ZF 25 de ani: Companii

ZF 25 de ani. Economia are 2.000 de firme mari şi peste 800.000 de IMM-uri: Marii jucători generează 55% din cifra de afaceri, dar doar 39% din profit. IMM-urile asigură 61% din profit şi 64% din forţa de muncă din companii

13.09.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

IMM-urile, sector format din microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, deţin o pondere de doar 45% din cifra de afaceri totală, însă aveau aproape trei sferturi din forţa de muncă locală, potrivit datelor Registrului Comerţului.

Radiografia mediului de business arată că, în funcţie de criteriile urmărite, IMM-urile şi companiile mari se luptă pentru a ocupa primul loc ca pondere în economie. Există însă un dezechilibru mare în ceea ce priveşte numărul de companii, numărul de angajaţi, cifra de afaceri şi profitul net între cele două categorii de companii.

Anul trecut, companiile mari au realizat mai bine de jumătate, mai exact 55%, din cifra de afaceri de pe plan local, însă numărul acestora a fost de aproape 2.000 de firme, din totalul de peste 813.000 de firme din economie.

IMM-urile, sector format din microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, deţin o pondere de doar 45% din cifra de afaceri totală, însă aveau aproape trei sferturi din forţa de muncă locală, potrivit datelor Registrului Comerţului.

Sectorul IMM-urilor, format din companiile cu o cifră de afaceri de cel mult 50 milioane euro şi 249 angajaţi, a numărat 811.000 de companii, care au avut venituri de peste 1.000 mld. lei. Companiile mari au avut 1.300 miliarde lei cifră de afaceri în 2022.

Dintre IMM-uri, cele mai numeroase companii se încadrează la categoria microîntreprinderilor, cu 755.000 de firme, care realizează doar 12% din cifra totală de afaceri, însă au 25% din forţa de muncă din economie.

De asemenea, IMM-urile se dovedesc a fi şi cele mai profitabile din economie, obţinând circa 62% din profitul net ra­por­tat în întreaga economie anul trecut. Pro­fitul net al companiilor de tip IMM a fost de circa 153 miliarde lei, faţă de doar 97 mi­liarde lei profitul net al companiilor mari.

IMM-urile reprezintă ponderea cea mai mare în numărul total de companii de pe plan local, au cea mai mare forţă de muncă angajată din economie şi sunt şi cele mai profitabile, însă sunt în minoritate atunci când vine vorba de cifra de afaceri obţinută. La capitolul venituri, companiile mari câştigă detaşat.

Spre deosebire de companiile mari, firmele mici pot fi mult mai flexibile şi pot lua decizii într-un timp mult mai scurt faţă de companiile mari pentru a putea rezista noilor schimbări din piaţă. Cu toate acestea, companiile mari sunt mai bine capitalizate, ceea ce le permite să supravieţuiască unei perioade dificile din punct de vedere economic, ceea ce reprezintă un avantaj semnificativ.

Când e vorba de companii mari, dintre acestea, doar 215 companii au depăşit pragul de 1 miliard lei cifră de afaceri, fiind cele mai mari companii din economie. Automobile Dacia, cu venituri de 25 miliarde lei, Rompetrol Rafinare, cu venituri de 23 miliarde lei, şi Lidl, cu 18,4 miliarde lei, sunt liderii economiei.

Clubul miliardarilor se restrânge când vine vorba de companiile cu capital privat românesc. Sub 15% dintre firmele miliardare au capital privat românesc. Dedeman, Chimcomplex, FAN Courier, Luzan Logistic, Intertranscom Impex, Cerealcom, Tehnostrade şi Bilka Steel sunt câteva dintre companiile antre­prenoriale care se înscriu în clubul miliardarilor în lei.