă ambalajul returnat: nu are aplicat marcajul care indică apartenenţa la SGR, nu este returnat întreg ori este degradat sau deformat astfel încât nu se poate stabili apartenenţa la SGR; nu este golit în întregime de conţinut; nu este returnat în termen de maximum 24 de luni de la data publicării pe pagina de internet a administratorului SGR a anunţului privind încetarea introducerii pe piaţă de către producător a produsului respectiv.

Atenţie pentru comercianţii HoReCa, care au obligaţia să perceapă garanţia de la consumatorii pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare şi nu pentru produsele consumate la locul structurii de vânzare.

5. Obligaţiile comercianţilor privind Drepturile Consumatorului:

SGR impune comercianţilor anumite obligaţii pentru respectarea drepturilor consumatorului. Aceştia trebuie să informeze consumatorii cu privire la produsele SGR, valoarea garanţiei, posibilitatea returnării ambalajelor şi detalii despre punctele de returnare. Nerespectarea acestor obligaţii poate atrage amenzi între 4.000 lei şi 50.000 lei, iar competenţa de constatare a faptelor este lăsată în autoritatea ANPC.

Întrucât mai sunt câteva zile, se recomandă operatorilor economici să procedeze la înregistrarea în SGR anterior datei de 30 Noiembrie, deşi sistemul va permite înregistrarea şi după această dată, sub riscul de a fi prevăzute alte sancţiuni ulterioare de către autorităţile competente pentru cei care au întârziat la executarea obligaţiei de înregistrare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO