ZF 25 de ani: Executivi

ZF 25 de ani. Omul care se confundă cu istoria companiei. Ioan Nani, directorul general al producătorului de medicamente Antibiotice Iaşi din ultimii 25 de ani: „Alături de oameni, am construit o fabrică ce merge azi în toată lumea“

17.12.2023, 11:56 Autor: Georgiana Mihalache

Antibiotice Iaşi are o istorie de 68 de ani de prezenţă continuă pe piaţa producţiei de medicamente Pas cu pas, fabrica şi-a făcut loc până în vârful clasamentului celor mai mari producători români din industria de profil În fruntea fabricii este de 25 de ani Ioan Nani, de meserie economist.

Legătura lui Ioan Nani, direc­torul general al pro­ducătorului de medica­mente Antibiotice Iaşi, cu compania pe care o conduce de un sfert de secol are rădăcini mai vechi, care merg până în copilăria managerului. Tatăl său a lucrat la fabrica din Iaşi, astfel că întreaga activitate a familiei s-a învârtit în jurul platformei industriale.

Despre momentul când a devenit director general al Antibiotice Iaşi, în 1998, Ioan Nani spune că a fost o surpriză. Mai dezvăluie şi că aproape nu a putut ţine discursul din cauza emoţiilor, dar, privind retrospectiv, aceşti ani au fost plini de provocări.

„Secretul longevităţii stă clar în ataşamentul faţă de profesie, dar şi faţă de cultura organizaţională a acestei companii. Eu am crescut practic în această companie. Satul meu este aproape de fabrică, la 1,5 km, deci eu m-am născut acolo. Părinţii mei au lucrat acolo, tatăl meu, iar mama, indirect, având grijă de noi, a lucrat şi ea odată cu noi acolo“, spune Ioan Nani.

Directorul general alege anii 2000 ca punct de cotitură, atât pentru el ca manager, cât şi pentru companie şi traiectoria pe care a urmat-o. Vorbeşte totodată despre ambiţie, dar şi mobilizare, alături de oamenii din echipe, pentru a gândi şi implementa etapele prin care a trecut fabrica de medicamente.

„În România, în mediu economic, oamenii trăiesc o provocare continuă. Firmele au avut întotdeauna de întâmpinat de la cele mai mici la cele mai mari greutăţi legislative, financiare, conjuncturale. Ultimii 25 de ani au trecut ca un vis. Au fost provocatori. Alături de oameni, am construit o fabrică ce merge azi în toată lumea, vinde produse în toată lumea şi este cunoscută peste tot“, a mai spus Ioan Nani.

Strategia companiei este de a ajunge cu produsele fabricate la Iaşi oriunde există o piaţă adecvată pentru comercializarea acestora. În ultimii 25 de ani, Antibiotice a investit peste 120 de milioane de euro în modernizarea capacităţilor de producţie şi a întregului proces de execuţie, iar în pers­pectiva următorilor opt-zece ani compania are pe masă investiţii de peste 400 de milioane de lei, proiecte în care vrea să atragă şi o parte dintre principalii parteneri de business.

Recent, Antibiotice a anunţat că împrumută 25 mil. euro de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru a construi o nouă fabrică pe platforma industrială de la Iaşi. Viitoarea unitate va cuprinde capacităţi de ambalare şi depozitare şi va crea 100 de noi locuri de muncă în decurs de patru ani. Finanţarea face parte din programul InvestEU, fiind primul astfel de împrumut aprobat pentru România. În mai 2023, compania a anunţat un acord de finanţare prin ajutor de stat de peste 17 mil. euro pentru o nouă fabrică, la care adaugă împrumutul de 25 mil. euro recent încheiat cu BEI.

Este al doilea proiect de investiţie într-o nouă capacitate de producţie din ultimii ani, după ce în decembrie 2022 producătorul a inaugurat o fabrică de produse topice – geluri, creme, unguente, o investiţie proprie de 20 mil. euro.

Un pas firesc

Deşi avea 36-37 de ani când a preluat „pălăria“ de director general al Antibiotice, Ioan Nani era deja implicat de câţiva ani în zona de management al companiei, ocupându-se de planificarea producţiei, de managementul vânzărilor şi de exporturi. Inclusiv în pasul de listare al companiei în 1997 a fost implicat şi spune că a avut în minte ce trebuie să facă pentru a crea o fabrică puternică, rezistentă în timp la toate mişcările din piaţă.

„Nu regret nicio decizie dintre cele pe care le-am luat, pentru că am demonstrat că pentru o companie care eşua în anii 2000, am devenit cel mai mare producător românesc şi cel mai important producător al unor substanţe active din lume şi asta nu este puţin lucru“, a mai adăugat Nani.

 

Manager sau antreprenor?

În business, unii dintre antreprenorii mari de azi au plecat din companiile pe care le-au condus din diferite poziţii pentru a crea altele de la zero. Ioan Nani spune însă că nu a simţit această nevoie pentru că mediul de lucru din cadrul fabricii pe care o conduce i-a lansat provocări la fel ca unul pur antreprenorial.

„Eu m-am simţit întotdeauna ca un antreprenor pentru că a trebuit să iau decizii, să investesc în planuri. Sigur, nu erau neapărat banii mei, dar era viaţa mea, erau, până la urmă, mintea mea şi a colegilor mei. Deci, practic noi ne-am comportat exact ca în mediul privat, ca antreprenorii care gândesc, riscă, investesc, aşteaptă cu nerăbdare rezultate. Făcând acest lucru, nu m-am mai gândit să-mi fac eu afaceri personale. Consider că fabrica Antibiotice este una din marile realizări şi a meritat acest lucru“, a completat reprezentantul fabricii din Iaşi.

 

Stil de manager

Antibiotice are peste 1.300 de angajaţi, oameni cu zeci de ani de experienţă, dar şi tineri care păşesc pentru prima dată în câmpul muncii. Lucrul pe care mizează însă directorul general al producătorului de medicamente este exemplul personal, alături de investiţia în oameni. În plus, compania atrage şi prin faptul că este orientată spre cercetare, prin care cei care au ambiţii de performanţă pot să le atingă.

Aspectul comun între noile generaţii şi cei care au deja zeci de ani de experienţă este nevoia de împlinire profesională, iar pe acest teren comun se dezvoltă parteneriatul, mai crede managerul.

„Eu, ca manager, sunt ca un râu care vine de la munte: aspru şi accelerat atunci când trebuie, blând şi omenos, dar în primul rând am un stil democratic. Încurajez oamenii şi îi las să aibă iniţiative, îi las să demonstreze că ştiu ce pot, ce fac“, caracterizează scurt Ioan Nani activitatea sa.

 

Privirea spre viitor

Următorul deceniu înseamnă dublare pentru Antibiotice din perspectiva cifrei de afaceri, profitabilităţii, a exportului, dar şi a produselor din portofoliu. Acesta este idealul pe care Ioan Nani l-a trasat pentru companie.

„Dacă lucrurile se vor linişti în contextul european, internaţional, economiile vor creşte în continuare. Oamenii au nevoie mereu să evolueze. Cred că România va progresa, va creşte, are nevoie de asta, are oameni buni, sunt oportunităţi. Piaţa farmaceutică va creşte ritmic, cu două cifre în fiecare an, iar noi, antrenaţi de planurile noastre şi de această creştere, ne vom dubla afacerea din toate punctele de vedere“, a concluzionat Ioan Nani.

Producătorul român a încheiat anul 2022 cu afaceri de 483 mil. lei, în creştere cu 31%. În primele nouă luni din 2023, compania a raportat afaceri de 463,4 milioane lei, în creştere cu 28%, şi un profit net de 76 mi­lioane lei, mai mult decât dublu fată de nivelul de 30 milioane lei din perioada similară din 2022.

Antibiotice Iaşi, cel mai mare produ­că­tor român de medicamente, cu o istorie de

68 de ani, are o capitalizare de 973 mil. lei şi este con­trolată în proporţie de 53% de Ministerul Să­nătăţii, în timp ce Infinity Capital Investments (fosta SIF Oltenia) deţine 29,4% din capitalul social.