ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Ioan Opriţa, Cooperativa Someş Arieş: „Investim 3,2 mil. euro într-o fabrică de nutreţuri combinate, 150.000 euro într-un camion şi câteva sute de mii de euro în achiziţia unei fabrici de brânzeturi“

27.01.2021, 21:18 Autor: Florentina Niţu

Când ai o cifră de afaceri de 48 mil. lei, creştere de la an la an, eşti interesant pentru bancă.

Cooperativa agricolă Someş Arieş, formată din peste 110 ferme membre sau colaboratoare din judeţele Bistriţa, Sălaj, Cluj, Mureş şi Alba, cu o cifră de afaceri de peste 10 mil. euro anul trecut, investeşte către 4 mil. euro în producerea furajelor pentru animale, achiziţia unui mijloc de transport şi cumpărarea unei fabrici, în care să producă brânzeturi tradiţionale.

„Avem în derulare o investiţie din fonduri europene şi sperăm în primăvara aceasta să începem construcţia. Facem un FNC (fabrică de nutreţuri combinate – n.red.) pentru a deservi fermele membre ale cooperativei, în număr de 78 şi fermele colaboratoare în număr de 30. (...) Investim 3,2 mil. euro în FNC, 150.000 euro într-un camion şi câteva sute de mii de euro în achiziţia unei fabrici de brânzeturi“, a spus Ioan Opriţa, directorul general al Cooperativei Someş Arieş.

El a fost prezent la videoconferinţa ZF BT Agropower „Agricultura în 2020 şi premise pentru 2021“. Ziarul Financiar a început o serie de videoconferinţe, săptămânală, dedicată agrobusinessului, susţinută de Banca Transilvania.

În Fabrica de Brânzeturi Transil­vania, de la Ţaga, cooperativa pro­duce brân­zeturi sub brandul pro­priu Produs de Ţaga, spaţiul fiind închiriat, însă acum îşi propune să o cumpere, să o modernizeze şi să mărească capacitatea. În prezent, ei procesează acolo numai 10% din cantitatea de lapte pe care o au, adică 60-70 tone/lună. Pentru această investiţie, fermierii îşi doresc să acceseze un credit prin programul IMM Invest Agro, pe care îl aşteaptă.

„Finanţarea nu a fost niciodată o problemă pentru noi. Când ai o cifră de afaceri de 48 mil. lei, creştere de la an la an, eşti interesant pentru bancă. (...) În 2020, fermierii au învăţat să fie mai pru­denţi, mai vigilenţi“, a mai spus Opriţa.

El menţionează că o provocare pentru companie anul trecut a fost valorificarea laptelui, pentru că au avut un surplus, în acelaşi timp în care a scă­zut consumul. Cooperativa dă spre pro­ce­sare lapte şi către Fries­landCampina, Sanlacta, Unilact şi Romfulda şi comercializează laptele şi produsele lactate în magazinele mici din judeţul Cluj sub brandul propriu, dar şi sub mărci private ale FrieslandCampina, brânza Năsal Napolact, potrivit reprezentanţilor coo­perativei.

Ioan Opriţa consideră că stimularea asocierii este necesară şi avantajul este că ar scădea economia neagră din agriocultură, „care nu e mică“. Spre exemplu, cooperativa Someş Arieş oferă servicii agricole, precum distribuţia de inputuri, consultanţă agricolă sau furnizarea produselor petroliere pentru peste 2.000 de ferme.

„Culturile de păioase din toamnă nu sunt într-o stare foarte bună acum, plantele sunt mici pentru că s-a semănat târziu, dar sperăm că îşi vor reveni. (...) 2021 este un an imprevizibil. Pandemia nu v-a trece şi trebuie să creăm parteneriate solide, cu parteneri serioşi“, a mai spus Ioan Opriţa.

Anul trecut au fost înfiinţate 176 de noi cooperative în România, sub recordul din 2018, când a fost atins pragul de 280 de cooperative noi, astfel numărul total al acestor forme asociative îndreptându-se spre 1.800, conform datelor Confidas.ro, platformă de analiză financiară a companiilor şi a celor de la Registrul Comerţului.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Microsoft