ZF 25 de ani: Executivi

ZF 25 de ani. Cum arată viitorul comerţului alimentar local prin ochii a cinci dintre cei mai puternici executivi: mai digital, mai responsabil, dar tot uman

23.11.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

„Dacă vrei să rămâi relevant, trebuie să ţii permanent apăsată pedala de acceleraţie. Trebuie să ai în vedere întregul campionat, nu doar prima linie de finish“  „Atunci când sunt prea multe elemente disruptive, tot ceea ce poţi face în materie de pregătire este să construieşti rezilienţa organizaţională şi operaţională a businessului“ ♦ „În retail, ne aşteaptă o perioadă de creştere accelerată în zona digitală, cea de antreprenoriat local, inclusiv franciză, şi în multele modele de proximitate“ „Nu cred că vom ajunge la saturaţie în următorii zece ani. Mai degrabă, vom traversa o perioadă de continuă evoluţie“ „Retailul rămâne un sector foarte apropiat de consumatori, este un sector de necesitate“.

Comerţul ali­mentar local, o piaţă de circa 30 mld. euro anual, este do­minat de câ­teva companii străine. Aceste reţele interna­ţionale operează aproape 4.500 de ma­gazine moderne, respectiv hiper­marketuri, super­mar­keturi, maga­zine de proximitate modernă, discount şi cash&carry.

În anii ’90, chioşcurile şi magazinele mici antreprenoriale - vreo 150.000 în total - alcătuiau această piaţă. Apoi, au venit primii comercianţi străini. Ulterior, odată cu creşterea economiei şi a puterii de cumpărare, numărul lor a urcat. În cel mai bun moment, erau mai bine de 15 actori străini.

Astăzi, mai sunt aproape jumă­tate, reţeaua Cora fiind preluată de Carrefour în 2023, iar achiziţia Profi de către proprietarul Mega Image aşteptând acordul Concurenţei.

Piaţa creşte, dar se con­centrează la vârf, unde „o mână“ de companii mănâncă aproape 70% din banii pe care românii îi dau pe bunuri de larg consum. Iar aceasta nu este singura schimbare.

Astăzi, magazinele arată cu totul diferit, atât din punctul de vedere al ofertei (cu tot mai multe mărci private, dar şi produse româneşti), cât şi din perspectiva „look-ului“. Există unităţi de retail unde tehnologia a înlocuit casierul uman.

Astfel, în ultimele aproape trei decenii, această piaţă a trecut printr-o serie de schimbări majore, schimbări ghidate de comporta­mentul de consum, de tehnologie, de numele nou-intrate şi de mersul economiei.

Ce ne rezervă viitorul?

I-am întrebat pe unii dintre cei mai puternici executivi din comerţul modern local cum văd ei următorii ani.

 

Marco Hößl, CEO al Kaufland România & Moldova

Retailul este un domeniu dinamic în care, dacă vrei să rămâi relevant, trebuie să ţii permanent apăsată pedala de acceleraţie. Trebuie să ai în vedere întregul campionat, nu doar prima linie de finish. La Kaufland, gândim întotdeauna lucrurile în perpectivă, avem strategii planificate pe decade şi investiţii pe termen lung.

Viziunea noastră se materializează în direcţii strategice clare pentru următorii zece ani. Avem deja proiecte adresate tinerilor din Generaţia Z, viitorii clienţi Kaufland. Suntem atenţi la ce îşi doresc şi investim în tehnologii şi produse care îmbunătăţesc experienţa de cumpărare şi răspund nevoilor acestora. Deschidem magazine şi le modernizăm pe cele actuale.

Avem în plan consolidarea şi extinderea parteneriatelor cu producătorii locali, care stau la baza modelului nostru de business. Astăzi, avem peste 2.600 parteneri români, din totalul de 3.300. Ponderea cheltuielilor cu aceştia creşte de la an la an, la fel şi ponderea produselor româneşti de la raft.

Totodată, rămânem dedicaţi obiectivelor noastre de a reduce poluarea cu plastic şi risipa alimentară, încurajând consumul responsabil şi grija faţă de mediu. Şi vom rămâne un angajator dedicat echipei, oamenii sunt cel mai important capital al companiei noastre.

Cu siguranţă, vom vedea o transformare în direcţia sustenabilităţii, care va deveni o normă pentru întregul sector de retail. Este o schimbare impusă treptat de consumatori, de reglementările emergente, dar şi nivelul de resurse naturale disponibile, care nu pot susţine ritmul actual de consum. Este o evoluţie firească.

Totodată, vom vedea un interes tot mai crescut pentru produsele româneşti, lucru care va contribui la o maturizare a capacităţii naţionale de producţie. Este o lecţie pe care ultimii ani ne-au reconfirmat-o, că statul are nevoie de autonomie, să poată susţine necesarul de consum din producţia internă, indiferent de context.

Şi vom asista la o evoluţie accelerată a digitalizării, în linie cu avansurile tehnologice din ultima perioadă. Aceste inovaţii vor simplifica şi vor personaliza mai mult experienţa clienţilor.“

 

Adrian Ariciu, CEO al Metro România

România este una dintre cele mai promiţătoare ţări din Uniunea Europeană ca ritm de creştere şi are un teren fertil intelectual şi economic pentru a-şi continua dezvoltarea.  Dacă privim România cu o lupă istorică, contextul actual – societal, strategic, economic – este, probabil, cel mai generos pe care l-a avut vreodată ţara. De aceea, dacă lumea de mâine nu va fi dramatic bulversată de conflicte, am încredere că România va şti să-şi menţină ritmul de creştere şi va deveni o societate tot mai avansată din toate punctele de vedere.

Într-un context global extrem de dinamic şi imprevizibil din toate punctele de vedere, este foarte greu de anticipat cum vor arăta următorii zece ani.

De obicei, prognozele au nevoie de indicatori economici relativ stabili şi se bazează pe nişte tendinţe globale a căror traiectorie a fost cumulativă. Atunci când sunt prea multe elemente disruptive, tot ceea ce poţi face în materie de pregătire este să construieşti rezilienţa organizaţională şi operaţională a business-ului. În acest sens, METRO România lucrează în permanenţă la construirea unui portofoliu agil de servicii şi produse şi investeşte în dezvoltarea unei echipe flexibile şi capabilă să găsească soluţii la orice fel de situaţie sau criză. În principiu, ne antrenăm zi de zi ca fiecare provocare să ne motiveze să devenim mai buni în ceea ce facem.

Modelul de business pe care METRO mizează pentru prezent şi pentru viitorul apropiat este unul omnichannel, integrând toate canalele de vânzare (magazine, aplicaţia METRO App, MSHOP- platformele noastre de livrare) şi de comunicare, instrumente aflate într-un proces continuu de perfecţionare. Digitalizarea accelerată este un pariu al METRO şi, totodată, promisiunea de a deveni cel mai tehnologizat wholesaler local.

Ca şi restul sectoarelor, industria de wholesale va continua să fie modelată de cele două mari provocări ale secolului, progresul tehnologic continuu şi creşterea în importanţă a măsurilor de sustenabilitate. Ambele au un potenţial semnificativ de a influenţa comportamentul consumatorilor.“

 

Julien Munch, CEO al Carrefour România

Modelul de business practicat de Carrefour este omnichannel, iar abordarea noastră strategică din ultimii ani, atât la nivel de grup, cât şi la nivel local, vizează obiectivul de a deveni o companie de retail digital. Este vorba despre un model flexibil şi relevant pentru consumatori, diferit de cel al oricărui alt retailer.

Angrenaţi în acest model puternic, vom continua să dezvoltăm toate formatele noastre - de la hipermarketuri şi supermarketuri până la magazine de proximitate Express, care sunt motorul inovaţiei pentru noi, magazine de tip discount (Supeco) şi soluţiile de e-commerce - Bringo, Glovo şi carrefour.ro. În acelaşi timp, vom adăuga noi funcţii şi actualizări bazate pe date.

În plus, Carrefour este un ecosistem benefic pentru comunitate: mijloace nelimitate de cumpărare, produse locale adaptate preferinţelor clienţilor, oportunităţi pentru furnizorii şi producătorii locali. Suntem permanent în dialog cu membrii acestui ecosistem.

Retailul a devenit un mediu tot mai competitiv, cu zeci de opţiuni atât offline, cât şi online, create pentru a răspunde nevoii constante a oamenilor de a-şi procura produse esenţiale.

Nu cred că vom ajunge la saturaţie în următorii zece ani. Mai degrabă, vom traversa o perioadă de continuă evoluţie, fapt pentru care avem un plan stabil de creştere în viitor, cu accent pe intensificarea comerţului electronic, digitalizarea serviciilor financiare, transformarea digitală a operaţiunilor tradiţionale de retail şi utilizarea datelor în activităţile noastre de zi cu zi, precum şi o manieră mai responsabilă în care consumăm, cumpărăm şi livrăm. Suntem responsabili pentru impactul pe care îl producem şi, în calitate de retailer de top, facem paşi importanţi pentru a integra soluţii ecologice şi eficiente din punct de vedere energetic. Însă nu trebuie să scăpăm din vedere cel mai important factor, driver-ul principal, şi anume clientul. El dictează tendinţele.

Pe cât de dinamică este industria de retail, pe atât de repede cresc şi aşteptările clienţilor. Adaptarea este soluţia. Iar abordarea noastră omnichannel tocmai asta face.“

 

Daniel Gross, CEO al PENNY România

Strategia noastră de business este gândită pe termen lung, ne propunem să investim 5,128 mil. lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro, până în 2029, în principal în extinderea reţelei până la un total de 619 magazine şi şase centre logistice. Astfel, putem spune că ne-am planificat încă de pe acum următorii aproape 10 ani şi ne-am luat responsabilitatea de a face paşii necesari înainte spre a ne atinge aceste obiective. Ne evaluăm anual strategia de business şi suntem mereu flexibili să ne adaptăm contextului socioeconomic, pentru a găsi soluţii relevante, potrivite pentru o creştere sănătoasă. Am avut o creştere frumoasă în ultimii 10 ani şi ne propunem la fel şi pentru următorii 10 ani.

Extinderea reţelei ne va ajuta să fim mai aproape de comunităţi, iar modelul nostru de discounter va atrage cu siguranţă din ce în ce mai mulţi consumatori. Vom continua să facem paşi spre a aduce şi mai multe produse 3RO pe rafturile noastre. Ne vom concentra pe conceptul omnichannel, asigurând o experienţă integrată şi fluidă, indiferent de canalul de achiziţie ales. Un alt pilon central al strategiei noastre este angajamentul ferm către neutralitatea carbonului până în 2040, un obiectiv asumat cu hotărâre de întregul grup. În plus, dorim să aducem oamenii în prim-plan. Suntem convinşi că, în final, oamenii vor face diferenţa.

Vom fi peste tot pe unde consumatorii caută serviciile noastre, vom fi în proximitate, vom fi digitali, mai flexibili şi, în acelaşi timp, nu vom uita să fim umani în relaţia cu ei.

Retailul rămâne un sector foarte apropiat de consumatori, este un sector de necesitate. Suntem încrezători că în următorii 10 ani sectorul va evolua responsabil.

România se află într-o poziţie promiţătoare pentru dezvoltare, având un potenţial considerabil de convergenţă cu Uniunea Europeană. Accentul pe o dezvoltare extensivă, pe creşterea veniturilor şi densitatea economică, creează premisele unui progres semnificativ. Cu încrederea solidă în resursele ţării, anticipăm că România va continua să performeze remarcabil în comparaţie cu statele membre UE.“

 

Ionuţ Ardeleanu, CEO al Auchan România

Ultimii ani ne-au obligat să învăţăm să pregătim viitorul apropiat, viitorul imediat – 3 luni, 6 luni, 1 an... şi doar să visăm la ce se poate întâmpla în următorii 10 ani. Astăzi, 10 ani par mai departe ca niciodată, iar strategiile nu reuşesc să vadă până acolo. Totodată, am învăţat şi să fim mult mai agili, mai robuşti, mai pregătiţi, incomparabil cu ce se întâmpla în urmă cu 4-5 ani.

Cum ne pregătim totuşi pentru următorii 10 ani? Probabil că o bună modalitate este aceea de a rămâne deschişi, curioşi, dar lucizi. E important să ne schimbăm modul de învăţare şi să ne alegem foarte bine sursele de informare, lucru din ce în ce mai greu.

În retail, ne aşteaptă, cu certitudine, dacă se mai poate spune aşa, o perioadă de creştere accelerată – în zona digitală (destul de evident), cea de antreprenoriat local, inclusiv franciză şi în multele modele de proximitate.

Deşi o constantă a ultimilor ani, dezvoltarea proximităţii pentru formatele fizice pare a fi modul principal de creştere.

Vom vedea şi primele preocupări serioase în tot ceea ce înseamnă blockchain şi web3 în retail, iar o schimbare semnificativă va fi trecerea de la simpla vânzare de produse la dezvoltarea generalizată de ecosisteme de soluţii complexe pentru clienţi şi parteneri, în jurul digitalului, datelor şi diverselor servicii.

Îmi doresc ca toate aceste lucruri să se întâmple într-un context românesc solid economic şi social, cu un sistem educaţional schimbat din temelii, într-o ţară în care vom vorbi mai puţin de infrastructura deficitară şi de necesitatea reformării sănătăţii, ci mai degrabă de plusul de valoare pe care noi îl aducem. Cred sincer că nu ne lipsesc multe lucruri pentru acest viraj esenţial – puţină deschidere, luciditate, multă responsabilitate şi schimbarea modului de învăţare.“