ZF 25 de ani: Supliment aniversar

ZF 25 de ani. Ce spun principalii bancheri, oameni de afaceri şi CEO din businessul românesc despre ZF şi despre cum cred ei că va fi în viitor (I)

17.11.2023, 00:06

Silviu Popovici, CEO, PepsiCo Europe

România este foarte importantă pentru PepsiCo şi aş vrea să ştiu că este şi mai importantă. Iar investiţiile care le-am făcut în ultimii 10 ani şi deciziile pe care le-am luat recent sunt parte din acest proces de a face afacerea noastră în România mult mai mare şi mult mai puternică.

Şi ne uităm la România. Dacă mergeţi în Grecia şi veţi cumpăra o sticlă de Lipton sau de Pepsi, o să vedeţi că este produs în România. Grecia este doar o ţară din cele 18 în care exportăm din România în momentul de faţă. Aş vrea să văd Pepsico România având un rol şi mai mare, nu atât prin vânzări, dar  şi prin modul prin care participă la transformarea industriei de mâncare şi băuturi.

Aş vrea să ştiu că în România, de acum în 10-15 ani, majoritatea băuturilor răcoritoare vor fi absolut fără zahăr şi vor avea majoritatea ingredientelor naturale, dar un gust excelent. Şi aş vrea să ştiu că şi snackurile vor avea un gust excelent şi vor avea mult mai puţină grăsime şi sare. Şi când o să discut cu nepoţii mei, o să pot să le spun: uite, aici am contribuit şi eu. Am trecut prin schimbarea asta, acum 20-30 de ani era cu totul şi cu totul altfel. Motivul pentru că acum este mult mai bine şi pentru care industria alimentară a fost complet transformat în România şi în Europa s-a datorat puţin şi mie.

(Declaraţiile au fost făcute într-un interviu exclusiv pentru ZF)

 

Ioan Popa, preşedinte şi fondator, TRANSAVIA

Ultimii ani ne-au (re-)învăţat cât de important este să fim sănătoşi, să avem pace şi să ne bucurăm de cei dragi. Par lucruri simple, dar care sunt esenţiale pentru fiecare dintre noi. La nivel economic, sper ca următorii 25 de ani să aducă în special o schimbare de mentalitate care să conducă la respectare regulilor în societate, la respectarea oamenilor şi la grija reală faţă de mediu. Pentru TRANSAVIA, îmi doresc continuarea creşterii sănătoase, durabile şi robuste pentru a ajunge un puternic lider regional, un reper pentru industria avicolă la nivel european.

În general nu prea ofer sfaturi, însă pot da mai departe ceea ce şi eu am primit de la tatăl meu: „Atunci când faci un lucru, fă-l exact aşa cum trebuie. Fii pasionat, disciplinat, perseverent şi curajos”. Oricine vrea să intre în afaceri trebuie să fie deschis la schimbare şi la învăţare continuă şi să fie mereu orientat către calitate, siguranţa produselor, sustenabilitate şi inovaţie. Trebuie să construiască relaţii solide, bazate pe încredere, cu clienţii şi cu partenerii de afaceri. Toate acestea trebuie dublate de viziune managerială, de gândire strategică şi de respect faţă de oameni, mediu şi faţă de ceea ce faci. Trebuie să fii un lider adevărat, care să inspire oamenii, astfel încât aceştia să îţi fie alături în dezvoltarea afacerii. În plus, trebuie să observi oportunităţile, să fii perseverent, iar contextul să fie favorabil dezvoltării.

 

Dragoş Pavăl, fondator şi CEO al Dedeman

În decursul ultimelor două decenii şi jumătate, România a evoluat semnificativ, iar pe multiple fronturi această transformare a fost radicală, luând în considerare moştenirea lăsată de perioada comunistă, ideologie care s-a infiltrat adânc în fiinţa noastră naţională.

Viitorul businessului va fi plămădit cu grijă de către generaţia următoare. Copiii mei, Karina şi Darius, s-au alăturat deja echipei noastre, aducând cu ei un suflu proaspăt, o viziune îndrăzneaţă şi ambiţioasă, fundamentate pe competenţe dezvoltate în instituţii de învăţământ de prestigiu din străinătate. Sunt foarte implicaţi în tot ceea ce fac, foarte dornici să înveţe şi abundă în potenţial. Toţi tinerii din cadrul companiei onorează istoria şi îmbrăţişează aceleaşi valori care stau la temelia afacerii noastre. Cu încredere fermă în abilităţile lor, avem în vedere extinderea businessului în afara graniţelor României în următorii ani, direcţie în care am făcut deja primii paşi, păstrând totodată spiritul inovator şi principiile etice care ne-au definit şi ne-au călăuzit întotdeauna. Cu toate acestea, angajamentul nostru în România va rămâne acelaşi, continuând cu iniţiative de bine pentru comunitate şi investiţii care să contribuie la dezvoltarea ţării noastre.

În decursul ultimelor două decenii şi jumătate, România a evoluat semnificativ, iar pe multiple fronturi, această transformare a fost radicală, luând în considerare moştenirea lăsată de perioada comunistă, ideologie care s-a infiltrat adânc în fiinţa noastră naţională. Momentele aderării la NATO şi, ulterior, la Uniunea Europeană s-au dovedit a fi repere esenţiale, catalizând progrese considerabile în economia locală prin deschiderea de noi perspective şi oportunităţi în ceea ce priveşte investiţiile, schimburile comerciale, digitalizarea şi evoluţia tehnologică. Evident, probabil că ar fi fost posibile realizări mai ample, dar ceea ce am reuşit să atingem până acum este de-a dreptul remarcabil, conturând premise solide pentru un viitor promiţător.

 

Dan Şucu, fondator al Mobexpert

Uităm că tot ceea ce am construit trebuie să fim în stare să şi apărăm pentru că nimeni nu ne apără. Nu poate pixul unui politician să reprezinte viitorul sau existenţa firmei tale. Tu trebuie să lupţi pentru ea. Tu ai creat-o şi e obligaţia ta să lupţi pentru ea.

Suntem aici pentru că ştim să construim şi am reuşit să construim ceva în viaţă. Am avut tenacitate, competenţă, dorinţa de a reuşi şi ce ne-am propus am realizat. Însă, unii dintre noi, de 30 de ani, alţii, de mai puţin, facem şi o greşeală majoră. Uităm că tot ceea ce am construit trebuie să fim în stare să şi apărăm pentru că nimeni nu ne apără. Nu poate pixul unui politician să reprezinte viitorul sau existenţa firmei tale. Tu trebuie să lupţi pentru ea. Tu ai creat-o şi e obligaţia ta să lupţi pentru ea.

În 2009 a început criza, iar multe societăţi care nu văzuseră niciodată până atunci o scădere a cifrei de afaceri s-au trezit cu o scădere la jumătate a cifrei de afaceri pe care o aveau cu un an înainte. Toţi din mediul privat au început să taie costuri, salarii, investiţii, a fost o perioadă groaznică. În mediul de stat nu se întâmpla nimic, aceleaşi salarii, aceleaşi prime, aceleaşi noi angajări etc. Iar în 2010 s-a ajuns la fundul sacului şi a crescut TVA de la 19% la 24%. Atunci, peste 100.000 de firme care erau pe marginea prăpastiei au fost împinse în prăpastie. E treaba noastră să ne apărăm.

Există două instituţii esenţiale pentru ca noi (oamenii din business - n.red.) să ne simţim cu adevărat în siguranţă, să ne dezvoltăm afacerile şi să construim un viitor. Acestea sunt Confederaţia Patronală Concordia şi Ziarul Financiar-Business Magazin. De acestea avem nevoie ca să mergem înainte, să construim şi să ne apărăm ceea ce am construit deja. Şi Concordia şi Ziarul Financiar au nevoie de noi. (Declaraţiile au fost făcute într-un interviu exclusiv pentru ZF)

 

Ştefan Vuza, acţionarul majoritar al combinatului chimic Chimcomplex

Acum 25 de ani eram la începutul carierei în industrie şi de la o fabrică am construit în 25 de ani cel mai puternic grup industrial românesc, cu o valoare de 2,2 miliarde de euro. Uitându-mă în urmă observ că am avut un curaj nebun, iar experienţă această mi-a folosit mai departe în marile provocări ce au urmat. Astăzi avem 3.200 de salariaţi în grup, însă în anul 2008 am manageriat 12.700 de salariaţi, o şcoală cum rar mai prinzi în viaţă economică de zi cu zi. Acum 25 de ani făceam «rafting» şi era periculos, dar cu toţii eram voioşi şi prezenţi. Acum suntem pe un mare vas de croazieră cu pupitre plictisitoare, dar necesare oarecum, până le schimb eu.

Lucrăm acum la un combinat de îngrăşăminte fosfatice cu două platforme, una în afară ţării şi una în România ce va produce 2 milioane de tone de îngrăşăminte, adică cu de 4 ori mai mare decât ce a existat în 1989 în ţară! Se observă că nu am spus ce îmi doresc, ci ceea ce se va întâmpla şi cred că aceasta este atitudinea corectă. Sfat pentru tinerii antreprenori!

Compania va trece la copiii mei în momentul în care aceştia vor şti să se desprindă de teluric. O repartiţie mai devreme îi va distruge pe cei nepregătiţi. Cam în 15 ani primul dintre ei va ajunge la acest nivel de înţelegere, iar până atunci am de lucru.

 

Dan Ostahie, fondatorul Altex

Acum este cel mai prielnic moment pentru business. În primul rând, pentru că România se bucură de acumulările din ultima perioadă, foarte multe lucruri au fost îmbunătăţite, avem un climat economic stabil. În al doilea rând, aşteptăm deciziile politice legate de deficitul bugetar şi absorbţia fondurilor europene, PNRR, pentru dezvoltarea sustenabilă a României în perioada următoare.

Şi în ceea ce priveşte Altex, acum este momentul cel mai bun, pentru că grupul se bucură de rezultatele tuturor eforturilor din trecut. Cu alte cuvinte, investiţiile pe care le-am făcut acum 5-6 ani, în toate dezvoltările de infrastructură IT, omnichannel, software, echipă, au o răsplată. Răsplata investiţiilor nu este imediată, ea se fructifică în timp. Abia acum culegem roadele eforturilor depuse în perioadele precedente şi mai ales în perioadele dificile.

Altex nu a început ca un business în adevăratul sens al cuvântului, cu un plan de business şi cu o strategie. Totul a pornit dintr-o pasiune, în general, pentru tot ce înseamnă tehnologie, audio, video şi TV. La vremea respectivă, nu a fost conturată o idee de business, mai degrabă am încercat să contribui la dezvoltarea socieţii în felul meu. Iar businessul care a început cu vânzarea televizoarelor color la mâna a doua reprezenta pe atunci un hobby.

Astăzi, Altex a ajuns mai mult o corporaţie, chiar dacă structura acţionariatului este legată de mine. Într-un fel, s-a păstrat caracterul antreprenorial, dar odată cu dezvoltarea şi diversificarea companiei a apărut nevoia de a avea echipe solide, cu oameni profesionişti, bine pregătiţi, care să ajute la creşterea şi scalarea afacerii. Guvernanţa corporativă a devenit o prioritate alături de, bineînţeles, formarea unei echipe cu oameni de calitate, cu experienţă, care să dezvolte în mod sinergic viziunea grupului.

În ceea ce priveşte viitorul businessului, îmi doresc să fiu în pas cu cele mai avansate tehnologii. Consider că avansul tehnologic a devenit critic în competitivitatea unei companii în piaţă.

Totuşi, întotdeauna situaţia macroeconomică va influenţa foarte mult afacerile. Putem spune că aderarea României la UE a oferit mediului de business o nouă posibilitate de dezvoltare, iar această perspectivă europeană a creat oportunităţi de afaceri şi locuri de muncă, fapt care a contribuit la schimbarea mediului de afaceri local. Pentru următorii ani, rebuie să avem grijă de resursele pe care le avem.

Aici mă refer la faptul că România este o ţară atât de frumoasă, care are atât de multe lucruri de oferit, inclusiv resurse de materii prime. Sunt convins că prin investiţii, atât publice cât şi private, România poate să se bucure de o creştere economică continuă în următorii ani. Îmi doresc şi sper la consolidarea unui climat economic stabil, onest şi sustenabil. Încurajez reciclarea, protecţia mediului, dar şi valorificarea producţiei interne a ţării.

 

Ana Dumitrache, Managing director, CTP România, până în noiembrie 2023

O ţară sigură şi tolerantă cum este şi astăzi, dar şi recunoscută internaţional ca atare, cu infrastructură mult mai bună, cu un nivel de trai mult uniformizat faţă de ceea ce avem astăzi (nu neapărat mai bun în cifre aboslute, dar cu siguranţă cu o evoluţie spectaculoasă a populaţiei încă sărace şi needucate), cu oraşe drenate de zonele industriale, cu clădirile vechi refăcute şi igienizate, cu centre mixte de locuire/muncă/timp liber. O ţară în care să vrei să locuieşti şi în care românii încep să se întoarcă datorită îngustării distanţei faţă de nivelul de trai din Occident sau a compensării acesteia prin calitatea vieţii şi a atmosferei generale.

Văd viitori ani reinventandu-ne in permanenta – sub forta modelatoare a tuturor fortelor disruptive care actioneaza asupra industriei noastre (de real estate amestecata cu transport, si logistica, si productie), dar si in mod programatic, sub forta creativitatii si dinamismului nostru de companie antreprenoriala.

Depozite smart si spatii de productie inteligente, care sa fie gazde bune pentru automatizari si roboti – suntem doi pasi in fata pietei in ceea ce priveste pregatirea noastra pentru a face fata acestei tendinte accentuate in industria de logistica. Am fost primii care am trecut in mod programatic la inaltimea libera de 12 m si nu mai putin in depozite, aceasta este acum pentru noi o normalitate si e timpul sa trecem la 18 m. Anul viitor, construim in Romania primul nostru depozit cu aceasta inaltime, echipat complet si pregatit sa inglobeze o automatizare ultra sofisticata.

Materiale inovatoare, nepoluante, energie regenerabila, statii de incarcare legate direct in barele centralelor fotovoltaice pentru a nu incarca reteaua, sute de copaci plantati anual care filtreaza praful din constructii dar ofera si un loc de munca placut. Eu cred ca in 10 ani, in industria noastra, esti verde si sustenabil sau nu esti deloc - CTP este într-o poziţie privilegiată, pentru că sustenabilitatea este inscrisa in ADN-ul nostru, avem toate clădirile noi (sau vechi) certificate în conformitate cu BREEAM cu standard minim Very good, in general Excellent, ca sa atingem anul acesta pragul de Outstanding (in logistica este un record absolut), avem un rating ESG "Low-Risk" din partea Sustainalytics, avem un raport de sustenabilitate si niste obiective mai ambitioase in sfera aceasta decat chiar obiectivele noastre de business.

Asta ne pregateste pentru a atrage talente si a ne intari echipa – ne pregatim si pentru noile generatii care au nevoie de obiective altruiste si generale, in plus fata de cele concrete, concentrate pe rezultate economice, dar si pentru a atrage forta de munca pentru clientii nostri. O alta tendinta care se contureaza pentru umatorii zece ani fiind transformarea Romaniei – si a intregii regiuni a CEE – pe langa un hub logistic regional - intr-o destinatie predilecta pentru nearshoring si region-to-region manufacturing.

Activitatile mai sofisticate, care nu pot fi acoperite de robotii si liniile automatizate in depozitele si fabricile inteligente, cum mentionam mai sus, trebuie acoperite cu personal calificat si pentru care ne pregatim cu parcuri in care sa aiba toate facilitatile, inclusiv locuri de relaxare si spatii verzi, in ideea de bunastare nu doar acasa, ci mai ales la serviciu, care ne ocupa cea mai mare parte din saptamana.

Cred ca atentia noastra la componenta umana si dezvoltarile noastre in parcuri si nu in cladiri izolate sunt elementele care ne-au echipat deja corespunzator pentru calatoria din urmatorii zece ani spre a ne pastra pozitia de lider de piata – un lider asumat si cu intentia declarata de a influenta in bine industria.

❖Cum vedeţi evoluţia sectorului de activitate din care faceţi parte în următorii zece ani?

Raportandu-ma doar la Romania as putea rezuma asa viziunea mea pentru urmatorii 10 ani asupra sectorului de real estate industrial si logistic:

-                 Prindem din urma regiunea CEE (Cehia si Polonia in mod special, pentru claritate asta inseamna de la cca 700 mp per capita in prezent spre 2.000 mp de logistica moderna per capita) in ceea ce priveste dezvoltarea stocului modern de spatii; acest lucru se traduce si prin inchiderea si transformarea urbana treptata a facilitatilor din zonele foste industriale, super-poluante, fara autorizatii la foc si cu un mediu de lucru absolut umilitor din orase; estimez că vom depăşi pragul de 10 milioane metri pătraţi suprafaţă închiriabilă de spaţii industriale şi logistice moderne, până la sfârşitul decadei

-                 Prindem din urma Europa occidentala in sectorul de e-commerce – CTP arata intr-o analiza recenta ca se estimează că vânzările online totale din CEE se vor extinde cu aproximativ 25 de miliarde de euro până în 2026, ceea ce echivalează cu o creştere a spaţiului de depozitare pentru comerţul electronic de 2,8 milioane mp GLA în aceeaşi perioadă, aproape echivalentul stocului total al pieţei din Budapesta sau Bucureşti în prezent

-                 Ne transformam intr-o destinatie de nearshoring, dar cu o evolutie calitativa dinspre facilitatile intense din punctul de vedere al fortei de munca mai degraba catre cele cu valoare adaugata, care pun accentul pe educatia fortei de munca si automatizari

Cu titlul de anecdota, imi aduc aminte articolele lui Cristian Hostiuc despre sistemul bancar din Romania de acum 10 ani, cca 2013, cand eram inca in criza accentuata in industria de real estate si oamenii nu isi puteau plati ratele la creditele ipotecare, iar cele mai importante divizii din banci erau cele de credite neperformante. A fost chiar un editorial despre ura (justificata) a romanilor fata de sistemul bancar si bancheri in general. Pot sa spun ca mi-a influentat planul de cariera de atunci – mi-am propus atunci sa ies din banking exact in urmatorul ciclu de piata, ceea ce am si facut, astfel incat sa nu ma mai ajunga ura oamenilor o data la cinci-sapte ani cand se scumpesc creditele si devin greu de rambursat … daca va seamana in vreun fel cu ceva ce traim astazi, desigur la alta scara. 😊 Eu mi-am dus planul la indeplinire.

 

Radu Hanga, Preşedintele Consiliului de Administraţie al Bursei de Valori

În 2021, Bursa de Valori Bucureşti a adoptat un nou motto, „Viitorul este al celor care investesc în el“, şi asta se aplică în orice moment, atât celor care eram la începutul pieţei de capital în România, celor care au dus Bursa la nivelul record care este acum în 2023 şi se va aplica şi în viitor.

Orice treaptă urcată pe o scară duce spre altă treaptă şi putem deveni mai buni, doar prin accelerarea ritmului, altfel, rămânem în urmă. Piaţa de capital din România a cunoscut o evoluţie extraordinară în ultimii cinci ani, a ajuns un punct de reper în economia României, datorită muncii depuse în anii anteriori. În aceşti cinci ani, pe măsură ce Bursa devenea din ce în ce mai vizibilă, noi continuam munca pentru accelerarea dezvoltării şi sunt convins că peste zece ani de acum încolo, şi voi, cei care citiţi aceste rânduri în 2033, veţi continua munca noastră şi a celor dinaintea noastră, cu aceeaşi pasiune şi dedicare, iar piaţa de capital din România va fi cu mult peste nivelul la care este acum”.

Acum 5 ani apărea în Ziarul Financiar informaţia că doi antreprenori de succes din România, Dragoş Pavăl şi Adrian Pavăl, cumpără 23% dintr-o altă companie de succes listată la bursă, producătorul de aluminiu Alro. Acesta era titlul articolului. Imediat după titlu, primul paragraf trecea în revistă suma, deloc neglijabilă, în milioane de lei pe care cei doi antreprenori o deţineau la momentul respectiv în investiţiile lor în companii listate la bursă. Când am citit articolul am înţeles că avem nevoie, la Bursa de Valori Bucureşti de o abordare, de un mesaj care să ajungă şi la micii investitori şi acest mesaj ar trebui să transmită că bursa este pentru toată lumea, că bursa este un loc unde poţi investi câteva mii de euro sau câteva milioane de euro. Ne dorim să popularizăm investiţia la bursă în rândul publicului din România şi Ziarul Financiar ne ajută să ne facem auziţi.

 

Ömer Tetik, Director General, Banca Transilvania

Cu toate provocările pe care le vedem acum într-o lume tot mai volatilă şi multipolară, sunt optimist în ceea ce priveşte viitorul BT. România are, în opinia mea, perspective foarte bune, şi probabil că în următorii 10 ani va recupera în întregime decalajul faţă de Vestul Europei. Pe de altă parte, avem şi provocări, cum ar fi demografia şi reforma administrativă. De asemenea, sunt optimist inclusiv în privinţa generaţiilor care vin, mai ales din prisma integrării bankingului şi a adopţiei ridicate a tehnologiei pentrui viaţa de zi cu zi. La BT, vom continua călătoria, vor fi aici pentru români şi România, pentru idei şi planuri noi.

 

Achilleas Kanaris, CEO Vodafone România

Aspiraţia mea este ca România să fie cu adevărat o societate digitală, o societate care îmbrăţişează, utilizează şi exploatează tehnologia în profunzime, în special în sectorul public, şi o ţară care oferă, prin tehnologie, oportunităţi de angajare pentru a păstra tânăra generaţie de români în România şi efectiv lucrând pentru România.

Spun asta deoarece sunt foarte dezamăgit de faptul că, în ciuda faptului că sectorul IT&C spune că este un sector mare, în creştere etc., din păcate, 80 la sută din valoarea din sectorul IT&C nu rămâne în România. Şi încă avem mulţi români care părăsesc ţara. Aspiraţia mea este pentru o societate digitală, cu adevărat digitală, unde românii exploatează beneficiile tehnologiei în tot ceea ce fac şi o societate care îşi păstrează copiii în România.

 

Tudor Manea, CEO Grup eMAG

Noi, la eMAG, am construit businessurile până acum plecând de la următoarea ipoteză: punând clientul pe primul loc în ceea ce faci şi folosindu-te de tehnologie, poţi reinventa industrii şi poţi crea modele noi de business.“

Acest lucru este posibil deoarece cu avansul tehnologiei, dacă ea este adoptată în toate departamentele, îi poţi oferi clientului o experienţă mai simplă şi la preţuri mai bune.

Uitându-ne acum în viitor, din punct de vedere tehnologic, sigur va exista inovaţie. Vedeţi ce se întâmplă acum cu AI, tehnologie pe care noi am adoptat-o de ceva timp, oferim deja clienţilor experienţe ce au în spate AI. Mai departe, dacă ne uităm şi la ce spun experţii, Euromonitor estimează că ecommerce-ul va creşte în continuare în regiune cu cel puţin 10% în următorii ani. 

Astfel, sectorul ecommerce în România are toate premisele să se dubleze, iar ce facem noi acum la eMAG este să pregătim terenul pentru această creştere. Am turnat în ultimii ani temelia cu cele trei depozite foarte mari pe care le-am construit în România şi Ungaria, dotate cu tehnologie de ultimă oră, capabilă să proceseze comenzile mult mai rapid şi la un preţ mai mic, am dus Genius în patru platforme de ecommerce - eMAG, Tazz, Freshion Days şi Freshful, oferind clienţilor livrarea gratuită. Iar prin partenerii noştri de la Sameday, clienţii au flexibilitatea de a-şi ridica comenzile la orice oră din zi şi din noapte, la unul din cele aproape 3.900 de easybox-uri disponibile la câteva minute de oriunde ai fi. 

Am crescut gama de produse cu ajutorul celor 53.000 de antreprenori din Marketplace la peste 16 milioane, urmând ca foarte curând să ajungem la 20 de milioane. Ţinta noastră este să avem peste 100 de milioane de produse în ofertă care să satisfacă toate grupele de nevoi, peste 10 ani sigur vom fi acolo.  

Continuăm investiţiile în tehnologie bazată pe inteligenţă artificială, care îi ajută pe clienţi să descopere şi să ajungă mai rapid la ofertele dorite, iar pe selleri să îşi traducă mai simplu şi cu costuri reduse descrierile ofertelor în platformă, listând astfel un număr şi mai mare de oferte. Tot pentru selleri dezvoltăm programe care să îi ajute să crească în online: programul cross-border prin care deja mii de antreprenori vând în regiune către o populaţie de 35 de milioane de oameni poate deveni o pârghie foarte bună pentru export este un astfel de exemplu, cu impact pozitiv în economia ţării; de asemenea programul Fulfilment by eMAG este şi el un exemplu prin care sellerii sunt degrevaţi de tot efortul logistic pe care îl preluăm noi, iar ei se pot concentra mai uşor pe vânzări.

Fără falsă modestie, cred că am creat un ecosistem de ecommerce unic în regiune pregătit să se adapteze rapid la schimbare şi să răspundă cerinţelor din viitor, iar asta ne da incredere ca vom avea parte de 10 ani foarte buni.

Acum 25 de ani aveam 14 ani şi nu începusem încă să citesc ZF, dar un moment memorabil, aş spune că este titlul din 22-Sep-2006, “Comisia Europeană a decis: România în UE la 1 ianuarie 2007”.”

 

Anca Vlad, fondatoarea grupului Fildas-Catena

Ca unul dintre cei mai vechi exponenţi ai afacerilor de familie, militez pentru păstrarea acestora în familie.

Au trecut 25 de ani de Ziarul financiar şi 31 de ani de Fildas Trading! Îmi amintesc bine bucuria şi mândria pe care le-am simţit în momentul apariţiei ziarului. Era consfinţirea faptului că exista cu adevărat business românesc, iar eu făceam parte din această comunitate nouă, tânără şi plină de energie. Un Financial Times al României - ce vis frumos care a căpătat viaţă!

Mi-aş dori mult ca următorii 25 de ani să fie prosperi şi să nu alunecăm, ca europeni, în ineficienţa şi lipsa de competitivitate faţă de economiile lumii.

Ca unul dintre cei mai vechi exponenţi ai afacerilor de familie, militez pentru păstrarea acestora în familie. E frumos să creem şi să aducem la un nivel înalt competitiv companii reziliente şi solide. E minunat să creem tradiţia transmiterii pasiunii pentru business şi a răspunderii mai departe peste generaţii. Am avut norocul de a fi putut tranzita businessul către generaţia următoare.

Fildas şi Catena evoluează an de an, mai ales în ceea ce priveşte calitatea produselor şi serviciilor oferite. Cum în Europa se văd semne de recesiune, suntem atenţi şi prudenţi, fără a împiedica dezvoltarea în continuare a nomenclatorului de produse şi a numărului de clienţi.

 

Adrian Ariciu, CEO al Metro România

România este una dintre cele mai promiţătoare ţări din Uniunea Europeană ca ritm de creştere şi are un teren fertil intelectual şi economic pentru a-şi continua dezvoltarea.  Dacă privim România cu o lupă istorică, contextul actual – societal, strategic, economic – este, probabil, cel mai generos pe care l-a avut vreodată ţara. De aceea, dacă lumea de mâine nu va fi dramatic bulversată de conflicte, am încredere că România va şti să-şi menţină ritmul de creştere şi va deveni o societate tot mai avansată din toate punctele de vedere.

Într-un context global extrem de dinamic şi imprevizibil din toate punctele de vedere, este foarte greu de anticipat cum vor arăta următorii zece ani. De obicei, prognozele au nevoie de indicatori economici relativ stabili şi se bazează pe nişte tendinţe globale a căror traiectorie a fost cumulativă. Atunci când sunt prea multe elemente disruptive, tot ceea ce poţi face în materie de pregătire este să construieşti rezilienţa organizaţională şi operaţională a businessului. În acest sens, METRO România lucrează în permanenţă la construirea unui portofoliu agil de servicii şi produse şi investeşte în dezvoltarea unei echipe flexibile şi capabilă să găsească soluţii la orice fel de situaţie sau criză. În principiu, ne antrenăm zi de zi ca fiecare provocare să ne motiveze să devenim mai buni în ceea ce facem.

Modelul de business pe care METRO mizează pentru prezent şi viitorul apropiat este unul omnichannel, integrând cu succes toate canalele sale de vânzare (magazine, aplicaţia METRO App, MSHOP- platformele noastre de livrare) şi de comunicare, instrumente aflate într-un proces continuu de perfecţionare. Digitalizarea accelerată este un pariu al METRO şi, totodată, promisiunea de a deveni cel mai tehnologizat wholesaler local. Transformarea digitală internă dar şi externă, prin pachetul de servicii şi instrumentele pe care le punem la dispoziţia partenerilor noştri din comerţul tradiţional sau HoReCa, este direcţia strategică în care merge METRO România.

Ca şi restul sectoarelor, industria de wholesale va continua să fie modelată de cele două mari provocări ale secolului, progresul tehnologic continuu şi creşterea în importanţă a măsurilor de sustenabilitate. Ambele au un potenţial semnificativ de a influenţa comportamentul consumatorilor, iar prin strategia de wholesale a METRO ne concentrăm pe o adaptabilitate crescută la schimbarile pieţei. Expansiunea modelului omnichannnel până la ştergerea aproape totală a graniţelor dintre offline/online, diversificarea modelelor de business, o competiţie acerbă între marketplace-urile locale şi cele globale, interesul pentru o calitate mai bună a alimentelor consumate şi un stil de viaţă sănătos sunt, probabil, alte aspecte care pot completa tabloul industriei peste zece ani.

Cei 25 de ani ai Ziarului Financiar sunt practic cei 25 de ani de când METRO România îşi ia cele mai importante informaţii din business răsfoind şi citind zilnic cele mai importante articole din Ziarul Financiar. Sunt 25 de ani de când creştem împreună şi de când Ziarul Financiar a oglindit toate procesele şi schimbările prin care a trecut METRO România. Ceea ce am apreciat dintotdeauna la linia editorială a Ziarului Financiar a fost suportul permanent pentru antreprenoriatul local, o direcţie comună pe care o are şi METRO, întreaga noastră politică de business fiind îndreptată spre creşterea competitivităţii comunităţii antreprenoriale din România, în special în ceea ce priveşte partenerii noştri direcţi din comerţul tradiţional şi din industria HoReCa.”

 

Adrian Mihai, CEO FAN Courier

Îmi place să cred că, peste zece ani, România va reflecta o schimbare în bine, pentru că are rădăcini puternice şi un potenţial extraordinar. Dacă nu vor fi evenimente internaţionale majore care să schimbe semnificativ lucrurile, România poate fi revelaţia Europei în următorul deceniu. În anii ce urmează, în România vor intra sume semnificative de bani europeni, care vor ajuta la dezvoltarea infrastructurii şi a mediului de afaceri. Şi, deşi se vorbeşte foarte des despre forţa de muncă pe care am pierdut-o din ca urmare a migraţiei masive, eu cred că avem o rezervă suficientă de tineri îndrăzneţi, cu spirit antreprenorial, care pot schimba faţa României în următorii ani. Îmi place tânăra generaţie, care este mult mai dezinvoltă şi mai îndrăzneaţă faţă de cum am fost noi, este mai curioasă. Numai dintr-o mare pasiune se nasc marile idei care pot schimba lumea, iar în România actuală cresc generaţii frumoase de tineri care au toate şansele să schimbe multe din lucrurile care nu funcţionează şi să aibă succes în tot ceea ce-şi propun.

Când am pornit la drum cu FAN Courier, acum 25 de ani, nu ştiam că vom ajunge în punctul în care suntem astăzi. Ne doream să construim ceva relevant pentru noi şi pentru piaţă şi asta am făcut. Am construit un drum, o afacere, un business care ne reprezintă, care consideră clientul un partener pe termen lung. Am plecat de la zero, având curajul începătorului care nu ştie ce îl aşteaptă şi ne-am dezvoltat pentru că nu am renunţat niciodată. Ne-am dezvoltat învăţând din propriile greşeli chiar dacă nu au fost puţine. Dar aceste greşeli ne-au ajutat să devenim din ce în ce mai buni. Iar cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o într-un sfert de veac de antreprenoriat a fost aceea că nu te poţi dezvolta fără să investeşti constant. În logistică, în soluţii inovative, în oameni. Şi nu te poţi menţine lider de piaţă fără încrederea partenerilor şi clienţilor tăi. Luăm cu noi aceste lecţii, adăugăm învăţarea continuă, rezilienţa şi încrederea şi mergem mai departe.

FAN Courier a început ca orice mică afacere antreprenorială la sfârşitul anilor ’90, dezvoltată de trei prieteni din copilărie, cu o idee îndrăzneaţă, cu mult curaj, multă implicare şi multă adrenalină, zilnic. După 25 de ani, suntem în continuare o afacere antreprenorială, chiar dacă am ajuns la dimensiuni de corporaţie, pentru că valorile care ne unesc sunt aceleaşi şi sunt împărtăşite de întreaga echipă. FAN Courier este unul dintre modelele antreprenoriale de succes ale României de după 1990 şi una dintre cele mai inovatoare companii autohtone. Dacă acest model a funcţionat timp de 25 de ani, va funcţiona cu siguranţă şi în următorii zece.

Curieratul este un domeniu într-o continuă transformare, fiind strâns legat de dezvoltarea comerţului online, la rândul lui aflat într-o efervescenţă continuă. Când am început afacerea, singurul termen de comparaţie pentru activitatea pe care o desfăşuram noi era Poşta Română şi chiar am fost mult timp numiţi ”poştaşi”, mai în glumă, mai în serios. Într-un sfert de secol, curieratul a evoluat enorm şi ne aşteptăm ca în următorii zece ani evoluţia să fie în continuare accelerată, ca urmare a dezvoltării tehnologice, a digitalizării şi, de ce nu, a utilizării inteligenţei artificiale.

Cine şi-ar fi imaginat, în urmă cu zece ani, că aproape totul va putea fi livrat acasă prin curier, aşa cum se întâmplă în prezent? Sau cine şi-ar fi imaginat, înainte de pandemie, că activităţile de birou se vor desfăşura online, iar rolul curieratului va deveni crucial pentru buna desfăşurare a lucrurilor?

Aşadar, suntem convinşi că, peste zece ani, curieratul va îndeplini funcţii la care nici nu ne gândim acum, iar noi, la FAN Curier, vom fi pregătiţi să inovăm şi să investim suficient pentru a face în continuare performanţă şi pentru a rămâne în topul preferinţelor clienţilor noştri. 

 

Mihai Marcu, CEO şi preşedinte al MedLife Group

Sunt convins că acest “message in a bottle” descoperit peste 10 ani de o gaşcă de antreprenori, în timp ce merg cu velele ridicate către Balcic, va găsi o Românie cu o calitate a vieţii foarte bună, poate dintre cele mai bune din Europa, însă ceva mai depopulată.

România va avea deja o comunitate de imigranţi bine conturată şi va deveni o destinaţie turistică preferată de vestul Europei.

MedLife va rămâne fără îndoială o companie listată, reper al capitalului românesc de succes. Domeniul medical se va schimba radical, vom fi vindecat deja cancerul sau cele mai multe forme ale acestuia şi vom putea ţine sub control multe alte afecţiuni cronice. IA (inteligenţa artificială - n.red.) va face parte din medicina de toate zilele dar nu va putea încă înlocui inventivitatea, empatia şi contactul cu medicul. Pariul în businessul medical va fi câştigat de cei care vor înţelege cum va arăta pacientul peste 10 ani: bătrân, informat şi mobil. Un alt pariu va fi să investim în dronele care ne vor transporta probele de sânge, în device-urile care ne vor monitoriza sănătatea şi în chirugia asistată robotic a viitorului.

Îmi amintesc multe despre ZF, de la mine ca bancher care găseam “leul” pe birou dimineaţa, la emoţiile unor discursuri la evenimentele publicaţiei. Sper să vă găsească la fel de inventivi şi la aniversarea celor 35 de ani, încercând cu încapăţânare să vă găsească lumea pe birou dimineaţa, pe tabletă, telefon sau pe scăfârlia unui robot care se plimbă pe lângă noi cu cafeaua caldă.