ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Ana Maria Mircea vrea să transforme afacerea pornită de tatăl său în anii ’90: de la o carmangerie cu produse tradiţionale, compania a investit într-un restaurant, va deschide o nouă carmangerie şi vrea să ducă produsele în toată ţara şi în străinătate

03.10.2023, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Roxana Com este un business pus pe picioare de Sandu Mircea, în satul Valea Salciilor din Buzău, al cărui nume e dat de fiicele sale – Roxana şi Ana El a pornit în anii ’90 cu un magazin alimentar, iar apoi a trecut de la comerţ la producţia de preparate artizanale din carne, atestate ca „produse tradiţionale“, şi la o carmangerie, unde a adunat şi brânzeturi de la alţi producători locali.

Ana Maria Mircea, absolventă de studii economice la ASE din Bucureşti, fiica cea mare a fondatorului companiei, a reuşit să propulseze afacerea fondată de tatăl său în anii '90. Pornind de la carmangeria şi fabrica de produse tradiţionale a tatălui său, ea a dezvoltat un restaurant premium, care are în meniu produse locale, a achiziţionat o nouă facilitate de producţie şi la începutul anului viitor va deschide o nouă carmangerie. Planul ei este ambiţios: să extindă distribuţia produselor din Buzău în întreaga ţară şi peste hotare. Primele pieţe vizate sunt Dubai şi Marea Britanie.

„Tatăl meu şi-a dorit să-l susţin şi să dezvoltăm împreună acest business de familie. La început nu înţelegeam de ce, pentru că nu vedeam frumosul şi pasiunea din spate, dar acest business m-a crescut şi m-am maturizat“, a povestit Ana Maria Mircea, fondator al restaurantului Dacia Romanian Dining şi manager al companiei Roxana Com, care deţine Carmangeria Rox Ana şi brandul de produse tradiţionale Rox Ana.

Ea a adăugat că după facultate a călătorit foarte mult, iar inspiraţia sa pentru dezvoltarea afacerii a venit de la carmangeriile din Italia. „Îi povesteam tatălui meu că trebuie să ne punem şi noi în valoare cum fac alţii. În Italia, mi-a placut că asociau produsele tradiţionale din carne cu vinul şi asta am făcut şi noi, am pus alături de babic un vin dulce care să-i domolească iuţeala“.

Aceasta spune că tatăl său pusese pe piaţa din Buzău un produs bun, tradiţional, cu eticheta curată, însă imaginea nu era aliniată cu el. „A fost important să prioritizăm acest lucru. În piaţa centrală din Buzău clienţii ne ştiau de mult timp produsele, dar eticheta şi povestea ne-au adus plusvaloare.“

Compania are acum un portofoliu vast de produse, 50-60, completează tânăra antre­prenoare, precum cârnaţii de Pleşcoi, babicul de Buzău, pituşca de Buzău, toba de casă, pastrama de curcan, kaiserul şi şunca de porc, atestate ca produse tradiţionale, într-o fabrică ce are o capacitate de 5 tone/lună.

„Noi producem artizanal şi avem o capacitate redusă. Acum am achiziţonat o altă făbricuţă în zona Pleşcoi, unde ne vom realiza produse şi ne vom focusa pe distribuţia naţională şi internaţională. Am creat un brand mai puternic, am investit mult în asta“, a precizat Ana Maria Mircea.

Totodată, compania va renova şi va deschide o nouă carmangerie la începutul anului viitor, iar ţinta tinerei antreprenoare este distribuţia naţională, purtând deja  discuţii cu potenţiali parteneri din România, dar şi din Dubai şi Marea Britanie, cât şi cu restaurante premium.

 

De la o carmangerie şi fabricarea de produse tradiţionale la un restaurant

„Dezvoltarea businessului a fost firească. Soţul meu îşi dorea o cârciumă ca pe vremuri, gândindu-se la vechiul Bucureşti în care se mânca bine, având produsul tradiţional la bază. Provocarea restaurantului a fost să fie o experienţă luxuriantă, pentru că acum trebuie să fie şi cool să mănânci tradiţional. Tinerii îşi doresc o experienţă de gust mai mult decât hrana în sine“, spune Ana Maria Mircea, fondatoare a restaurantului Dacia Romanian Dining.

Astfel, au căutat producători locali de alimente, iar pentru preparate folosesc apă alcalină şi au mizat pe mâncarea care are la bază produse tradiţionale, dar e adusă în prezent, având în meniu tăiţei meşteşugiţi cu babic de Buzău, brânză de Horezu şi trufe, risotto cu cârnaţi de Pleşcoi, petale de roşii uscate şi parmezan sau pârjoalele haiducului cu pituşcă de Buzău.

„Tradiţia noastră e, de fapt, ADN-ul poporului. Atunci când ucizi tradiţia gastronomică locală nu mai ai identitatea ta ca neam, ca om, ca român. Mi-am dorit foarte mult să duc mai departe acest produs tradiţional şi să nu imităm bucătăriile internaţionale, ci să le reinventăm“, a subliniat antreprenoarea.

Dezvoltarea restaurantului, începută înainte de pandemia de COVID-19 şi a celei de-a doua carmangerii, care va fi deschisă în ianuarie 2024, au presupus o investiţie de circa de 400.000 de euro până acum, dar Ana Maria Mircea consideră că a fost necesară. „Oamenii au venit către noi cu cereri din ce în ce mai mari şi capacitate de producţie era limitată şi vindeam doar în Buzău, motiv pentru care era nevoie de dezvoltare.“

„N-a fost pregătit Buzăul pentru un restaurant ca al nostru, dar l-am pregătit noi. Apoi, odată cu intrarea în patrimoniul UNESCO al Geoparcului Ţinutul Buzăului, a fost un tranzit mai mare de turişti. În plus, noi am conceput acest business ca un restaurant turistic, care poate fi multiplicat în orice capitală Europeană, dar şi în alte oraşe mari ale României, de aceea ne gândim să-l francizăm. Am gândit meniul turistic şi avem un fel de Surf and Turf cu produse tradiţionale. Turiştii străini sunt foarte încântaţi, pentru că vor o experienţă de gust, dar cu produse locale şi astfel avem turişti din toată lumea“, menţionează antreprenoarea.

De asemenea, colaborează şi cu agenţii care le aduc turişti, dar au şi închiriat restaurantul şi pentru companii care îşi doreau să organizeze evenimente, având businessuri în Buzău. „Fără să ştim ne-am adresat publicului corporate.“

 

Afacerile de familie şi originalitatea, cheia să ai un business profitabil

„Cheia să reuşeşti stă în afacerile de familie. De ce spun asta? Atunci când ai asociaţi din familie cu care legământul e mai puternic decât o înţelegere de business simţi că poţi creşte mai mult şi te poţi dezvolta la un nivel mai mare. Eu mizez foarte mult pe afacerile mici şi mijlocii de familie. În Italia şi Olanda e un model de afaceri de succes“, spune Ana Maria Mircea.

Totodată, ea crede că e important să fii original şi să găseşti ceva diferenţiator. „Eu cred că e loc de creştere, de adăugat valoare, şi cred că nu trebuie să copiezi alte businessuri, pentru că nu va rezista pe termen lung. Ai nevoie ca acest business să-ţi hrănească mai mult decât motivaţia financiară. Ai nevoie să-ţi hrănească valorile, dezvoltarea ta şi a celor din jur. Dacă tu poţi să pui principiile sănătoase într-o formă comercială şi sănătoasă, această e reţeta succesului“, consideră ea.

Aceasta a mai spus că doar educaţia de bază nu a fost suficientă pentru a dezvolta businessul şi a început să caute dezvoltarea personală şi educaţia antreprenorială. „Am început să lucrez cu un business mentor şi mi-am dat seama că e important să creşti accelerat alături de cineva care are experienţă în piaţă, care a trecut prin anumite provocări şi care te poate duce mai repede la obiectivul pe care ţi l-ai propus. A fost un drum anevoios, dar a meritat efortul pentru dezvoltarea brandului, a conceptului şi poveştii, ca să fim în epoca mdernă cu produsul nostru tradiţional“, a întărit ea.

De asemenea, compania trimite angajaţii la diverse cursuri de dezvoltare, pentru că, susţine Ana Maria Mircea, „fără să vorbim aceeaşi limbă, fără să avem aceeaşi viziune, nu avem cum să creşti la un nivel mai mare. Ne dezvoltăm, dar nu ajungem la nivelul la care ne dorim. Obiectivul societăţii trebuie să fie obiectivul personal, căci toată lumea trăieşte mai bine când businessul e bine“.

 

Cum arată businessul astăzi în cifre şi ce urmează

„Acum avem un grup de societăţi în familie şi lucrăm şi în mai multe sectoare: construcţii, industria cărnii şi HoReCa, iar în total avem 100-120 de angajaţi. Businessul, doar pe carmangerie, cu vânzări doar în piaţa centrală din Buzău, a ajuns la 3 milioane de euro, dar fiind produse artizanale, e firească această cifră. Grupul de firme, per total, a ajuns la 10 milioane de euro“, a afirmat Ana Maria Mircea, care menţionează că cifrele sunt importante cifrele, pentru că altfel nu poţi să te menţii pe piaţă şi nu vezi dacă faci bine ceea ce faci.

„Următoarea etapă este să deschidem un club de business în Buzău şi ne focusăm pe latura de eveniemente în jurul restaurantului, finalizarea carmangeriei noi din Pleşcoi şi lansarea pachetului de francize pentru restaurant“, a precizat antreprenoarea.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny