ZF 25 de ani: Executivi

ZF 25 de ani. Un singur om, cel „bun la toate“, care pune mâna pe instrumente când vine vorba de producţie, care răspunde la telefon, ambalează, face facturi, livrează şi câte şi mai câte – aşa arată, de cele mai multe ori, CEO-ul unei companii mici

12.10.2023, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

CEO într-o afacere mică: „Sunt fondator, proprietar de business, administrator, minte creativă“ ♦ „Executivii“ companiilor mici generează 30% din profitul net raportat în România, arată datele statistice.

„One-man show“ este definiţia cea mai apropiată de adevăr a conceptului de CEO într-un start-up, o afacere mică, la început de drum, care încă îşi caută sensul şi locul în piaţă. Departe de organigramele cu zeci, sute de angajaţi din companiile mari, cu ştate vechi, structura unei microîntreprinderi este alcătuită adesea dintr-un singur nume. Un singur om, cel „bun la toate“, care pune mâna pe instrumente când vine vorba de producţie, care răspunde la telefon, ambalează, face facturi, livrează şi câte şi mai câte.

„Eu sunt şi fondator, şi proprietar de business, eu sunt şi administrator, şi mintea creatoare, eu sunt cea care a lansat această idee şi care o creşte de patru ani“, se descrie Andreea Paraschiv, o antre­prenoare care a ales să facă business din fabricarea de bijuterii.

Brandul ei, BuzduBijoux, se cizelează pe zi ce trece prin încercări şi cursuri, iar în spatele părţii boeme pe care o reprezintă făurirea inelelor şi a brăţărilor stă mintea pragmatică, organizată, care învaţă să se împrietenească şi cu cifrele.

Ca ea sunt foarte mulţi alţi antreprenori, care în primele luni sau primii ani, acea perioadă în care testează terenul, scanează piaţa şi încearcă să-şi găsească un loc, preiau pe umerii lor toate responsabilităţile, fără să fie o misiune uşoară.

„Este greu să fii doar tu, pentru că tu te întâlneşti cu clienţii, tu faci proiectul, tu urmăreşti şantierul, tu eşti de la început până la final. În aceste condiţii, nu poţi avea decât unu, maxim două proiecte pe lună“, spunea recent, la emisiunea online ZF Afaceri de la Zero, Irina Radu, arhitect de profesie, fondatoarea studioului de design iDecorate.


Andreea Paraschiv, BuzduBijoux:

⇒ „Eu sunt şi fondator, şi proprietar de business, eu sunt şi administrator, şi mintea creatoare.“

Irina Radu, iDecorate:

⇒ „Tu te întâlneşti cu clienţii, tu faci proiectul, tu urmăreşti şantierul, tu eşti de la început până la final.“

Cristi Cojocariu, Roastery 29:

⇒ „Eu sunt cel care s-a ocupat până acum de tot ce ţine de prăjitorie, de la selecţia de cafea verde pe care o achiziţionăm şi prăjirea acesteia până la ambalare, distribuţie, social media, marketing şi, bineînţeles, relaţia cu partenerii, clienţii şi furnizorii.“

Mirela Rancu-Pătru, LushiLush:

⇒ „Pe unii dintre clienţii mei îi cunosc personal atunci când livrez. Nu îmi permite timpul să o fac mai des de o dată pe lună.“


Şi-a asumat rolul de „om bun la toate“ doar pentru o perioadă, însă ulterior şi-a format o echipă de câţiva oameni, pe măsură ce numărul de proiecte a crescut. În continuare are nevoie de ajutoare, pentru că doar astfel ar putea să-şi dezvolte afacerea.

În România sunt peste 750.000 de microintreprinderi, firme care au între 0 şi 9 angajaţi şi afaceri de la câteva mii de euro la cel mult 2 milioane de euro.

Unu din patru locuri de muncă din mediul privat din România se află în dreptul acestor companii, iar cel puţin 750.000 de locuri de muncă înseamnă practic un rol de CEO combinat cu toate celelalte joburi dintr-o organizaţie. Interesant este că acest nucleu de afaceri mic este responsabil de doar 12% la cifra de afaceri din România (287 mld. lei), dar generează 30% din profituri (77 mld. lei), potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Un astfel de „one-man show“ a fost multă vreme şi Cristi Cojocariu, fondatorul prăjitoriei de cafea Roastery 29 din Sibiu.

„Eu sunt cel care s-a ocupat până acum de tot ce ţine de prăjitorie, de la selecţia de cafea verde pe care o achiziţionăm şi prăjirea acesteia până la ambalare, distribuţie, social media, marketing şi, bineînţeles, relaţia cu partenerii, clienţii şi furnizorii“, spunea la începutul acestui an tânărul antreprenor.

Dacă uneori motivul pentru care fondatorii acoperă toate posturile din companie este lipsa de personal, alteori argumentul este dorinţa de a avea lucrurile sub control, pasiunea fără limite care îi face să fie implicaţi de la început până la sfârşit, de dimineaţă până seara, în fiecare minut. Abia când învaţă să delege responsa­bilităţile şi să se desprindă de business, ştiind că el va funcţiona şi fără a fi 100% acolo, începe dezvoltarea.

„Pe unii dintre clienţii mei îi cunosc personal atunci când livrez. Mi-am propus ca lunar să livrez personal un număr de trusouri pentru botez, de exemplu. Nu îmi permite timpul să o fac mai des. Dar este o mare plăcere să stăm de vorbă. Cred că sunt dependentă de interacţiunea aceasta cu ei, online sau offline“, mărturiseşte Mirela Rancu-Pătru, o mamă creativă care în 2018, atunci când a rămas însărcinată cu primul copil, a simţit că acela este momentul potrivit pentru a începe un proiect al ei. LushiLush, brandul de accesorii pentru copii pe care l-a creat, a devenit acest vis.

Mamele sunt de multe ori cele care îşi asumă rolul de CEO în propria afacere, rol pe care îl poartă în paralel cu misiunile din viaţa personală. „Sunt Raluca, am terminat Facultatea de construcţii şi am doi copii. Din 2017 jonglez între rolul de manager şi cel de designer şi creator de produse pentru copii.“

„Sunt pasionată de bricolaj şi activităţi DIY (do it yourself – engl.) şi de cum să aduc în orice casă spiritul de «acasă», prin crearea unor produse făcute special pentru proiect de mine sau de voi.“

Aşa se descrie Raluca Scutaru, fondatoarea afacerii Lura, prin care face şi vinde mobilier pentru copii, ajutând părinţii să transforme casa într-un spaţiu sigur, funcţional, care susţine dezvoltarea armonioasă a copiilor. Antreprenoriatul nu este un drum uşor, este de părere Raluca, ci e un domeniu care necesită curaj, forţă şi răbdare. Celor care le plac însă provocările ar putea să li se pare o aventură frumoasă.

„Ca să fii un CEO de succes pentru un startup, trebuie să fii la curent cu cele mai noi inovaţii în industria în care te afli şi să ai un anumit nivel de expertiză. CEO-ul unui startup trebuie să înţeleagă dezvoltarea afacerii lui, să înţeleagă tot ce ţine de aspectele legale, de marketing şi publicitate, de managementul produsului, de retenţia clienţilor şi de achiziţii“, se arată într-un articol al SaaS Academy, o companie care furnizează servicii de consultanţă pentru creşterea companiilor.

În cele din urmă, din rolul poate uneori pretenţios denumit „CEO“ al unei companii mici, antreprenorul îşi asumă că toate succesele, dar şi toate eşecurile îi sunt puse în dreptul numelui. Iar asta este cea mai clară definiţie a responsabilităţii.

 

Andreea Paraschiv, BuzduBijoux:

⇒ „Eu sunt şi fondator, şi proprietar de business, eu sunt şi administrator, şi mintea creatoare.“

 

Irina Radu, iDecorate:

⇒ „Tu te întâlneşti cu clienţii, tu faci proiectul, tu urmăreşti şantierul, tu eşti de la început până la final.“

 

Cristi Cojocariu, Roastery 29:

⇒ „Eu sunt cel care s-a ocupat până acum de tot ce ţine de prăjitorie, de la selecţia de cafea verde pe care o achiziţionăm şi prăjirea acesteia până la ambalare, distribuţie, social media, marketing şi, bineînţeles, relaţia cu partenerii, clienţii şi furnizorii.“

 

Mirela Rancu-Pătru, LushiLush:

⇒ „Pe unii dintre clienţii mei îi cunosc personal atunci când livrez. Nu îmi permite timpul să o fac mai des de o dată pe lună.“