ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cooperativa Agricolă „Unirea Gospodarilor Mihăileşti“, care reuneşte fermieri din mai multe judeţe, vrea să deschidă magazine în toată ţara: „Asocierea şi activitatea integrată reprezintă soluţia. Trebuie să multiplicăm modelele de bună practică“

31.01.2024, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Unirea Gospodarilor, o coo­pe­rativă agricolă care reuneşte 5 membri fondatori şi peste 200 de membri asociaţi (mici gos­podării, producători de car­ne, ouă, cereale etc), a deschis magazine proprii în Buzău, Iaşi, Bucureşti, dar s-a extins şi prin intermediul parte­ne­riatelor în Constanţa sau Ilfov.

„Din 2019, de când am fondat-o şi până în prezent, cooperativa noastră activează chiar în mai multe judeţe, pe o plajă largă de activităţi. Vorbim aici de produse de materie primă în sistem gospodăresc,  transformare a materiei prime în produs finit şi nu în ultimul rând depozitarea şi vânzarea acestor produse printr-o reţea de magazine proprii şi plat­for­mă online“, a spus Dan Ivaşcu, preşedintele Coope­ra­tivei Agricole „Unirea Gospodarilor Mihăileşti“, cu sediul în judeţul Buzău. Practic, cooperativa are un sistem integrat de producţie. Există un plan de producţie al membrilor, un plan de procesare, dar şi de vânzare.

„În acest fel avem predicti­bilitate în toate activităţile pe care le face.“

Practic, micii gospodari livrează materie primă precum legume, ouă, carne, lapte, cereale etc. către punctele de producţie membre ale cooperativei -brutării, puncte de prelucrare a laptelui, abator, măcelărie, moară, puncte de prelucrare a fructelor şi legumelor etc. Mai departe, produsele ajung în magazinele proprii, în cele partenere, dar ajung la consumatori şi prin intermediul platformei online proprii.

„Am creat recent o nouă strategie prin care vrem să atragem cât mai mulţi membri în cooperativa noastră, am creat un model de magazin tip container, magazin mobil pe care îl putem amplasa oriunde în ţară şi în maniera asta să putem să dezvoltăm sau să multiplicăm cooperativa noastră în toate judeţele din România. Începând de cu anul 2024, chiar din primăvară, o să ne extindem activitatea în cât mai multe judeţe din ţară, ca în perspectiva, până în 2030 să acoperim toate municipiile reşedinţă de judeţ din România“, a declarat Dan Ivaşcu.

Dan Ivaşcu crede că asocierea este cheia dezvoltării în agricultură şi fără un sistem integrat de producţie nu se poate crea valoare adăugată şi nici nu se pot atinge rezultate notabile. „Având totul integrat, controlăm toate procesele, toate costurile aferente şi în final putem să facem acest planificare, acest plan de acţiune care să aducă profit tuturor celor implicaţi în acest proces“. El povesteşte că la început a trebuit să ducă muncă de lămurire ca să convingă gospodarii de beneficiile asocierii şi a schimbat strategia de câteva ori.

„ Mai întâi am început o campanie de informare a producătorilor, în mod special de materie primă, să vină în această formă asociativă, pentru că au numai de câştigat. Sigur că probabil că au fost de prea multe ori păcăliţi sau şi atunci au avut ceva reticenţe în a se alătura acestei iniţiative şi am schimbat atunci strategia, am creat câteva modele de bună practică în localităţile din vecinătatea noastră, am adus cel puţin un producător în acele zone de interes şi am făcut dovada, am demonstrat practic pe cel care se integrează într-o formă asociativ, are numai de câştigat“. Iar acest lucru a atras mai mulţi producători. Dan Ivaşcu adaugă că preţul corect este cel care atrage gospodarii. De exemplu, cei care furnizează ouă în udeţul Buzău (pentru că acolo este centrul de sortare, marcare, ambalare) încasează 0,7 lei pe ou, în timp pentru un litru de lapte fermierii încasează 3 lei pe litru.

„Iată câte probleme sunt acum în piaţă cu fermierii, pe bună dreptate, de altfel. Sigur că apar tot felul de soluţii pe repede înainte. Mai aruncăm nişte bani pe subvenţii, mai sprijinim un sector în detrimentul altuia ş.a.m.d. Poate că vom reuşi să rezolvăm pe termen scurt această problemă. Însă, soluţia este asocierea. Soluţia este activitatea integrată. Trebuie gândit un sistem. Noi am creat la Unirea Gospodări lor, este un sistem care permite tuturor celor implicaţi în acest sector să se integreze“.

El adaugă că România are resurse, are strategii, există multe modele de bună practică, dar  trebuie multiplicate şi în timp apar şi rezultate. În plus, trebuie susţinuţi producătorii.

„Dacă stabileşti o strategie la nivelul producţiei de hrană, atunci pe următorii 10-20 de ani sau pe ce perioadă definim noi că domeniul ăsta este prioritar în România, nimeni nu trebuie să se mai atingă de legislaţia pe care o vom avea în acest sector. În schimb, acum ne facem nişte planuri şi peste două luni ne trezim că se modifică legislaţia“. Pe de altă parte, această lipsă a unei strategii şi a unei lipse de finanţării a afacerilor din agricultură, încetineşte şi planurile Unirea Gospodarilor. Dacă primeşte finanţare, Unirea Gospodarilor vrea ca înn doi ani să ajungă în toate oraşele mari din ţară cu magazine.

„Pe resurse private lucrul ăsta se va întâmpla până în 2030. Eu sunt convins că şi investitorii vor înţelege cât de rentabil este această activitate“.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny