ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cooperativa Fermele Ecologice Silvania, care plănuia o invesţie de 6 mil. euro într-o fermă de bovine în Sălaj înainte de pandemie, a finalizat-o cu 9 mil. euro, din cauza scumpirii materialelor de construcţii

18.04.2022, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Investiţia într-o fermă de bovine în localitatea Crişeni din judeţul Sălaj a crescut cu 50%, de la 6 milioane de euro la 9 mil. euro, pentru că a fost gân­dită înainte de pandemie şi imple­mentată după scumpirea materialelor de construcţii, conform reprezentan­ţilor cooperativei agricole Fermele Ecologice Silvania, care a finalizat proiectul în acest an.

Cooperativa este formată din fer­mieri din şase localităţi situate în judeţul Sălaj, care cultivă 2.200 de hectare de teren certificat ecologic cu cereale şi legume şi cresc circa 1.500 de vaci de lapte. 

„Noi avem un proiect cu co-finanţare europeană, care iniţial era de 6 milioane de euro şi acum este de 9 milioane de euro, pentru că multe proiecte au fost scrise înainte de pandemie şi implementate în perioadă de criză. Studiile de fezabilitate ar fi trebuit refăcute“, a spus Dacian Badea, preşedintele Fermelor Ecolo­gice Silvania, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.

Preţurile materia­lelor de construcţii au crescut anul trecut, trend ce se menţine şi în 2022, pe fondul creşterii preţurilor utilităţilor şi materiilor prime, astfel că mai mulţi antreprenori care aveau investiţii în derulare au fost nevoiţi să scoată mai mulţi bani din buzunar.

Cooperativa agricola îşi propunea ca prin acest proiect să amenajeze o fermă de bovine în sistem ecologic, construind două grajduri cu o capacitate de 360 de capete de tineret bovin din rasele Hollstein Friza şi Bălţată Românească şi 90 de capete de tineret mascul pe categorii de vârstă diferite din rasa Bălţată Românească, conform memoriului tehnic depus pe site-ul Agenţiei pentru Protecţia Mediului din judeţul Sălaj, care acord avizul privind respectarea condiţiilor de mediu. Suprafaţa totală a fermei este de aproape 5.000 mp, iar reprezentaţii cooperativei considerau la momentul anunţării investiţiei, în anul 2020, că era necesară în contextul dezvoltării zootehniei la nivel regional şi naţional.

În prezent, compania deţine 1.500 de capete de bovine, tineret şi vaci de lapte rasele Holstein şi Bălţată Românească şi are o producţie de peste 15.000 de litri de lapte ecologic pe zi. O parte din lapte este procesat şi comercializat sub brandul Bioforia sub formă de unt, telemea, brânză proaspătă şi smântână, iar datorită noii investiţii va aduce în piaţă şi chefir, sana sau lapte bătut.

„Cu Bioforia, uleiuri şi lactate, deja am intrat în marile lanţuri de magazine internaţionale, în Mega Image, Kaufland, Cora şi avem discuţii cu Carrefour şi Auchan. Cele mai multe magazine în care suntem prezenţi sunt în Bucureşti şi nordul Transilvaniei. (...) Noi putem completa cu cât mai multe produse bio un coş de cumpărături, cu lactate, cu uleiuri şi cu carne. De curând am lansat un abator şi o carmangerie şi vom veni în piaţă cu produse din carne de vită ecologice“, a mai spus Dacian Badea.

Antreprenorul a completat că în sistemul ecologic costurile de producţie sunt mai mari, deoarece în sectorul vegetal - al cerealelor - randamentele în agricultura ecologică sunt apropae la jumătate faţă de cele din agricultura convenţională. Totodată, în zootehnie, pentru a avea gradul necesar de bunăstare a animalelor preţurile sunt mai ridicate, iar în zona de procesare este mai costisitor în producţia ecologică decât în cea convenţională. „Cumulat, costurile cresc şi preţurile la raft, la fel, dar sunt preţurile corecte pentru calitate şi sănătate.“

Mai mult el spune că au provocări legate de resursa umană şi de costuri, pentru că fermierii români au subvenţii mai mici decât alţii din Europa şi costuri cu dobânzile mai mari şi perioade de finanţare mai scurte. „În ceea ce priveşte resursa umană, ştim bine că este exod şi ne bucurăm când sunt oameni care se întorc. Acum, pe linia de carne pe care o lansăm reuşim să aducem oameni acasă din Europa. Beneficiile păstrării forţei de muncă se duc spre întreaga comunitate şi cred că la fiecare palier ar trebui să fie proiecte de păstrare a oamenilor în ţară.“

Cooperativa Fermele Ecologice Silvania a fost înfiinţată în 2017, iar acum este o companie cu un lanţ agroalimentar integrat, reuşind să facă de la producţia de cereale până la produsul finit. „Noi am început acum 15 ani în agrobusiness, iar formarea cooperativei a venit ca un lucru firesc, nu ca un concept academic. Dinainte eram foarte apropiaţi. Principalul beneficiu, dincolo de creşterea puterii de negociere, este crearea unui management integrat, comun, pe care nu şi l-ar fi permis, în mod normal, fiecare companie în parte şi care înseamnă funcţii specializate pentru partea comercială, de vânzare sau de promovare“, a explicat Badea.

În 2021, Fermele Ecologice Silvania au realizat o cifră de afaceri de aproape 25 de milioane de lei lei, în creştere de la 23,6 mil. lei în 2020, iar pentru 2022 estimează venituri de la 40,7 mil. lei.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny