ZF 25 de ani: Antreprenori

ZF 25 de ani. FAN Courier: Felix Pătrăşcanu, Adrian şi Neculai Mihai, antreprenorii care au pornit un business într-un apartament şi cu o Dacie 1300, creând o afacere de peste 1 miliard de lei şi liderul pieţei de curierat

22.08.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

FAN Courier poartă numele celor trei antreprenori F – Felix, A – Adrian şi N – Neculai, păstrând ideea că prietenia şi antreprenoriatul pot merge mână în mână, sudând un business care rezistă şi se dezvoltă chiar şi după 25 de ani.

Trei prieteni din copilărie dintr-un sat din Vrancea s-au reîntâlnit în Bucureşti, accep­tând provocarea de a crea un business în perioada tumul­tuoasă a anilor ’90. Felix Pătrăşcanu, Adrian şi Neculai Mihai au pornit o mică afacere într-un apartament din Bucureşti de curierat, livrând colete şi plicuri cu o Dacie 1300. Astăzi, cei trei sunt fondatorii liderului pieţei de curierat, FAN Courier, o companie recent intrată în clubul miliar­darilor în lei.

„FAN Courier a luat naştere pentru a răspunde unei nevoi care apăruse în piaţă la momentul respectiv, aceea de a trans­mite simplu şi rapid colete şi plicuri în toată ţara. Am început cu cinci angajaţi, acum avem peste 8.000. Am început cu o maşină Dacia 1.300 - „Furia Verde“ -, acum avem aproximativ 5.000 de auto­vehicule. La început, aveam câteva expediţii pe săptămână, acum livrăm peste 350.000 de expediţii în fiecare zi“, povesteşte Adrian Mihai, actualul CEO al FAN Courier.

În urmă cu 25 de ani, cei trei antrepre­nori au pornit într-o „aventură“ de a construi ceva nou, care să îi împlinească profesional, dar şi să vină cu un serviciu în folosul oamenilor, al clienţilor.

 

Antreprenori de voie şi nevoie

Calea antreprenoriatului au luat-o însă mult mai de­vreme de înfiinţarea FAN Courier. Deşi absolvenţi ai unor fa­cultăţi, ca­pi­ta­lismul timpuriu care se in­stalase în România la în­ceputul anilor ’90 i-a îndemnat să devină antre­pre­nori. În 1992, Adrian şi Neculai Mihai au pus ba­zele unei companii numite Mihelga, care avea ca o­biec­tiv de activitate colecta­rea de fier vechi. Compania a funcţionat pâ­nă în anul 2000 şi a repre­zentat sursa de fi­nanţare a compa­niei de curierat la început. În acest timp, Felix Pătraşcanu încerca să dezvolte pro­priul business în curierat.

„Ca orice afacere mică deschisă la sfâr­şitul primului deceniu de capitalism autoh­ton, începutul a fost timid. Nici nu ştim cât de mari visam să ajungem atunci, nu cred că ne-am gândit la început la o anume dimen­siune sau valoare, nu am făcut o proiecţie a businessului peste 10 sau 20 sau 25 de ani. Cu siguranţă, visam să ajungem mari şi să contăm în piaţă, dar nu ne-am făcut din asta un scop în sine, iar ceea ce a urmat a depăşit orice vis pe care ni-l creionasem la înce­put“, povesteşte Adrian Mihai.

Businessul a crescut mai mult decât şi-au imaginat cei trei la început, de­ven­ind în zece ani liderul pieţei de cu­rierat, dar şi un reper al busi­nessului ro­mâ­nesc. În piaţa de cu­rierat au in­trat şi ju­cători in­ternaţionali de-a lungul tim­pului, însă nu au reuşit să atingă cifrele FAN Courier, care, de multe ori, a dat tonul în piaţă dictând di­rec­ţia în care a­ceasta s-a dezvoltat.

„Ce s-a întâmplat în­tre ianuarie 1998 şi mo­mentul prezent a fost o con­strucţie în jurul ideii de a ne face treaba bine, de a livra «Oriunde, cu plăcere». În jurul acestui ideal, am construit un busi­ness, am anticipat nevoi, am riscat, am făcut investiţii în tehnologizare. Am crescut de la o afacere clasică, mică, dintr-un aparta­ment, la un business care a devenit parte din retailul modern, cu focus pe logistică“, spune Adrian Mihai.

 

Trei lecţii pentru antreprenori, trei momente cheie ale businessului

Cu un start timid, primele momente difi­cile pentru cei trei antreprenori au apărut chiar la trei ani de la înfiinţare, când se gândeau serios să în­chidă businessul, în urma unei decizii a statului. Orice provo­care vine şi cu o lecţie, fiind poate prima lecţie importantă pe care cei trei au învăţat-o ca antreprenori în această piaţă. Nu doar că nu au închis, dar cei trei antreprenori au început să se implice total în activitatea firmei şi să îşi stabilească fiecare ariile de competenţă şi să se ocupe zilnic de ceea ce au decis. Schimbarea macazului şi-a produs efectele la doar un an, când rezulta­tele financiare au fost foarte încurajatoare pentru cei trei antreprenori. A doua lecţie, cât şi cea mai impor­tantă, a venit în 2007, când au devenit lideri de piaţă.

„În urma deciziei neinspirate de a amâna o investiţie, ne-am blocat din cauza volumului mare de expedieri, căruia nu puteam să îi facem faţă. Lecţia pe care am învăţat-o atunci a fost aceea că nu poţi avea un business de succes fără investiţii, iar din acel moment nu ne-am oprit niciodată din dezvoltare şi tehnologizare.“ Pandemia a reprezentat un alt moment im­portant în activitatea busi­nessului. Când economia s-a închis, curieratul a fost unul dintre puţinele sectoare care nu doar că au funcţionat, dar au fost nevoiţi să tureze motoarele la maximum, ceea ce a adus şi câteva provocări, dar şi lecţii.

„Cu un volum de activitate triplu faţă de perioada anterioară, principala noastră provocare în pandemie a fost să găsim soluţii rapide la toate schimbările care se produceau peste noapte. Am fost nevoiţi să accelerăm anumite investiţii, să ne diversificăm serviciile şi opţiunile de livrare, să facem angajări rapid. A fost perioada în care tehnologizarea şi digitalizarea au devenit principalele direcţii de dezvoltare a afacerii“, explică Adrian Mihai.

În 2020, FAN Courier a intrat în liga miliardarilor în lei, atingând cea mai mare cifră de afaceri a companiei de până atunci.

Trei momente dificile care au marcat businessul au fost, în acelaşi timp, şi momente în care au bifat câteva borne.

 

Un sfert de veac

„Cred că un antreprenor implicat nu se poate plânge niciodată de momente plictisitoare. Nu are timp să se plictisească dacă vrea ca business-ul pe care îl conduce să meargă bine“, spune el.

Adrian Mihai a ales antreprenoriatul pentru a fi propriul său şef, alegând să se ocupe de dezvoltare şi vânzări. La acea vreme, nu ştia dacă are abilităţile necesare pentru a vinde, însă ştia foarte bine ce face FAN Courier şi voia să zică şi altora.

„Nu am plecat niciodată la o întâlnire cu scopul de a vinde serviciile FAN, ci de a prezenta oportunitatea pe care noi o aduceam pieţei.“

El spune că durata unui business în timp este dată şi de principiile pe care s-a construit acea afacere.

O regulă pe care a aplicat-o ca antreprenor a fost să nu refuze niciodată un client, indiferent că „are de trimis un plic sau un TIR de colete“, însă fiecare comandă vine cu o provocare de la care nu s-a dat înapoi nici el, nici partenerii săi. Orice decizie poate avea un efect de tip domino.


Adrian Mihai, CEO al Fan Courier: „FAN Courier a fost deschizător de drumuri pe o potecă îngustă pe care a făcut primii paşi şi care astăzi a devenit autostradă“.


„Am devenit furnizori pentru clienţi care iniţial ne oferiseră doar câteva comenzi doar pentru că ne-am făcut treaba bine. Am câştigat un contract după ce am reuşit să aducem în timp record cheia de la casă unui şef de companie de la pensiunea unde stătuse peste weekend“, îşi aminteşte el.

Businessul îl ţine treaz cu fiecare investiţie şi inovaţie din companie care nu funcţionează la început cum ar trebui, însă antreprenorii ţin în viaţă businessul prin deciziile pe care le-au luat, prin lecţiile pe care le-au învăţat şi prin principiile pe care le-au aplicat.

Compania a început cu trei angajaţi, însă astăzi numără 8.000 de salariaţi în toată ţara.

„Am făcut cursuri pe care le-am replicat mai apoi în companie pentru că am înţeles cât de important să ai o echipă foarte bine pregătită. Sunt mândru de tot ce am construit, de echipa cu care lucrez, de oamenii care au intrat în companie ca simpli curieri şi azi sunt în echipa de top management“, spune Adrian Mihai.

Uitându-se în urmă, Adrian Mihai spune că nu ar vrea să schimbe nimic în modul în care a evoluat businessul, pentru că ritmul a fost dictat de ei şi de echipa FAN Courier. O creştere mai mare sau mai rapidă, fără a fi pregătiţi pentru acest lucru, poate riscantă, la fel cum o dezvoltare lentă poate trimite businessul la coada pieţei. Investiţiile potrivite în momentele oportune vin dintr-un fler antreprenorial, iar cei trei au dovedit acest lucru până acum.

„Investiţiile au devenit principala componentă a strategiei noastre de dezvoltare a businessului. Intuiţia că retailul modern va însemna e-commerce ne-a ajutat foarte mult în planificarea dezvoltării ulterioare. Infrastructura pe care am construit-o, în principal, pentru a face faţă campaniilor de Black Friday, ne-a ajutat substanţial şi în pandemie. Deciziile rapide pe care am fost nevoiţi să le luăm atunci ne-au eficientizat activitatea şi au contribuit la o dezvoltare tehnologică fără precedent, care ne este extrem de utilă în prezent“, explică el.

FAN Courier le poartă numele celor trei antreprenori F – Felix, A – Adrian şi N – Neculai, păstrând ideea că prietenia şi antreprenoriatul pot merge mână în mână, sudând un business care rezistă şi se dezvoltă chiar şi după 25 de ani.

„În următorii 25 de ani, ne dorim stabilitate fiscală şi să avem mai multe autostrăzi în România, datorită cărora să ne optimizăm şi mai bine timpii de transport şi productivitatea muncii“, precizează Adrian Mihai.

FAN Courier livrează cu 5.000 de maşini astăzi în toată ţară, având două huburi logistice, iar din 2021 a depăşit graniţele ţării, intrând în Republica Moldova.

 

Dezvoltarea businessului odată cu dezvoltarea României

În 25 de ani, multe companii s-au închis, puţine reuşind să atingă acest prag, printre care şi FAN Courier. Businessul a crescut odată cu economia, care a fost marcată de două evenimente de importanţă istorică, anume aderarea la Uniunea Europeană şi la NATO.

„Dacă intrarea în NATO a fost o decizie politică, a cărei importanţă o înţelegem mai bine acum, în noul context geopolitic, aderarea la UE a fost pentru economia românească un motor nu doar pentru creştere accelerată, ci şi pentru ceea ce poate fi numit know how antreprenorial“, spune Adrian Mihai.

Decizia aşteptată de antreprenori este includerea României în Spaţiul Schengen, care ar putea avea un impact asemănător în privinţa economiei locale precum a avut şi adererea la UE. O astfel de decizie i-ar putea determina pe antreprenori să facă următorii paşi în business.

„Pe lângă Republica Moldova, suntem interesaţi şi de alte pieţe externe, în special din Europa Centrală şi de Vest, iar intrarea României în Spaţiul Schengen ar simplifica foarte mult această extindere“, mai spune Adrian Mihai.


În 1992, Adrian şi Neculai Mihai au pus bazele unei companii numite Mihelga, care avea ca obiect de activitate colectarea de fier vechi. Compania a funcţionat până în anul 2000. În acest timp, Felix Pătraşcanu încerca să dezvolte propriul business în curierat.

În 1998, a fost înfiinţată compania FAN Courier, care a fost finanţată în primii doi ani de firma fraţilor Mihai. Sediul companiei era într-un apartament, iar singura maşină din parcul companiei era o Dacie 1300.

La doi ani de la înfiinţarea companiei de curierat, antreprenorii se gândeau să închidă, însă au decis în final să se implice cu totul în business şi să îşi stabilească fiecare ariile de competenţă. Rezultatele au apărut la un an după aceste schimbări.

În 2007, FAN Courier a devenit liderul pieţei de curierat, fiind şi anul în care România a devenit membră a Uniunii Europene, moment care a ajutat la dezvoltarea ulterioară a businessului. În 2007, compania a depăşit pragul de 100 milioane lei venituri.

În 2020, cei trei antreprenori au realizat că tehnologia reprezintă viitorul, odată cu pandemia şi accelerarea digitalizării companiilor. Totodată, primul an de pandemie a trimis FAN Courier în clubul miliardarilor în lei, având şi cea mai mare cifră de afaceri de până atunci.

În 2021, compania şi-a extins activitatea şi în Republica Moldova.