ZF 25 de ani: Antreprenori

ZF 25 de ani. Anca Vlad, fondatoarea grupului Fildas-Catena, cel mai puternic business din retailul şi distribuţia farma: „Ca unul dintre cei mai vechi exponenţi ai afacerilor de familie, militez pentru păstrarea acestora în familie“

03.10.2023, 00:07 Autori: Mirabela Tiron , Georgiana Mihalache

A început să lucreze încă de pe băncile facultăţii ca traducător la conferinţe medicale sau pentru prospecte medicale şi a ajuns să pună în 1993 bazele Fildas Trading, cel mai mare distribuitor de medicamente din România după rezultatele de anul trecut  Şase ani mai târziu, în 1999, intra şi pe partea de retail, cumpărând o companie cu 30 de farmacii în Piteşti (judeţul Argeş)  A creat brandul Catena şi a dus compania la 909 farmacii anul trecut, în vârful pieţei de retail farmaceutic.

Anca Vlad, fonda­toa­rea distribuitorului de me­dicamente Fildas şi a reţelei de farmacii Ca­tena, o ambasa­doa­re a afacerilor de familie, a reuşit să dez­volte un „colos“ în distribuţia şi retailul de medicamente: grupul pe care îl conduce a depăşit anul trecut afaceri de 12 mld. lei (2,5 mld. euro), rezultate ce o poziţionea­ză pe piaţa locală ca fiind cea mai puternică antre­pre­noa­re din business.

„Faptul că sunt un antreprenor femeie mi-a adus oportunităţi speciale. În succesul unui business de sănătate empatia joacă un rol im­portant, ceea ce în mod natural am putut constata. Suntem multe femei antreprenor în România, dar şi femei manager care îşi exprimă talentul şi creativitatea într-un mediu mult mai deschis ca în alte ţări, cu sprijin reci­proc şi prietenie. La noi concurenţa este mai puţin importantă, iar cele­brarea rezultatelor o mare bucurie comună“, a declarat pentru ZF Anca Vlad, fondatoarea grupului Fildas- Catena, cel mai puternic business din retailul şi distribuţia farma.

Încă de pe băncile Fa­cultăţii de relaţii eco­no­mice internaţionale din cadrul ASE Bucureşti, ea a început să lucreze ca tra­ducător specializat în chi­mie, pentru prospecte de medicamente sau la con­fe­rinţe pe teme medicale, dat fiind că vorbea foarte bine engleza şi franceza, aşa cum arată propria bio­grafie postată pe site-ul ancavlad.ro. Ulterior, în 1980, Anca Vlad este re­partizată la o companie din industria lemnului, iar experienţa ei de şapte ani în exportul de mobilă avea să o ajute în viaţa de antreprenoriat, arată aceeaşi sursă. A lucrat apoi la Camera de Comerţ a României ca director de ţară pentru o companie străină, SmithKline Beecham Pharmaceu­ticals, din Anglia.

Pasul cel mai important în antre­prenoriat îl face însă în 1993, când a pus bazele distribuitorului de medica­mente Fildas Trading, cea mai mare companie din acest sector după rezul­tatele de anul trecut. Mai mult, de la o reţea de 30 de farmacii în judeţul Argeş, în 1999, când preia o companie din Piteşti, antreprenoarea a reuşit să pună Catena pe primul loc în retailul farmaceutic.

„Au trecut 25 de ani de Ziarul Financiar şi 31 de ani de Fildas Trading! Îmi amintesc bine bucuria şi mândria pe care le-am simţit în mo­mentul apariţiei ziarului. Era con­sfinţirea faptului că există cu adevărat business românesc, iar eu făceam parte din această comunitate nouă, tâ­nără şi plină de energie. Un Financial Times al României - ce vis frumos care a căpătat viaţă!“.

Brandul Catena, liderul pieţei de farmacii, creat de antreprenoarea Anca Vlad a ajuns la 909 farmacii anul trecut la nivel naţional şi domină piaţa atât ca vânzări, cât şi ca număr de farmacii.

Lanţul Catena a depăşit 6,3 mili­ar­de de lei în 2022, plus 23%. Evoluţia Catena a fost una graduală, prin achi­ziţii sau deschideri de unităţi noi. În ultimii ani, mai mulţi dintre jucătorii mari au mers şi în oraşele mai mici, având în vedere competiţia din marile centre, dar şi creşterea puterii de cum­părare a pacienţilor şi dezvoltarea zonei private de sănătate. Spre comparaţie, în 2015 Catena avea un business de 1,8 miliarde de lei, iar numărul unităţilor era de 560 în ţară.

În 2018, Catena a pus pe piaţă brandul Catena Pas cu Pas, sub umbrela căruia intră magazine în care sunt comercializate produse de tehnică medicală, de la suporturi ortopedice la accesorii şi aparatură medicală (tensiometre, termometre, altele). Mai mult, grupul mai include şi farmaciile Spring Farma (Farmacia la Preţ Mic), o reţea de 8 farmacii în Bucureşti care au mizat pe preţul mic la produsele comercializate.

„Fildas şi Catena evoluează an de an, mai ales în ceea ce priveşte calitatea produselor şi serviciilor oferite. Cum în Europa se văd semne de recesiune, suntem atenţi şi prudenţi, fără a împiedică dezvoltarea în continuare a nomenclatorului de produse şi a numărului de clienţi.“

Businessurile de retail şi distribuţie de medicamente sunt legate, un model de afaceri pe care au mizat marii jucători din vârful clasamentului şi care le-a permis dezvoltarea şi predictibilitatea. În piaţă activează distribuitori de me­dica­mente precum Mediplus, Farmexpert, Fildas sau Farmexim, iar în retailul farma­ce­utic pe piaţă sunt prezenţi, alături de Catena, şi Sensiblu, Dona, Help Net sau Ropharma.

După datele din 2022, Fildas a revenit pe primul loc în piaţa de distribuţie. Divizia de distribuţie a generat un business de 5,9 miliarde de lei în 2022, în creştere cu 28% faţă de anul anterior. Împreună, Catena şi Fildas au trecut în 2022 de 12 mld. lei, adică circa 2,5 mld. euro, fiind unul dintre cele mai puternice businessuri antreprenoriale. Brandul Catena este operat de mai multe companii, spre deosebire de distri­buitorul de medicamente Fildas Trading, care operează pe o singură entitate.

 

Cum descrie ultimii 25 de ani pentru mediul de business? Ce evenimente consideră au marcat aceşti ani?

„Intrarea în UE şi în NATO au fost două evenimente care au permis afirmarea potenţialului economic al ţării noastre. Criză din 2008-2010 a fost însă botezul capitalismului la noi. Aveam să experimentăm pe propria piele căderea vertiginoasă, blocajul financiar, neîncrederea între bănci şi clienţi, legătură cu sistemul economic internaţional, faptul că dacă sistemul bancar american tuşeşte, în câteva luni propagarea acesteia aduce junghiul pe plaiul mioritic. Cu toată ingeniozitatea în găsirea de soluţii, tăvălugul nu ne-a iertat. Dar, cum se spune în popor, ce nu te ucide te întăreşte. Am ieşit cu o echipa unită şi multă experienţă din această perioadă. Am învăţat că acumularea de datorii este o modă pe care mai bine o lăsăm altora, iar noi ne-am pus haina tradiţională a prudenţei financiare, pe care o purtăm şi acum“.

Numele Ancăi Vlad a devenit sinonim cu cel al unui ambasador pentru afacerile de familie. Deşi la nivelul pieţei au avut loc mai multe tranzacţii, grupul A&D Pharma (Sensiblu şi Mediplus), principalul competitor, fiind preluat în 2017 de către fondul de investiţii ceh Penta Investments, antreprenoarea a continuat să ţină frâiele business-ului şi chiar militează pentru păstrarea afacerilor în familie. Mai mult, ea a fost aleasă vicepreşedinte al European Family Business.

„În prezent ne confruntăm cu o suprareglementare a domeniului economic, venită de la funcţionarii Uniunii Europene, a căror fantezie deja ne copleşeşte. Transpusă cu asprime în legislaţia românească, efectele de încetinire a performanţelor sunt evidente. Mi-aş dori mult că următorii 25 de ani să fie prosperi şi să nu alunecăm, că europeni, în ineficientă şi lipsa de competitivitate faţă de economiile lumii. În calitate de Vicepreşedinte al European Family Business mă aflu în această perioada la un Comitet Director la Bruxelles unde militez pentru simplificare şi sprijin în susţinerea afacerilor de familie, baza ocupării forţei de muncă în Europa“.

Datele de pe termene.ro îl indică pe fiul antreprenoarei, Alexandru Vlad, ca asociat indirect la Fildas Trading şi asociat direct la unele entităţi ce operează farmaciile Catena. De altfel şi în biografia antreprenoareei de pe site-ul ancavlad.ro se arată că alături de cei doi copii, Alexandru şi Catrinel, formează o „echipă curajoasă, plină de idei“.

„Ca unul dintre cei mai vechi exponenţi ai afacerilor de familie, militez pentru păstrarea acestora în familie. E frumos să creem şi să aducem la un nivel înalt competitiv companii reziliente şi solide. E minunat să creem tradiţia transmiterii pasiunii pentru business şi a răspunderii mai departe peste generaţii. Am avut norocul de a fi putut tranzita businessul către generaţia următoare“.

Antreprenoarea va transmite mai departe un business emblemă în domeniul farmaceutic, dat fiind că în prezent una din 11 farmacii din ţară poartă numele de Catena. Deşi piaţa a fost în continuă schimbare, reţeaua continuă să domine această nişă pe care activează.

La nivel naţional funcţionau anul trecut un număr total de 8.135 de unităţi farmaceutice, potrivit datelor de pe insse.ro. Companiile de la vârful clasamentului au continuat să cumpere farmacii sau reţele mai mici, regionale, pentru a creşte acoperirea, în special în oraşele mari.

Cele mai mari zece reţele de farmacii după cifra de afaceri realizată în 2022 au avut vânzări totale de 15 miliarde de lei anul trecut, în creştere cu 23% faţă de anul 2021. Astfel, într-un singur an businessul primilor jucători a avansat cu 3 mld. lei.

Una dintre cele mai mari tranzacţii de anul trecut a fost cea a grupului Dr. Max, care a preluat 94 de farmacii pe care grupul Gedeon Richter din Ungaria le deţinea pe piaţa locală. În acest mod, Dr. Max încearcă să se apropie de liderul Catena, care are peste 900 de unităţi la nivel naţional. Pe de altă parte, Help Net, parte a grupului Farmexim, a urcat în urmă cu câţiva ani pe locul al treilea în piaţă ca număr de unităţi şi ca cifră de afaceri, poziţie pe care a păstrat-o şi conform rezultatelor din 2022. Reţeaua este controlată de grupul farmaceutic german Phoenix, având în România peste 400 de farmacii şi un business care a ajuns la 1,5 miliarde de lei.

Majoritatea farmaciilor s-au dezvoltat în oraşe pe piaţa locală - peste 5.400, în timp ce în mediul rural sunt amplasate circa 2.700 de unităţi farmaceutice. În România, criteriul de dezvoltare al farmaciilor este cel demografic, în cazul unităţilor din mediul urban. Legea farmaciei stabileşte limitele de înfiinţare a farmaciilor în mediul urban pe criteriu demografic. Cele mai mari 10 reţele de farmacii după cifra de afaceri realizată în 2022 numără împreună 2.900 de unităţi, ceea ce înseamnă o cotă de 35% din totalul farmaciilor din ţară. În urmă cu cinci ani, cota de piaţă a primilor 10 cei mai mari jucători din retailul farma nu depăşea 30%, din datele ZF.


Catena, cel mai extins lanţ de unităţi farmaceutice de pe piaţa locală, a ajuns în 2022 la afaceri de peste 6,3 miliarde de lei, în creştere cu 22% faţă de anul anterior, când a generat 5,1 mld. lei.


Întreg grupul din care fac parte farmaciile Catena, care include şi distribuitorul Fildas, a generat afaceri cumulate de 2,5 mld. euro în 2022 (peste 12 mld. lei).


În România, criteriul de dezvoltare al farmaciilor este cel demografic, în cazul unităţilor din mediul urban. Legea farmaciei stabileşte limitele de înfiinţare a farmaciilor în mediul urban pe criteriu demografic.


Antreprenoarea Anca Vlad a absolvit Liceul „C.A Rosetti“ din Bucureşti, cu predare în limba engleză. În 1976 a intrat la Academia de Studii Economice, secţia Relaţii Economice Internaţionale. A început să lucreze ca traducător (pe engleză şi franceză) specializat în chimie, pentru prospecte de medicamente sau la conferinţe pe teme medicale. Ulterior, în 1987 a început să lucreze la Camera de Comerţ a României ca director de ţară pentru compania străină SmithKline Beecham Pharmaceuticals din Anglia. În 1993 punea bazele distribuitorului de medicamente Fildas Trading, iar în 1999 a fost creată şi partea de retail, prin achiziţia unei companii care avea o reţea de 30 de farmacii şi un depozit la Piteşti.

Sursa: site-ul ancavlad.ro