ZF 25 de ani: Supliment aniversar

ZF 25 de ani. Ce spun principalii bancheri, oameni de afaceri şi CEO din businessul românesc despre ZF şi despre cum cred ei că va fi în viitor (III)

17.11.2023, 00:06

Florin Talpeş, CEO şi cofondator al Bitdefender

Ca lider, cea mai puternică şcoală pentru mine a fost trecerea fiilor noştri prin adolescenţă.

Astăzi, eu conduc Bitdefender (în domeniul securităţii digitale), iar Măriuca (soţia sa – n.red.) Intuitext (în domeniul educaţiei preuniversitare). Pe acestea
ne-am focalizat pe termen lung.

Porniţi la drum cu zero cunoştinţe despre antreprenoriat, despre cum să faci şi să construieşti un business şi cu zero experienţă de management, am început să învăţăm 100% făcând - learning by doing. Astăzi, recomandăm tuturor să citească întâi ce au gândit alţii, să înveţe de la ei şi abia apoi să facă. Nu de alta, dar poţi reduce cu ordine de mărime numărul erorilor pe care le faci. Poate părea evident lucrul acesta, dar de cele mai multe ori accesăm superficial ce „ştiu pământenii“ despre subiectul de care suntem interesaţi. Nu ne dăm seama că pentru perfomanţă, aproape pe fiecare temă de care suntem interesaţi, trebuie să trecem de la stadiul de necunoscător la stadiul de „rezonabil de expert“, nu doar începător. Şi deci nu o vedem ca pe o activitate în sine de dezvoltare personală sau profesională, care trebuie structurată ca atare.

Ca lider, cea mai puternică şcoală pentru mine a fost trecerea fiilor noştri prin adolescenţă. Adolescenţa lor s-a suprapus cu o perioadă de dezvoltare pe mai multe direcţii a proiectelor noastre. Pentru noi a fost o mare provocare încercarea de a echilibra sprijinul pentru ei cu atenţia şi energia pe care le acordam vieţii de antreprenor. Într-o perioadă în care internetul nu era biblioteca uriaşă de cunostinţe de astăzi şi accesul la biblioteca lumii nu era deloc evident pentru noi, confruntarea mea ca tată cu adolescenţa lor a fost ca o ciocnire între civilizaţii. Obişnuit să fiu ascultat cu atenţie şi respectat în echipele noastre, ce spuneam acasă era pus la îndoială continuu şi în cel mai direct, abrupt mod cu putinţă. Era exact rezultatul educaţiei de gândire critică şi independentă la care contribuiam. Iar pe copii nu îi muţi într-un alt rol, nu îi treci printr-un training, nu îi concediezi, ci îi iubeşti necondiţionat.

Cu ajutorul copiilor mei am învăţat diferenţa dintre mine şi ideile mele şi a început să îmi placă atunci când ideile mele erau revizuite, îmbogăţite, răsturnate de cei cu care discutam. Astăzi, mi se pare că ar fi nesănătos dacă lucrurile ar fi altfel. Şi dacă răspunsul la ce spun eu începe cu „ai dreptate”, eu îl aştept cu nerăbdare pe „dar…”, pentru că acolo este partea valoroasă.

Am intrat ca o piatră de munte, ascuţită, în adolescenţa lor şi am ieşit ca o piatră de râu, rotundă, care se îmbină bine cu alte pietre şi cu apa.”

 

Ionuţ Ardeleanu, CEO al Auchan România

Ultimii ani ne-au obligat să învăţăm să pregătim viitorul apropiat, viitorul imediat – 3 luni, 6 luni, 1 an... şi doar să visăm la ce se poate întâmpla în următorii 10 ani. Astăzi, 10 ani par mai departe ca niciodată, iar strategiile nu reuşesc să vadă până acolo. Totodată, am învăţat şi să fim mult mai agili, mai robuşti, mai pregătiţi, incomparabil cu ce se întâmpla în urmă cu 4-5 ani.

Cum ne pregătim totuşi pentru următorii 10 ani? Probabil că o bună modalitate este aceea de a rămâne deschişi, curioşi, dar lucizi. E important să ne schimbăm modul de învăţare şi să ne alegem foarte bine sursele de informare, lucru din ce în ce mai greu.

În retail, ne aşteaptă cu certitudine, dacă se mai poate spune aşa, o perioadă de creştere accelerată – în zona digitală (destul de evident), cea de antreprenoriat local, inclusiv franciză, şi în multele modele de proximitate. Deşi o constantă a ultimilor ani, dezvoltarea proximităţii pentru formatele fizice pare a fi modul principal de creştere. Vom vedea şi primele preocupări serioase în tot ceea ce înseamnă blockchain şi web3 în retail, iar o schimbare semnificativă va fi trecerea de la simpla vânzare de produse la dezvoltarea generalizată de ecosisteme de soluţii complexe pentru clienţi şi parteneri, în jurul digitalului, datelor şi diverselor servicii.

Îmi doresc ca toate aceste lucruri să se întâmple într-un context românesc solid economic şi social, cu un sistem educaţional schimbat din temelii, într-o ţară în care vom vorbi mai puţin de infrastructura deficitară şi de necesitatea reformării sănătăţii, ci mai degrabă de plusul de valoare pe care noi îl aducem. Cred sincer că nu ne lipsesc multe lucruri pentru acest viraj esenţial – puţină deschidere, luciditate, multă responsabilitate şi schimbarea modului de învăţare.

 

Raul Ciurtin, cofondator Verdino

Sper ca în următorii ani foarte mulţi români plecaţi să se întoarcă acasă. Sper să îşi poată construi o viaţă frumoasă şi prosperă în România. Şi România să le poată oferi asta. E clar că economia locală a crescut foarte mult, atât datorită investiţiilor străine, cât şi datorită firmelor cu capital local. Nu ştiu să spun, în afară de aderarea la UE, care au fost alte evenimente importante în economia românească. Sigur pot să zic că ZF le-a relatat pe toate, şi asta cu mult profesionalism. Ba, mai mult, a scris şi scrie în continuare cu multă mândrie despre antreprenoriatul românesc. Aşa a fost şi în cazul meu!

În ceea ce mă priveşte pe mine ca antreprenor, faţă de Albalact, Verdino se vrea un proiect european, unde această categorie (mâncare alternativă la proteina animală - n.red.) e mult mai mare dat fiind comportamentul consumatorului. Ambiţiile sunt total diferite. Nu totul depinde de mine. Depindem de investitorii care vor vrea să investească în acest proiect.

Eu am terminat medicina. Iar când am absolvit, brusc, nu am mai vrut să fiu doctor şi am vrut să fiu om de afaceri. Habar nu aveam ce înseamnă asta, ştiam doar din ce văzusem prin filme. Am fost total nepregătit. Mi-au trebuit mulţi ani să învăţ să fac lucruri, să învăţ să fac echipe, să fac produse. După foarte multă muncă, am construit o companie în industria laptelului aproape de la zero. Făcând produse în fiecare segment, am reuşit ca această companie să devină numărul 1. În momentul în care am terminat acest ciclu, am realizat că dacă mai stau, nu mai pot să cresc, lucru pe care îl făcusem foarte mulţi ani. Atunci am vândut (a vândut Albalact, din poziţia de lider de piaţă către gigantul francez Lactalis – n.red.). De atunci am investit în mai multe companii. Dintre acestea, pe unele le-am vândut, pe altele încerc să le fac mari.

Cred că românii au un dar aparte de a face lucruri.

În ceea ce mă priveşte, această meserie legată de mâncare, o s-o fac cât o să pot să muncesc. După exit-ul din Albalact, am avut investiţii în mai multe zone, şi încă le am. Dar zi de zi, timpul meu este legat de zona de mâncare şi, în particular, de produsele alternative la proteina animală. E cumva opus faţă de ce am făcut până acum şi e totodată o provocare foarte mare.

Ceea ce facem noi acum este o categorie nouă în piaţă, iar inovaţia, îndrăzneala şi curajul fac parte din ecuaţie. Dar, cu siguranţă, oamenii sunt cei mai importanţi într-un business. Cred că un antreprenor are şansa să experimenteze atât succesul, cât şi eşecul. Eu am încercat să nu repet de două ori aceeaşi greşeală. Şi încerc să învăţ din greşeli! Şi tot învăţ... Cred că foarte des în viaţa de antreprenor m-am confruntat cu provocări, cu obstacole. Dar consecvenţa, tenacitatea, dorinţa de a reuşi, toate m-au făcut să merg mai departe. Depăşirea acestor momente mi-a adus cea mai mare satisfacţie.”

 

Dragoş Damian, CEO Terapia

Ca să schimb viitorul României în următorii 10 ani cred că o să intru în politică.

România are nevoie de un leadership politic care să refacă populaţia ţării, suntem pe o traiectorie de extincţie dacă vom continua aşa, nu o să avem economie dacă nu avem o generaţie tânără numeroasă.

România are nevoie de un leadership politic care să fie convins că muncitorii din fabrici, şantiere şi ferme sunt mult mai importanţi decat digitalizarea, inteligenţa artificială şi roboţii.

România are nevoie de un leadership politic care să înţeleagă că sistemul sanitar şi cel de învăţământ se vor vindeca numai printr-o competiţie reală între public şi privat. 

România are nevoie de un leadership politic care să sprijine afacerile de familie şi bursa, cele două plăci turnante care au stat la baza creşterii celor mai mari puteri economice.

România are nevoie de un leadership politic care să înţeleagă că primele două mari puteri din 2033 vor fi China şi India şi de aceea să dezvolte relaţii cu ele, să fim poarta lor de intrare în Uniune.

În 2033 să ne întâlnim sănătoşi şi să vedem câţi dintre 100 cei mai admiraţi CEO din 2023 au intrat în politică şi au schimbat viitorul României.

 

Fady Chreih, CEO, REGINA MARIA

Atâta timp cât vom lucra împreună, nu unii împotriva celorlalţi, avem în continuare şansa de a construi sisteme sustenabile şi strategii coerente de ţară pentru următorii 10 ani şi chiar mai mult.

Îmi doresc să cred că trei dintre tendinţele prin care, astăzi, REGINA MARIA face paşi de pionierat vor deveni, în următorii 10 ani, parte din normalitate pentru întregul sistem medical din România.

Mă refer aici la pivotarea către un model de îngrijire construit în jurul şi cu implicarea pacienţilor, în care banii să urmeze pacientul, iar acesta să poată alege unde doreşte să fie îngrijit.

Totodată, mă uit cu încredere la aplicabilitatea Inteligenţei Artificiale în medicină şi la impactul pe care îl poate avea digitalizarea în creşterea accesului la servicii medicale, dar şi în eficientizarea interacţiunii cu instituţiile publice, prin debirocratizare. Este clar că în următorii 10 ani, digitalizarea şi inteligenţa artificială vor fi parte din noul normal.

Cred că toate provocările pe care le are România în prezent pot fi transformate în oportunităţi de dezvoltare, iar printr-un dialog real între mediul public şi cel privat în toate sectoarele strategice, prin transparenţă şi stabilitate financiară şi legislativă, aceste provocări pot deveni motoare de creştere în următorul deceniu. 

Sunt ferm convins de rolul nostru de educator, în aceeaşi măsură în care cred în rolul de formator obiectiv de opinie al presei şi, implicit, al celei mai citite publicaţii de business din România, Ziarul Financiar. 

Atâta timp cât vom lucra împreună, nu unii împotriva celorlalţi, avem în continuare şansa de a construi sisteme sustenabile şi strategii coerente de ţară pentru următorii
10 ani şi chiar mai mult.

 

Iulian Dascălu, fondatorul dezvoltatorului imobiliar Iulius

„Pentru următorii 25 de ani, îmi doresc o ţară care să îşi continue evoluţia, mai puternică economic. În ceea ce mă priveşte, îmi doresc să am în continuare o echipă performantă şi determinată, astfel încât să realizăm proiecte viitoare care vor contribui la această dezvoltare.”

 

Călin Matei, CEO Groupama România

În anii '90, comerţul tradiţional din România număra peste 150.000 de magazine. Astăzi, mai sunt doar 38.000 de magazine tradiţionale, cu 2.000 mai puţine decât în 2021, cu 19.000 mai puţine decât în 2017 şi aproape de două ori mai puţine decât în 2013.

Sper ca România de peste zece ani să fie cea pe care ne-o dorim cu toţii şi pe care fiecare dintre noi a construit-o, cu efort, optimism şi încredere. O ţară cu un sistem de educaţie aliniat la nevoile viitorului, o ţară care formează modele şi creează oportunităţi de carieră şi dezvoltare pentru tinerii săi, care îşi respectă bătrânii şi se mândreşte cu valorile sale. O ţară care a făcut tranziţia către verde, către digitalizare, cu o infrastructură bine dezvoltată şi cu o capacitate şi mai mare de atragere de investiţii.

Mesajul meu pentru generaţiile viitoare? Nu contează ce obstacol ai în faţă. Contează pe cine ai alături.

Probabil că una dintre cele mai importante lecţii pe care le-am învăţat în ultimii ani a fost aceea a agilităţii. Am traversat perioade cu multe provocări, în care ni s-a demonstrat încă o dată cât de mult contează să ai o fundaţie solidă, pentru a putea naviga apoi cu mai multă uşurinţă printre provocări şi oportunităţi deopotrivă. Aşa că obiectivul Groupama pentru viitor rămâne în continuare acela de a menţine o fundaţie solidă, de a încuraja o cultură a agilităţii şi eficienţei, astfel încât să fim pregătiţi pentru tot ceea ce nu poate fi anticipat. A fost şi cazul pandemiei, pe care nimeni nu a anticipat-o, dar pe care am reuşit să o traversăm cu bine datorită acestei culturi a agilităţii şi eficienţei.

Personal, îmi doresc ca viitorul nostru, al tuturor, să fie unul în care vom fi învăţat deja să ne concentrăm mai mult pe ceea ce contează cu adevărat.

Cred că în următorii zece ani vom avea o altă perspectivă asupra ideii de prevenire şi că vom fi mai prudenţi atunci când vine vorba de felul în care ne raportăm la riscuri. Cred că vom vorbi cu mai multă uşurinţă despre o asigurare de viaţă, că vom prioritiza prevenţia în sănătate şi vom face din asigurările facultative o normalitate.

 

Mustafa Tiftikcioglu, CEO Garanti BBVA

Am convingerea că în următorul deceniu provocările de natură economică din România se vor atenua comparativ cu anii anteriori, existând o perspectivă pozitivă. Prognozele care indică o perioadă de stabilitate economică susţinută, fără crize la orizont, se vor confirma, şi vom asista la o creştere economică constantă şi sănătoasă.

Cred că implementarea planului de redresare şi rezilienţă, precum şi utilizarea altor fonduri UE ar trebui să genereze investiţii majore, care mai apoi vor fi un motor de creştere. Se anunţă, de asemenea, şi o temperare a inflaţiei, alături de o creştere a consumului privat, ca urmare a majorării salariului minim, a pensiilor şi a salariilor.

Pentru a aborda acest peisaj, noi, în Garanti BBVA, ne concentrăm strategia de business pe câteva aspecte cheie. În primul rând, ne angajăm să ne îmbunătăţim portofoliul de soluţii financiare pentru a răspunde mai bine nevoilor clienţilor noştri.

În al doilea rând, punem un accent puternic pe dezvoltarea digitală. Îmbrăţişarea tehnologiei este crucială în industria bancară de astăzi şi investim în soluţii digitale pentru a oferi o experienţă bancară fără impecabilă şi sigură. Şi aici mă refer la servicii bancare online, aplicaţii mobile şi măsuri solide de securitate cibernetică pentru a ne proteja clienţii.

În plus, oamenii noştri sunt în centrul strategiei Garanti BBVA. Ne angajăm să oferim echipei noastre pregătirea şi abilităţile necesare pentru a deveni bankeri cât mai experimentaţi clienţii noştri urmând să beneficieze de îndrumări şi sprijin pentru a-şi spori bunăstarea financiară.

În cele din urmă, sustenabilitatea este o prioritate de top pentru noi. Lucrăm activ pentru a deveni un grup bancar mai sustenabil, aliniindu-ne la eforturile globale de  protejare a mediul, iar ţelul nostru este de a contribui la conservarea naturii şi de a promova practici bancare responsabile.

Aş rezuma prin a spune că mizăm pe stabilitatea economică, iar elemente de mai sus, împreună, formează strategia noastră pentru un viitor de succes şi responsabil în industria bancară.

În ceea ce priveşte sectorul bancar, privind la următorii zece ani, de asemenea estimările noastre privind evoluţia şi dezvoltarea sunt optimiste. Vedem la orizont un sector bancar robust şi solid, cu mai multe tendinţe favorabile. Ne aşteptăm la o scădere a creditelor neperformante în continuare, reflectând un mediu de creditare mai sănătos. În plus, estimăm o continuare a îmbunătăţirii ratelor de solvabilitate, trend similar cu anii precedenţi, ceea ce va contribui la stabilitatea şi încrederea generală a sectorului bancar.

Aceste evoluţii pozitive sunt semne promiţătoare atât pentru industrie, cât şi pentru clienţi.

De asemenea, în următorul deceniu, anticipăm o stabilizare a ratelor dobânzilor şi o creştere a încrederii populaţiei în împrumuturi, aspecte care de altfel sunt deja vizibile în sector. Ştim că ratele stabile ale dobânzilor oferă predictibilitate, stimulând creşterea economică şi planificarea financiară prudentă. Mai mult, o dovadă în plus a acestei încrederi în sistem poate fi văzută în evoluţia pozitivă a depozitelor populaţiei.

În concluzie, dacă ar fi să fac o predicţie generală pentru următorii zece ani, as vrea să-mi exprim optimismul faţă de ce va urma. Cred cu tărie că în pofida vremurilor tulburi şi provocatoare din deceniile trecute, anii următori vin cu o promisiune de stabilitate, creştere economică şi bunăstare a românilor. Am rezistat furtunilor, ne-am adaptat la schimbări şi am învăţat din toate acestea. Cu rezilienţă şi inovaţie, suntem gata să navigăm către un viitor cu imprevizibilitate minimă şi să contribuim la viitor mai bun si mai prosper pentru toţi.

Iar dacă toate cele de mai sus se vor adeveri în următorul deceniu, vom afla cu siguranţă în premieră din paginile Ziarului Financiar, cea mai importantă publicaţie economică din România.

 

Traian Halalai, preşedintele executiv al Exim Banca Românească

Economia pare să se îndrepte treptat spre un model de creştere în care rolul investiţiilor va fi unul mult mai important, iar, în condiţiile în care acest model se va menţine pe termen mai lung, potenţialul economiei româneşti va creşte gradual în următorii zece ani.

De aceea, consider că România are atuuri pentru a-şi modela o traiectorie de dezvoltare conturată puternic în jurul ideii de valorificare a poziţiei sale geo-strategice, ca stat membru al Uniunii Europene - statut care asigură accesul la resurse semnificative, şi ca element de stabilitate în regiunea Europei de Est.

Astfel, cred că România de peste 10 ani va fi cel mai probabil o economie activă, dezvoltată şi puternică, un element de stabilitate regională şi un partener de afaceri valoros, alături de partenerii internaţionali.

Valorificând oportunităţile oferite, stimulând intens potenţialul local valoros de dezvoltare tehnologică, creând locuri de muncă inteligente pentru noile generaţii, avem toate premisele care, în 10 ani, să ne conducă la concluzia că putem vorbi despre o economie românească puternică, dinamică, o economie a viitorului european şi global.

De la înfiinţarea sa, în 1992, banca şi-a construit cu tenacitate succesul devenind una dintre cele mai valoroase companii româneşti. Ne-am adaptat, am învăţat, am modernizat, am schimbat stiluri, mentalităţi şi percepţii. Am performat în mod inteligent, devenind o bancă universală românească de top.

Sunt realizări remarcabile pentru o bancă ce în urmă cu 10 ani ocupa poziţia 21 în sistemul bancar.

De aceea, privim cu mândrie acest ultim deceniu de activitate - în care practic ne-am reinventat modelul de business - şi avem toată încrederea că şi în deceniul următorul vom continua să ne dezvoltăm accelerat. Pentru că, aşa cum am demonstrat şi până acum, avem capacitatea de a face faţă provocărilor, de a fi deschişi la noi abordări şi de a ne adapta permanent astfel încât să construim un brand puternic pe piaţa bancară.

Un brand care am toată convingerea că îşi va îndeplini misiunea asumată - de a contribui la creşterea prosperităţii în România prin construirea de parteneriate durabile pentru bunăstarea socială şi performanţa economică a clienţilor săi. Pentru că România creşte cu noi toţi!

Pe piaţa bancară românească există încă destul loc pentru consolidare şi cred că aceasta va fi tendinţa principală: procesul de consolidare a sistemului bancar va continua, lucru care îi va permite să mobilizeze mai bine resursele pentru susţinerea intermedierii financiare în România. Acest proces va fi însoţit în mod evident de continuarea investiţiilor în digitalizarea produselor şi serviciilor bancare, proces care, obligatoriu, va trebui dublat de eforturi în zona educaţiei financiare pentru reducerea disparităţilor care există între mediul urban şi rural în România. 

Pe măsură ce dezvoltările şi investiţiile IT vor avansa, vom asista desigur şi la o schimbare a arhitecturii comerciale axată pe remodelarea reţelei bancare tradiţionale. Cred că în viitor unităţile bancare vor rămâne principalul punct de contact, dar vor funcţiona după un model hibrid - cu personal pentru consiliere şi canale alternative de distribuţie (unităţi de tip self-banking, ghişee automate, ATM-uri etc.) pentru o acoperire mai bună a nevoilor de servicii financiare.

Cât priveşte strategiile de finanţare, este evident că băncile se vor concentra din ce în ce mai mult pe finanţările verzi care vor facilita tranziţia spre o economie cu emisii de carbon reduse. Este aşteptată şi o creştere a orientării băncilor spre creditarea companiilor care generează o valoare adăugată mai ridicată (aport crescut de tehnologie), astfel încât să fie stimulat şi procesul de tranziţie digitală în România. De asemenea, creditarea activităţii companiilor locale cu activitate industrială poate şi trebuie să ocupe un loc central pe agenda băncilor, pentru îmbunătăţirea ofertei la nivel agregat şi reducerea presiunii pe deficitul comercial. 

Astfel, cred că România de peste 10 ani va fi cel mai probabil o economie activă, dezvoltată şi puternică, un element de stabilitate regională şi un partener de afaceri valoros, alături de partenerii internaţionali.

 

Mircea Turdean, director general Farmec

Farmec va rămâne întotdeauna un business de familie. Avem obligaţia morală de a duce mai departe istoria de peste 130 de ani a companiei, dar şi moştenirea lăsată de prof. univ. dr. Ana Aslan. În mod cert, Farmec va continua să evolueze, să inoveze şi să aducă produse noi pe piaţa românească de cosmetice, în tandem cu cerinţele consumatorilor români.

Peste 10 ani ne propunem să dublăm exporturile companiei şi să încheiem acorduri cu parteneri cu aceleaşi valori ca ale noastre, la fel ca şi cei pe care îi avem în prezent. Noi evoluăm constant, de la an la an, aşa că suntem convinşi că şi următorii zece ani vor fi de bun augur pentru Farmec, cu toate provocările ce vor urma.

Suntem obişnuiţi să facem faţă provocărilor, am traversat cu bine o pandemie mondială, perioadă în care am avut inspiraţia de a lansa dezinfectanţi de uz casnic şi profesional, plus alte momente complicate, aşa încât suntem pregătiţi să facem faţă şi altor provocări ce vor veni. Avem în spate o istorie lungă, iar asta ne obligă şi ne motivează să ducem mai departe povestea Farmec.

 

Ion Nestor, co-managing partner Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP)

De-a lungul anilor au fost multe momentele în care un titlu, o imagine sau un editorial din Ziarul Financiar mi-a atras atenţia şi m-a pus pe gânduri.

La moment aniversar, privind retrospectiv la ultimii 25 de ani, pot spune fără nici o exagerare că Ziarul Financiar a făcut parte din intimitatea vieţii mele cotidiene. În afară de perioadele în care am fost absent din ţară, aproape că nu a existat zi lucrătoare pe care să nu o încep cu citirea Ziarului Financiar. Mărturisesc că, «old school» fiind, mie mi-a plăcut dintotdeauna şi continuă să îmi placă şi acum să citesc ediţia tipărită, să «simt» paginile, să le răsfoiesc … apreciez însă în egală măsură modul în care Ziarul Financiar a evoluat către zona digitală, pe care o domină cu autoritate în materie economică şi financiară.

În opinia mea, ziarul a evoluat extraordinar în aceşti 25 de ani reuşind totodată să îşi păstreze sobrietatea, echidistanţa şi profesionalismul
într-un mediu jurnalistic care, din păcate, a alunecat în mare măsură în ansamblul său către zona tabloidă. De-a lungul anilor au fost multe momentele în care un titlu, o imagine sau un editorial din Ziarul Financiar mi-a atras atenţia şi m-a pus pe gânduri. Îmi amintesc şi acum ce am simţit atunci când am văzut pe prima pagină succesul înregistrat de primul unicorn românesc – iată că putem şi noi!

În perioada extrem de complicată pe care o traversăm, este foarte greu de anticipat ce ne rezervă viitorul. În zona mea de interes, piaţa avocaturii de business, estimez că va continua procesul de adâncire a specializării serviciilor de asistenţă juridică oferite clienţilor, în paralel cu creşterea competiţiei într-o piaţă «a clienţilor», care va deveni din ce în ce mai dificilă. Firma noastră de avocatură este pregătită însă să facă faţă tuturor provocărilor. Sunt convins că, după mai mult de 30 de ani de activitate, echipa NNDKP are cunoştinţele, organizarea şi know-how-ul care să îi permită să rămână în continuare una dintre casele de avocatură de frunte.

În ceea ce priveşte perspectivele economiei româneşti în următorii zece ani, mă aştept ca, după o perioadă dificilă, care va dura câţiva ani, în măsura în care vom fi capabili să reformăm cu adevărat învăţământul şi administraţia, să asanăm mediul politic, să absorbim fondurile europene, să punem ordine în finanţele ţării şi să asigurăm infrastructura esenţială, România să poată face un pas mare înainte datorită maturizării unor factori macroeconomici şi a unei conjuncturi geopolitice favorabile.”

 

Adrian Gârmacea, proprietarul producătorului de tâmplărie Barrier

Ne pregătim pentru un deceniu plin de provocări şi oportunităţi. Planificăm să creştem capacităţile de producţie pentru produsele noastre, cu accent major pe zona de tâmplărie de aluminiu şi geam termoizolant. De asemenea, investim constant în tehnologie şi software pentru a optimiza procesele şi fluxurile de lucru.

Intenţionăm să menţinem afacerea în sfera familiei. Ne vedem ca un jucător major în industria din care facem parte, cu o cotă de piaţă în creştere la nivel european şi chiar global. Sectoarele în care activăm sunt într-o transformare rapidă. Tehnologizarea avansează, iar sustenabilitatea devine tot mai importantă. Ne propunem să fim la înălţimea aşteptărilor şi să devenim un model în adaptarea la aceste schimbări.

Vizualizăm o Românie tehnologizată, cu un accent mare pe inovaţie şi dezvoltare durabilă. Ca parte a acestei viziuni, ne dorim să contribuim la formarea unei noi generaţii de antreprenori şi angajaţi calificaţi în industria noastră, să devenim un angajator de top şi să ne consolidăm poziţia pe piaţa de profil la nivel global.

Am fost întotdeauna inspirat de editorialele şi analizele ZF care abordează inovaţia şi adaptabilitatea în lumea afacerilor. Acestea au fost adesea o sursă de inspiraţie.

 

Feliciu Paraschiv, fondatorul Paco Supermarkets

Amintiri cu privire la ZF sunt numeroase, dar un lucru care a rămas întipărit în mintea noastră este sintagma «Afaceri de la zero». Acest capitol ne arată că avem şi antreprenori români care pot ridica o afacere plecând doar de la o idee sau o convingere în care au investit multă muncă şi perseverenţă şi au demonstrat că se poate şi în România. Lor le las mai jos un mesaj.

«Dragi tineri lideri ai României, Sunteţi moştenitorii unei ţări foste bogate, încă plină de resurse, potenţial şi oameni talentaţi, pe care va trebui să o predaţi la rândul vostru generaţiilor viitoare, evident dacă o să mai aveţi ce. În următorii zece ani, vă îndemn să preluaţi ştafeta şi să continuaţi să construiţi o Românie mai bună şi mult mai românească decât am făcut-o noi. Aveţi puterea de a face schimbări semnificative şi de a transforma visele noastre în realitate, pentru că noi nu ne dăm seama dacă am reuşit sau nu. Investiţi în educaţie, este cheia pentru a vă asigura că România rămâne competitivă pe scena globală. Pregătirea, inovaţia şi creativitatea voastră vor determina viitorul ţării. Îngrijiţi ţara pentru generaţiile viitoare şi valorificaţi resursele naturale ale României în mod responsabil. Lucraţi împreună pentru a depăşi provocările sociale şi economice, şi pentru a construi o Românie puternică. Sprijiniţi tinerii care doresc să creeze afaceri şi să aducă valoare economiei româneşti. Învăţaţi să spuneţi nu, dacă ceva nu vă convine, nu e nicio ruşine, învăţaţi să fiţi fermi şi hotărâţi, aşa cum noi nu am fost.

Acesta este momentul vostru care începe acum, şi ţine numai de voi să definiţi direcţia României pentru următorul deceniu.  Aveţi tot sprijinul nostru, aveţi toată susţinerea noastră şi a tuturor care visează la o ţară civilizată, puternică şi frumoasă.
#predamştafeta

Pentru a face faţă provocărilor şi oportunităţilor viitoare, compania Paco Supermarket îşi concentrează atenţia pe inovare şi adaptabilitate. În industria de retail, schimbările rapide sunt inevitabile, asta ne impune un grad de flexibilitate peste medie. Ne asigurăm că suntem la curent cu cele mai recente tehnologii şi că oferim clienţilor noştri experienţe de cumpărare convenabile şi inovatoare, inclusiv servicii online sau servicii adiacente actului de retail. 

Anticipăm o transformare semnificativă în industria de retail, în special în ceea ce priveşte experienţa clientului si noile lui aşteptări din această zonă. Vom continua să ne concentrăm atenţia pe sustenabilitate şi responsabilitate socială, încercând să ne atragem şi clienţii în sfera unei planete mai curate, în lupta împotriva risipei alimentare sau a reciclării complete. De asemenea, ne aşteptăm la o creştere fără precedent a concurenţei în domeniu, pe care o şi observăm deja, ceea ce ne va determina să fim mai agili, mai eficienţi şi mult mai flexibili.

 

Dragoş Petrescu, fondatorul City Grill

Dacă aş lua-o de la capăt, aş face fix la fel. Niciodată nu m-am gândit că era mai bine să fiu angajat, eu mereu mi-am dorit să am businessul meu. Chiar şi în armată, când discutam cu colegii despre ce vrem de la viitor, eu am fost singurul care am zis că vreau să am afacerea proprie, după cum mi-a amintit recent un fost coleg. Uitasem, dar aşa s-a întâmplat.

Uitându-mă la istoria City Grill, pot să zic că în anul de glorie 2019 – cel mai bun pentru industria ospitalităţi de la nivel mondial – am obţinut aproape
40 mil. euro afaceri. A venit pandemia şi în 2020 am căzut brusc la 16 mil. euro. În anul următor, businessul a urcat spre 25 mil. euro, pentru ca în 2022 încasările să depăşească cu 4 milioane de euro nivelul prepandemic.

Anul acesta vom ajunge la 52 mil. euro cifră de afaceri, cu o echipă de 1.300 de salariaţi, cu 200 mai puţini decât în 2019. Astăzi lucrăm cu 40 de oameni pe restaurant în loc de 55, şi asta pentru că avem o bucătărie centrală, avem mai multă tehnologie în operaţiuni. Deci, uitându-mă în urmă, pot să zic că ce nu te omoară, te face mai puternic

Cel mai dificil moment pentru mine ca antreprenor a fost în 2020, pe 17 martie, când am pus lacăt pe toate restaurantele şi nu ştiam pentru cât timp fac asta. Cel mai bun moment însă, e prezentul, pentru că după ce ieşi mai puternic dintr-o astfel de confruntare, ai un boost de încredere.

În următorii 25 de ani sper să beneficiez de creativitatea atât de importantă în zilele noastre, pentru a putea face faţă schimbărilor care vor veni. Mai exact, vreau să rămân relevant ca antreprenor şi ca business. Tot ca business, vreau să listăm City Grill.

Acesta este un proces complex şi de durată, dar care aduce cu sine un cocktail de lucruri precum valorizarea brandului sau acces mai facil la capital. Sunt multe ingrediente pentru care mă tentează să încerc (listarea – n.red.). E un proces de care ne-am apucat în 2022, dar va fi nevoie de câţiva ani până să ajungem la bursă. Trebuie să ne ocupăm de auditare şi de pus la punct procese.”

 

Daniel DONICI, managing partner, Artesana

Am ales să investim în oamenii care lucrează alături de noi, pentru că ei sunt cei mai importanţi. Totodată, am demarat o campanie de educare în rândul celor mici, cu accent pe înţelegerea etichetelor de pe produsele alimentare.

Am inaugurat de curând o nouă fabrică Artesana, tot în Tecuci, lângă cea veche. Ne-am asigurat că, cel puţin în viitorii 5-7 ani, vom avea capacitatea de a produce cât avem nevoie, când avem nevoie. Ne concentrăm însă şi pe ceea ce este cel mai important pentru următorii 10, 20 sau 30 de ani: echipa Artesana. Am ales să investim în oamenii care lucrează alături de noi, pentru că ei sunt cei mai importanţi. Totodată, am demarat o campanie de educare în rândul celor mici, cu accent pe înţelegerea etichetelor de pe produsele alimentare. Când învăţăm de mici la ce să fim atenţi şi facem o alegere conştientă, suntem mult mai atenţi la ceea ce alegem să punem pe masă. E un proiect cu rezultate pe termen lung, dar deloc de neglijat.

Cuvintele la ordine în următorii zece ani credem că vor fi sustenabilitate, respect pentru mediu şi pentru consumator. Vedem un sector mult mai atent la ingredientele folosite şi procesul de prelucrare a laptelui. Credem că vom vedea din ce în ce mai puţine ambalaje de unică folosinţă şi, sperăm noi, o viziune unitară şi concretă de a reduce impactul şi poluarea cu plastice. Noi avem venit ca o alternativă la ceea ce se află deja pe piaţă, şi vom rămâne astfel.

Îmi amintesc un articol din Ziarul Financiar din urmă cu
5 ani, care ne viza chiar pe noi. „Deci se poate!” era sintagma care descria reuşita noastră de a exporta lactate din Tecuci, judeţul Galaţi, în afara ţării noastre. Exprimă, scurt şi la obiect, nu doar aspiraţia noastră de a merge până la capăt, fără să-l luăm vreodată pe „NU” în braţe, ci şi încăpăţânarea de a face lucrurile fără compromis. Pentru că, dacă am fi ales să facem vreo scurtătură, brandul Artesana nu ar mai fi fost atât de valoros şi iubit.

Un mesaj pentru generaţia următoare este : Fii fericit, cititorule! Află de la noi că stai pe umerii unei generaţii care, nu de puţine ori, s-a luptat cu dificultăţile şi deznădejdea. Au trecut peste tot ca ţie să-ţi fie mai bine, să ai ce să învăţa şi să nu repeţi greşelile noastre. ştim că nu e uşor să ai succes şi nici nu-ţi putem garanta că-ţi va fi mai bine. Tot ce îţi putem spune cu certitudine este că, la fel ca noi, dacă nu accepţi compromisuri, rămâi statornic pe principii şi valori şi te vei înconjura de oameni asemeni ţie, vei fi mult mai fericit şi mulţumit cu tine.