ZF 25 de ani: Companii

Levente Széll, Agrosel SRL: Ambiţia noastră este să contribuim la schimbarea percepţiei consumatorului român în ceea ce priveşte produsul autohton. Acesta o facem pe segmentul nostru, cu seminţele noastre româneşti, cu genetica de excepţie românească, totul testat şi validat de producătorii români.

ZF 25 de ani. De la un birou deschis într-o veche tutungerie în Câmpia Turzii la o afacere care se extinde în Europa. Cum s-a dezvoltat în 25 de ani Agrosel, unul dintre cei mai mari producători de seminţe: Erau vremuri în care, pentru a reuşi, pe lângă faptul că aveai nevoie de o viziune clară, bani, know-how şi ambiţie, mai trebuia să ai şi o doză de noroc

25.10.2023, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

ZF şi-a propus în cadrul campaniei ZF 25 de ani să identifice companii născute în 1998 şi să dedice un capitol în ziar poveştilor acelor branduri care anul acesta aniversează 25 de ani ♦ Agrosel este o afacere de familie, înfiinţată în anul 1998, fiind unul dintre cei mai importanţi producători de seminţe dar şi amelioratori de plante legumicole din sectorul privat din România. 

Pentru Levente şi Alexandru Széll anul 1998 rămâne în istorie ca anul atunci când au preluat afacerea începută de părinţii lor şi au început extinderea businessului de la nivel regional la nivel naţional. Este anul în care compania Agrosel SRL din Câmpina Turzii (jud. Cluj) ia naştere şi începutul unei aventuri în antreprenoriat despre care cei doi fraţi nu anticipau că o să-i transforme în unii dintre cei mai importanţi producători de seminţe de la nivel naţional şi chiar lideri în anumite segmente de piaţă.

„Primul flash nostalgic mă duce la Indagra din ‘98. A fost anul când am început cu fratele meu să extindem businessul regional într-unul naţional. Indagra era pe atunci un bazar imens. Producătorii veneau cu teancuri de cash, stăteau îngrămădiţi la coadă ca să se asigure că vor avea seminţe de plantat. Nu puţini din clIenţii noştri de atunci ne sunt clienţi şi astăzi“, povesteşte Levente Széll, care la acea vreme studia economia în Bucureşti. Astăzi, împreună cu fratele său Alexandru Széll, deţin unul dintre cei mai importanţi producători de seminţe dar şi amelioratori de plante legumicole din sectorul privat din România.  Compania cu peste 100 de angajaţi este lider de piaţă al segmentului de seminţe home gardening, potrivit reprezentanţilor săi. Agrosel SRL a terminat anul 2022 cu afaceri de peste 54 de milioane de lei. Cifra de afaceri s-a dublat în ultimii zece ani, după ce compania a reuşit omologarea în Lista oficială a României a peste 100 de varietăţi de legume cu genetică românească, ameliorate în Câmpia Turzii. 

„La început vindeam seminţe din Danemarca, acum avem brandurile proprii, româneşti. Îmi amintesc cum intram cu inima în dinţi în birourile din Bucureşti să iau avizele de import de la MADR. Oamenii se uitau la mine, zâmbeau, nu eram cel mai tipic antreprenor“.

Primul birou al Agrosel a fost unul închiriat într-o veche tutungerie în centrul oraşului Câmpia Turzii, iar ulterior, cei doi antreprenori au reuşit să cumpere spaţiul.

„Cred că nu exagerez, dar erau vremuri în care, pentru a reuşi, pe lângă faptul că aveai nevoie de o viziune clară, bani, know-how şi ambiţie, mai trebuia să ai şi o doză de noroc şi un fel de instinct special pentru anii 90. Era greu, cu inflaţie de două cifre, bănci foarte reticente şi o cultură economică slab dezvoltată, cu mulţi operatori economici rău platnici“.

Iar prima lecţie serioasă a venit rapid, în anul 2000, atunci când cei doi antreprenori au învăţat că trebuie să fii şi precaut şi că trebuie să ai grijă de familie şi de business.

„Un grup organizat de escroci a comandat o cantitate mare de marfă pe care, parţial, am şi livrat-o. Totul pe Bilet la ordin cu plata la termen de 30 zile. Nu s-au oprit aici, au mai încercat să cumpere o altă cantitate de zece ori mai mare, metoda fiind similară, chiar cu OP vizat la bancă. Cu fratele meu, am avut inspiraţia să verificăm la bancă OP-ul şi s-a constat că este fals. A început o întreagă operaţiune ca-n filme cu un deznodământ mai puţin fericit şi cu soluţie de compromis, dar cu învăţăminte asumate până astăzi“, mai spune Levente Széll.

În cei 25 de ani, Agrosel a evoluat odată cu economia, cu nevoile pieţei şi funcţionează ca orice companie occidentală în domeniu.

„Dacă în ‘98 Agrosel a fost un importator de seminţe, azi lucrăm în inovaţie. Spun asta, recunosc, cu mândrie şi satisfacţie. în ultimii ani, am aprofundat business-ul pe verticală, activăm cu succes în R&D (Research and Development) bazat pe genetica românească. Chiar şi ambalarea a milioane de produse o facem noi. Avem o sută de angajaţi, cu specializări şi acreditări diverse şi speciale“. Cei doi au înfiinţat Hektar Seeds, companie prin care vor vinde exclusiv produse profesionale pentru legumicultură, prin brandul Hektar.

Antreprenorul crede că în acest sfert de secol pentru România cel mai important lucru a fost aderarea la UE în 2007, care s-a făcut mai mult pe hârtie. El consideră că procesul de aderare continuă şi azi şi probabil va mai dura ani buni, dar important este că „suntem pe drumul cel bun şi că nu există cale de întoarcere“.

„Pentru Agrosel cel mai important moment a fost focusarea pe o singură industrie de nişă şi dezvoltarea ei pe plan vertical. Această aprofundare ne asigură un avantaj enorm atât în ţară cât şi în Europa de Est şi Centrală. Am ales drumul mai greu, netestat de alte companii din ţară. Acum suntem o companie competitivă, agilă şi cu potenţial de creştere semnificativ. Am investit în cunoaştere, acum avem acei specialişti fără de care nu ar exista vector de dezvoltare“. Iar următorii 25 de ani se orientează spre creşterea exporturilor în EU şi mai ales spre economiile în curs de dezvoltare.

„Ambiţia noastră este să contribuim la schimbarea percepţiei consumatorului român în ceea ce priveşte produsul autohton. Acesta o facem pe segmentul nostru, cu seminţele noastre româneşti, cu genetica de excepţie românească, totul testat şi validat de producătorii români. Schimbarea de fond în economia românească se va face poate odată cu consolidarea încrederii în competenţa şi produsele româneşti. Am pariat şi vom paria în continuare pe această revoluţie în horticultura românească“, a conchis Széll.