ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum s-a dezvoltat un grup de legumicultori din Teleorman: Asocierea este soluţia. Suntem în aproape toate reţelele de magazine şi vrem să modernizăm fabrica de procesare

12.07.2023, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

♦ Organizaţia de Producători Tomate Com este formată în prezent din şase legumicultori, iar producţia merge în special către marile magazine, dar şi spre procesare într-o fabrică unde tehnologia este învechită, dar pe care vor să o modernizeze.

Mircea Bujor, legumicultor din judeţul Teleorman şi preşedintele Organizaţiei de Producători Tomate Com din comuna Dracea, formată în prezent din şase producători, spune că organizaţia a luat naştere ca urmare a nevoii de a vinde legumele şi că s-a dezvoltat cu finanţare luată prin intermediul Fondului European de Garantare Agricolă (FEGA).

„Suntem prezenţi în lanţuri de magazine precum Mega Image, Auchan, Lidl etc. Nu a fost greu să intrăm în aceste magazine. Într-adevăr este nevoie de o documentaţie mai stufoasă. Cred că este mai greu să te menţii decât să intri în magazine pentru că trebuie să livrezi tot timpul, nu o dată pe săptămână. În plus, e şi în avantajul tău să livrezi mai mult pentru că aşa acoperi şi costul de transport“, a spus legumicultorul în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Ferma lui Mircea Bujor se întinde pe şase hectare şi cultivă usturoi, tomate şi varză, iar fermierii care fac parte din organizaţie cultivă toată gama de legume şi verdeţuri.

În prezent, organizaţia are în derulare două proiecte prin fonduri PNDR pentru o seră de un hectar şi unul pentru modernizarea depozitului şi a fabricii de conserve. În fabrica de conserve merg în special legumele care nu sunt potrivite pentru a merge în magazine, dar produsele nu ajung în marile magazine, ci se vând la poarta fabricii în special. Legumicultorii livrează către magazine aproape tot anul, excepţie făcând lunile decembrie şi ianuarie.

Însă, exemplul Organizaţiei de Producători Tomate Com ar trebui multiplicat în condiţiile în care deficitul comercial al României în ceea ce priveşte legumele a ajuns anul trecut la peste 470 de milioane de euro, astfel că mare parte din legumele care ajung în magazine sunt din import. Cum putem avea mai multe legume româneşti în magazine? „În primul rând, trebuie susţinut producătorul, ca să producă mai mult, mai ieftin şi de calitate. Altfel nu poţi să faci faţă. Nu este logic să vină o marfă din Turcia mai ieftină decât cea produsă la 10km de depozitul de la un supermarket, de exemplu. Deci ar trebui să fie imposibil. Dar pentru că au un sprijin din partea statului, pentru că nu respectă aceleaşi reguli ca producătorii din UE ei pot livra marfă mai ieftină“, crede Mircea Bujor. Antreprenorul adaugă că la Ministerul Agriculturii lipseşte o direcţie pentru horticultură, care să creeze un plan pentru sector.

„Noi trebuie să copiem, nu neapărat trebuie să inventăm noi apa caldă. Noi nu avem un director care să se ocupe numai de horticultură. Acesta este un sector destul de complex, alături de zootehnie“. Cu toate acestea. Mircea Bujor spune că organizaţia se dezvoltă în continuare şi are în plan investiţii într-u depozit modern cu camere cu temperatură controlată şi linii de sortare, dar şi într-o fabrică de conserve modernă.  „Noi avem o făbricuţă, dar este construită din anii ’60, totul este făcut manual. Noi vindem conservele direct către consumator, vin oameni chiar şi din Ploieşti, Bucureşti să cumpere. Odată cu noua fabrică ne propunem să intrăm şi în marile magazine şi să avem continuitate.  Nu am intrat în magazine pentru că nu putem să producem aşa de mult“, a explicat Mircea Bujor.

El crede că statul ar trebui să susţină mai mult producătorii să se asocieze.

 „Asocierea este cheie a succesului în legumicultură, clar, nici nu se pune problema altfel. Dacă la cultura mare sunt oameni care au mii de hectare, la legumicultură este imposibil să coordonezi mii de hectare ca legumicultor şi atunci este nevoie de o asociere şi cineva să coordoneze mii de hectare de legume“. De asemenea, spune că o asociaţie îi susţine pe producători şi în etichetare, sortarea mărfii, ambalată şi aşa ajunge să fie livrată conform.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny