ZF 25 de ani: Companii

ZF 25 de ani. De la mai puţin de o treime la peste jumătate din business realizat la export. BICO Industries duce know-how-ul local în Europa: „Cel mai mare potenţial îl vedem în zona materialelor care contribuie la eficientizarea energetică a clădirilor“

13.12.2023, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Produsele BICO sunt exportate azi în peste zece ţări, în principal în vestul Europei - Italia, Spania şi Portugalia, la care se adaugă mai recent pieţele din Marea Britanie şi Elveţia.

Fondată în 2006, la Piatra Neamţ, BICO Industries vrea în continuare să se extindă la export cu produsele sale, după ce deja mai bine de jumătate din vânzări le obţine de peste hotare. Compania este astăzi un etalon pentru producţia de plasă din fibră de sticlă din România, fiind în top trei producători din Uniunea Europeană şi în top cinci producători din Europa Centrală şi de Est. Este parte din portofoliul ROCA Industry al grupului Impetum din anul 2021, iar de aici a venit o parte considerabilă din dezvoltarea sa.

„Este destul de greu să definim momentul-cheie din evoluţia BICO Industries, dar aş sublinia faptul că elementul-cheie în consolidarea BICO Industries este abordarea după motto-ul «Împreună suntem mai puternici», motto care îşi găseşte sursa în viziunea noastră asupra echipei, care spune că nimeni nu este perfect, dar o echipă poate fi“, spune Adrian Butuc, CEO-ul BICO Industries.

Pe piaţa din România, BICO este pre­zentă în reţelele de distribuitori na­ţio­nali şi regionali, precum şi în reţe­lele de ma­gazine de bricolaj din toată ţara. Prin­ci­palele sale produse sunt plasa din fibră de sticlă pentru armarea şi ranfor­sa­rea termosistemelor şi a placă­rilor cu ri­gips, precum şi colţare (atât me­talice, cât şi din plastic) cu plasă, comer­cializate în spe­cial sub brandul propriu, Hitrom, pe pia­ţa din România şi pe cea din străi­nătate.

De altfel, exportul a avut o pondere de aproximativ 50% din totalul vânzărilor de peste 30 de milioane de euro ale anului 2022 şi de aproape 55% în primele şase luni ale anului 2023.

Integrarea în echipa Impetum Group a fost un punct de inflexiune în povestea BICO Industries, unul dintre principiile acestei companii fiind cel conform căruia cooperarea poate aduce mult mai multe avantaje decât confruntarea. „Aşa s-a născut unul din momentele definitorii în evoluţia BICO, momentul în care am decis că alături de echipa ROCA Industry putem să ne atingem multe din obiectivele la care visam.“

Anterior intrării ROCA în acţionariatul companiei, 28% din producţia BICO mergea la export spre Europa. Produsele BICO sunt exportate azi în peste zece ţări, în principal în vestul Europei - Italia, Spania şi Portugalia, la care se adaugă mai recent pieţele din Marea Britanie şi Elveţia.

Mai mult, compania continuă strategia de expansiune la nivel european şi îşi propune, ca prin parteneriate strategice, să consolideze prezenţa pe pieţe externe. BICO Industries încorporează astăzi alte trei businessuri, achiziţionate de-a lungul anilor. Este vorba despre Terra, Europlas şi Iranga Technlogijos. Toate aceste companii cumulează peste 450 de angajaţi şi cinci centre de producţie: la Piatra Neamţ, Vaslui (România), Chişinău şi Vulcăneşti (Republica Moldova) şi în Lituania. Tot de-a lungul timpului, BICO a dezvoltat expertize diferite în producţia de materiale conexe trecând de la plasa ţesută prin plasa împletită şi încorporând recent şi tehnologia mai nouă denumită „laid scrim“.

„Cel mai mare potenţial îl vedem în zona materialelor care contribuie la eficientizarea energetică a clădirilor, indiferent că vorbim de reabilitare sau construcţii noi. În contextul unei creşteri globale a conştientizării asupra schimbărilor climatice şi a necesităţii reducerii emisiilor de carbon, există o cerere tot mai mare pentru soluţii inovatoare şi materiale sustenabile în industria construcţiilor“, mai spune Adrian Butuc.

România, având un parc imobiliar divers şi în creştere, are o oportunitate imensă de a adopta tehnologii avansate şi materiale inovatoare care pot contribui semnificativ la eficienţa energetică a clădirilor. Materialele termoizolante produse de BICO reprezintă doar un exemplu de segment cu un potenţial semnificativ de creştere.

„Exploatarea potenţialului din această direcţie ar putea să conducă nu doar la o modernizare sustenabilă a infrastructurii construite a ţării, ci şi la consolidarea poziţiei României pe piaţa internaţională a materialelor de construcţii orientate către sustenabilitate şi eficienţă energetică.“

În ceea ce priveşte viitorul dezvoltării sale, BICO Industries are în plan să capitalizeze asupra cotei de piaţă pe care o deţine în cadrul Spaţiului Economic European. Principalul focus se îndreaptă către zonele în care programe naţionale de reabilitare sunt deja implementate pentru îmbunătăţirea performanţei energetice a clădirilor.

„În prezent, tendinţele globale indică o creştere semnificativă a cererii pentru tehnologii şi materiale de construcţie sustenabile, iar BICO Industries intenţionează să fie în prima linie a acestei evoluţii.“

Astfel, BICO Industries îşi doreşte să-şi consolideze şi să-şi extindă prezenţa în pieţele în care se desfăşoară proiecte majore de reabilitare a clădirilor.

„Prin strategia noastră orientată către proiectele de reabilitare şi eficientizare energetică, ne aşteptăm să identificăm şi să capitalizăm oportunităţi semnificative.“

Într-un exerciţiu de imaginaţie, Adrian Butuc vede BICO în următori ani în topul producătorilor europeni de textile tehnice, cu acoperire globală şi un portofoliu de produse croit pentru industria materialelor de construcţii, dar şi pentru industrii precum automotive, eoliană şi maritimă.

„Scopul nostru este ca peste un deceniu să putem afirma că BICO este o companie din zona Centrală şi Est-Europeană care se numără printre campionii europeni ai industriei, păstrându-şi abordarea focusată pe soluţii durabile şi atenţia acordată climatului în care îşi desfăşoară activitatea, din punct de vedere atât social, cât şi de mediu.“

Interesele companiei se îndreaptă şi către zona de sustenabilitate, un exemplu fiind campania lansată de BICO în vara anului 2023, cu titlul „Atenţie, NU cade tencuiala!“, prin care şi-a propus să tragă un semnal de alarmă asupra numărului foarte mare de clădiri din ţară care stau să cadă şi, astfel, să se alăture demersului de reabilitare al acestora, donând proprietarilor şi asociaţiilor de locatari plase necesare pentru reabilitarea faţadelor.

 

Ce companii fac parte din grupul BICO ca urmare a achiziţiilor realizate începând cu anul 2022?

Grupul Terra: deţinut integral de BICO din luna martie 2022, este unul dintre cei mai mari producători de plasă din fibră de sticlă din estul Europei, având instalată în Zona Economică Liberă Vulcăneşti, Republica Moldova, o capacitate de producţie de peste 25 milioane mp/an. Cu peste 180 de angajaţi, aproximativ 50% din capacitatea sa este destinată pieţei din România, restul de 50% fiind vândută în alte ţări din Spaţiul Economic European.

Europlas: BICO deţine 100% din capitalul social al Europlas, prima tranzacţie, pentru achiziţia a 55% din capitalul social, fiind iniţiată în luna octombrie 2022, iar achiziţia pachetului suplimentar de 45% din capitalul social fiind realizată în luna octombrie 2023. Europlas este specializată în producţia de plasă de armare, având instalată în Zona Economică Liberă din Ialoveni, Republica Moldova, o capacitate de producţie de 7 milioane metri pătraţi de plasă de armare pe an, şi adăugând 10% la producţia de plasă din fibră de sticlă pentru sisteme ETICS deţinută pe brandurile BICO şi Terra. Cu o echipă actuală de peste 25 de angajaţi, Europlas reuseşte să plaseze 100% din capacitatea sa de producţie în Republica Moldova sau România.

Iranga Technologijos: achiziţia Iranga Technologijos a fost finalizată în luna mai 2023, prin aceasta BICO extinzându-şi activitatea în Lituania. Iranga acţionează pe piaţa textilelor tehnice şi de construcţii, având o activitate similară cu cea a fabricii de textile tehnice din Piatra Neamţ. Prin această tranzacţie, BICO a reuşit să-şi tripleze capacitatea de producţie deţinută în linia de business proiectată pentru dezvoltarea de armături necesare ranforsării altor aplicaţii industriale.

Sursa: Impetum Group