♦ Prima investiţie a fost realizată de omul de afaceri în 1990 când a deschis o cofetărie în Bucureşti, Ana Co, cu 20.000 de dolari, bani luaţi de la bancă, pentru care a garantat cu casa, maşina şi antena de satelit ♦ Ulterior, deschidea alte patiserii şi cofetării în Capitală, Braşov şi Constanţa ♦ Doi ani mai târziu, omul de afaceri înfiinţează Ana Electronic, companie care importa şi distribuia electronice şi electrocasnice ♦ În 1996 a intrat în domeniul hotelier când a cumpărat hotelurile Sport, Poiana şi Bradul din Poiana Braşov şi fostul hotel Flora, actualul Crowne Plaza din Bucureşti ♦ Omul de afaceri a cumpărat ulterior clădirea în care funcţionează hotelul InterContinental Athénée Palace Hotel (fostul Athénée Palace Hotel Hilton) şi hotelul Europa de la mare ♦ „Acum 25 de ani vroiam să ajungem în vârf. Acum suntem în vârf şi luptăm să ne consolidăm poziţia. Constatăm în activitatea de fiecare zi că este mai dificil să te menţii pe culme decât să urci“.
Omul de afaceri George Copos, care controlează în prezent cel mai mare business din turism, compania ANA Hotels, cu şase hoteluri, a intrat în afaceri în urmă cu mai bine de trei decenii, când a deschis o cofetărie în Capitală şi a dezvoltat ulterior afaceri şi în industrie, transport, imobiliare şi pe piaţa hotelieră. A pariat pe sectoare diferite şi a construit un holding care era cunoscut prin diversitatea activităţilor, însă astăzi antreprenorul îşi concentrează investiţiile în compania hotelieră.
„Acum 25 de ani holdingul Ana era o expresie a economiei româneşti din acele vremuri efervescente: un conglomerat diversificat care includea domenii de activitate foarte diferite: alimentaţie, electronică, electrotehnică, transporturi rutiere, şi pe cablu, retail, turism, hotelărie, sport, imobiliare, mentenanţă industrială, servicii financiare. Atunci ne mândream cu diversificarea noastră“, spune omul de afaceri George Copos. A renunţat însă ulterior la activităţile care nu mai aveau viitor şi s-a concentrat pe pe businessurile care oferă bunuri şi servicii din gama „premium, unde suntem foarte performanţi“, aşa cum afirmă antreprenorul.
Compania pe care o controlează, ANA Hotels, cuprinde în prezent şase hoteluri, InterContinental Athénée Palace (fostul Athénée Palace Hilton) şi Crowne Plaza din Bucureşti, hotelurile Sportul, Bradul şi Poiana din Poiana Braşov dar şi hotelul Europa din staţiunea Eforie Nord. În anul de referinţă 2019, cel mai bun an din turism, Ana Hotels se afla pe primul loc în topul companiilor hoteliere la nivel naţional, cu o cifră de afaceri de 167 milioane lei, potrivit mfinante.ro. Pe acelaşi loc s-a plasat şi anul trecut, când compania a reuşit să se apropie de cifra de afaceri înregistrată în cel mai bun an din turism, după doi ani grei de pandemie.
„Atunci ţinteam turismul montan şi, tangenţial, turismul de business. Acum ţintim, în plus, sectorul de servicii de cea mai înaltă calitate: lux şi super – lux. Atunci eram o structură emergentă. Astăzi suntem cel mai mare grup hotelier de pe piaţă, cu capital integral românesc privat. Atunci voiam să ajungem în vârf. Acum suntem în vârf şi luptăm să ne consolidăm poziţia. Constatăm în activitatea de fiecare zi că este mai dificil să te menţii pe culme decât să urci. Cum spun unii: când ajungi în vârf, abia atunci începe urcuşul“, subliniază omul de afaceri. În industria hotelieră, Ana Hotels avea la început 389 de camere de hotel, în Bucureşti şi Poiana Braşov. Acum grupul are 893 de camere, în Bucureşti, Poiana Braşov şi Eforie Nord.
Debutul omului de afaceri în industria hotelieră a fost reprezentat de preluarea în 1996 a trei hoteluri în Poiana Braşov (Bradul, Poiana şi Sportul). Tot în acel an omul de afaceri a achiziţionat hotelul Flora din partea de nord a Capitalei, pe care l-a renovat şi reclasificat şi a pus pe el brandul Crowne Plaza. Ulterior antreprenorul a cumpărat clădirea în care funcţionează hotelul InterContinental Palace Hilton (fostul Athenee Palace Hilton) şi hotelul Europa de la mare.
Cum descrie ultimii 25 de ani pentru economia locală?
Omul de afaceri spune că ultimii 25 de ani au fost „cu urcuşuri şi coborâşuri“. Au început cu doi ani de scădere economică (1998-2000), urmaţi de opt ani de creştere (2000 – 2008), apoi a venit o criză de mari proporţii (2008) din care ne-am revenit abia în 2012, după care am crescut şi apoi, în 2020, a venit criza COVID-ului, care ne-a dat iarăşi înapoi, după care, printre nori, a ieşit soarele, dar acum pare că se adună iarăşi norii, subliniază antreprenorul.
„Pe scurt, ca om de afaceri, aceşti 25 de ani sinuoşi îmi par a fi marcaţi de trei momente: creşterea de opt ani, inclusiv aderarea României la Uniunea Europeană, criza din 2008 şi cea din 2020. Ca român, cred că cele mai frumoase momente ale acestor vremuri sunt cele care au pus România pe harta lumii: Festivalul muzical „George Enescu“ şi aniversarea a 100 de ani de la inaugurarea minunatului, iconicului şi istoricului hotel Athenee Palace în onoarea căruia Ana Hotels editează periodic volumul de memorialistică „Athenee Palace“ al contesei de Waldeck“.
George Copos spune că pentru următorii 25 de ani îşi doreşte în primul rând stabilitatea şi predictibilitate care să ajute România să se plaseze în primele 10 ţări ale Europei.
„Îmi doresc ca ţara mea şi oamenii ei să devină mândri de realizările lor iar oamenii buni să se reîntoarcă acasă. Îmi doresc ca toţi copiii noştri să beneficieze în ţară de cea mai bună educaţie posibilă iar cei care învaţă în străinătate să revină şi să se integreze în mediul de afaceri din România. Îi încurajez pe toţi tinerii din România să îşi asume ideile de afaceri pe care le au şi să încerce să le dea viaţă. Poate că nu vor reuşi „din prima“ însă cu siguranţă vor reuşi până la urmă să îşi realizeze visurile dacă vor persevera, aşa cum am făcut şi eu când eram de vârsta lor. Îmi doresc ca tinerii să înţeleagă faptul că nimic nu se poate realiza fără sacrificiu personal. Chiar şi acum, la cei 70 de ani ai mei, sunt prezent cel puţin două zile pe săptămână în şantierele companiei Ana Hotels“.
Pentru business-ul pe care îl deţine, omul de afaceri spune că îşi doreşte ca peste 25 de ani Ana Hotels să fie prezentă în toate locaţiile importante din ţară şi să ofere servicii turistice de cea mai înaltă calitate.
„Îmi doresc să nu repet greşelile făcute în trecut, când nu toate iniţiativele mele în afaceri au reuşit. Îmi doresc să am în continuare puterea de a nu renunţa niciodată şi de a învăţa ceea ce trebuie din fiecare încercare, pentru a fi mai bun în ceea ce fac. Îmi doresc să nu îmi pierd curajul. Atunci când cei mai mulţi oameni îşi ţineau banii deoparte, eu am riscat şi am luat bani de la bancă pentru a-i investi atât în active cât şi în oameni, căci ei sunt cei care maximizează valoarea activelor deţinute. Şi acum fac la fel. Îmi doresc să am puterea de a continua să renovez, să restaurez şi să extind activele grupului“.
Referitor la dificultăţile cu care s-a confruntat în afaceri, el spune că are o abordare pragmatică, de om de afaceri, dar şi una sentimentală, de suflet.
„Ca om de afaceri constat că hotelul Athenee Palace a fost inaugurat în 1914 şi a funcţionat fără întrerupere de atunci. Nu l-au putut închide nici primul şi nici cel de-al doilea război mondial, nici rebeliunea legionară, nici trupele sovietice, nici Revoluţia din decembrie 1989. Singura care a reuşit această contra - performanţă a fost pabdemia COVID, când Athenee Palace a fost închis, pentru prima şi, sper, pentru ultima dată“.
În anul 1993, holdingul Ana devine principalul investitor al clubului de fotbal Rapid Bucureşti, omul de afaceri a investit în club fiind pasionat de sport şi fotbal.
„Ca om de suflet m-a durut cel mai tare despărţirea de Rapid. Fără comentarii. Au fost şi momente frumoase, şi ca om de afaceri, şi ca persoană publică. În această ultimă calitate, ca preşedinte al Alianţei Confederaţiilor Patronale din România, am fost mândru să contribui la marşul României spre Uniunea Europeană reuşind să afiliez Alianţa la cele mai mari structuri patronale din Uniunea Europeană şi netezind astfel drumul României, pe zona noastră de competenţă“.
Cum vede evoluţia business-ului în acest an?
George Copos spune că cifrele sunt schimbătoare de la o zi la alta dar pentru acest an estimează că grupul va atinge şi chiar depăşi rezultatele de dinaintea pandemiei prin investiţiilea realizate în ultimii doi ani.
„Prin una din aceste investiţii, în valoare de peste 40 de milioane de euro, am reuşit să redăm aura de „super-star“ celebrului hotel „Athenee Palace Bucureşti“.
Acum se concentrează pe renovarea integrală a hotelului Europa din Eforie Nord. La închiderea sezonului turistic 2023 a lansat această investiţie care va depăşi 10 milioane de euro, potrivit lui.
„Am încredere deplină în Marea Neagră şi în Lacul Techirghiol, din care aducem nămol sapropelic şi apă sărată. Am aceiaşi încredere fermă în echipa noastră din locaţia Europa Eforie Nord ca şi în cea de ingineri, arhitecţi şi constructori care lucrează cu profesionalism pentru renovarea ansamblului. Sezonul turistic 2024 va găsi hotelul complet renovat, gata de a primi oaspeţi“
Totodată, compania îşi diversifică portofoliul. Noul activ ce intrat în grup este Restaurantul „Panoramic“ din Braşov, de pe Tâmpa, pe care antreprenorul are în plan să îl restaureze şi să îl ducă în topul restaurantelor din România.
„Rezultatele la nouă luni ne demonstrează că am luat deciziile corecte şi că afacerile noastre din industria ospitalităţii revin la cote normale după cea mai neagră perioadă din istoria recentă, perioada pandemiei. Şi, deşi în prezent afacerile sunt pe un trend ascendent, la orizont se adună nori negri de furtună căci conflictele militare şi distorsiunile de pe marile pieţe pot degenera uşor în crize economice dificile“.
Omul de afaceri a fost condamnat în 2014 la închisoare cu executare în dosarul „Loteria 1“ şi în dosarul transferurilor de jucători şi a fost eliberat după ce a executat un an şi o lună din pedeapsă.
Care sunt cele mai mari provocări în afaceri?
„Cea mai mare provocare este aceea de a şti să îţi alegi colaboratorii şi partenerii de afaceri. Am crezut întotdeauna, şi cred în continuare, că cel mai important capital al unei afaceri este capitalul uman. Afacerile nu sunt ceva metafizic, ele cresc prin oamenii care le creează. A avea colaboratori de foarte bună calitate este esenţial. Deşi vremurile se schimbă, rigoarea noastră în alegerea colaboratorilor a rămas constantă. Lucrăm şi cu români, şi cu străini, şi cu expaţi, dar avem mereu ochii deschişi spre cele mai bune opţiuni, inclusiv în ceea ce priveşte brandurile cu care cooperăm. Există o provocare care nu s-a schimbat niciodată de-a lungul carierei mele de om de afaceri: aceea de a contribui la ridicarea ţării mele. Vreau ca posteritatea să reţină sintagma „George Copos – Un român care investeşte în România“.
Cum l-aţi descrie pe George Copos antreprenorul?
„Există o teorie a predestinării. Se pare că eu am fost sortit să fiu om de afaceri. În general sunt un om normal dar cred despre mine că am fost dăruit cu seriozitate, cu tenacitate, cu rigurozitate în gândire şi acţiune, cu simţ al disciplinei şi cu dorinţa permanentă de a face. Am în ADN cultul pentru ordine, curăţenie şi reguli clare, dar şi oroarea faţă de lene, delăsare, praf şi dezordine. Restul lucrurilor au venit aproape de la sine, ca urmare a acestor daruri divine. Îmi place să cred că sunt un om care lasă ceva în urma lui, inclusiv porecle ori bancuri care mă distrează dar mă şi onorează. Am fost mândru când o ţară întreagă ştia, fără să fie nevoie de a se pronunţa vreun nume, cine este cel căruia i se spunea „Patiserul“. La fel, mă amuzau teribil bancuri de genul: „Ce ar face George Copos dacă ar fi aruncat în Sahara şi lăsat acolo? Răspuns: Ar începe să facă export de nisip“.
Cronologie:
► În 1990 a a deschis o cofetărie în Bucureşti, Ana Co, cu 20.000 de dolari, bani luaţi de la bancă, pentru care a garantat cu casa, maşina şi antena de satelit.
► În 1996: debutul omului de afaceri în industria hotelieră a fost reprezentat de preluarea în acest an a trei hoteluri în Poiana Braşov (Bradul, Poiana şi Sportul). Tot în acel an a achiziţionat hotelul Flora (din partea de nord a Capitalei, pe care l-a renovat şi reclasificat şi a pus pe el brandul Crowne Plaza.
► În anul 1999, Copos a investit în transportul pe cablu în Braşov, în staţiunea Poiana Braşov.
► În 2001-2002 a urmat extinderea businessului hotelier prin achiziţionarea a două hoteluri de la mare (Astoria şi Europa), din staţiunea Eforie Nord.
► Pe lângă afacerile din turism omul de afaceri a investit în ANA Imep din Piteşti iar în 2001 înfiinţa alte două companii, Ana TransInternational, companie de transporturi rutiere interne şi internaţionale şi ANA Mep SDV.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE