ZF 25 de ani: Indicatori economici

ZF 25 de ani. Producţia de bere a cunoscut două vârfuri de consum, în 2008 şi 2012, însă între timp s-a întors în zodia scăderilor

16.10.2023, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Producţia de bere a României s-a situat anul trecut la 15,8 milioane de hectolitri, în scădere cu 5% faţă de 2022, evoluţia fiind marcată de reducerea consumului, având în vedere că 97% din cerere este acoperită de fabricile locale, arată datele Asociaţiei Berarii României analizate de ZF.

Producţia de bere merge în mod normal mână în mână cu puterea de cumpărare a românilor, astfel că se observă o creştere importantă înainte de criza din 2009, care a lovit toate economiile lumii. Dacă în 2008 producţia a ajuns la un maxim istoric de peste 20 de miloane de hectolitri, în anul următor indicatorul a scăzut brusc la 17,6 milioane de hectolitri. Odată cu revenirea economiei s-a văzut şi majorarea consumului, astfel că în 2012 producţia a revenit la un nivel de peste 18 milioane de hectolitri.

Ulterior, în ultimul deceniu, producţia de bere a rămas stabilă în jurul valorii de 16 milioane de hectolitri, cu o experţie - anul 2014. Nici măcar Campionatul Mondial de Fotbal din Brazilia nu a putut să resusciteze consumul, fiind o perioadă plină de încertitudini. Dar nici vremea nu a ţinut atunci cu berarii.

Însă, la acea vreme începea să fie mai vizibil trendul berii artizanale, astfel că în 2014 existau deja şapte afaceri în acest domeniu. În 2018-2019 a fost un boom, s-au deschis foarte multe microberării, însă ulterior explozia s-a mai temperat având în vedere că piaţa din România nu a putut înghiţi toată producţia micilor afaceri.

Şase firme active în producţia de bere au fost înfiinţate anul trecut, conform datelor de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, mai puţine decât în 2022, semn că apetitul tinerilor pentru berea artizanală încetineşte.

Datele de la Asociaţia Berarii României arată că în 2021 erau 85 de afaceri de tip microberărie, cu şapte mai mult decât în anul anterior. În schimb, în 2020 au fost puse pe picioare 18 astfel de firme.

Pe de altă parte, în Franţa sunt 2.000 de astfel de afaceri, în Marea Britanie 1.800, iar în Elveţia peste 1.000 de microberării, potrivit datelor pe 2020 (ultimele disponibile) de la Asociaţia Berarii Europei. În Cehia, campioana mondială în ceea ce priveşte consumul de bere, sunt mai bine de 500 de microberării.

Pe de altă parte, din consumul total, berea artizanală nu depăşeşte 1% în România.

Piaţa berii este dominată de patru companii „ Ursus Breweries, Heineken România, United Romanian Breweries Bereprod (Tuborg) şi Bergenbier. Grupurile domină ca volume şi vânzări, dar nu ca număr de fabrici. Împreună, aceste companii au nouă unităţi de producţie. Însă, chiar şi marile nume mizează pe băuturi de tip artizanal.

Inflaţia, diminuarea bugetului pentru ieşit în oraş şi pentru relaxare, dar şi creşterea preţurilor cu materiilor prime au determinat piaţa berii să se contracte cu 5% în 2022 faţă de anul precedent. Aceste lucruri au condus la o reaşezare a businessurilor companiilor şi la o schimbare de strategie.

Anul 2023 poate fi trecut în istoria producţiei de bere locale ca anul în care două fabrici cu o istorie îndelungată îşi închid porţile. Unitatea de fabricaţie a HEINEKEN din Constanţa, care urmează să se închidă anul acesta, după cum anunţa anterior compania, şi Martens din Galaţi, care a oprit din luna martie producţia, sunt cele două nume care completează lista fabricilor mari cu tradiţie pe piaţa berii care îşi închid porţile. Martens Galaţi are o istorie de peste 40 de ani, în timp ce unitatea HEINEKEN de la Constanţa are peste cinci decenii de funcţionare.

Însă, deşi industria a fost afectată atât de creşterea taxării, cât şi de diminuarea consumului şi de majorarea costurilor cu materiile prime, piaţa a trecut treptat de la „era berii la PET“ la cea a berilor premium şi berilor fără alcool. Între anii 2011 şi 2017 vânzările de bere la PET reprezentau peste 50% din consum, iar anul trecut segmentul a ajuns la 38,7% cotă de piaţă, conform Asociaţiei Berarii României. Campioană în consum a redevenit berea ambalată în sticlă, în timp ce cea fără alcool a ajuns la 5% din vânzări, potrivit ultimelor date.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar