ZF 25 de ani: Antreprenori

ZF 25 de ani. Ioan Popa, fondator al TRANSAVIA, cel ce a construit unul dintre cele mai mari grupuri din industria cărnii: Acum 25 de ani TRANSAVIA era ceea ce numim astăzi start-up. Pentru următorii 25 de ani îmi doresc ca TRANSAVIA să ajungă un puternic lider regional

17.10.2023, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Ioan Popa a cumpărat în 1991 un fost CAP pentru creşterea vacilor pe care l-a transformat într-o fermă pe pui ♦ Au urmat apoi achiziţii de noi ferme, dar şi creştere organică, toate puse la punct printr-o strategie bine definită ♦ Munca lui Ioan Popa a dus TRANSAVIA din judeţul Alba pe primele locuri în industria cărnii de pui din România, având în 2022 o cifră de afaceri de 991 mil. lei ♦ Cu branduri precum Fragedo sau Papane, TRANSAVIA este şi un exportator important de carne de pui, livrând aproape 30% din producţie peste hotare.

„Atunci când faci un lucru, fă-l exact aşa cum trebuie. Fii pasionat, disciplinat, perseverent şi curajos“, acesta este sfatul primit de Ioan Popa de la tatăl său şi îndemnul pe care unul dintre cei mai puternici antreprenori din industria alimentară îl transmite mai departe celor care vor să se aventureze în dezvoltarea de companii puternice în acest domeniu.

Ioan Popa face parte din prima generaţie de antreprenori de după Revoluţie, generaţia după care se ghidează astăzi toţi tinerii care vor să intre în business şi o generaţie „de sacrificiu“ care a trebuit să construiască rapid ceea ce antreprenorii din Vest au construit în decenii pentru a pune România pe harta europeană a industriei alimentare. Cum a dezvoltat Ioan Popa o companie care astăzi este una dintre cele mai importante din sectorul său de activitate, ajungând la o cifră de afaceri de 991 milioane de lei în 2022?

„Îmi amintesc că la finalul anilor ’90 TRANSAVIA era ceea ce acum numim un start-up, cu 7-8 ani de activitate. După ce în 1991 am cumpărat un fost CAP pentru creşterea vacilor, pe care l-am transformat într-o fermă de pui de carne, am creionat modelul de afacere integrată 100% şi am stabilit strategia, de la bob la furculiţă, care ne ghidează şi astăzi“, poveşte Ioan Popa, preşedinte şi fondator al TRANSAVIA, care aminteşte încă o dată importanţa stabilirii de obiective şi metode prin care le poţi atinge.

Au urmat apoi achiziţia şi construcţia de noi ferme, punerea în funcţiune a propriilor abatoare, achiziţia fabricii de nutreţuri combinate, lansarea diviziei de ferme vegetale, inaugurarea propriei fabrici de procesare a cărnii, lansarea şi creşterea brandurilor puternice precum Fragedo sau Papane şi dezvoltarea continuă a echipei, după cum povesteşte Ioan Popa. El adaugă că astăzi  TRANSAVIA este un business matur, robust şi rezilient, care dovedeşte că strategia durabilă, de la bob la furculiţă, şi respectul reprezintă cheia succesului.

„Probabil că suntem singura companie de această anvergură fără datorii sau credite“, a precizat Ioan Popa, care menţionează că acest succes nu se măsoară doar în performanţa economică, a investiţiilor din fonduri proprii şi din lipsa datoriilor, ci şi în reputaţia pe care o are compania atât în ţară cât şi în afara ei. De altfel, TRANSAVIA  exportă în 30 de ţări, inclusiv în Germania, Franţa, Italia, Marea Britanie sau Polonia. Aproximativ 30% la sută din producţia anuală de peste 100.000 de tone merge către export, în mai multe state europene şi de pe alte continente.

 

Cum se văd ultimii 25 de ani prin ochii lui Ioan Popa?

„Ultimii 25 de ani au fost martorii unei transformări remarcabile în economia locală şi în mediul de business din România: de la lunga tranziţie către economia de piaţă, la intrarea în Uniunea Euro­peană, de la creşterea investiţiilor locale şi străine la dezvoltarea tehnologică şi digitalizare. Nu putem uita însă de fluctuaţiile şi crizele economice, criza sanitară cauzată de pandemie sau schimbările legislative majore şi neaşteptate care au remodelat cursul economiei şi al societăţii“, a mai spus antreprenorul, care adaugă că România în ultimul sfert de secol a fost influenţată şi de schimbările demografice cauzate de emigrare şi mai nou de imigrare, de îmbătrânirea populaţiei şi modificările structurii forţei de muncă.

„Fără îndoială, ultimii ani sunt reformatori prin orientarea accentuată către sustenabilitate, care schimbă fundamental modul în care se abordează operaţiunile şi afacerile în ansamblu. Aceşti factori cheie au influenţat întreaga societate atât la nivel economic, social, politic, dar mai ales la nivelul mentalităţii“.

Cât despre TRANSAVIA, Ioan Popa spune că ultimii 25 de ani a însemnat creştere sănătoasă, pe bază solidă şi că businessul pe care îl conduce a devenit liderul pieţei de carne de pui din România, extinzându-se şi pe pieţele internaţionale. El menţionează că portofoliul de mărci al companiei este evaluat la 103 mil. euro, conform Brand Finance.

„Am realizat integrarea 100% verticală, fiind singurul producător din regiune care creştem şi prelucrăm toţi puii, în facilităţile proprii, hrănindu-i cu cereale produse în fermele noastre vegetale(...)Totodată, am investit masiv în energie verde, având în implementare cel mai mare parc fotovoltaic din industria alimentară, care ne asigură, împreună cu co-generarea de înaltă eficienţă termică şi electrică, până la 100% din energia necesară în procesele noastre de producţie“, a precizat Ioan Popa, care adaugă şi faptul că a construit o echipă de aproape 2.400 de oameni. Ei lucrează cu precădere în cele 31 ferme de creştere a păsărilor şi în cele 4 ferme de producţie vegetală, în fabrica de nutreţuri combinate, în cele 3 abatoare şi în fabrica de procesare a cărnii.

Antreprenorii spune că în ultimii ani ne-au învăţat cât de mult contează pacea şi sănătatea şi speră ca în următorii 25 de ani să aducă în special o schimbare de mentalitate care să conducă la respectare regulilor în societate, la respectarea oamenilor şi la grija reală faţă de mediu.

„Pentru TRANSAVIA, îmi doresc continuarea creşterii sănătoase, durabile şi robuste pentru a ajunge un puternic lider regional, un reper pentru industria avicolă la nivel european“.

 

Ce sfat ar da Ioan Popa unui antreprenor care vrea să construiască o companie de talia TRANSAVIA în industria alimentară?

„În general nu prea ofer sfaturi, însă pot da mai departe ceea ce şi eu am primit de la tatăl meu: „atunci când faci un lucru, fă-l exact aşa cum trebuie. Fii pasionat, disciplinat, perseverent şi curajos“. Oricine vrea să intre în afaceri trebuie să fie deschis la schimbare şi la învăţare continuă şi să fie mereu orientat către calitate, siguranţa produselor, sustenabilitate şi inovaţie. Trebuie să construiască relaţii solide, bazate pe încredere, cu clienţii şi cu partenerii de afaceri. Toate acestea, trebuie dublate de viziune managerială, de gândire strategică şi de respect faţă de oameni, mediu şi faţă de ceea ce faci. Trebuie să fii un lider adevărat, care să inspire oamenii, astfel încât aceştia să îţi fie alături în dezvoltarea afacerii. În plus, trebuie să observi oportunităţile, să fii perseverent, iar contextul să fie favorabil dezvoltării“.