ZF 24

Românii lasă 900 mil. euro în restaurante. În Cehia piaţa este de patru ori mai mare, iar turiştii fac diferenţa

Românii lasă 900 mil. euro în restaurante. În Cehia...

Autor: Cristina Roşca

01.10.2013, 00:08 176

Românii au lăsat anul trecut în restaurante aproximativ 4 miliarde de lei (900 de milioane de euro), o sumă similară cu cea de anul trecut, însă mult mai mică decât cea cheltuită pe pieţele dezvoltate din Vest şi chiar prin comparaţie cu statele din regiune.

Astfel, piaţa locală de profil este de aproape patru ori mai mică decât cea din Cehia, o ţară cu o populaţie de două ori mai mică decât a României, însă cu un număr mult mai mare de turişti.

„Doar Praga este vizitată anual de şapte milioane de turişti. Prin comparaţie, Bucureştiul atrage câteva sute de mii. Anul acesta am simţit o creştere a numărului de turişti care au consumat mai mult şi au compensat o scădere a bonului mediu la români. Per ansamblu piaţa a fost stabilă şi în 2013 atât în ceea ce priveşte bonul mediu, cât şi numărul de clienţi“, spune Dragoş Petrescu, proprietarul grupului City Grill, unul dintre cele mai mari businessuri locale din domeniu. El spune că businessul lui a reuşit să crească cu 12-13% în 2013, în timp ce piaţa a stagnat, însă avantajul său a fost brandul puternic. „Oamenii ştiu ce primesc de la brandurile cunoscute“.

România se află pe penultimul loc în regiune ca mărime a pieţei de restaurante cu o valoare de 900 de milioane de euro. Polonia, cea mai dezvoltată economie din regiune, are o piaţă de profil de trei ori mai mare, iar în Ungaria cifra de afaceri cumulată a companiilor din domeniul restaurantelor este cu 50% mai mare decât cea din România.

Pe trend descendent

„Este posibil ca sectorul să sufere o uşoară contracţie în următorii ani cauzată de creşterea presiunii fiscale exercitate asupra lui, care nu va putea fi contrabalansată de uşoara creştere a puterii de cumpărare a consumatorilor“, spune Alina Cincă, manager al EY România în Departamentul asistenţă în tranzacţii. Introducerea impozitului forfetar pentru restaurante şi cafenele va avea ca efect direct scăderea numărului de agenţi economici de mărime mică şi, în consecinţă, o uşoară scădere a pieţei, adaugă ea. „Totuşi, uşoara creştere previzionată a puterii de cumpărare va impulsiona piaţa de profil.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO