ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum văd micii fermieri intrarea marilor jucători pe piaţa de livrări de legume şi fructe la domiciliu

17.01.2023, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

♦ „Dacă vrei acum să intri pe piaţă este mai greu. Nu este imposibil, dar trebuie să investeşti mai mult“ ♦ Pe piaţa din Bucureşti jucători precum Freshful by eMAG, Sezamo, Froopt s-au promovat în ultima perioadă puternic, dar micii fermieri  care fac livrări şi-au păstrat în mare parte clienţii.

Piaţa online de livrări de fructe şi legume proaspete la domiciliu este în continuă creştere, iar tot mai mulţi jucători pătrund pe o piaţă unde micii fermieri se bazau deja de ani buni pe livrări la domiciliu în Bucureşti şi în marile oraşe.

„Dacă ar fi să încep afacerea acum, cred că ar fi foarte greu. Între timp au apărut şi foarte mulţi competitori. Atunci când am început noi, în pandemie, a fost destul de uşor în sensul că am avut comenzi chiar din prima săptămână fără să avem promovare. Oamenii căutau să cumpere legume online pentru că aveau nevoie să se aprovizioneze. Acum cred că ar fi destul de greu să mai intrăm pe piaţă“, spune Andreea Iuliana Binu, social media specialist în cadrul Lădiţa cu Zarzavat.

Ea este practic fiica fermierilor din spatele businessului Lădiţa cu Zarzavat şi cea care a venit cu ideea livrărilor la domiciliu. În sezonul rece, Lădiţa cu Zarzavat livrează rădăcinoase, dar şi spanac de exemplu. Însă, în sezon, mica fermă  cultivă o gamă largă de legume pe o suprafaţă „acoperită „de 2.300 de metri pătraţi şi un hectar în sistem liber. De altfel, pandemia a fost momentul în care mulţi producători locali au mizat pe livrări la domiciliu sau în puncte fixe anunţate mai departe clienţilor, în contextul în care pieţele sau restaurantele unde livrau au fost închise pe o perioadă determinată. Însă, în ultimul an mai mulţi jucători cu investitori puternici au intrat pe această piaţă.

Nume precum Freshful by eMAG, Sezamo sau Froopt au început să livreze fructe şi legume româneşti, dar nu numai, la domiciliu, intrând în concurenţă directă cu micii fermieri care au început să aibă această activitate încă de la debutul pandemiei. De altfel, în zona de livrări de fructe şi legume sunt prezenţi fermierii, platforme online care cumpără de la fermieri produsele şi le vând mai departe sau platforme care livrează de la fermieri direct către consu­matori pe bază de comenzi. Iar Bucureştiul, unde în statistici sunt circa 1,9 milioane de locuitori la care se adaugă alte câteva sute de mii de oameni care nu sunt în statistici, este principala piaţă pentru aceşti jucători care mizează pe un segment în creştere.

La rândul ei, Corina Hodorogea, cofondator al Legume Verzi, spune că în acest moment pentru micii producători este mai greu să pătrundă pe piaţă. 

„Într-adevăr, competiţia este mult mai mare, fiind în competiţie directă şi cu organizaţii mari care s-au nişat pe zona aceasta de legume şi fructe de la producători. Companiile au văzut potenţial pe această nişă de piaţă şi cele care au avut bani au investit. De aceea, cred că pentru producătorii mici ar fi extrem de greu să pătrundă acum în piaţă. Nu este imposibil într-adevăr, dar ar trebui să aibă  un buget de promovare mult mai mare decât am avut noi. Pentru că noi, în momentul în care a fost pandemia, am avut o oportunitate destul de mare şi pentru că oamenii susţineau producătorii, a fost un sentiment de care totuşi am profitat involuntar“, a spus antreprenoarea.

Legume Verzi livrează legume de sezon culese din grădina proprie întinsă pe o suprafaţă de trei hectare, în medii protejate şi neprotejate. De asemenea, Legume Verzi colaborează şi cu alţi producători de fructe, dar şi de produse de băcănie. În plus, mica fermă a extins livrările la nivel naţional.

Ea adaugă faptul că acum consumatorii sunt speriaţi, mai reticenţi în a cheltui bani pe produse de calitate.

„Este un alt context social şi economic, care ar pune piedici fermierilor care vor să facă pasul în direcţia livrărilor la domiciliu“.

Pe de altă parte, Ioana Nistorescu, fondator al Livada de la Argeş, care livrează fructe şi sucuri din fructe în Braşov şi Bucureşti, spune că pandemia a fost o bună ocazie de a intra pe piaţă. Livada de la Argeş are circa 3.000 de pomi fructiferi în judeţul Argeş.

„Pentru noi nu a fost greu să intrăm pe piaţă. Pandemia a fost o fereastră foarte bună pentru piaţă. Într-adevăr ar fi mai greu să intrăm acum pe piaţă, însă noi la fiecare livrare avem clienţi noi. Poate 30% dintre clienţi de la fiecare livrare sunt clienţi noi şi câştigăm clienţi noi în continuare“. Pentru Livada de la Argeş piaţa din Braşov este principala zonă de desfacere, însă şi Capitala creşte în total comenzi.

„Bucureştiul a reprezentat anul trecut undeva la 20% din total, însă anul acesta a crescut la 35-40%“, a explicat Ioana Nistorescu.

Corina Hodorogea, cofondator, Legume Verzi: Este un alt context social şi economic, care ar pune piedici fermierilor care vor să facă pasul în direcţia livrărilor la domiciliu.

Iuliana Andreea Binu, social media specialist, Lădiţa cu Zarzavat: Dacă ar fi să încep afacerea acum, cred că ar fi foarte greu. Între timp au apărut şi foarte mulţi competitori.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny