ZF 25 de ani: Executivi

ZF 25 de ani. Christophe Weller, CEO al furnizorului de servicii de amenajări COS: În 1998, pentru mine România era tărâmul tuturor posibilităţilor. Acum vrem să ieşim în ţările din jurul României

27.12.2023, 00:00 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Pentru Christophe Weller, CEO al furnizorului de servicii de amenajări COS, liderul pieţei, pasiunea pentru design interior a început să prindă contur în 1992, când lucra ca reprezentant de vânzări în Arabia Saudită pentru Steelcase, cel mai mare jucător mondial pe piaţa mobilierului de birou. Patru ani mai târziu,  avansat în funcţia de director de vânzări şi s-a mutat la Moscova, unde  simţit o oportunitate de a se extinde pe alte pieţe internaţionale şi a conştientizat că are nevoie de un partener de încredere cu care să împărtăşească aceeaşi viziune pentru viitor.

„Doi ani mai târziu, în 1998, am făcut un pas în faţă, devenind dealer exclusiv pentru Steelcase în România, la vârsta de 29 de ani. Pe vremea aceea, nu ştiam nimic despre această ţară, dar eram sigur că instinctul m-a ghidat aici. Pentru mine, România era tărâmul tuturor posibilităţilor, motiv pentru care am înfiinţat primul birou COS, cu un buget iniţial de 200.000 de euro, cu cinci angajaţi şi sediul într-un apartament de 60 de metri pătraţi”, a povestit Christophe Weller, care conduce astăzi o companie cu afaceri de 28 de milioane de euro. Încet, încet, a început să aibă clienţI mari precum Nokia, Commerzbank, KPMG, Societe Generale, L'Oreal, Citibank, MIchelin sau Banca Ţiriac.

„În acele vremuri, marii jucători multinaţionali îşi stabileau reprezentanţe în România, venind cu cerinţe specifice în ceea ce priveşte spaţiul de birou şi astfel au început să-şi exprime nevoia de mobilier de birou premium, educând o întreagă piaţă în jurul acestui trend”. În acea perioadă, văzând tendinţele pieţei, COS a fost prima companie care a încorporat toate capacităţile de proiectare şi construcţie într-o singură echipă, deoarece clienţii solicitau furnizori de servicii integrate pentru interioarele birourilor lor. Astfel a luat naştere un segment de piaţă complet nou (fit-out), unde în prezent concurează mai multe companii.

„Astăzi, spaţiul este un element strategic pentru succesul companiilor, fiind un element esenţial din strategiile de dezvoltare de business, de marketing şi de resurse umane, însă la începuturile COS în România spaţiul de birouri era extrem de limitat per angajat - managerii aveau birouri private, la fel ca orice alt departament al companiilor. Mobilierul de calitate nu era atât de solicitat, iar bugetele de amenajare interioară erau extrem de reduse, companiile - client alocând un buget limitat per angajat, care includea strict cheltuielile pentru un birou, un scaun şi un dulap”.

La 25 de ani de la înfiinţare, COS are o cifră de afaceri de 28 de milioane de euro, cu peste 100 de angajaţi, 4 birouri regionale, 2.800 de clienţi, peste 19.000 de proiecte finalizate, oferind soluţii complete în ceea ce priveşte proiectarea spaţiilor de birouri, lucrarile de constructii si montaj, management de proiect, renovari şi mobilier de calitate, atât de la furnizori de top cât şi personalizat, produs local. 

„România a depăşit, de ceva vreme, la capitolele creativitate şi inovaţie în design, pieţe pe care le-am fi crezut mult mai mature. Acum, când reprezentanţii unor sedii centrale din Franţa, Germania sau SUA vin să viziteze birourile din România al companiilor pe care le reprezintă, sunt adesea surprinşi, chiar uimiţi, de birourile lor locale. Unul dintre motive este că forţa de muncă, în general, este greu de găsit. Prin urmare, atragerea celor mai buni angajaţi a fost o mare provocare pentru toate companiile, care au acordat un accent deosebit spaţiului de lucru pentru a susţine atragerea talentelor”, a mai povestit Christophe Weller, care adaugă că firmele şi-au dat seama foarte devreme că merită să investească în locuri de muncă planificate strategic, având în vedere modul în care acestea vor afecta motivaţia, sănătatea şi productivitatea angajaţilor. „Scaune ergonomice (inclusiv scaune cu minge pentru exerciţii) şi posturi de lucru (birouri reglabile pe înălţime), locurile de muncă flexibile au fost în tendinţe încă dinainte de pandemie, la fel şi designul biofilic – cu lumină naturală, plante, privelişti spre natură au fost folosite frecvent în noile, inclusiv în propriul nostru birou din Bucuresti, în spaţiul Masia”.

 

Ce mai spune Christophe Weller despre:

  • Cele mai importante lecţii învăţate în cei 25 de ani de prezenţă în România?

Consider că drumul pe care l-am parcurs din 1998 până în prezent a fost presărat cu o mulţime de lecţii care ne-au ajutat să transformăm afacerea COS într-una sustenabilă, de succes. Prima lecţie pe care am învăţat-o şi pe care o susţin în continuare ca motto al culturii de brand OCS este că nimic nu este imposibil şi că secretul unei afaceri profitabile constă în capacitatea ta, ca lider de piaţă, de a profita de oportunităţile din jurul tău. De asemenea, a nu detine toate informatiile despre un subiect nu te face inferior, ci devii cu adevarat inferior pietei în momentul în care refuzi sa inveti.

De exemplu, în 2011-2012, pe fondul crizei, afacerea noastră a scăzut cu 20%, dar compania şi-a revenit rapid, iar trecerea printr-o criză ca cea de acum un deceniu a fost o experienţă puternică pentru economia business-ului. Am învăţat atunci că doar cei care ştiu să se adapteze contextului se remarcă cu adevărat pe piaţă.

În general, marea mea lecţie ca antreprenor a fost că trebuie să creăm întotdeauna valoare pentru clienţii noştri. Când am trecut la un „simplu” furnizor de mobilă şi covoare la o companie de amenajare la cheie, a fost pentru a răspunde dorinţei clienţilor şi pentru a furniza o soluţie unică pentru proiectul lor de birou. De asemenea, a venit din dorinţa de a ne conduce propriul trend şi de a nu rămâne în rând, într-un şir de companii care au activităţi similare. Am crezut în factorul de diferenţiator de a propune o soluţie unică/la cheie pentru spaţiile de lucru şi am mers până la capăt, pe verticală şi pe orizontală, pentru a fi primii care au făcut acest lucru.

Şi, desigur, nu încetaţi să visaţi sus! COS a reuşit să construiască cele mai mari proiecte din România, de la proiectare până la finalizare, integrând toate specialităţile, iar construirea unei astfel de echipe avea nevoie de o anumită viziune şi curaj. Toate acestea cu modestie, desigur.

În aceşti 25 de ani de existenţă, am înţeles şi că greşelile sunt doar ocazii de a învăţa şi de a fi mai bun data viitoare.

 

Cum s-a schimbat compania şi România în aceşti 25 de ani? Care a fost cel mai important moment pentru companie în acesti 25 de ani şi ce va urma?

În cei 25 de ani de activitate, am trecut prin nenumărate etape care ne-au oferit şi mai multă încredere în modul în care facem afaceri. COS este prima companie de amenajări din România care a deschis această nouă nişă pe piaţă – cea de fit-out: amenajarea birourilor, cu capabilităţi complete de proiectare şi construcţie. După ce am pionierat piaţa de amenajări de birouri,  în anii recenţi ne-am extins strategic către noi segments piaţa de ospitalitate, de educaţie şi cea medicală. 

Am pornit de la 9 angajaţi şi o cifră de afaceri de 0,55 milioane de euro în 1998 şi am ajuns la 105 angajaţi şi o cifră de afaceri de 28,3 milioane de euro în 2022.

Pe parcursul activităţii noastre, am semnat toate marile proiecte de amenajări interioare modern din România, pentru companii importante precum Orange, Vodafone, Oracle, HP, IBM, GOOGLE, BOOKING HOLDING, PFIZER, KPMG, ACCENTURE, E&Y, BRD şi multe altele.

Din 2012, COS a fost primul jucător de pe piaţă care a început să se extindă la nivel naţional, având în prezent 4 birouri regionale în Cluj, Timişoara, Iaşi şi Bucureşti.

În Cluj, în septembrie 2020, am dezvoltat STABLES, un spaţiu de lucru de 1.000 mp, la Record Park, transformând o parte dintr-un fost grajd vechi de 150 de ani, devenit ulterior fabrică de haine, într-un birou modern de top, tip boutique. Succesul acestuia şi modelul de business au pus bazele dezvoltării, 3 ani mai târziu, a centrului R&D pentru spaţiile de birouri ale viitorului MASIA, din Bucureşti.

În octombrie 2021, am semnat cu succes un parteneriat strategic cu fondul de investiţii Sarmis Capital, pentru  accelera următoarea etapă de dezvoltare a companiei.

În 2023 am lansat MASIA - următorul pas în strategia de dezvoltare naţională a companiei, întruchipând aici toate eforturile noastre de cercetare şi dezvoltare de până în prezent. MASIA este Centrul nostru de cercetare şi dezvoltare din zona de Nord a Bucureştiului care, în urma unei investiţii de 1,6 milioane de euro cuprinde un spaţiu de 2.000 mp, conceput să funcţioneze atât ca spaţiu deservit pentru chiriaşi, cât şi ca spaţiu de testare pentru viitoarele configuraţii de lucru ale clienţilor.

În ceea ce priveşte cel mai important moment pentru România, anii din jurul anilor 2000 au deschis noi oportunităţi în ceea ce priveşte investiţiile internaţionale mari şi poziţionarea ţării ca destinaţie stabilă şi strategică pentru investitorii internaţionali. Am văzut, de atunci, numeroşi giganţi deschizându-şi birourile şi operaţiunile aici şi această perioadă a fost definitorie pentru traiectoria României.

 

Următorii 25 de ani pentru COS. Cum se va dezvolta compania? Care este ţinta pentru următorii cinci ani şi următorii zece ani?

Evoluţiile recente au demonstrat importanţa flexibilităţii în menţinerea competitivităţii afacerilor. Deci, în linie cu conceptul nostru de design TrueFlex, credem că viitorul afacerilor rezistente în mediul extern dinamic în curs se bazează pe flexibilitate, adaptabilitate şi viteza de reacţie la schimbările sociale şi economice.

Piaţa locală de fit-out deţine un potenţial puternic, întrucât România continuă să atragă investitori şi să se dezvolte. Dar inovaţia este esenţială pentru menţinerea avantajului competitiv şi a leadership-ului de piaţă al COS. Acesta este motivul pentru care credem cu tărie în generarea de valoare adăugată prin cercetare şi dezvoltare şi în stimularea eficienţei proceselor prin digitalizare şi infuzie de tehnologie.

Nu credem că am abordat încă toate oportunităţile oferite de România. Prin urmare, ne vom consolida prezenţa în toate principalele oraşe ale României, dincolo de primele 4 deja menţionate şi vom pune accentul în propunerea soluţiilor noastre la cheie pe segmente, pe lângă birouri standard, precum sănătate, ospitalitate, educaţie, dar şi sectorul industrial şi logistic.

În ceea ce priveşte mizele următorilor 5 ani, punem un accent special pe problemele de mediu, sociale şi de guvernanţă şi vom continua să dezvoltăm şi să implementăm o strategie puternică faţă de acestea, susţinută de procese de management puternice. Sunte

m convinşi că o astfel de concentrare asupra conceptului ESG va contribui la eforturile noastre de sustenabilitate a afacerii, dar, pe termen scurt, ne oferă şi un avantaj competitiv.

Aşadar, subiectele menţionate mai sus ar trebui să reprezinte principalul nostru obiectiv de dezvoltare pentru următorii 5 până la 10 ani, incluzând şi posibilitatea de a ne extinde şi de a ne propune expertiza în străinătate, în ţările din apropierea şi din jurul României, dar şi mai departe dacă vom avea oportunitatea.

Trebuie să continuăm să ne îmbunătăţim, în mod constant şi să ne adaptăm la ceea ce credem că va fi aşteptările clienţilor noştri. Aceasta poate însemna să ne reinventăm la o anumită etapă. Vom face fiecare pas la momentul potrivit, concentrându-ne mereu pe ceea ce va conta pentru clienţii noştri. Continuăm să visăm sus şi sunt convins că vom menţine COS în top în următorii 25 de ani.

 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro