ZF 25 de ani: Supliment aniversar

ZF 25 de ani. Ce spun principalii bancheri, oameni de afaceri şi CEO din businessul românesc despre ZF şi despre cum cred ei că va fi în viitor (II)

17.11.2023, 00:06

Ioan Nani, director general Antibiotice

Antibiotice îşi susţine viitorul prin elaborarea şi implementarea de planuri multianuale de afaceri. “The Future Together” reprezintă planul nostru de afaceri până în orizontul anilor 2030 care vizează atât investiţii importante, cât şi dezvoltarea cercetării şi resursei umane.

O altă direcţie spre care ne orientăm pentru dezvoltarea viitoare o reprezintă extinderea capabilităţilor de cercetare în cadrul companiei. Creşterea la un înalt nivel a proiectelor realizate în parteneriat cu entităţi şi centre universitare se va realiza în cadrul viitorului nostru centru de cercetare, Inova aĂ, care va fi cel mai mare din România. Consider că piaţa farmaceutică va avea o creştere accelerată în următorii  10 ani, determinată în primul rând de nevoia reală resimţită de populaţie, de terapii inovatoare care va implica apariţia unei multitudini de produse inovatoare la nivel internaţional.

Dacă ne referim la piaţa farmaceutică din România, aceasta îşi va păstra un ritm de creştere important, cu două cifre în următorii ani, astfel că ţinta  companiei noastre de a-şi dubla afacerea până în orizontul anilor 2030 este susţinută şi de această perspectivă.

Îmi aduc aminte că în anii 2000-2001, am dat un interviu Ziarului Financiar în care transmiteam la sugestia autorităţilor locale un îndemn către oamenii de afaceri din zonă, către populaţie de a veni lângă noi şi a dezvolta împreună fabrica de medicamente, prin achiziţia pachetului de acţiuni Antibiotice. În anii care au trecut, noi am evoluat, ne-am dezvoltat frumos însă, acest mesaj de atunci l-am păstrat şi astăzi şi ne ghidează toate acţiunile din planul nostru strategic de dezvoltare  “The Future Together”.

 

Horaţiu Ţepeş, fondatorul producătorului de acoperişuri Bilka

Pentru economia ţării îmi doresc să învăţăm din greşelile noastre şi ale altor ţări. Îmi doresc să exploatăm toate oportunităţile şi posibilităţile din punct de vedere economic, social şi politic.

Şi prin prisma ultimilor ani, cel mai important, să fie pace şi sănătate. În cadrul companiei pe care o conduc, investiţiile susţinute şi constante au fost motorul principal de creştere, fiind un instrument care s-a dovedit a fi eficient. La fel şi în cazul României, investiţiile trebuie să fie focusul principal, pentru că sunt cele care pot contribui la accelerarea dezvoltării României. Avem nevoie de investiţii în toate domeniile, infrastructură, agricultură, educaţie, cultură, sport, forţă de muncă - toate pot contribui la un avânt economic şi social.

Unul din lucrurile care consider că sunt definitorii pentru direcţia în care România va merge este creşterea numărului de persoane aflate în câmpul muncii. Dacă în următorii ani reuşim ca 40-45% din populaţie să fie în câmpul muncii, economic şi social ţara va arăta altfel. Ne raportăm la Polonia şi vedem că dintr-o populaţie totală de 36 milioane au aproximativ 45% în câmpul muncii. La fel se întâmplă şi în alte ţări din jurul nostru. Pe de altă parte, ne uităm la România şi vedem că dintr-o populaţie totală estimată de 18 milioane avem în câmpul muncii puţin peste 35%. Este un decalaj pe care mi-aş dori să îl recuperăm.

 

Daniel Gross, CEO al Penny Romania

România are foarte mult potenţial doar din conjunctura pe care o avem astăzi. Eu cred că România este „the place to be pentru următorii“ 15 ani.

Ceea ce nu e foarte clar este că noi suntem în competiţie şi cu celelalte ţări, iar pentru banii acţionarilor trebuie să muncim. La final, România are potenţialul ei, care este foarte mare. În lumea Rewe Group, care are peste 350.000 de angajaţi şi undeva la 85 mld. euro cifră de afaceri, nu ne simţim inferiori, România are potenţialul uman, suntem harnici, ambiţioşi şi suntem şi deschişi, pe acest lucru ne bazăm în viitor.

Strategia noastră de business este gândită pe termen lung, ne propunem să investim 5,128 milioane de lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro, până în 2029, în principal în extinderea reţelei până la un total de 619 magazine şi 6 centre logistice. Astfel, putem spune că ne-am planificat încă de pe acum următorii aproape 10 ani şi ne-am luat responsabilitatea de a face paşii necesari înainte spre a ne atinge aceste obiective conform planului. Ne evaluăm anual strategia de business şi suntem mereu flexibili să ne adaptăm contextului socio-economic, pentru a găsi soluţii relevante, potrivite pentru o creştere sănătoasă. Am avut o creştere frumoasă în ultimii 10 ani şi ne propunem la fel şi pentru următorii 10 ani.

Pentru a ajunge la rezultatele bune pe care ni le-am setat, ne vom ghida în continuare după cei şapte piloni strategici. Extinderea reţelei ne va ajuta să fim mai aproape de comunităţi, iar modelul nostru de discounter va atrage cu siguranţă din ce în ce mai mulţi consumatori. Vom continua să facem paşi spre a aduce şi mai multe produse 3RO pe rafturile noastre. Ne vom concentra pe conceptul omnichannel, asigurând o experienţă integrată şi fluidă, indiferent de canalul de achiziţie ales. Un alt pilon central al strategiei noastre este angajamentul ferm către neutralitatea carbonului până în 2040, un obiectiv asumat cu hotărâre de întregul grup. În plus, dorim să aducem oamenii în prim-plan, să stabilim conexiuni autentice şi să comunicăm de la om la om. Suntem convinşi că, în final, oamenii vor face diferenţa şi că aceste valori fundamentale ne vor consolida poziţia în inimile comunităţilor noastre şi în peisajul comercial.

La PENNY spunem mereu că viitorul se face azi, pentru că fiecare proiect, acţiune şi decizie pe care o luăm are ca obiectiv crearea unui viitor mai bun, sănătos, atât pentru noi, dar şi pentru generaţiile care vin din urmă. Şi asta aş vrea să transmit generaţiilor mai tinere: fiţi responsabili în tot ceea ce faceţi şi amintiţi-vă mereu că acţiunile realizate astăzi pot avea un impact enorm pentru lumea de mâine. Cei care au mizat astăzi pe România şi au plantat aici seminţele, vor avea tot aici şi cele mai frumoase şi sănătoase roade.

Retailul rămâne un sector foarte apropiat de consumatori, este un sector de necesitate pentru aceştia. De aceea şi responsabilitatea noastră faţă de ei este foarte mare, tot ce facem are la bază nevoile românilor, dorinţele lor, feedbackul lor pentru produsele şi serviciile pe care le oferim. Suntem încrezători că în următorii 10 ani sectorul nostru va evolua responsabil, în primul rând în direcţia nevoilor consumatorilor şi, în continuare, cu obiectivul clar de a le oferi acestora o experienţă cât mai plăcută şi prietenoasă la cumpărături. Vom fi peste tot pe unde consumatorii caută serviciile noastre, vom fi în proximitate, vom fi digitali, mai flexibili şi, în acelaşi timp, nu vom uita să fim umani în relaţia cu ei. România se află într-o poziţie promiţătoare pentru dezvoltare, având un potenţial considerabil de convergenţă cu Uniunea Europeană. Accentul pe o dezvoltare extensivă, pe creşterea veniturilor şi densitatea economică, creează premisele unui progres semnificativ. Cu încrederea solidă în resursele ţării, anticipăm că România va continua să performeze remarcabil în comparaţie cu statele membre UE.

Când ne gândim la relaţia noastră cu Ziarul Financiar, am văzut întotdeauna deschiderea către comunicare şi colaborare. Aţi fost acolo când am anunţat fiecare noutate de business, fiecare rezultat financiar, fiecare noutate din echipa de management. Personal, citesc în fiecare dimineaţă ultimele ştiri din Ziarul Financiar, pe care le discut şi le împărtăşesc atât cu echipa mea, dar şi cu partenerii PENNY. Au fost numeroase titluri şi articole pe care le-am citit cu interes de-a lungul timpului, atât ştiri despre noi, sau care menţionau PENNY în anumite contexte, dar şi ştiri despre economia ţării şi despre mediul de business din România, cele mai multe extrem de importante şi pentru activitatea noastră de zi cu zi. Vă mulţumim pentru profesionalism şi putem să afirmam că şi mâine, când ne vom începe ziua de muncă, noutăţile din Ziarul Financiar vor fi în continuare pe ordinea de zi.

 

Victor Căpitanu, cofondator şi co-CEO One United Properties

Mesajul care aş vrea să rămână către generaţiile următoare ar fi unul cât se poate de optimist. Îmi imaginez o Românie ca un pol de stabilitate, o comunitate dinamică de antreprenori, cu o Capitală a dezvoltării şi inovaţiei tehnologice, cu GDP cu 50% mai mare, una din cele mai puternice economii din Europa Centrală şi de Est, în care dezvoltarea se produce accelerat, iar scăderea diferenţelor între Capitală şi provincie se estompează.

Din punctul meu de vedere, simt că suntem încă la început cu compania, One mai are foarte multe de spus în sectorul imobiliar, iar potenţialul în următorii 10 ani este excepţional. Suntem foarte încântaţi de călătoria din care facem parte, de cum se vede ea acum şi peste ani, precum şi de creşterea pe care o avem în faţă noastră. România este probabil în cel mai bun moment de dezvoltare din istoria ei, compania noastră cu siguranţă este în cel mai bun moment al sau de până acum şi suntem foarte bine poziţionaţi pentru creşterea viitoare.

Compania aceasta este efortul unor oameni foarte pasionaţi de ceea ce fac, foarte creativi şi profesionişti. Astfel că prioritatea noastră este echipa. Ne dorim să avem alături cei mai buni oameni, care să fie foarte bine compensaţi, oameni care să creadă în aceleaşi valori cu care am pornit la drum. Cu ajutorul echipei vom reuşim să creştem de patru ori compania în următorii 10 ani. Căutăm continuu oameni valoroşi care să fie alături de noi şi cu care să reuşim să creştem calitatea vieţii în Bucureşti,  să transformăm Capitala noastră într-un loc dezirabil, atât pentru locuit, muncit, cât şi pentru petrecut timpul liber.

De asemenea, un alt obiectiv este să ne creştem continuu reţeaua de parteneri, investitori şi acţionari. Vrem să dublăm numărul de acţionari în următorii doi ani şi ne aflăm mereu în legătură cu investitori internaţionali şi locali care să vină alături de One United Properties în România. Am reuşit să creăm această companie şi să creştem valoarea pentru investitorii şi actionarii noştri, care ne susţin şi dezvoltarea prezenţa şi viitoare.

Sectorul imobiliar în România ar avea nevoie de proiecte care să fie desvoltate mai structurat, cu mai mult respect pentru oraş şi comunitate. Noi vrem, împreună cu alţi dezvoltări serioşi şi responsabili, să schimbăm în bine oraşul, să creştem valoarea Bucureştiului în beneficiul comunităţii şi al celor care locuiesc aici şi care vor dori, pe viitor, să vină aici.

Din acest punct de vedere potenţialul de creştere al sectorului este semnificativ. Oraşul are nevoie de cartiere noi, cu clădiri de calitate, eficiente energetic, care să dea naştere unor noi comunităţi, cu multiple facilităţi. În acest moment există un deficit structural de apartamente de calitate şi de comunităţi noi, de dezvoltări mixte, iar One United Properties şi-a luat angajamentul să facă acest lucru pe termen lung, pentru a aduce beneficii concrete oraşului Bucureşti şi, bineînţeles, şi acţionarilor noştri şi toturor stakeholderilor companiei.

Îmi amintesc de titlul „Înapoi în Europa”, prin care ZF număra orele până la intrarea României în Uniunea Europeană. Ziarul exprimă un sentiment pe care noi, toţi românii, îl aveam atunci, unul de normalitate, de nerăbdare, să primim statutul de ţară membră.

 

Sergiu Manea, CEO al BCR

Sistemul bancar de astăzi nu este doar foarte diferit de cel de acum 10 ani, ci putem să fim siguri că ceea ce considerăm acum funcţionalităţi de top în banking vor fi normă în următoarele 6-12 luni.

Asta pentru că facem parte dintr-o industrie care este despre oameni, pentru oameni. O industrie modelată de aşteptările noastre, care are legătură direct cu comportamentul nostru şi dinamica preferinţelor de consum. Care evoluează odată cu tehnologia şi ţine pasul cu schimbările sociale.

Până acum, transformarea digitală în domeniul bancar a ajutat la rezolvarea unor provocări din interacţiunea cu clientul, oferind acces la digital banking, open banking, aplicaţii bancare şi platforme pentru clienţi. Vorbim astăzi despre servicii predictive şi experienţă personalizată prin analiza datelor. Avem regtech, care a dus la setarea cadrului legal de desfăşurare a activităţilor financiare, la sporirea securităţii cibernetice şi posibilitatea autentificării inteligente.

Însă, pentru următorii 10 ani, transformarea va ţine de hiperpersonalizare, de cele mai bune servicii de consiliere financiară şi de crearea unei experienţe de client care să fie sigură, uşoară, parte din viaţa de zi cu zi. Spre exemplu, recuperarea cheltuielilor de grup din vacanţă sau chiar şi împărţirea unei facturi vor fi posibile instant. La fel cum nu vom mai vorbi despre portofoliul de produse şi servicii, ci vom avea soluţii individualizate 100%, care se vor baza pe înţelegerea în profunzime a obiectivelor financiare şi de viaţă ale clientului.

Sunt convins că bankingul joacă un rol activ în economia longevităţii, în crearea de prosperitate şi facilitarea incluziunii, rol care va fi amplificat de tehnologie. Iar următorii 10 ani vor fi despre consiliere financiară sau nu vor fi deloc. Vor fi despre planificare financiară pentru toate generaţiile şi pe toate liniile de business, de la retail la corporate. Vor fi despre înţelegerea modului în care educaţia financiară şi antreprenorială, dar şi investiţiile strategice şi inovaţia pot influenţa pozitiv PIB-ul naţional şi pot duce la dezvoltarea rezilienţei financiare de ţară. Vor fi despre înţelegerea schimbării lanţurilor industriale. Dar şi despre impactul demografic - de la educaţie continuă şi schimbarea structurii joburilor, de la investiţii în resursa umană pentru recalificare şi specializare pâna la globalizarea forţei de muncă şi la posibilitatea de a lucra doar pe proiecte. De la investiţii care încurajează sectoarele cu avantaj competitiv pentru viitoarele cicluri economice la înţelegerea oportunităţii de a extinde durata carierelor profesionale şi de a integra generaţii diferite la locul de muncă. Iar toate acestea vor fi însoţite de o mai bună înţelegere a economiei sociale şi a modului în care putem să facem alegeri financiare care ne fac bine. Prin perspectiva pe termen lung, gestionarea veniturilor şi diversificarea surselor de finanţare.

De altfel, unităţile BCR trec printr-un proces de transformare şi devin hub-uri pentru servicii financiare inteligente, tocmai pentru că digitalizarea facilitează un dialog financiar personalizat cu clienţii. Iar tehnologia ne va permite să creăm servicii de consiliere şi planificare financiară la distanţă. Oamenii vor merge la bancă sau vor accesa o platformă video pentru a beneficia de consiliere adaptată pe venitul, stilul şi obiectivele de viaţă. Pentru că bankingul nu înseamnă doar rezolvarea unor nevoi imediate şi îndatorare, ci înseamnă produse de economisire, de investiţii, asigurări, pensii private sau credite ipotecare verzi.

Banking-ul nu stă pe loc. Iar o bancă evoluează cu şi prin fiecare client. Cel puţin, asta simt că facem noi, la BCR. Iar povestea noastră despre transformare şi inovaţie s-a consolidat în ultimii cinci ani, de la momentul lansării George – primul produs FinTech operaţionalizat de o bancă din România. Realist, acum 5-7 ani, ne-ar fi fost greu să credem că putem să avem o relaţie personală cu banca. Ne-ar fi fost greu să credem că vom avea cele mai importante servicii bancare accesibile direct de pe telefon. De fapt, ne-ar fi fost absolut imposibil să ne imaginăm că nu vom mai avea de semnat contracte, cu multe pagini de termeni şi condiţii, pentru a ne deschide un cont curent sau pentru a accesa un credit. Dar ce s-a întâmplat în aceşti cinci ani? Lumea întreagă a trecut printr-un proces de digitalizare accelerat. Iar noi am făcut ce am promis: am rămas conectaţi la nevoile în schimbare ale oamenilor.

Astăzi avem peste 1,8 milioane de utilizatori activi. Am introdus peste 350 de funcţionalităţi în platformă şi am reuşit să ne păstrăm cel mai bun rating în rândul aplicaţiilor de banking din România, în magazinele Google Play şi AppStore. Durează 5 minute să accesezi o asigurare, 7 minute ca să aderi la Fondul de Pensii Facultative Pilon III şi aproximativ 15 minute ca să accesezi un credit ipotecar. CASA MEA este, de altfel, primul credit ipotecar online din România. În acelaşi timp, 99% dintre conturile de economii, peste 76% dintre depozite şi 66% din totalul rambursărilor anticipate se întâmplă pe flux 100% digital, în George. 

Ce vor însemna toate aceste funcţionalităţi peste 10 ani? Fix ce vor însemna şi peste un an. Normă pentru industrie. Iar asta nu face decât să ne oblige să rămânem conectaţi la oameni. Pentru că în era transformării digitale, în spatele fiecărui dispozitiv şi al fiecărui algoritm, în spatele oricărei inovaţii se află oamenii. Iar banking-ul a fost, este şi va fi despre OAMENI.

 

Alexandru Reff, Country managing partner, Deloitte România şi Moldova

Sper ca România următorilor zece ani să fie ţara în care tinerii noştri aleg să rămână. O ţară cu bună guvernare, care îşi valorifică nenumăratele resurse în mod strategic, pe baza unei orchestrări de eforturi pe termen lung din partea statului, a mediului de afaceri, academic şi de cercetare şi a societăţii civile, cu integritate şi preocupare autentică pentru binele comun, dar şi cu încredere în rolul iniţiativei personale şi al responsabilităţii individuale.

Judecând după evoluţia din ultimii ani, cred că domeniul serviciilor profesionale va continua să se dezvolte, pe fondul nevoii mediului de business de a înţelege şi a-şi ajusta activitatea pentru a se alinia la mega-tendinţele din afaceri şi din societate (transformare digitală, ESG etc.), cât şi la schimbările specifice unei anumite perioade sau unor anumite industrii, care necesită măsuri rapide (schimbări legislative multiple, deseori intempestive, aşteptări mai stricte de conformare cu multiple reglementari, o agendă tot mai complexă şi mai importantă de gestionare a riscurilor, dar şi crize - pandemie, războaie, inflaţie, ajustări semnificative în lanţurile de aprovizionare etc.). Construirea în interiorul companiilor a unei expertize şi a unor competenţe care să ţină pasul cu schimbările, în contextul dificultăţilor de pe piaţa muncii, reprezintă o mare provocare, iar profesioniştii din domeniul nostru pot suplini această nevoie. Cred că rolul nostru va putea fi distinctiv şi generator de impact pozitiv şi în următorul deceniu.

Evoluând continuu portofoliul de competente, adăugând şi mai multe active digitale şi în general adoptând noile tehnologii, atât ca parte a soluţiilor oferite clienţilor, cât şi ca modalitate de a ne desfăşura activităţile curent, accentuând colaborarea la nivel internaţional şi construind mai multe alianţe, parteneriate şi chiar eco-sisteme locale, regionale sau globale, menţinând atractivitatea pentru profesionişti talentaţi si o integritate fără compromisuri în tot ceea ce facem, astfel încât să putem rămâne un furnizor esenţial de servicii de infrastructură de expertiză, încredere şi conectare pentru lumea afacerilor şi pentru societate în ansamblu.

 

Jean Valvis, fondatorul Valvis Holding

Ţara are bogăţia, are oamenii şi spiritul antreprenorial, are structuri care păstrează pacea socială şi structuri care păstrează stabilitatea monedei şi deci stabilitatea economică. În faţa noastră văd zile şi mai competitive, văd o economie şi mai dinamică. Aşa cum facem noi cu apa minerală, vor fi şi alte branduri din alte sectoare care vor cuceri lumea.

În ceea ce priveşte evoluţia economiei locale în următorii ani, sunt două aspecte pe care le consider relevante.

În primul rând, am încredere totală în instituţia Băncii Naţionale a României. Este extrem de importantă seriozitatea colectivului condus de guvernatorul Mugur Isărescu. Oamenii vor înţelege că creşterea ţării, a economiei, se datorează în mare parte acestei instituţii care a ţinut moneda stabilă. În al doilea rând, aşa cum am fost convins încă de la început, valoarea adăugată a acestei societăţi o face antreprenoriatul, românii care au iniţiativă în mediul privat.

Vorbesc atât de cei care au început în anii ’90 ca şi mine, şi care au 60-70 de ani acum, dar şi de generaţiile mai tinere de antreprenori. Sunt deja atâtea exemple de businessuri care au început greenfield (de la zero) şi care sunt sănătoase, utile societăţii, care au căpătat încrederea consumatorului român. Sunt afaceri cu care ne mândrim cu toţii şi care fac concurenţă brandurilor europene. Chapeau!

Ţara are bogăţia, are oamenii şi spiritul antreprenorial, are structuri care păstrează pacea socială şi structuri care păstrează stabilitatea monedei şi deci stabilitatea economică. În faţa noastră văd zile şi mai competitive, văd o economie şi mai dinamică. Aşa cum facem noi cu apa minerală, vor fi şi alte branduri din alte sectoare care vor cuceri lumea.

În 25 de ani, sper ca Aqua Carpatica să fie numărul unu mondial în categoria de apă plată. Se poate! Rezerva există, calitatea e superioară faţă de actualul lider, deci e o perspectivă realistă. Spre comparaţie, acum 25 de ani, businessul meu nu avea caracterul internaţional pe care îl are astăzi. Mai mult, la momentul acela, aveam un singur brand – Dorna -, pe când portofoliul din prezent cuprinde mai multe mărci (Aqua Carpatica, Chateau Valvis, Domeniile Sâmbureşti, Sâmburel de Olt, Aqua Carpatica Flavours şi Wet Hard Seltzer – n.red.).

Dezvoltăm în continuare produse şi branduri noi. În general, am schimbat scara activităţii, vorbim de acumulări cantitative care au dus la diferenţe calitative şi de materialism dialectic. Grupul devine foarte mare, nu mai vorbim de proceduri specifice unui business antreprenorial flexibil, micuţ. Când instituţionalizezi un holding, ritmul de schimbă.

Diversificarea în business este bună, mai ales când ai un holding şi ai devenit o corportaţie importantă. Avem în state precum Japonia şi Coreea de Sud o serie de modele relevante în ceea ce priveşte diversificarea.

Încă de la început, încă din anii ’90, am fost convins de avantajul competitiv şi comparativ pe care îl au izvoarele din România. Am crezut încă de atunci că România este patria apelor minerale. De aceea am lăsat frumosul oraş al copilăriei mele, Geneva, şi am venit în România. Am venit din convingere. Totuşi, la momentul acela, nu îmi imaginam dimensiunile şi evoluţia pe care le vor avea businessul meu. Eram pasionat şi credeam în valori obiective absolute.”

 

Marco Hößl, CEO al Kaufland România & Moldova

Retailul este un domeniu dinamic în care, dacă vrei să rămâi relevant, trebuie să ţii permanent apăsată pedala de acceleraţie. Trebuie să ai în vedere întregul campionat, nu doar prima linie de finish. La Kaufland, gândim întotdeauna lucrurile în perpectivă, avem strategii planificate pe decade şi investiţii pe termen lung.

Viziunea noastră se materializează în direcţii strategice clare pentru următorii zece ani. Avem deja proiecte adresate tinerilor din Generaţia Z, viitorii clienţi Kaufland. Suntem atenţi la ce îşi doresc şi investim în tehnologii şi produse care îmbunătăţesc experienţa de cumpărare şi răspund nevoilor acestora. Deschidem magazine şi le modernizăm pe acele actuale, pentru a fi mai aproape de clienţii noştri din toată ţara.

Avem în plan consolidarea şi extinderea parteneriatelor cu producătorii locali, care stau la baza modelului nostru de business. Astăzi, avem peste 2.60ww0 parteneri români, din totalul de 3.300. Ponderea cheltuielilor cu aceştia creşte de la an la an, la fel şi ponderea produselor româneşti de la raft.

Totodată, rămânem dedicaţi obiectivelor noastre de a reduce poluarea cu plastic şi risipa alimentară, încurajând consumul responsabil şi grija faţă de mediu. Vom continua să ne implicăm în comunităţile locale, investind în proiecte cu impact pe termen lung, care le ajută să se dezvolte sustenabil.

Şi vom rămâne un angajator dedicat echipei sale, pentru că oamenii sunt cel mai important capital al companiei noastre. Este prioritar pentru mine să le asigur un mediu de lucru prietenos, cu oportunităţi de dezvoltare personală şi profesională şi eforturi remunerate corespunzător.

Suntem încrezători că aceste investiţii ne vor ajuta să continuăm să fim un lider în retailul alimentar din România şi să contribuim la dezvoltarea economică şi socială a ţării.

Cu siguranţă, vom vedea o transformare în direcţia sustenabilităţii, care va deveni o normă pentru întregul sector de retail. Este o schimbare impusă treptat de consumatori, de reglementările emergente, dar şi nivelul de resurse naturale disponibile, care nu pot susţine ritmul actual de consum. Este o evoluţie firească şi mă bucur să văd implicarea tot mai mare a companiilor.

Kaufland România a fost pionier în sustenabilitate încă din 2016, când am început primele investiţii. Am fost primul retailer din România care şi-a dotat toate magazinele cu automate pentru colectarea deşeurilor, încă din 2021. Acum, avem puncte de colectare în magazine pentru diverse tipuri de materiale şi oferim recompense clienţilor care vin la noi să recicleze. Acţionăm întotdeauna cu grijă faţă de mediu şi viitorul copiilor noştri. Investim în energie verde, în transportul alternativ şi campanii prin care formăm generaţii de consumatori responsabili şi informaţi.

Totodată, vom vedea un interes tot mai crescut pentru produsele româneşti, care va contribui la o maturizare a capacităţii naţionale de producţie. Este o lecţie pe care ultimii ani ne-au reconfirmat-o, că statul are nevoie de autonomie, să poată susţine necesarul de consum din producţia internă, indiferent de context.

Şi vom asista la o evoluţie accelerată a digitalizării, în linie cu avansurile tehnologice din ultima perioadă. Aceste inovaţii vor simplifica şi vor personaliza mai mult experienţa clienţilor în magazin şi online şi ne vor ajuta să operăm mai eficient.

România poate fi pe cât de frumoasă o facem noi să fie. Implicarea face diferenţa.

În toţi aceşti ani, am descoperit în paginile ZF numeroase lecţii valoroase şi surse de inspiraţie, care ne-au ghidat în deciziile noastre strategice. Apreciem profund profesionalismul, dialogul deschis şi colaborarea fructuoasă pe care am avut-o, şi continuăm să le avem, cu echipa ZF.”

 

Bogdan Neacşu, director general al CEC Bank

Mesajul meu către noua generaţie este: dacă vreţi să trăiţi într-o Românie de care să fiţi mândri, alegeţi să vă implicaţi şi să schimbaţi lucrurile aşa încât să devină ţara pe care v-o doriţi.

Continuăm, de asemenea, programul de transformare început deja de câţiva ani, cu accent pe diversificarea serviciilor pentru clienţi, prin adoptarea de metode şi tehnologii moderne. În acelaşi timp ne ducem mai departe planurile de creştere sustenabilă, de atragere de resurse şi capital pentru a finanţa economia românească şi ne vom încuraja clienţii să facă economii. Până la urmă bunăstarea unei societăţi ţine foarte mult de gradul de educaţie financiară şi antreprenorială al oamenilor şi al companiilor, educaţie la care şi noi, ca bancă, avem o contributie esenţiala.

Aşa cum observăm deja prin mişcările din piaţă, vom asista la o consolidare din ce în ce mai puternică a sistemului financiar-bancar, atât în România, cât şi la nivel regional şi european.

De asemenea, mă aştept ca nivelul de calitate al produselor şi serviciilor să crească pe măsura evoluţiei nevoilor clienţilor, a simplificării şi a dezvoltării tehnologiei pe de o parte şi a creşterii gradului de complexitate pe zona de consultanţă pe altă parte.

Vom avea şi pe viitor un rol activ în creşterea gradului de incluziune financiară din România, prin consiliere şi acces la servicii bancare, prin intermediul celei mai extinse reţele teritoriale, ca parte dintr-un sistem financiar-bancar mai sănătos, mai incluziv. Un aspect îmbucurător în acest sens este acela că gradul de accesibilitate a persoanelor fizice la produse bancare a urcat de la 50% în perioada 2008-2009 până la aproape 70% în prezent. Consider că acest trend va continua în următorii ani.

Cred că banca universală a viitorului ar trebui să fie o combinaţie între banca digitală şi banca tradiţională, axată pe servicii şi consultanţă cu rol mai complex. Banca viitorului trebuie să fie simplă, sigură şi sustenabilă. Vorbind de sustenabilitate, rolul băncilor va rămâne cel puţin la fel de important, pentru că sistemul financiar-bancar va direcţiona în continuare fondurile în economie. În contextul priorităţilor ESG, băncilor le revine misiunea de a monitoriza şi orienta capitalul către proiecte de dezvoltare durabilă, conform Agendei 2030 a Uniunii Europene şi a obiectivelor de tranziţie la o economie cu emisii reduse de carbon. Cred foarte mult într-o evoluţie a societăţii şi în impactul pozitiv pe care băncile îl vor avea în această dinamică.

 

Mihai Tecău, CEO al OMNIASIG

Ne dorim ca România să devină o ţară a inovaţiei şi a sustenabilităţii, în care educaţia şi egalitatea socială sunt priorităţi. Generaţia voastră va juca un rol crucial în această transformare. Investiţi în educaţia voastră, susţineţi inovaţia şi protejaţi mediul. Fiţi lideri responsabili, gândiţi în perspectivă şi lucraţi împreună pentru a construi o Românie mai bună pentru toţi.

Piaţa asigurărilor este într-o continuă schimbare, influenţată de factori multipli, precum contextul  social, politic şi macroeconomic. La OMNIASIG, ne pregătim pentru următorii zece ani printr-o abordare proactivă şi orientată spre viitor. Înţelegem că soluţia pentru a rămâne competitivi este să fim în pas cu nevoile clienţilor noştri şi să anticipăm cerinţele generaţiilor viitoare.

Ne adaptăm constant oferta de produse şi servicii pentru a răspunde cerinţelor actuale ale clienţilor şi pentru a anticipa tendinţele viitoare. Din ce în ce mai mult, pentru clienţii noştri eficienţa şi accesibilitatea serviciilor devin mai importante şi de aceea investim constant în soluţii tehnologice inovatoare care să faciliteze utilizarea asigurărilor. Anul acesta, compania noastră şi-a actualizat elementele de identitate (Misiunea, Viziunea, Valorile şi Promisiunea OMNIASIG), prin această repoziţionare am reconfirmat astfel angajamentul nostru de a fi mereu alături de clienţii şi partenerii noştri, adaptându-ne continuu la dinamica pieţei. Indiferent de context, piaţa asigurărilor a evoluat constant, cu paşi mai mici sau chiar în salturi mai mari facilitate de perioade de creştere economică. Prin urmare, ne aşteptăm ca piaţa asigurărilor să continue să se dezvolte, iar în următorii zece ani vedem acest sector experimentând o consolidare mai puternică, atât în ceea ce priveşte volumul de business, cât şi din perspectiva schimbărilor legislative şi economice. Un factor important care va influenţa evoluţia este creşterea gradului de educaţie financiară în rândul populaţiei. Se observă deja o tendinţă de înţelegere mai bună a importanţei asigurărilor, în special în contextul postpandemic. Astfel, suntem optimişti că, printr-o abordare proactivă şi adaptabilă, industria asigurărilor va continua să inoveze şi să se dezvolte în următorii zece ani.

 

Maria Rousseva, Director General Adjunct, BRD Groupe Société Générale

România are toate datele ca să devină o putere economică regională. Are mărimea critică, are potenţial şi resurse umane. Aş spune însă că are nevoie de mai multă cutezanţă şi ambiţie de a reuşi, şi trebuie să creadă mai mult în ea însăşi.

Dacă toate aceste lucruri se întâmplă, vom vedea o ţară care va profita de pe urma atuurilor sale majore: IT-ul, industria auto, agricultura şi biodiversitatea. Coroborat cu dezvoltarea infrastructurii, în zece ani sper că vom vedea primele companii campioane regionale provenite din România. 

Zece ani este o perioadă destul de lungă, dar sunt sigură că ne vom urmări consecvent planurile pe care le avem acum şi care privesc o tehnologizare accelerată pentru toate procesele care au legătură atât cu distribuţia de produse şi servicii, cât şi cu operaţiunile back-office. Ne uităm cu atenţie la nevoile clientelei, la contextul socio-economic, de mentalităţi, la principalele evoluţii reglementare pentru ca să putem obţine un rezultat cât mai apropiat de ceea ce se aşteaptă. De asemenea, ne străduim să răspundem uneia dintre cele mai mari provocări şi oportunităţi, în acelaşi timp, nu doar pentru industria bancară, ci pentru toată economia – tranziţia verde.

Deja vedem cum tehnologia începe să răspundă unora dintre cele mai importante întrebări pe care o bancă le are: ce preferinţe au clienţii, cum folosesc ei serviciile şi produsele bancare, ce şi-ar dori pe viitor. Această tendinţă se va intensifica în următorii ani, pe măsură ce şi tehnologia va evolua. Pe de altă parte, relaţia cu clienţii va trece într-o zonă în care calitatea consultanţei va conta tot mai mult, şi din acest punct de vedere formarea multidisciplinară a oamenilor va deveni încă şi mai importantă. În ceea ce priveşte piaţa în general, probabil procesul de consolidare va continua, rezultând la final o piaţă cu mai puţini jucători, însă mai puternici.

 

Ramona Pârvescu, head of Unilever România

Suntem în permanenţă conectaţi la noile tendinţe de consum, studiem constant piaţa, încercăm să identificăm direcţia în care se vor îndrepta dorinţele consumatorilor şi să venim cât mai rapid pe piaţă cu produse care să le preîntâmpine.

Avem multe branduri puternice şi, prin modelul nostru de business, ne concentrăm atenţia pe dezvoltarea acestora în cel mai potrivit mod pentru consumatori. Potenţialul este foarte mare! Există încă unele categorii care au atins doar un procent de 30%-50% penetrare. Rolul nostru, ca lider în multiple catogorii, este să continuăm proiectele de educare şi informare, astfel încât românii să poată avea acces la bunuri de larg consum, care pot îmbunătăţi sănătatea, starea de bine, igiena şi nutriţia consumatorilor. Activăm în peste
10 categorii, avem multe proiecte în plan şi dorim să menţionăm câteva.

Brandurile noastre constituie prima sau a doua alegere a consumatorilor, în majoritatea categoriilor în care activăm. Unul dintre principalele obiective este acela de a rămâne aproape de consumatori şi de a le oferi întotdeauna soluţii relevante, adaptate noilor nevoi şi schimbărilor, considerând trei mari direcţii: comunitate şi parteneriate, grija pentru mediu şi beneficiile competitive prin produsele pe care le oferim consumatorilor - toate acestea într-un mediu digitalizat şi alături de o echipă motivată şi determinată. Rămânem fermi în faţa angajamentului de a transforma stilul de viaţă sustenabil într-o obişnuinţă.

Sectorul FMCG, ce are în focus consumatorul, este unul extrem de dinamic şi în continuă evoluţie. Astfel, obiceiurile de consum se vor modifica în funcţie de nevoile şi interesele consumatorului, de contextul economic şi social.

Ultimii trei ani ne-au învăţat cât de importante sunt flexibilitatea, adaptabilitatea şi ce rol important joacă tehnologia în viaţa de zi cu zi, dar şi în business. Un business care îşi doreşte să crească trebuie să fie în permanenţă conectat cu cei cărora li se adresează (consumatori, clienţi), este nevoie să îi asculte şi să se reinventeze pentru a rămâne în permanenţă relevant pentru aceştia. Cum în ziua de astăzi consumatorii şi clienţii, în egală măsură, sunt prezenţi în mediul digital, atât construcţia campaniilor de marketing şi comunicare, cât şi toată activitatea desfăşurată în zona de e-commerce, sunt componente esenţiale ale planurilor noastre de viitor.

Mediul online permite unui business şi implicit brandurilor să aducă un grad ridicat de transparenţă şi autenticitate în comunicarea către consumatori, să se conecteze la un nivel mai apropiat, cu un mesaj mai relevant către audienţe target – cu alte cuvinte, să fie mai aproape de consumatori, să îi asculte şi să se adapteze mai rapid la întrebările / provocările acestora şi este extrem de important să îl valorificăm corespunzător.

Comerţul electronic devine parte integrantă a oricărei experienţe offline, fie că vorbim despre social media, căutări online etc.

Componenta de sustenabilitate este, de asemenea, un aspect important, care se va dezvolta tot mai mult în următorii ani, pe măsură ce consumatorii şi companiile vor acorda tot mai multă atenţie aspectelor legate de mediu. Putem spune că piaţa trece printr-o schimbare semnificativă, tot mai atentă la sustenabilitate, cu accent pe reducerea deşeurilor, creşterea ratei de reciclare, caracterul sustenabil al ambalajelor şi cererea de formule cât mai prietenoase cu mediul.

Consumatorii devin din ce în ce mai conştienţi de impactul pe care acţiunile lor îl au asupra mediului şi caută produse cu ambalaje ecologice. Ne aşteptăm ca această tendinţă să stimuleze cererea de materiale de ambalare care sunt reciclabile, compostabile şi fabricate din resurse regenerabile. În acest sens, Unilever şi-a asumat ca, până în anul 2025, toate ambalajele de plastic folosite de companie să fie 100% reutilizabile, reciclabile sau compostate; până în 2039, produsele să genereze zero emisii - de la aprovizionarea cu materialele pe care le folosim şi până la punctele de vânzare ale produselor noastre şi de a menţine obiectivul deja îndeplinit de a trimite zero deşeuri către groapa de gunoi, în urma proceselor de producţie. Ca răspuns la provocarea dezvoltării unor produse sustenabile, ne putem mândri cu: detergentul Coccolino Care, cu o formulă bazată pe o tehnologie cu enzime biodegradabile; noua gamă de geluri de duş Dove, cu formulă 97% biodegradabilă; noua gamă Cif Cleanboost, ce conţine agenţi de curăţare 100% derivaţi din surse naturale, parfumul biodegradabil şi ambalaje 100 % reciclabile, realizate din plastic reciclat; produsele Hellmann’s realizate cu ambalaje 100% din materiale reciclate sau reciclabile etc.

Fiecare generaţie devine tot mai conştientă de forţa pe care o are ca să transforme România într-un loc mai bun în fiecare zi. Schimbarea vine odată cu noi şi încrederea că împreună putem face diferenţa/

Sunt sigură că Ziarul Financiar rămâne o continuă sursă de inspiraţie pentru cititorii fideli, printre care mă regăsesc şi eu. Sunt ani buni de când aflu din ZF cele mai interesante ştiri din business şi nu numai. Ziarul Financiar a fost alături de Unilever încă de la primii paşi pe care compania i-a făcut în România şi avem deja o istorie, putem spune că ne-am dezvoltat împreună – cu ajutorul publicaţiei am transmis publicului informaţii despre activitatea, brandurile şi investiţiile noaste în regiune, despre colegii noştri talentaţi şi acţiunile noastre de susţinere a comunităţii. Prin analizele despre pieţele în care activăm ne-am consolidat poziţia şi am găsit modalităţile prin care să devenim şi mai buni.”

 

Adrian Tănase, Director general, Bursa de Valori Bucureşti

Mă bucur că am ocazia să transmit mesajul meu pentru o nouă generaţie şi prin intermediul Ziarului Financiar cu ocazia acestui moment aniversar de 25 de ani. Mesajul meu se îndreaptă spre generaţia tânără de astăzi, cei care s-au născut odată cu Ziarul Financiar, dar şi către cei mai tineri. În timpul şcolii, facultăţii învăţăm să facem bani. Nu învăţăm însă cum să îi gestionăm. Gestionarea finanţelor personale este esenţială pentru a avea bani în perioada vieţii noastre când nu îi vom mai putea face cu atâta uşurinţă. Investiţia la bursă şi disciplina pe care o presupune acest exerciţiu sunt esenţiale pentru bunăstarea noastră financiară peste ani şi totodată această disciplină, dacă am avea-o fiecare dintre noi, ar putea schimba viitorul României.

Vă puteţi imagina că prin poziţia mea în calitate de director general al Bursei de Valori Bucureşti urmăresc cu interes articolele scrise de echipa Ziarului Financiar. În ultimii ani, pe măsură ce Bursa de Valori Bucureşti a crescut, a devenit mai vizibilă, au fost din ce în ce mai multe proiecte noi şi complexe implementate de noi cu stakeholderii pieţei de capital şi numărul articolelor din ziar dedicate pieţei de capital a crescut şi mă bucură asta. Folosesc această oportunitate pentru a vă mulţumi că ne ajutaţi să aducem antreprenoriatul din România şi investitorii mai aproape de piaţa noastră de capital.

 

George Copos, proprietarul grupului hotelier Ana Hotels

Pentru ţara mea îmi doresc, în primul rând, stabilitatea şi predictibilitatea care să ajute România să se plaseze în primele 10 ţări ale Europei. Îmi doresc ca ţara mea şi oamenii ei să devină mândri de realizările lor, iar oamenii buni să se reîntoarcă acasă.

Îmi doresc ca toţi copiii noştri să beneficieze în ţară de cea mai bună educaţie posibilă iar cei care învaţă în străinătate să revină şi să se integreze în mediul de afaceri din România. Îi încurajez pe toţi tinerii din România să îşi asume ideile de afaceri pe care le au şi să încerce să le dea viaţă. Poate că nu vor reuşi „din prima” însă cu siguranţă vor reuşi până la urmă să îşi realizeze visurile dacă vor persevera, aşa cum am făcut şi eu când eram de vârsta lor. Îmi doresc ca tinerii să înţeleagă faptul că nimic nu se poate realiza fără sacrificiu personal. Chiar şi acum, la cei 70 de ani ai mei, sunt prezent cel puţin două zile pe săptămână în şantierele companiei Ana Hotels.

Îmi doresc ca toţi românii să fie mândri că sunt români, aşa cum sunt şi eu.

Pentru businessul meu îmi doresc ca, peste 25 de ani, Ana Hotels să fie prezentă în toate locaţiile importante din ţară, excelând în industria ospitalităţii şi oferind servicii turistice de cea mai înaltă calitate. Îmi doresc să nu repet greşelile făcute în trecut, când nu toate iniţiativele mele în afaceri au reuşit. Îmi doresc să am în continuare puterea de a nu renunţa niciodată şi de a învăţa ceea ce trebuie din fiecare încercare, pentru a fi mai bun în ceea ce fac. Îmi doresc să nu îmi pierd curajul. Atunci când cei mai mulţi oameni îşi ţineau banii deoparte, eu am riscat şi am luat bani de la bancă pentru a-i investi atât în active cât şi în oameni, căci ei sunt cei care maximizează valoarea activelor deţinute. Şi acum fac la fel."

 

Alina Rus, Vicepreşedinte & CFO Raiffeisen Bank România

Aş îndrăzni să spun că nimeni nu ştie ce se va întâmpla în următorii 10 ani. De cele mai multe ori, ne facem planuri pentru următorii 3-5 ani, pentru că este important să ştim unde vrem să ajungem, care este obiectivul nostru pe termen lung.

Cât despre cum ne pregătim pentru ce ar putea să se întâmple în următorii zece ani, aş face o paralelă cu o altă dimensiune de bază a vieţii noastre, a societăţii, respectiv educaţia copiilor, cei care peste 10 ani vor trebui să facă faţă unor provocări cu totul noi faţă de ceea ce caracterizează prezentul sau orizontul de timp previzibil. Ca şi în cazul educaţiei, ne pregătim pentru viitor cultivând o trăsătură esenţială, adaptabilitatea.

Este important să ne dezvoltăm aceasta caracteristică, atât la nivel personal, mental, cât şi în ceea ce priveşte cultura organizaţiei, care trebuie să fie agilă şi să permită încorporarea promptă a noilor tendinţe şi un răspuns rapid în faţa provocărilor ce apar în industria noastră, fie că vorbim de tehnologii sau de factori de risc noi.

Cu siguranţă vom asista la o transformare radicală a sectorului bancar, cu o tendinţă generală de accelerare a digitalizării, generată de dorinţa clienţilor de a avea acces la o experienţă personalizată şi facilă în relaţia cu banca. Rolul băncii însă rămâne acelaşi, de a contribui constant la dezvoltarea economiei, prin produse financiare şi, mai ales, servicii de calitate, ce fac viaţa mai uşoară clientului în fiecare zi, fie că vorbim de persoane fizice, fie că vorbim de companii.

Cuvântul cheie pentru un bancher rămâne „încrederea”, aşadar, cred cu tărie că indiferent cum va arăta industria bancară peste 10 ani, ne vom ghida după acelaşi principiu – dorinţa de a clădi o relaţie bazată pe încredere alături de clienţii noştri. Am încredere că sistemul bancar din România este unul solid, rezilient, pregătit să facă faţă tuturor incertitudinilor şi să se adapteze nevoilor economiei româneşti.

Sunt convinsă că principiul fundamental pe care trebuie să desenăm orice plan pe termen lung este cel al sustenabilităţii. Contribuim continuu la dezvoltarea societăţii, dar este nevoie de efort, răbdare şi încredere că împreună putem să construim un viitor mai bun pentru noi toţi. Investiţiile pe care le facem azi poate nu sunt atât de vizibile generaţiei actuale, dar sunt esenţiale pentru ca peste 10 ani să trăim într-un mediu mai bun. Acesta este mesajul meu pentru generaţia viitoare – în fiecare zi facem alegeri mai mici sau mari, prin care noi înşine modelăm viitorul acestei ţări. Fiecare decizie responsabilă pe care o facem este un pas mic, dar sigur către o Românie mai bună, către o societate în care sustenabilitatea este nu doar un deziderat, ci o realitate în care avem acces la educaţie şi servicii medicale de calitate, utilizăm preponderent energie verde, avem condiţii de muncă decente, iar respectul pentru mediul înconjurător şi pentru comunitate în general este o constantă în viaţa de zi cu zi.