ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum poţi să porneşti un business de sucess în agricultură în 2022?

08.11.2022, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Mesajul unor antreprenori cu experienţă: „Fă ceea ce ştii să faci, învaţă despre piaţa în care vei activa, învaţă noţiuni economice, angajează specialişti şi pregăteşte-te să rezişti la stres“.

Agricultura este unul dintre domeniile cu potenţial enorm de dezvoltare, mai ales că în 2021 valoarea importului de produse alimentare şi animale vii a fost de 8 miliarde de euro, înregistrându-se un deficit de 2,15 miliarde de euro, conform datelor de la INS. Mai mult, contextul economic, politic şi social din prezent va aduce oportunităţi noi în următorii 2-3 ani consideră jucătorii actuali. Însă întrebarea este cum poţi să porneşti un business de sucess în agricultură în 2022, într-un domeniu în care mulţi dintre liderii de piaţă şi-au consolidat poziţia?

„Când porneşti un business cred că trebuie să faci acele lucruri pe care le ştii, ca orice oportunitate să o poţi transforma în venituri. E important să ştii nevoia clientului, să ai resurse financiare, relaţii bune cu furnizori şi clienţi şi o să ai succes. Nu e o reţetă exactă, dar implică multă muncă şi studiu“, spune Daniel Stănescu Vătău, fondator şi director general al Global Company Incorporate, care oferă consultanţă pentru accesarea fondurilor europene pentru agricultură.

El are o experienţă de 10 ani în consultanţă şi de câţiva ani a pus bazele unui business în agricultură. Investiţia sa, cofinanţată din fonduri europene, constă în construirea unei ferme de creştere a puilor şi a unui abator în localitatea Burila Mare, judeţul Mehedinţi.

„Am ales zootehnia datorită oportunităţii pe care mi-a oferit-o. În experienţa mea de consultant mi-am dat seama din analizele făcute pentru clienţii pentru care am depus proiecte că ducem lipsă de hrană. (...) Îmi place să merg pe un teren minat, îmi place riscul şi să pun în aplicare lucrurile pe care le văd. În agricultură, iniţial, voiam să fac o fermă de bovine, apoi una de porcine şi în final am ajuns la o fermă avicolă. În momentul de faţă nu este nicio fermă de pui de carne în Mehedinţi“, a mai spus Stănescu-Vătău. Antreprenorul consideră că este uşor să îţi faci o firmă în România şi să obţii finanţare pentru o investiţie, dar crede că dezvoltarea sa ţine de capacitatea viitorului antreprenor.

„Plusul generaţiei noastre faţă de generaţia care se pregăteşte să intre într-un business în agricultură a fost dat de perioada dificilă din copilăria noastră şi din studenţie, când toată lumea avea resurse limitate şi singura scăpare era să evoluezi instruindu-te, ca să devii un specialist. Ca antreprenor te confrunţi mereu cu probleme mai mari sau mai mici şi ai nevoie de o anumită tenacitate, ambiţie şi rezistenţă la stres, ca să treci peste probleme. Am încredere în tineri, sunt ambţioşi şi cred că posibilitatea lor de a se informa mai rapid şi accesul lor la multe informaţii financiare o să facă diferenţa faţă de generaţia mea“, a afirmat Horia Cardoş, CEO şi fondator al Agroland Business System, cel care a creat cea mai mare reţea de magazine de hobby farming, pet and garden, un business de 45 de milioane de euro.

El susţine că probabil în următorii doi, trei ani, ca urmarea a contextului economic, social şi politic, vor apărea oportunităţi inclusiv pentru companii mici şi pot să ajute o companie mică să sară nişte etape.

„Ca antreprenor trebui să fi capabil să te focusezi, pentru că oportunităţi în viaţa unei companii, fie mică, fie mare, apar mereu şi de cele mai multe ori sunt laterale faţă de main business. De multe ori, când ai resurse, e greu să rămâi focusat şi îţi doreşti să faci mai multe lucruri, să te dezvolţi în mai multe direcţii, dar o companie mică trebuie să rămână focusată pe obiectivul principal, pentru că atunci când va fi mare va avea timp pentru diversificare. În primii ani este important, ca antreprenor, să rămâi focusat“, crede Horia Cardoş.

În cazul grupul pe care-l conduce, Cardoş a menţionat că prima extindere importantă a avut loc odată ce am pus bazele unei echipe de specialişti în agribusiness. „Am reuşit să recrutăm directorul regional al Cargill acum şase ani şi câţiva agenţi din zona de sud-vest şi de atunci a început dezvoltarea în agricultură, pentru că mult timp am fost doar jucători în retail.“

Antreprenorul a mai spus că în urmă cu 25 de ani, când a pornit afacerea, nu s-a gândit nici că va ajunge la 50 de magazine, darămite la 250 de magazine, dar a existat un drive pentru dezvoltare. „Cred că şi alţi antreprenori români care au început businessuri în acea vreme nu-şi imaginau că vor conduce businessuri de zeci sau sute de milioane de euro. Pofta a venit „mâncând“ şi cred că în România este încă mult spaţiu pentru expansiunea businessurilor antreprenoriale. Antreprenorii români şi businessurile româneşti au mult potenţial şi cu atât mai mult în agricultură, ţinând cont că astăzi jumătate din ce mâncăm vine din import. Cunosc antreprenori cu planuri serioase de dezvoltare şi mari şanse să reuşească“, a precizat el.

Totodată, acesta a mai spus că atunci când eşti antreprenor, după ce înveţi să faci lucruri şi înveţi despre piaţa în care activezi, e bine să îţi faci o evaluare să vezi dacă poţi să ţinteşti foarte sus sau nu este cazul şi mai bine rămâi la un nivel mediu.

„Norocul nostru (al grupului Agroland – n. red.) a fost că am văzut destul de repede că putem fi atât prin numărul de magazine, cât şi prin numărul de clienţi şi cifra de afaceri cea mai importantă companie din România care vinde produse agricole pentru fermierii mici şi atunci am accelerat dezvoltarea. Dacă ai şansa ca într-un domeniu să ajungi în top, acest lucru e drive-ul necesar să mergi mai departe“, a subliniat Cardoş.

Daniel Stănescu Vătău, fondator şi director general al Global Company Incorporate: Acest proiect – investiţia într-o fermă de păsări – a început în 2016, am cerut finanţare europeană în 2017, a fost aprobată în 2018 şi am început construcţia în 2021. Este o investiţie de 2,5 milioane de euro, care necesită mare atenţie, multe echipamente, mult stres şi răbdare. Mulţi oameni au renunţat din cauza scumpirilor materialelor de construcţii.

 

Horia Cardoţş, CEO şi fondator al Agroland Business System: Acum 25 de ani puteai să nu fii specialist în domeniu, dar să fii serios şi ambiţios, că aveai timp să înveţi pe parcurs şi să faci greşeli pe care să le plăteşti din banii tăi. Astăzi, nu cred că cineva poate fi antreprenor doar pentru că îi place să facă business, ci trebuie să fie specialist în domeniul lui, să aibă o cultură financiară importantă, să fie capabil să lucreze în echipă, să inspire echipa şi să fie rezistent la stres, fiindcă probleme apar din prima zi.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny