ZF 25 de ani: Supliment aniversar

ZF 25 de ani. Ce spun principalii bancheri, oameni de afaceri şi CEO din businessul românesc despre ZF şi despre cum cred ei că va fi în viitor (V)

18.11.2023, 14:15

Julien Munch, CEO Carrefour România

Voi sunteţi viitorul României. Gândiţi global, dar acţionaţi local, ca cetăţeni români şi europeni. Aveţi dreptul să faceţi greşeli, dar trebuie să încercaţi din nou şi din nou, până când veţi reuşi.

Modelul de business practicat de Carrefour este omnichannel, iar abordarea noastră strategică din ultimii ani, atât la nivel de grup, cât şi la nivel local, vizează obiectivul de a deveni o companie de retail digital. Este vorba despre un model flexibil şi relevant pentru consumatori, diferit de cel al oricărui alt retailer - urmărind scopul nostru de a deveni o companie digitală de retail care are capacitatea de a valorifica la maximum puterea sistemului său, asigurând în acelaşi timp plus valoare pentru clienţi şi pentru viitorul cumpărăturilor.

Angrenaţi în acest model puternic, vom continua să dezvoltăm toate formatele noastre - de la hipermarketuri şi supermarketuri, până la magazine de proximitate Express, care sunt motorul inovaţiei pentru noi, magazine de tip discount, Supeco, şi soluţiile de e-commerce Bringo, Glovo şi carrefour.ro. În acelaşi timp, vom adăuga noi funcţii şi actualizări bazate pe date. Suntem un jucător complet, cu un portofoliu relevant de formate, prin care încercăm să venim în întâmpinarea nevoilor punctuale ale clienţilor noştri. În plus, Carrefour este un ecosistem benefic pentru comunitate: mijloace nelimitate de cumpărare, produse locale adaptate preferinţelor clienţilor, oportunităţi pentru furnizorii şi producătorii locali. Suntem permanent în dialog cu membrii acestui ecosistem, ştim ce îşi doresc, ce nevoi au, ce aşteptări. Avem încredere deplină în puterea lucrului în echipă şi exact în acest fel ne pregătim astăzi pentru următorii zece ani: împreună, binele se ţine lanţ.

Retailul a devenit un mediu tot mai competitiv, cu zeci de opţiuni atât offline, cât şi online, create pentru a răspunde nevoii constante a oamenilor de a-şi procura produse esenţiale. Nu cred că vom ajunge la saturaţie în următorii zece ani. Mai degrabă, vom traversa o perioadă de continuă evoluţie, fapt pentru care avem un plan stabil de creştere în viitor, cu accent pe intensificarea comerţului electronic, digitalizarea serviciilor financiare, transformarea digitală a operaţiunilor tradiţionale de retail şi utilizarea datelor în activităţile noastre de zi cu zi, precum şi o manieră mai responsabilă în care consumăm, cumpărăm şi livrăm. Suntem cu toţii responsabili pentru impactul pe care îl producem şi, în calitate de retailer de top, facem paşi importanţi pentru a integra soluţii ecologice şi eficiente din punct de vedere energetic. Însă nu trebuie să scăpăm din vedere cel mai important factor, driverul principal, şi anume clientul. El dictează tendinţele. Pe cât de dinamică este industria de retail, pe atât de repede cresc şi aşteptările clienţilor. Adaptarea este soluţia. Iar abordarea noastră omnichannel tocmai asta face, oferă stabilitate.

De când m-am alăturat echipei Carrefour România, am urmărit cu mare interes ediţiile Ziarului Financiar. Apreciez faptul că oferă în mod constant informaţii actualizate despre consumatori, companii şi nu numai. Publicaţia este o referinţă de calitate pentru mediul de afaceri şi am observat că redactorii ţin pasul cu piaţa în continuă schimbare şi oferă un conţinut de calitate.

Personal, fiind foarte implicat în parteneriatele pe care le dezvoltăm cu producătorii locali, îmi place să citesc interviurile din secţiunea Agropower şi să descopăr mai mulţi fermieri şi poveşti de succes, precum şi aspecte care trebuie îmbunătăţite. Împreună cu echipa noastră de achiziţii, rămânem aproape de această realitate pentru putea contribui şi noi la dezvoltarea sectorului, dincolo de a le oferi prezenţă la raft.

Ziarul în sine este o sursă de inspiraţie, informare şi educaţie. Vă doresc să reuşiţi să fiţi în continuare un punct de reper al industriei de retail din România (şi nu numai), şi să educaţi următoarele generaţii de profesionişti.

 

Mihai Boldijar, Director general Robert Bosch SRL, vicepreşedinte regiunea România şi Bulgaria

România are un potenţial semnificativ. Efervescenţa şi dinamica unei zone emergente creează şi apetenţa pentru investiţii, în ciuda faptului că este mai puţin predictibilă decât o zonă matură, dar nu ai dinamica, creşterea şi dorinţa de a trece de etape într-o generaţie pe care alţii au făcut în 2-3 generaţii.

 

Tiberiu Maier, Preşedinte al Directoratului SIGNAL IDUNA ASIGURARE REASIGURARE şi Membru al Consiliului de Administraţie SIGNAL IDUNA ASIGURĂRI.

România va trece printr-o perioadă de transformare a societăţii, iar globalizarea îşi va pune un accent tot mai mare pe comunicare, pe acces la numeroase tooluri şi soluţii, ce pot fi accesate, şi poate conecta oamenii, oricând şi oriunde pe glob. Adaptarea continuă este esenţială, fiind o calitate valoroasă într-o lume în continuă schimbare, plină de neprevăzut.

Inovarea va deveni omniprezentă în toate domeniile şi de aceea anticipez că în următorii 10 ani, chiar şi în România, vom vedea asigurări de sănătate adaptate individual pe baza datelor genetice şi terapii personalizate. Implementarea inteligenţei artificiale şi, machine learning va fi o normalitate în segmetul asigurărilor, atât de viaţă cât şi generale. Acestea vor analiza volumele imense de date şi cercetări şi vor genera rapid rapoarte pentru a furniza modele predictive şi multe alte informaţii relevante. Înţelegerea şi gestionarea riscurilor vor fi cruciale pentru fiecare român. Fără grija situaţiilor neprevăzute care pot ameninţa stabilitatea noastră, putem să ne concentrăm pe a trăi în prezent şi pe a valoriza fiecare clipă.

Următorii 10 ani se anunţă provocatori, iar evoluţia la nivel social şi economic imprevizibilă. De aceea, în cadrul companiei, ne calibrăm permanent strategia de business pentru a rămâne relevanţi şi rezilienţi pe piaţa asigurărilor, pentru a putea creşte sustenabil în următorii ani.

Obiectivele noastre sunt ambiţioase şi avem în vedere o creştere anuală de două cifre în ceea ce priveşte business-ul SIGNAL IDUNA. Ne propunem să oferim soluţii de asigurare personalizate, la preţuri accesibile, pentru toate categoriile de clienţi. În vederea atingerii obiectivului nostru, dorim să aducem asigurările mai aproape de oameni, concentrându-ne pe o comunicare relevantă, cu scopul de a sprijini românii să conştientizeze cum le pot fi acestea de ajutor într-o situaţie neprevăzută. Punem un accent puternic şi pe experienţa oferită clienţilor, care contează acum mai mult ca niciodată. Oamenii aşteaptă sfaturi individualizate, pentru că nu există o soluţie unică pentru toată lumea, experienţe simple şi uşoare de cumpărare şi de gestionare a unei asigurări, termeni şi acoperiri uşor de înţeles. Spre deosebire de alte produse financiare cum sunt de exemplu cele ale băncilor, asigurările sunt soluţii cu care clienţii interacţionează mult mai rar, o dată sau de două ori pe an, de aceea contactul cu acestea, trebuie să fie intuitiv şi facil. Experienţa clienţilor, pe baza eficienţei şi accesibilităţii serviciilor, adică a combinaţiei optime între interacţiunea umană şi cea digitală, rămâne un factor cheie de diferenţiere şi o sursă de avantaj competitiv şi totodată un indicator important de calitate în industria asigurărilor.

În efortul constant de a fi în pas cu schimbările şi trendurile globale, vom continua să ne concentrăm pe digitalizare pentru a satisface aşteptările şi nevoile tinerei generaţii. Nativii digitali sunt deschişi să acceseze şi să gestioneze orice tip de asigurare care permite interacţiuni online şi acces facil de la distanţă, inclusiv asigurări de sănătate, de călătorie, pentru locuinţă sau cele auto. Este un trend influenţat mai ales de pandemia de Covid-19. Generaţia tânără este recunoscută pentru entuziasmul său şi pentru abilitatea ei de a se adapta perfect mediului digital. Este oricând gata să accepte provocări şi să adopte soluţii tehnologice cu uşurinţă, are nevoie de acces imediat la produsele de asigurare, de la care aşteaptă o experienţă de achiziţie şi de navigare rapidă, modernă şi accesibilă. Caută experienţe customizate cross-channel, opţiuni din care să aleagă ce i se potriveşte mai bine, interacţiune în timp real cu compania, care trebuie să îi câştige încrederea şi să dea dovadă de transparenţă.

Astfel, bazându-ne pe date, am gândit soluţiile noastre de asigurare ca parte dintr-un ecosistem, fapt ce ne ajută să ne păstrăm agilitatea şi să ne adaptăm permanent. Însă, nu omitem interacţiunea umană, esenţială în industria asigurărilor, fiind produse gândite de oameni pentru oameni, indiferent de tipul de asigurare. Vom continua să ţinem cont de faptul că adresăm, prin produsele oferite, direct nevoile curente, de protecţie financiară, dar şi pe cele emoţionale ale consumatorilor, oferindu-le soluţiile de care au nevoie pentru o viaţă liniştită.

Evoluţia asigurărilor în următorii ani va fi influenţată de o serie de tendinţe şi factori cheie. Digitalizarea va continua să fie un aspect central, transformând rolul asigurărilor de la simpla preluare a riscurilor, la prevenirea acestora. Tehnologia permite acest lucru deja şi vedem implementată în cazul autovehiculelor, care au integrate aplicaţii ce ajută la evitarea numeroase accidente. 

Totodată, soluţiile de asigurare vor fi tot mai adaptate pe aşteptările clienţilor, mai diverse şi specifice. Oamenii caută astăzi parteneri de încredere pe termen lung, chiar şi în lumea complexă a asigurărilor, care să le înţeleagă nevoile individuale, să le ofere sfaturi adaptate şi, mai ales, să le ofere acces la o gamă completă de soluţii fie ca e vorba de sănătate, viaţă sau bunuri, toate sub acelaşi acoperiş. Această abordare holistică a protecţiei financiare oferă liniştea de care au nevoie pentru a se bucura de viaţă, ştiind că sunt protejaţi în toate aspectele importante ale acesteia. Sunt trenduri modelate de nativii digitali, care vor experienţe fluente, integrări perfecte, totul la câteva clicuri distanţă.

În plus, interesul pentru sănătate şi wellbeing va influenţa sectorul asigurărilor de sănătate. Pe măsură ce societatea devine din ce în ce mai conştientă de importanţa menţinerii unui stil de viaţă sănătos şi a gestionării corecte a sănătăţii, asigurările se vor adapta la această nouă paradigmă. Acest interes în creştere pentru wellbeing îi va determina pe consumatori să caute asigurări care nu se limitează doar la acoperirea cheltuielilor medicale în caz de boală sau accident, ci şi la servicii şi resurse care îi ajută să îşi menţină sănătatea şi să prevină apariţia altor problemele care pot duce la unele medicale.

Schimbările climatice îşi vor pune amprenta major şi asupra asigurărilor, iar soluţiile care oferă protecţie în cazul unor dezastre sau a unor evenimente extreme vor deveni din ce în ce mai căutate. Importanţa asigurărilor de locuinţe creşte tot mai mult într-un context în care schimbările climatice pot duce la evenimente meteorologice neprevăzute şi distructive. În cazul unor astfel de evenimente, asigurarea potrivită poate fi o adevărată salvare, acoperind costurile reparaţiilor sau înlocuirii bunurilor afectate. De asemenea şi asigurările de răspundere civilă joacă un rol important în acest context.

Evoluţia demografică va fi de asemenea un punct de discuţie esenţial, pentru că o populaţie în continuă schimbare va avea un impact major asupra tipurilor de asigurări cerute. Companiile de asigurări se vor adapta pentru a servi nevoile diversificate ale diferitelor grupuri de vârstă şi demografice. De aceea, SIGNAL IDUNA oferă soluţii de asigurare pentru orice nevoie şi categorie de clienţi, fie că vorbim despre asigurările de sănătate, de viaţă sau cele pentru locuinţă ori răspundere civilă.

În concluzie, sectorul asigurărilor se află într-o continuă transformare, accelerată de avansurile tehnologice şi schimbările sociale, iar companiile de asigurări flexibile, inovatoare şi orientate spre satisfacerea nevoilor clienţilor vor avea cele mai bune şanse de succes în acest mediu aflat într-o continuă evoluţie. Se prevede un viitor strălucit al asigurărilor, unul relevant, cu rolul de a reduce riscurile acolo unde este posibil.

 

Octavian Radu, fondatorul Octra Holding

Economia noastră cred că va creşte în continuare peste nivelul mediu european, dar cu riscuri de recul foarte mari, în cazul unei crize globale, din cauza acestor dezechilibre.

În următorii ani, grupul meu de firme va continua procesul de reducere a datoriilor bancare, astfel încât să putem să fim mai bine pregătiţi în cazul unei crize, care nu cred că va veni, dar pentru care trebuie să fim tot timpul pregătiţi. Preţul acestui «deleverage» este o creştere mai lentă. Totodată, încercăm trecerea de la o companie antreprenorială la una managerială, în paralel cu trecerea de la prima la cea de-a doua generaţie. Fiul meu Tibi Radu este de trei ani alături de mine şi sper că va prelua integral jobul de coordonare de la mine. Fiica mea Ioana a dezvoltat propriile ei businessuri de succes. Îi voi încuraja şi în viitor pe toţi cinci copii ai mei să dezvolte afaceri proprii, în timp ce grupul de firme construit de mine va trece către un Trust, care să asigure că va rămâne în familie, ca sursa de finanţare pentru alte businessuri ale copiilor şi nepoţilor mei. Mă îngrijorează deficitul bugetar şi cel comercial al României, fără alternativă însă, dacă dorim să păstram forţa de muncă în ţară. Economia noastră cred că va creşte în continuare peste nivelul mediu european, dar cu riscuri de recul foarte mari, în cazul unei crize globale, din cauza acestor dezechilibre. De câte ori am avut vreun dubiu asupra acţiunilor mele, îmi puneam o întrebare simplă: «aş vrea eu să apar în ZF cu astfel de acte şi fapte?», şi ştiam imediat ce să fac sau să nu fac. Astfel, pe lângă nenumăratele articole care m-au informat şi inspirat, m-am folosit de ZF şi ca ghid moral intern.”

 

 

Dr. Florinela Cîrstina, Director general Medicover România

Medicover este şi va rămâne un business antreprenorial, care poartă amprenta valorilor familiei fondatoare. Viziunea centrală rămâne cea care a stat la baza acestui proiect, respectiv creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor medicale superioare în principal pe pieţele din estul şi centrul Europei.

Ne-am dorit, de asemenea, să fim alături de mediul antreprenorial local, susţinând proiecte ale unor medici vizionari, prin strategia noastră de achiziţii. Am căutat în primul rând să ne poziţionăm ca parteneri ai acestor antreprenori care au reuşit să dezvolte concepte inovatoare la nivel de piaţă, transformând comunităţi.

Estimăm o specializare din ce în ce mai pronunţată a serviciilor, plus un avans în calitatea îngrijirii medicale prin evoluţia tehnologiei şi cercetării în domeniu. Importanţa serviciilor medicale creşte pe fondul îmbătrânirii populaţiei şi creşterii incidenţei bolilor cronice.

Mereu am fost de părere că munca în echipă este cea mai importantă. În domeniul medical, accentul este pe oameni şi calitatea relaţiilor dezvoltate între aceştia. Majoritatea intervenţiilor au la bază un efort de echipă. Însă putem avea cele mai performante echipamente, dar dacă ne lipseşte pasiunea, implicarea sau coeziunea nu vom reuşi decât să livrăm rezultate mecanic.

 

Francesco Zacchetti, CEO, Adecco România

Noii generaţii îi recomand să privească România cu mai mult optimism, pentru că toţi indicatorii ne arată o tendinţă pozitivă în oportunităţile de carieră din ţară. În plus, îi sfătuiesc pe cei tineri să-şi păstreze curiozitatea şi să aibă o dorinţă puternică pentru dezvoltare personală, să se lase ghidaţi de pasiunea pentru domeniul în care îşi doresc să activeze şi să fie proactivi atunci când vor să se facă remarcaţi.

 Atât pentru următorii zece ani, cât şi mult după, consider că este esenţial să rămâi la curent cu trendurile din industrie şi tehnologiile emergente. Aceşti factori pot ajuta în conturarea unei strategii de business care să fie în linie cu realitatea pieţei şi care să ne ajute să construim un viitor care să funcţioneze pentru toată lumea (Making the Future Work for Everyone). Personal, sunt adeptul conceptului de învăţare continuă şi dezvoltare profesională (lifelong learning) şi de când activez în România întrevăd mari oportunităţi de promovare a acestei abordări atât în rândul angajaţilor, dar şi al angajatorilor.

Cred că industria de HR şi recrutare va trece printr-o schimbare semnificativă la nivelul digitalizării şi automatizării. În acelaşi timp, candidaţii exprimă tot mai des nevoia unui feedback personalizat şi aplicat, raportat la experienţa lor. Cred că lucrul acesta va face diferenţa în industria de HR, în viitorul apropiat şi mediu. În plus, vrem ca noua generaţie să vadă Adecco ca pe un one-stop shop pentru orientarea în carieră, un influencer privind alegerile lor universitare, dar şi un ghid pentru sectorul în care îşi doresc să lucreze.

 

Murat Buyukerk, CEO al Arctic

Am descoperit România în urmă cu peste două decenii, iar acela a fost momentul în care m-am îndrăgostit de această ţară. Am fost captivat nu doar de frumuseţea locurilor şi ospitalitatea oamenilor, ci şi de potenţialul economic şi deschiderea către inovaţie, cercetare şi noi tehnologii. Cred cu tărie că România are toate premisele pentru a se poziţiona pe plan regional ca centru de excelenţă în ceea ce priveşte smart manufacturing.

Am preluat conducerea Arctic în 2018 şi sunt recunoscător pentru şansa care mi-a fost oferită de a conduce compania prin cea mai amplă transformare a sa - adoptarea Industry 4.0, care ne oferă nu doar un avantaj competitiv, ci ne permite şi să producem în mod sustenabil. De altfel, angajamentul nostru ferm pentru viitor are în centru sustenabilitatea. Considerăm că economia circulară şi inovaţia sunt răspunsul la provocări actuale şi viitoare precum tranziţia către energie verde, poluarea mediului sau încălzirea globală. Cu încredere, pot afirma că mă văd aici, în România, şi în anii următori, contribuind la dezvoltarea acestei ţări.

Un lider de piaţă are obligaţia să fie un deschizător de drumuri şi să se poziţioneze înaintea competitorilor şi a tendinţelor, dar şi să influenţeze direcţia în care se îndreaptă industria. Fabrica de maşini de spălat rufe de la Ulmi, judeţul Dâmboviţa, prima fabrică Industry 4.0 din România, este un exemplu concret în acest sens. Aici utilizăm deja 100% electricitate verde şi sisteme de energie regenerabilă pentru încălzire şi răcire, iar în acest an am finalizat cu succes amplasarea de panouri fotovoltaice şi la fabrica noastră din Găeşti. Viziunea noastră este să continuăm în această direcţie şi ne propunem ca în următorii 10 ani să investim în dezvoltarea de electrocasnice cu noi tehnologii care să-i ajute pe consumatori să aibă un stil de viaţă sustenabil. În paralel, punem accent pe trainingul angajaţilor noştri, echipa Arctic fiind într-o evoluţie continuă şi orientată spre rezultate. Una dintre priorităţile noastre este să creştem specialişti şi lideri dinamici, iar o alta are în vedere egalitatea de gen, astfel că am lansat proiecte ce vizează creşterea numărului de femei în funcţii de conducere.

Sunt încrezător că, în următorul deceniu, România va reuşi să se poziţioneze ca un hub european al inovaţiei şi cercetării. Vedem deja că noile generaţii au o deschidere fantastică şi sunt interesate să exploateze potenţialul inteligenţei artificiale. Acest trend se reflectă inclusiv în dorinţa lor de a-şi transforma locuinţele în "smart homes," echipate cu electrocasnice moderne şi eficiente din punct de vedere energetic. Noi, la Arctic, ne angajăm să le fim alături şi pe viitor în adoptarea unui stil de viaţă sustenabil. Vom continua să dezvoltăm şi să furnizăm soluţii inovatoare pentru a răspunde cerinţelor noilor generaţii şi pentru a contribui la transformarea României într-un centru de excelenţă în domeniul tehnologiilor de ultimă generaţie.

În aceşti ani, Ziarul Financiar este o sursă constantă şi extrem de valoroasă de informaţii pentru mediul de afaceri din România şi pentru toţi cei interesaţi să înţeleagă şi să se adapteze la dinamica economică a ţării. Este încurajator să văd accentul pus în direcţia promovării transparenţei şi a responsabilităţii în mediul de afaceri, ceea ce contribuie la crearea unei atmosfere favorabile pentru dezvoltarea sectorului privat din România.

Cu mândrie îmi amintesc de evenimentul din primăvara anului 2021, când am atins un reper important - producţia primului milion de maşini de spălat rufe la fabrica din Ulmi. Acest moment a fost marcat printr-o ediţie specială în colaborare cu Ziarul Financiar, care ne-a întărit poziţia de lideri în industrie.”

 

Florian Niţu, managing partner Popovici, Niţu, Stoica & Asociaţii

A devenit un loc comun să vorbim despre, citez, «schimbarea de paradigmă» sau despre «modificări structurale» ori despre «revoluţia AI». Şi totuşi, au trecut 70 de ani de la primul test Turing şi nu avem încă un minim succes. Neuralink, la două decenii de la concept, este încă în stare incipientă. Iar în avocatură, deşi anumiţi «boţi» sunt «în producţie» deja, impactul utilizării lor în business rămâne redus. Ce vreau să spun este că modificarile structurale se produc în decenii, nu în ani şi că, sigur, suntem clar angajaţi pe orbita unor transformari majore, dar ne pregătim temeinic, alergând încet, între modelul de business testat în timp şi inovaţie - festina lente pare să exprime cel mai bine abordarea noastră pentru următorii zece ani.

La Popovici, Niţu, Stoica & Asociaţii ne propunem să rămânem o primă opţiune pentru tranzacţii, proiecte şi dispute private şi peste zece ani. Avem valorile, competenţele, consecvenţa şi entuziasmul necesare unui astfel de obiectiv. Cu siguranţă, vom promova noi avocaţi în asociere, din interior, cum facem constant de 25 de ani. Am început doi asociaţi, am ajuns apoi patru şi am crescut an de an. Astăzi suntem 15 asociaţi şi avem posibilităti de extindere. Avem cu toţii o mentalitate de expert-antreprenor şi cu aceasta am construit o firmă independentă, agilă. Nu vedem potrivită o asociere de reţea internaţională, cu excepţia situaţiei în care aceasta ar fi mai mult o licenţiere şi mai puţin o fuziune.

În ceea ce priveşte piaţa, fragmentarea pieţei avocaturii în România va continua. Ne aflăm în mijlocul unui fenomen firesc, accelerat de o nevoie împărtăşită pe scară largă de schimbare la nivel individual, nascută post-pandemic. Ajută deopotrivă şi scăderea generală a costului de lansare, vizibilă, a unei practici mici-medii, de câţiva avocaţi. Tendinta este încurajată şi de client, care pe termen scurt beneficiază de costuri mai mici pentru apparent acelasi nivel de asistenţă.

Dacă vorbim de ZF, îl citesc pe Fini (Cristian Hostiuc – n.red.) constant, în general a văzut bine, chiar foarte bine evoluţiile macro. Şi, evident, suplimentul După Afaceri. Sunt multe numere care luate împreună pot constitui un bun jurnal de fine living al comunităţii de afaceri de la noi în aceşti 25 de ani.”

 

Cezar Zaharia, CEO al Dr. Max România

Cu aceeaşi abordare, orientată către pacienţi, grija faţă de comunitatea din care facem parte şi cu consideraţie faţă de starea de bine a angajaţilor, planurile noastre sunt de creştere pentru următorii 10 ani. În acest sens, astăzi, investim pentru a construi fundaţia companiei de mâine.

Considerăm că industria noastră va continua să crească, ajutată atât de preocuparea tot mai mare pentru sănătate şi creşterea calităţii vieţii, cât şi de convergenţa României către standardul de viaţă mediu din Uniunea Europeană. În paralel, credem că în următorii 10 ani, proporţional cu maturizarea pieţei, vom constata atât în sectorul distribuţiei, cât şi în cel al retailului farmaceutic, o presiune suplimentară pe creşterea productivităţii şi a eficienţei, fapt care în final va duce la un mai mare grad de consolidare şi concentrare al industriei.

În ceea ce priveşte România de peste 10 ani, mă risc să proiectez imaginea optimistă a unei ţări care va fi pe drumul redescoperirii decenţei, a bunului simţ şi a valorii muncii bine făcute, o Românie care a trecut între timp de la vorbe la fapte, o Românie care între timp a înţeles ca investiţia în educaţie, în sănătate şi în retenţia tinerilor sunt adevăratele priorităţi naţionale care nu mai pot fi amânate de la un ciclu electoral la altul. Iar această Românie va avea infrastructura necesară pentru ca locuitorii ei să poată să îi vadă frumuseţea cu uşurinţă.

 

Lăcrămioara Diaconu Pinţea, Country manager OX2 Romania

România este un teren propice pentru investiţii în energie, beneficiind de resurse extraordinare – soare, vânt, apă, energie nucleară, geotermală etc. şi are un capital solid, de peste 18 miliarde de euro pentru susţinerea tranziţiei energetice.

Uitându-ne la pachetul European Wind Power, anunţat recent la Bruxelles, prin care Comisia Europeană propune o colaborare strânsă între industrie şi statele membre pentru a capitaliza puterea vântului în slujba decarbonării, România are o fereastră de oportunitate astfel încât să devină unul dintre principalii contributori atât în zona de onshore wind, cât şi offshore. Iar OX2 este prezent şi aici, în România, cu know-how şi tehnologie pentru a susţine procesul de tranziţie energetică.

Grupul OX2 şi-a asumat obiectivul de a deveni lider global în energie regenerabilă şi estimăm că vom ajunge acolo începând cu 2025. OX2 este un pionier al industriei, cu un portofoliu puternic de proiecte care ne situează în prezent drept lideri europeni pe segmentul onshore wind. Suntem prezenţi în 11 ţări din Europa şi în Australia, şi focusul nostru rămâne generarea de energie eoliană şi solară, dar avem în lucru şi proiecte din zona hidrogenului şi a stocării de energie pentru că ne dorim să oferim soluţii complete, personalizate, de energie regenerabilă, cu obiectivul major de a stimula şi susţine marea tranziţie la energie verde.

În România, piaţă pe care suntem din 2021, evoluăm în aceeaşi cheie, cu proiecte în primă fază din zona de energie eoliană onshore, urmând să diversificăm treptat, în următorii ani, portofoliul.

în prezent cel mai avansat proiect local este la Galaţi, care se apropie de momentul ready to build şi va deveni operaţional la finalul anului 2025. Alte două proiecte vor ajunge în faza ready to build în 2024, iar strategia este să ne dezvoltăm portofoliul „în cascadă”, preluând proiecte noi pe măsură ce le finalizăm pe cele în derulare. Acoperim tot spectrul, de la dezvoltarea de proiecte până la construcţia, livrarea şi managementul lor.

Ca o concluzie, în ceea ce ne priveşte avem în vedere creşterea portofoliului atât prin achiziţii, cât şi organică (greenfield), care să genereze în continuare proiecte bancabile, care se vor implementa.

Lucrurile arată bine dacă ne uităm la strategiile la nivel european şi la modul în care se poziţionează România în acest context în care se înteţesc eforturile pentru accelerarea tranziţiei la energia verde şi atingerea obiectivului zero emisii până în 2050.

Sectorul energiei regenerabile va fi cel mai mare investitor în energia României pe termen mediu şi lung, dar trebuie eliminate acele surse de incertitudine care riscă să îi îndepărteze pe investitori. Este necesară actualizarea legislaţiei pentru a susţine procesul de tranziţie prin reducerea birocraţiei, scăderea duratei de avizare a proiectelor şi prin programe care să stimuleze educaţia în domeniul energiei, pentru că ne confruntăm cu o criză de specialişti.

Dacă ne uităm la mediul privat, interesul pentru piaţa locală a energiei este foarte mare; se anunţă şi sunt în derulare proiecte semnificative. Mă aştept la o filtrare a proiectelor cu adevărat de calitate chiar mai devreme de zece ani, estimarea mea fiind că doar 10% din capacitatea anunţată va fi construită.

 

Oana Ijdelea, managing partner, Ijdelea & Asociaţii

Este clar că vor urma provocări, va trebui să învăţăm să coexistăm şi să implementăm într-o manieră care să ne ajute (şi nu să ne dăuneze astfel încât să ne pierdem identitatea) progresul tehnologic (inclusiv inteligenţa artificială), va trebui să rămânem în permanenţă deschişi la nou şi să ne dezvoltăm capacitatea de a ne adapta rapid la schimbări asigurându-ne însă în acelaşi timp că există întotdeauna şi un plan B sau o plasă de salvare.

La cât de repede evoluează lucrurile în jurul nostru, şi mă refer aici mai ales la contextul internaţional al ultimilor ani, aş zice că zece ani este totuşi o perioadă lungă. Deşi mulţi dintre noi ne-am adaptat şi repliat destul de rapid, cred că unul dintre principalele lucruri pe care le-am învăţat a fost să ne facem planuri pentru perioade mai scurte de timp, lucrurile fiind într-o continuă schimbare. Personal, pentru următorii
10 ani nu cred că îmi doresc ceva diferit faţă de ce mi-aş dori în următorul an, poate un pic mai multă linişte şi stabilitate în jurul nostru. Plănuiesc să continui pe drumul ales în avocatură, să continui să mă dezvolt profesional şi uman, să îmi lărgesc orizonturile către noi oportunităţi şi domenii de activitate, fără să neglijez, bineînţeles, viaţa de familie.

Momentan sunt partener fondator al Ijdelea & Asociaţii, societate de avocatură pe care am fondat-o, pe care însă nu aş numi-o momentan un business de familie, deşi la figurat aş putea să numesc echipa noastră cea “de-a două familie”, fiind locul şi oamenii cu care îmi petrec cel mai mult timp din viaţă mea în afară casei. Peste zece ani îmi doresc că firma noastră să îşi consolideze poziţia pe care deja o are în piaţă avocaturii de business, să creştem susţinut şi să ne dezvoltăm atât “în mărime cât şi în isteţime”, să explorăm noi orizonturi şi să fructificăm oportunităţi, atât pentru noi cât şi pentru clienţii care ne vor acordă încrederea în viitor. În consecinţă, peste 10 ani, oamenii din echipa Ijdelea & Asociaţii sigur vor fi cel puţin un pic mai înţelepţi, mai maturi (atât personal cât şi profesional), mai echilibraţi şi mai uniţi decât sunt astăzi.

Avocatură este şi rămâne un domeniu de bază în orice societate. Îmi doresc că profesia şi politicul să înveţe să coexiste într-o manieră mai armonioasă, care să lupte împreună pentru realizarea unor deziderate comune şi să contribuie la evoluţia societăţii în ansamblu. Cred că avocatura va continuă să se dezvolte, România rămâne o piaţă interesantă pentru investitorii străini din toate categoriile (şi ne dorim să se păstreze trend-ul), iar cu cât România va învaţă să îşi fructifice oportunităţile şi să îşi valorifice potenţialul uman şi cel de ţară cu atât lucrurile vor merge într-o direcţie bună. Însă, cum spuneam, recomand tuturor să rămână vigilenţi şi undeva în background să existe întotdeauna şi un plan B, întrucât neprevăzutul poate fi la tot pasul, în orice domeniu.

 

Răzvan Predica, CEO Affidea România & Ungaria

Domeniul medical românesc îşi va păstra dinamica, pacienţii vor fi şi mai selectivi în alegerea furnizorului de servicii medicale, deja asistăm la acest lucru. Affidea România, parte a Grupului european Affidea, este unul dintre cei mai importanţi furnizori de servicii medicale integrate, ce activează de peste 20 de ani pe piaţa locală.

Astfel, ne dorim şi în următorii 10 ani să consolidăm această poziţie, iar prin investiţiile în extinderea reţelei naţionale, prin achiziţia unor centre existente sau realizarea unor clinici noi, să facilităm accesul unui număr cât mai mare de pacienţi la servicii medicale la standarde internaţionale.

Affidea România îşi va continua evoluţia ascendentă. Vom fi prezenţi şi vom investi grijă, empatie şi expertiză medicală într-un număr semnificativ mai mare de clinici la nivel naţional, crescând media de viaţă, dar şi statusul general de sănătate pentru majoritatea românilor.
Viitorul oricărei companii, fie el mai apropiat sau mai îndelungat se construieşte din prezent, iar obiectivele strategice ale acţiunilor noastre sunt pe termen lung.
Domeniul medical românesc îşi va păstra dinamica, pacienţii vor fi şi mai selectivi în alegerea furnizorului de servicii medicale, deja asistăm la acest lucru. Din ce în ce mai mulţi români acordă o atenţie sporită privind prevenţia medicală, este adevărat că procentul de aproximativ 39% încă ne poziţionează sub media Uniunii Europene, însă prin acţiuni susţinute şi prin aşteptările generaţiilor actuale şi viitoare vom asista la schimbări semnificative în bine.

 

Simona Cocoş, CEO Zentiva România & Moldova

Există loc de creştere în continuare, mai ales pentru pieţele externe, unde suntem bine primiţi şi unde câştigăm anual licitaţii, cum este cazul Germaniei. Vom continua să facem transferuri de producţie din alte fabrici din grup şi de la alţi producători.

Grupul Zentiva va continua să investească anual în extinderea producţiei de medicamente la cele două fabrici din Bucureşti, investiţii cu precădere în tehnică şi tehnologie de producţie de ultimă oră.

Vom continua să lansam produse noi în fiecare an, în ariile terapeutice oncologie, cardiovascular, tratamentul durerii, OTC, care să asigure pacienţilor de azi şi de mâine opţiuni terapeutice moderne.

Există loc de creştere în continuare, mai ales pentru pieţele externe, unde suntem bine primiţi şi unde câştigăm anual licitaţii, cum este cazul Germaniei. Vom continua să facem transferuri de producţie din alte fabrici din grup şi de la alţi producători.

Eu văd Zentiva peste 10 ani ca fiind în continuare lider pe piaţa farmaceutică din România, o asigurare de sănătate pentru România pentru că producem medicamente moderne la un preţ accesibil pentru milioane de români, un model de creştere sustenabilă pe piaţa farma şi cu o contribuţie importantă la economia României – prin locurile de muncă create, prin taxele şi impozitele plătite în România, prin exportul pe care îl facem către peste 25 ţări din Europa – echilibrând balanţa comercială a României şi prin stimularea industriilor conexe.

Piaţa farma va continua să crească în următorii ani, având în vedere nevoile încă neacoperite în totalitate ale pacienţilor români.

 

Sebastian Bobu, directorul general al producătorului de pavele Symmetrica

„Dacă ne uităm spre viitor, în ceea ce priveşte strategia de afaceri a Symmetrica, ne axăm pe dezvoltarea unei strategii solid fundamentate pe tehnologie de producţie şi inovaţie pentru a răspunde nevoilor în schimbare ale pieţei. De asemenea, ne dorim să investim constant în adoptarea de tehnologii de vârf, dar şi în extinderea capacităţii de producţie a companiei. Mai mult de atât, ne angajăm să devenim tot mai sustenabili, reducând impactul asupra mediului şi oferind comunităţilor în care activăm sprijinul nostru. Un alt punct-cheie pe care îl luăm în calcul este atragerea de talente în companie. Astfel, consider că suntem pregătiţi să ne adaptăm la schimbările pieţei, chiar şi la cele neaşteptate, şi să explorăm oportunităţile noi ce vor apărea. 

În mod cert, evoluţia segmentului din care facem parte va depinde de factori specifici, precum regiunea geografică, economia globală, trendul preţurilor la materiile prime şi tendinţele de dezvoltare urbană. Este posibil ca cererea pentru materiale de construcţii durabile şi sustenabile să continue să crească.

Producţia de pavele şi borduri care îndeplinesc standardele de mediu ar putea câştiga mai mult teren. De asemenea, creşterea urbană continuă în multe regiuni ale ţării ar putea duce la o cerere crescută pentru pavele şi borduri pentru proiecte de infrastructură şi urbanizare. Mai mult, clienţii ar putea căuta soluţii mai personalizate pentru a-şi îmbunătăţi spaţiile exterioare, ceea ce ar putea deschide oportunităţi pentru inovaţie în design. Este cert că vom continua să activăm într-un domeniu alert, concurenţial, în care doar calitatea şi designul pot face diferenţa.

Urmărirea materialelor din ZF cu privire la dezvoltarea şi finanţarea proiectelor de infrastructură a avut un impact în luarea anumitor decizii în ultimii ani. 

În următorii zece ani, sper ca noua generaţie de oameni de business şi antreprenori să se ghideze după un set de valori care să aibă la bază aspecte precum:

•                Educaţia: sperăm că România va pune un accent mai mare pe educaţie, investind în şcoli moderne şi învăţare digitală pentru a pregăti tinerii pentru viitor.

•                Sustenabilitate: Asistăm deja la o promovare a dezvoltării sustenabile, trecând la energii curate şi protejând mediul înconjurător pentru generaţiile viitoare.

•                Inovare: Încurajarea inovaţiei şi antreprenoriatului va duce la o creştere economică mai alertă şi la o mai mare relevanţă pe scena globală.”

 

Daniel Crăciun, CEO şi fondator Lensa

Lensa priveşte către următorii zece ani cu încredere şi cu o dorinţă puternică de a ajunge în top trei jucători ai industriei de optică de la nivel european sau, de ce nu, de la nivel mondial. Pentru a materializa acest plan, construim o echipă puternică, agilă, ne extindem rapid reţeaua de magazine şi ne asigurăm că nu ratăm nicio oportunitate care ne-ar putea duce la următorul nivel de performanţă. Studiem toate opţiunile de finanţare, însă pentru următorii ani, cred că Lensa îşi va păstra independenţa, pentru că ne place să facem lucrurile aşa cum simţim şi avem deja experienţă de autonomie deplină dobândită în primii zece ani de existenţă, din care am învăţat extrem de multe lucruri utile pentru cel puţin următorii zece ani.

Piaţa de optică este şi va fi în creştere rapidă. În prezent, estimăm că cifra de afaceri a pieţei locale de optică medicală din România este undeva la circa 400 de milioane de euro şi ne aşteptăm să ajungă la 600 de milioane de euro în următorii zece ani.

Peste zece ani, îmi doresc să trăiesc într-o Românie în care oamenii văd mai bine şi înţeleg pe deplin importanţa verificării anuale a vederii, iar noi, la Lensa, să ne fi depăşit obiectivul de a le oferi oamenilor peste 10 milioane de consultaţii gratuite. Este o promisiune pe care o facem faţă de comunitate şi, totodată, o proiecţie în care cred cu tărie, pentru că ştiu că dacă ne îndeplinim acest obiectiv, vieţile oamenilor se vor schimba în bine. Îmi amintesc de primul material despre Lensa, care anunţa că «Startup-ul Lensa.ro, lansat cu 500 euro în urmă cu trei ani, a ajuns la afaceri de peste un milion de euro». A fost publicat în 2017, iar de atunci şi până acum am mai adăugat încă cel puţin 64 de milioane de euro (până la finalul anului trecut) la cifra de afaceri cumulată a companiei. Într-un fel sau altul, aş putea spune că acel prim articol ne ajută să ne măsurăm progresul şi este o reală satisfacţie să vedem cât de mult am crescut.